Banner cycler

Viking garage, OG900 Cab renovering

Skriv om jeres renoverings/ombygnings projekter gerne med billeder.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12310
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

17. jul 2019, 23:18

Ja den er ikke så tung, det er en lille letvægter. Lille men rød og hidsig.

Min kuttermotor vejer 1,0 Tons for 21HK. :lol:

Motoren er nu endelig gift sammen med gearkassen, og kobling, samt hydraulik er på plads.

Kølerør mv. er på motoren. Benz systemet er på ( med bl.a. nye o-ringe naturligvis. )
Så mangler der kun udstødningsmanifold, turbo og turborør ( og de små luft by pass rør )

Så en after eller to, så er motoren klar til at blive gift med bilen...

Det gør jeg med giraffen. En dejlig dansk produceret kvalitets enhed fra Randers.


Der er mange time i at gå alt igennem med lup og dyb grundighed.


Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12113
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

18. jul 2019, 00:05

Jeg har løftet en komplet 2.1 motor ud. Den vejer 225 kg. 2.1 er næsten som en classic 2.0 900 turbomotor. 2.1 har ikke hårtørrer. Ergo: Vikings motor/gærkasse vejer ca. 225+ kg.. :lol: :lol: :wink:
En rigtig bil har langsliggende motor.

Billede

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
morfar
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 36
Tilmeldt: 28. aug 2006, 21:02

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

18. jul 2019, 00:49

Hold op hvor er det gennemført! Og den motor ser da pivlækker ud!

Hundested kommer til at stråle snart 😊
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1039
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

18. jul 2019, 07:32

En B204 motor tager 15 kg på, når den er med hårtørrer

M.v.h.
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12310
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

18. jul 2019, 10:34

Tak for de finde meldinger.

Når man sidder ved siden af motor-gearkassen er enheden ret stor og kompakt.
Når man står og kikker ned i motorrummet ser den ikke ret stor.
Kan godt forstå de har haft udfordringer med at tilpasse motorrummet til turbo rør og andet godt.

Den burde have plexi glas hjelm på .-)

Selv de små messing udlufter nibler er skiftet.
De var på tilbud hos Saab.

Det eneste der ikke skiftes denne her gang er :
Motorkøler der er 8 år gammel og er helt ren Ventilator blæser, den virker, men en ny ville være nice...
Gummi rør til intercooler de var på restordre.
Kommer på i fremtiden.

Selv viskermotoren er fornyet.
(Købte en ny hos Jensen Racing-AA på et garagesalg for 10 år siden). Samt den lille wire i viskermotormekanismen er skiftet.
Hele mekanismen blev strippet, renset og smurt op. Nu skal den lige parkeres på plads før viskerarme kan komme på.

Så det går fremad..
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1039
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

18. jul 2019, 17:52

Du skal da have et sæt røde slanger :D
https://www.do88.se/sv/artiklar/saab-90 ... angar.html
Og et sæt kølerslanger :D :D
https://www.do88.se/sv/artiklar/saab-90 ... angar.html
Egentlig burde du opgradere intercooleren med dette kit.
https://www.do88.se/sv/artiklar/fmic-sa ... -1993.html
Da den originale dårligt kan køle en accelration.
Reduceringen af tryktabet, giver en langt bedre speeder respons.
Dette kombineret med en reduktion i indsugnings temperatur, giver en mere livlig motor, da den taber mindre effekt sidst i omdrejnings området..
Jeg har kun positive erfaringer med opgradering af intercooleren, først min gamle 240,
og dernæst på min nuværende Og 9-3

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12310
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

19. jul 2019, 12:29

Jeg har de røde do88 kølerslanger :-) Nice.

Opgraderet IC: Yes but no.
Saab gen.1. IC er ikonisk for bilen, og passer til 80er designet af Saab turbo.
Den er elendig og har alt for lille kapacitet, MEN det skæmmer motorrummet at fjerne køleren.
Til min Silver Aero, passer den slags herligheder med at bygge frontmonteret IC, men ikke til en klassisk cabrio, Saab Turbo.

Jeg giver dig helt ret, en DO88 eller lign IC hjælper motor meget, især bykørslen og tung fod.
Nu bruger jeg mest "Lady DI" til hygge, landevejs crusing og køren rundt i sommerlandet.

Er lidt i syv sind om den skal have røde luftslanger til IC systemet mv.
Men mon ikke de kommer til vinter. De var på restlager sidst jeg købte fra dem, og nu bygges motor færdig og bliver lagt i bilen i morgen.

Den nye Mitsu turbo kom på i aftes, sammen med ordnet udstødningsmanifold.

Den får IKKE batteribøj. Samme rationale som med ICen.

Batteribøj og bananmanifold er "guld" værd. Men det skæmmer et klassisk Saab motorum.
Værdien er i orginaliteten.

Eneste synlige ændringer i motorrummet er DI tænding. Det vil jeg ikke leve uden....Men den kan med lethed ændres tilbage til Ford A tænding igen..
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1039
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

19. jul 2019, 18:51

Nu glemmer jeg at det er en bil med blødt tag.
Men din signatur er misinformerende.
Og ja selvom det er en af de bedre biler uden tag med selvbærende karosse.
Så egner den sig mest til cruising, og ikke mere aggressiv kørsel.
Banan manifold på en gade bil med turbo, så skal den originale støbter være utroligt elendig.
Efter turboen er det kun ørene der sætter grænsen, og et spørgsmål at beholde original looket.
Men det er vel egentligt under ordnet da det er gearkassen der sætter grænsen for maks moment.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12310
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

19. jul 2019, 21:42

Har prøvet at rettet signaturen 20 gange, men den vil ikke acceptere samme antal karakterer, så jeg har opgivet.

"Lady Di" er den røde Cab T16 fra Italien.
"Silver Aero" er en sølv farvede 900 Aero CC.
med Swiss body kit.

Det lidt "Sjove" er at Cab-en egentligt er bedre til frisk kørsel med taget ned og vinduerne i bund, end silver Aero.
Det må være noget med at vægten (tyngdepunktet) er længre nede i Cab-en.

Gearkassen er nu opgraderet så den kan holde til mere monment, lige som jeg fik Silver Aero kassen forstærket.
Men man skal ikke presse OG900 kassen for hårdt. De holder ikke og det er et hæsligt kæmpe arbejde at skifte den, da hele komfuret skal ud og adskildes...
Lige så smart det er at koblingen kan adskildes nemt, lige så grufuld er gearkasse designet desværre og der ingen mulighed for at udskifte til andet fabrikat... Saab blev desværre aldrig verdensmester i gearkasser.. Turbo og gode motorer var deres speciale ind til B205.

B205-B235 kan fixes, meen det kræver en ordentlig omgang.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1039
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

20. jul 2019, 10:57

De gamle motorer var bedst !!!
Siger manden der i princippet er på motor nummer 3 :lol:
Men jeg er enig motorer før b 2x5 serien, tåler langt mere mishandling

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12310
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

14. sep 2019, 20:25

Hygger med testkørsel og trimning af cab-en.

Der er tape på forruden der hvor viskerne skal lande. De skal lige renses og males.
Har tryllet lidt med vakuumslanget og luftslanger.
BOV ventilen opførte sig sært da den skulle bruges igen og luftslangerne drillede.
Så det hele blev hevet af og ny begyndelse igen.
Nye tomgangs reg. slanger, ny BOV ventil, ny BOV slange og nye spjældhus varmeslanger.
Desuden er der ryddet op i vakuumslangerne.
Nu skal der bare et par hætter på de afgange der ikke skal bruges på spjældhuset.

Endelig er tomgangen stabil og korrekt 👍
Og der er røde slanger overalt...

Ps. tændspolen er stadig monteret. Så kan den vende retur til Ford A tænding hvis det ønskes..
Man kan se DI boxen og MAP sensor der ikke er standard, men som klart forbedre motorgangen, varmstart og evnen til høje omdrejninger. 💫

I morgen er det planen at motorhjelmen endeligt skal på..

Det er planen at de sidste turbo gummislanger også skal være røde enheder fra do88.
Burde egenligt også male de sorte turborør.

Ps. projektet har stået lidt stille pga. arbejde, ferietur, kuttertræf, fam. fester osv. osv. osv. Dvs. Saab tids tyveri !
Vedhæftede filer
20190914_175051_HDR.jpg
20190914_175908_HDR.jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12310
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

15. sep 2019, 20:21

Så er der gang i lidt testkørsel.

Motoren er godt nok nice. Blød og super jævn.
De nye stempler parret med dyn ball. af krumtap, svinghjul, og stemplerne. Desuden er plejlstængerne vejet og trimmet til ens vægt.

Nye dele i hele koblingslinjen. Lige fra hovedcyl til forstærket AP kobling, inkl. hyd.koblingsrør med rustfrit flet. Resultat: Blød og effektiv kobling.

Bilen er godt nok blevet velkørende som en ny vogn.
Nu mangler der lige at få tjekktet og justeret styrtøjs vinklen..

Samt nye skærmpynte enheder i "Gun metal gray"

Vinduesviskerne kørte baglends med den nye motor, det viste sig at være armen der blev monteret på viskermotoren blev vendt forkert.
Armen skal vende nedad i parkeret tilstand.
Ny bliver den mekaniker fyret ! :-)
Vedhæftede filer
20190915_172714_HDR.jpg
20190915_174240_HDR.jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12310
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

6. nov 2019, 10:15

Så fik jeg rullet 1000 km med Cab-en og har dermed tilkørt motoren lidt.

Resultat: Motoren ånder langt bedre end tidl. Den skal have mindre gaspedal for at gøre samme arbejde. Dvs. den ruller nemmere op i omdr. og turbotryk.
Glæder mig til at prøve fuldtryk og acc test, men det må vente til der er rullet flere km. næste år.

Nu er hun sat i garage og fik tappet motorolie og gearolie i aftes. Frisk blod på motor og gearkasse, så hun kan hvil vintersøvn i fred. :mrgreen:

Desuden var det tid til at skifte udstødningen. Forrøret er utæt mellem rør og potte. Er svejst et par gange, men det holder ikke.


Købte et rustfrit forrør i Svensk Saabklub til "Røde" for 5 år siden, og i fredags hentede vi potte og bagrør hos Raka Rør i Gøteborg.

Potte og bagrør/halerør passer fint, men forrøret skal afkortes ca. 1" til 1 1/2" i længden og skal udvides igen, eller røret skal skæres af afkortes og tig svejses på igen. Metoden er ikke helt på plads endnu.

Lækre stumper og endelig får jeg et fuldt rustfrit udstødningssystem til cab-en
Det gamle købte jeg hos Saab i 2008. og forrøret er færdigt, og bagpotten samt halerører er halvtræt.

Her er billeder af det nye system, sammenlignet med det gamle:
Vedhæftede filer
IMG_1791.JPG
IMG_1790.JPG
IMG_1788.JPG
IMG_1786.JPG
IMG_1785.JPG
IMG_1784.JPG
IMG_1783.JPG
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"

Tilbage til "Projekt Forum"