Banner cycler

SAAB OG900 EP T16 Serie. 013455

Skriv om jeres renoverings/ombygnings projekter gerne med billeder.

Redaktør: Bestyrelsen

Nanki
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 767
Tilmeldt: 27. okt 2007, 21:00

SAAB OG900 EP T16 Serie. 013455

24. dec 2018, 04:11

Hejsa ;)
Eftersom er der begyndt at ske mere i bestyrelsen og at siden er begyndt at virke mere brugere venlig end tidligere så har jeg bestemt mig for at dele lidt billeder med jer af mit 900 Ep projekt.
Der vil komme nye opdateringer løbende / når der er tid ;)

Som folk nok kender til, så har der både være NG900 - OG 9-3 - NG 9-3 og 9-5 på banen her i familien så længe jeg husker tilbage. ;)
- Så nu er tiden kommet til OG900 T16 Ep import fra Italien.
Har altid haft et stort øje til biler med højt udstyrs niveau, gerne med mange knapper og funktioner. Hvilket har været utrolig fedt at opleve i 9-3 generationen og 9-5. Men man når også til et punkt hvor plastik beklædning og clips ikke har den store interesse længere og man søger lidt tilbage i tiden. Nærmere år 1992 i dette tilfælde.

Lidt info om køretøjet:
Oprindelig solgt til det Italienske marked tilbage i 1992
2 ejeres
Det er en såkaldt " Ep " motor / bil. dvs en 2.0 LPT ( lav tryk turbo ) men med AERO udstyr / optik
Original 230 carabee grøn fra fabrikken.
Aero kofanger kit
15" Aero 92 fælge
Komplet læder stue med træ panel + diverse steder med træ
El antenne
Blaupunkt radio
Lygte regulering ( typisk kun export biler )

Sælgers billeder:
1ca5f17bb9d79113a1c40f3718098459_orig.jpg
499bba0feca9b8cfeccf7a71502d084e_orig.jpg
617493a2e4a94379f74bd162b33d600a_orig.jpg
13523663_10154321392582679_1743306992_o.jpg
53f392f8def0ba25fe3bba5539753a66_orig.jpg
dscn2790-(copia).jpg
d92e62127f52a0a75cd9c6c012d54da0_orig.jpg
Senest rettet af Nanki 24. dec 2018, 15:14, rettet i alt 1 gang.


Med Venlig Hilsen
Frank Madsen

Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
Brugeravatar
Deja-wuzzz
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1629
Tilmeldt: 12. aug 2007, 18:39

Re: SAAB OG900 EP T16 Serie. 013455

24. dec 2018, 13:26

Det bliver spændende at følge
Hvad er planen: motor vask ? :-) eller skal den have samme tur som de andre...den ser allerede fin ud på billederen.

EP "EcoPower" med pre-heated cat... hvordan det så end virker.
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
Nanki
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 767
Tilmeldt: 27. okt 2007, 21:00

Re: SAAB OG900 EP T16 Serie. 013455

24. dec 2018, 15:15

Deja-wuzzz skrev:
24. dec 2018, 13:26
Det bliver spændende at følge
Hvad er planen: motor vask ? :-) eller skal den have samme tur som de andre...den ser allerede fin ud på billederen.

EP "EcoPower" med pre-heated cat... hvordan det så end virker.
Tjaa planen i starten var sådan et bare en gang ny lak og evt rens / vask af motor og det var så det :roll: Meeen ja tingende tager jo fart med tiden :D :D
De er jo ikke verdens bedste billister nede i Italien. De kan jo godt li at bruge bilerne som radio biler.
Med Venlig Hilsen
Frank Madsen

Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
Nanki
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 767
Tilmeldt: 27. okt 2007, 21:00

Re: SAAB OG900 EP T16 Serie. 013455

24. dec 2018, 15:34

Første minutter på dansk grund ;)
IMG_0864.jpg
IMG_4449 redigeret.jpg
IMG_4450 redigeret.jpg
IMG_4451 redigeret.jpg
IMG_4453 redigeret.jpg
IMG_4460 redigeret.jpg
IMG_4463 redigeret.jpg
IMG_4476 redigeret.jpg
IMG_4479 redigeret.jpg
IMG_4487 redigeret.jpg
Med Venlig Hilsen
Frank Madsen

Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
Nanki
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 767
Tilmeldt: 27. okt 2007, 21:00

Re: SAAB OG900 EP T16 Serie. 013455

24. dec 2018, 15:51

Vi går under bilen for kontrol ;)
- Som sagt så er bilen købt ud fra de første billeder som er lagt op her i tråden. Og en rigtig dårlig engelsk / google oversæt mail samtale 8)
IMG_4586 redigeret.jpg

Der bliver markeret lidt hvor man plejer at skulle parkere ;)
IMG_4587 redigeret.jpg

Original udstødning system fra fabrikken
IMG_4597 redigeret.jpg
IMG_4598 redigeret.jpg
Ser ok velbevaret ud trods sin alder.
IMG_4600 redigeret.jpg
Med Venlig Hilsen
Frank Madsen

Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
Nanki
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 767
Tilmeldt: 27. okt 2007, 21:00

Re: SAAB OG900 EP T16 Serie. 013455

24. dec 2018, 15:58

Sælger kunne oplyse at bilen havde stået stille i 4-5 år i en garage / opbevarings plads uden at blive kørt / flyttet.
- og at den i øvrigt var utæt for kølervæske.

Utrolig dårlig tomgang og ingen gas respons ved første opstart her i DK. Første service pakke blev bestilt hjem.

Altid godt med frisk luft
IMG_4606 redigeret.jpg
IMG_4607 redigeret.jpg

Forkerte tændrør tænker jeg ;)
IMG_4618 redigeret.jpg
IMG_4621 redigeret.jpg
Tømning af benzin filter
IMG_4626 redigeret.jpg
IMG_4630 redigeret.jpg
Tømning af tank
IMG_4628 redigeret.jpg
Med Venlig Hilsen
Frank Madsen

Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 889
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: SAAB OG900 EP T16 Serie. 013455

25. dec 2018, 09:44

Utroligt at bilen kunne starte på den brune væske.
Håber ikke det giver nogle følge problemer.
Bedømt på filtrenes tilstand, så er der ikke brugt mange lire på service de sidste mange tusinde km.
Det kommer vel til at hedde er udvidet hovedservice inden bilen kommer ud at køre.
Ikke støjdæmpende tændrør :shock:
De er måske originale, men jeg havde nok valgt et støjdæmpet tændrør.
Der er ingen ulemper kun fordele.

Pæn bil uden rust. og helt original.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12102
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: SAAB OG900 EP T16 Serie. 013455

25. dec 2018, 19:02

Flot vogn.

Det må have været et 92-93 hit. Har Skrottet en OG900 helt magen til. LP turbo T16 med Aero kit metal grøm og mørkegrå sæder samt træ ab fabrik. Med lukas benz indsprøjt.

Desværre havde den ABS bremser og systemet fejelede så røg den til omsmeltning på trods af lavt km.tal. 1gen. ABS systemet er ikke super.

Nok om det.
De Bosch tændrør er ikke monteret ab fabrik.
Den er født med NCK typen med meget tynd centerelektrode.

Ihttps://www.partsforsaabs.com/product_info.php?products_id=63
I 90erne var Bosch røret med tre stel-ben ret populært og kraftig opreklameret.

De er desværre ikke gode til OG900Turbo.
NGK enhederne til OG900T16 er halvdyre så mange prøver billige alternativer,

PS. Den ser fin ud nedenunder.
Super godt. Den har ikke set salt..
Så hold den væk fra det. Salt dræber dem.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Deja-wuzzz
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1629
Tilmeldt: 12. aug 2007, 18:39

Re: SAAB OG900 EP T16 Serie. 013455

26. dec 2018, 21:57

Tændrør til T16 motoren er ikke dyre end andre ca 20-25 dkr
https://shop.speedparts.se/sv/prod/900- ... 44442.html

De rør som viking linker til er Iridium og holder over 100.000 km
Tja sidst jeg nævnte her på SKD at jeg havde en yderst velholdt OG900 hvor jeg kun havde skiftet rør 3 gange med over 325.000 km , blev det stillet store spørgsmål om den kunne være velholdt :-)

Næste skift her til foråret bliver til kobber elektrode rør (Som den jeg linker til), da jeg alligevel tager rørene ud over vinteren for at fylde olie ned i cylinderne. prisen bliver den samme når rørene holder 4x kortere og koster 4x mindre.

Kobber slides langt hurtigere end Platin eller Iridium rør, med derimod er gnisten kraftigere da der er mindre modstand i kobber.
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
Nanki
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 767
Tilmeldt: 27. okt 2007, 21:00

Re: SAAB OG900 EP T16 Serie. 013455

3. mar 2019, 17:11

Mortenvig skrev:
25. dec 2018, 09:44
Utroligt at bilen kunne starte på den brune væske.
Håber ikke det giver nogle følge problemer.
Bedømt på filtrenes tilstand, så er der ikke brugt mange lire på service de sidste mange tusinde km.
Det kommer vel til at hedde er udvidet hovedservice inden bilen kommer ud at køre.
Ikke støjdæmpende tændrør :shock:
De er måske originale, men jeg havde nok valgt et støjdæmpet tændrør.
Der er ingen ulemper kun fordele.

Pæn bil uden rust. og helt original.

MVH
Morten
Starte og starte, den havde lidt svært ved at holde sig selv i live vil jeg sige haha
- Service, ja du får se hvad som er sket med bilen.. Der er desværre for få timer i døgnet til at lægge billeder ud her inde.. :/
Med Venlig Hilsen
Frank Madsen

Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
Nanki
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 767
Tilmeldt: 27. okt 2007, 21:00

Re: SAAB OG900 EP T16 Serie. 013455

3. mar 2019, 17:14

viking skrev:
25. dec 2018, 19:02
Flot vogn.

Det må have været et 92-93 hit. Har Skrottet en OG900 helt magen til. LP turbo T16 med Aero kit metal grøm og mørkegrå sæder samt træ ab fabrik. Med lukas benz indsprøjt.

Desværre havde den ABS bremser og systemet fejelede så røg den til omsmeltning på trods af lavt km.tal. 1gen. ABS systemet er ikke super.

Nok om det.
De Bosch tændrør er ikke monteret ab fabrik.
Den er født med NCK typen med meget tynd centerelektrode.

Ihttps://www.partsforsaabs.com/product_info.php?products_id=63
I 90erne var Bosch røret med tre stel-ben ret populært og kraftig opreklameret.

De er desværre ikke gode til OG900Turbo.
NGK enhederne til OG900T16 er halvdyre så mange prøver billige alternativer,

PS. Den ser fin ud nedenunder.
Super godt. Den har ikke set salt..
Så hold den væk fra det. Salt dræber dem.

Ked af at høre den gik til skrot på grund af ABS fejl... Tror mange fejl på selve ABS systemet er på grund af dårlig væske.. Bliver ikke skiftet tit nok. Men det er jo en hele religion som kan tages en anden dag. ;)

Tror helt bestemt at disse tændrør + luftfilter er monteret af den lokale værksted i Italien.. Har stået stille i 4-5 i år en garage i Italien, så lidt omsorg før opstart er altid godt. :)

p.s
- Kun 18+ graders bil :D
Med Venlig Hilsen
Frank Madsen

Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
Nanki
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 767
Tilmeldt: 27. okt 2007, 21:00

Re: SAAB OG900 EP T16 Serie. 013455

3. mar 2019, 17:20

Største step var at få bilen kørende så den kunne klare toldsyn + alm syn for at kunne betale afgiften på bilen.
- Lidt små ting måtte justeres før afgang til syn.

En solid "klud" lyd fra højre fram blev ret hurtigt tidligt med lidt kørsel rundt i indkørslen.
IMG_4896.jpg
IMG_4893.jpg
IMG_4897.jpg
IMG_4900.jpg
Ny bøsning blev monteret og klar til syn :)
Med Venlig Hilsen
Frank Madsen

Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 889
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: SAAB OG900 EP T16 Serie. 013455

13. mar 2019, 17:54

Der er ingen tvivl min næste bil bliver importere fra det sydlige europa, eller nord sverige.
Biler fra dette rustbælte, er ikke værd at røre ved.
Hvad lyder afgiften på ?

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12092
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: SAAB OG900 EP T16 Serie. 013455

14. mar 2019, 14:43

Jeg har en '92 900EP med telt. Skarabæ, med sand læjer og træ. Kluden er sand. Bilen kom fra Napoli.
Den blev købt i '06.
Afgiften var 77.775. Jeg lavede en kornfed klage til Motorankenævnet, således afgiften blev nedsat til 68775. :twisted:
Bilen kostede 50 klik. Der var ingen servicebog, det er nu ligemeget. Samtlige væsker skiftet, af mig.
Bilen har 141 HK. Den kører kanongodt. :biglove Den skal IKKE tunes. Jeg skal bare køre i den, jeg skal ikke skrue og jeg skal ikke poste penge ind i bilen. :mrgreen:
En rigtig bil har langsliggende motor.

Billede

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262

Tilbage til "Projekt Forum"