Banner cycler

Viking garage, OG900 Cab renovering

Skriv om jeres renoverings/ombygnings projekter gerne med billeder.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12188
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

7. feb 2019, 20:18

Så kom koblingen i dag.
Det blev en AP kobling der opgrader fra den lille og 900 kobling til en kraftigere Saab 9000 turbo enhed.
Større diameter, kraftigere trykfod osv.
Kræver et Saab 9000 svinhjul, samt en kobling der passer med høj gearsakslen/drev akslen.

Forskellen i de to ses tydeligt på foto
Vedhæftede filer
20190207_192024.jpg
20190207_192243.jpg
20190207_192029.jpg
20190207_192035.jpg


Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 972
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

8. feb 2019, 06:30

Surt med ridserne i cylinderne.
Hvis du går efter den dyre løsning med afretning af blokken, og topstykke.
Så er der et par ekstra ting der bør kontrolleres.
Først er der forbrændings kammerets totale volumen, så kan du beregne dit nye kompressions forhold.
Ideelt skal det være det samme som den motor Di modulet stammede fra.
Det bør du nok under alle omstændigheder, da du skifter topstykke fra en anden model.
Og så bør timingen af knastakslerne Kontrolleres/justeres

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12188
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

8. feb 2019, 12:16

Når jeg kikke på cylinderne er det ikke ridser, mere afsætning af aluminium fra et meget varmt skørt...

Honing og friske stempler kunne nok løse problemer.

Men hvor finder jeg lige nye Saab stempler i den korrekte sortering ???
Det er vist ikke muligt.

Havde det været en sugemotor ville det være nok med polering af stempel og honing af cylinderne..

Men en turbo motor er presset og så er der ikke plads til den slags fixer-rier...

Så enten en anden blok med gode stempler eller friske stempler og boring osv....

Blokken bliver som en Saab 9000 turbo. Samme type stempler, samme type topstykke osv.

Men der er en del ting der skal tjekkes og justeres...

Glæder mig til den nye kobling. Ordentlig trykfod og kraftig lamelpakke.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 972
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

8. feb 2019, 16:56

Mht. stempler har du prøvet SAAB, da de ifølge min EPC stadig er tilgængelige.
Sug eller turbo, det er det samme, stemplerne kommer til at støje lidt mere, men styrken formindskes ikke fatalt.
Det med svinghjulet at det skal være fra en 9000 motor.
Er lidt misinformation!
Et kompetent maskinværksted kan uden problemer Lave nye bolthuller og huller til styr der passer til den anden trykfod.
Samtidigt med at svinghjulet, bliver drejet af, og afbalanceret.
Autobremsen er et godt bud hvis man bor i nærheden af københavn.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12109
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

8. feb 2019, 17:04

Det kunne ligne mærker efter stempelslag. (Piston slap) :shock: :cry:
Bare tæsk motoren og tun bilen ordentligt og kører fra Güzmul og Abdelslam i deres Tretyrkere.. :lol: :lol: :lol:
En rigtig bil har langsliggende motor.

Billede

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12188
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

8. feb 2019, 18:07

Nu har jeg Saab 9000 svinghjulet på lager. Det er lige til at klappe i motoren...

Det var fra den motor der blev lagt i Silver Aero, den tidl. ejer fik most...

Motoren i Silver Aero, er en Saab 9000 Talladega blok, med Talladega knaster og 9000 topstykke.
Kører rigtigt fint i Silver......

Den største forskel mellem 900 og 9000 grundblokken er endegavlene.

Hvorfor motoren er som den er i den røde CAB er et godt spørgsmål.

Jeg har ikke mærket den store forskel i min ejer tid.

Den har altid dryppet lidt olie, haft lidt start humper-ri hvis den har stået et stykke tid og blev sat ind godt varm.
Så der har nok længe været en glykol utæthed, eller en revne i topstykket.

Med ok et par frisk smede stempler er aldrig skadeligt.... 8)

Koster mindre kun en brøkdel af en konfirmationsfest :mrgreen:

og så har jeg den motor jeg vil have....

Jeg syntes det er halv dyrt, men fruen sagde: Se at få det fikset, og lad vær med at pive over det. Det er mindre end værditabet på to måneder af en god ny bil.

Så det er bare at få stemplerne frem...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 972
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

9. feb 2019, 08:48

Faldt over et sæt smedede stempler til din motor-
https://www.abbottsaab.com/product/woss ... -oversize/
De har også en ståltoppakning, hvis toppakningen er et problem på denne motortype.
Begge dele er anerkendte mærker, og meget brugt inden for tuning af motorer.

Brugte motoren kølervæske :?:
Jeg syntes ikke rigtigt at jeg kan læse det nogen steder.
Det kan også være en inkontinent dyse det er nemt at kontrollere selv.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12188
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

11. feb 2019, 08:49

Fine stempler fra Abbott.

Brugte motoren kølervæske?
Nej egentligt ikke, der blev ikke tanket på mellem udskiftningerne af kølervæske som var ca. hver 3. år.

MEN der skal heller ikke andet end en dråbe eller to til at "dampspule" toppen af stemplet.
Toppakningerne på B202L er normalt ikke drilske, slet ikke de originale Saab enheder ( Det er vel Elring ).

Køber stempler hos Scandix, de har tyske smede templet i overstørrelse "2".

Blokken bliver afrettet og boret hos Esbjerg Cylinder Service. De laver fantastisk kvalitet
Alt afbalanceret og så er den frisk til en omgang igen.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 972
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

11. feb 2019, 18:00

Hvis den ikke har brugt vand.
Så kontroller dine dyser for inkontinens, volumen og sprøjte billede.
En utæt dyse kan sagten give de samme symptomer, og det er en sliddel.
Og de stammer fra en tid, hvor den blyfrie benzin blev indført.
Og på den tid oplevede jeg mange problemer med utætte dyser.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12188
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

13. feb 2019, 16:05

Meget valid kommentar Morten :D

Det er så spørgsmålet om den skal have std. dysser eller nummeret større..

Nå men jeg har taget "tyren på hornet" ( Som Amalie ville sige ) :lol:

og bestilt 4 nye pløkker:

http://www.skandix.de/en/spare-parts/en ... n/1028802/
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 972
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

13. feb 2019, 18:16

Standart dyser til en standart styring, selvom den er chippet.
Andre og større dyser, hvis man går standalone eller En T5 styring.
Det er nok det mest tidskrævende at justere ind.
Da der er forskel både mekanisk og elektrisk på de forskellige dyser.
Min erfaring fra min gamle volvo med megasquirt. hvor man starter fra 0.
Fuld gas tager relativ kort tid at mappe ind.
Dellast tager længst tid og der skal justeres accelerations tilskud, hver gang man justere på dellasten.
Kold og varm start tager også lang tid, da man er afhængig af vejret.
I alt tog det ca, 6 år inden alt spillede 100%
Men kørte den også som min nuværende 9-3, eller en hvilken som helst moderne bil.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12188
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

15. feb 2019, 09:31

From Sweden with love...

Ny forskærm og div.
Vedhæftede filer
20190211_213339.jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12188
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

15. feb 2019, 09:32

Pure Saab Classic "porn"

Umm nice

Overstørrelse 2. Od 91 mm i bunder af skørtet.

Så burde den også have nye MaxSpeed rods / plejlstænger, meeeen det rækker budgettet vist ikke til.
Vedhæftede filer
20190214_180009.jpg
20190214_175557.jpg
20190214_175548.jpg
20190214_175524.jpg
20190214_175505.jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12109
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

15. feb 2019, 14:08

Dyrt legetøj.
Pilene på stempeltoppene skal vende bagud. :wink:
En rigtig bil har langsliggende motor.

Billede

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12188
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

15. feb 2019, 14:57

Det lyder helt rigtigt.
På motoren med de eksisterende stempler, vender pilen "frem" på motoren. ( hen mod generator og drivremme )
Men motoren er vendt rundt, så motor frem er ind mod kabinen. :roll:

Svensk logik... :wink:

eller jeg vil hellere kalde det ægte Svensk Saab genialitet. 8)

Da man kan skifte koblingen uden af rive hele "klaveret" i tusinde stumper...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"

Tilbage til "Projekt Forum"