Banner cycler

Viking garage, OG900 Cab renovering

Skriv om jeres renoverings/ombygnings projekter gerne med billeder.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Viking garage, OG900 Cab renovering

27. jan 2019, 20:41

Turboen ude.jpg
Turboen er ude og godt begyndt motor renovering
Jeg fryser.jpg
Sonetten sendt på gaden og fryser
Så fik jeg taget hul på renovering af min OG900 T16 Cab.
Hun har trængt et stykke tid til en gang opfriskning op motorrums renovering.

For at tage hele historien kort til dem der ikke kender min Cab.

Bygget i Finland sommer 1987 og registreret sent 1987 i Firance Italien.
Bliver hentet hjem ca. 2002 til en 40 års fødselsdagsgave til en hustru.
Hustruen siger nej tak til vognen da den ikke har trepunkt seler bag i og dermed ikke bliver fundt optimal til de små poder, så en slukøret mand, der har haft alle vanskelighederne med at få den hjem, sælger vognen til direktøren af Aplus bilsyn.
Bilen bliver kun brugt til sommer bil, som en cab jo skal.

Jeg køber vognen af ham i Kgs. Lyngby august 2007 og har kun brugt den til sommer bil. Til sjov og fornøjelse. Samt nogle få turer til og fra arbejde når sommer solen har stået højt.

I 2009 ombygger jeg motoren til DI tænding hvor efter hun får kælenavnet Lady DI.
Lady fordi hun er en italiensk skønhed med ret meget temperament, og DI pga. DI tændings systemet der kommer fra en Saab 9000 89.

Jeg hygger med vognen mange år og begynder at samle dele sammen til en motor renovering mv. Hun kører fint, men begynder at give tegn på de sædvanelige OG900 nøkker.

Min filosofi mht. renovering: Det er bedre at ordne i tide inden der sker havari og mekanikken bliver skadet så det ikke kan repareres.

Hvad skal der ske i renoveringen:
Gearkasse adskilles og have nye lejer forstærkning mv.
Motor adskildes, friskes med nye sliddels.
Montering af fabriksnyt Saab 9000 Aero 2,3 topstykke med Saab OG900 2.1 indsugningsmanifold
PU bøsninger i undervogn.
Ny tandstang og nye hrdraulikslanger samt servopumpe
Frisk kobling og komplet hydraulik
Turbolader sendes til renovering
Nye hjullejer på bagaksel
Nye hjullejer i front
Nye bære og styre kugler mv.
Nye CV led og tripoder
Nye kølerblæser og div. kontakter og følere
Ny oliekøler og slanger
Nye silikone køleslanger
Komplet nyt udstødningsrør system inkl. rustfrit forrør med den lange potte.
Nye tæpper og div. trim dele
Frisk maling osv.

Langt det meste er på lager på nær maling :-)

Så min dejlige Sonett blev stillet udenfor en dags tid i går. Hun frøs og er jo ikke vant til sne og frost. Da hun har levet sit liv Californien.
Men bare rolig, hun er kommet ind i varmen igen..

Nå men der går nok en 3-4 måneder med renoveringen, da der er meget at lave... og meget der skal ud i byen og ordnes....


Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

28. jan 2019, 19:14

Et spændende projekt.
Og det lyder som særdeles gennemtænkt, mht. de mekaniske opgraderinger-.
Det man kan blive nervøs over er at hverken motorstyring, eller gearkasse kan følge med.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

28. jan 2019, 20:30

Det skal nok gå.
Gearkassen ryger til ekspert og bliver forstærket lige som jeg fik gjort i min Silver Aero.

Cab-en har 211Hk som der er nu. Den blev rullet i september sidste år, det er inkl. Speedparts benz chip, APC mod. og 3 bar BTR/FPR.
Den opsætning har den haft i 9 år.

Satser ikke på mere, det er fint nok.

Turboen er landet i Esbjerg og ved at blive ordnet. Udstødningshuset er brændt ud og revnet...så der skal lidt frisk støbegods.

"Det koster at fyre med Mahogni"
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

29. jan 2019, 06:35

Top effekten bliver en biting på en gade bil, selv med en programmerbar styring.
Det er for at sikre sig at motoren ikke ødelægges. Grundet forkerte indstillinger.
Selv med en T55 styring har man mulighed for at styre sin ladetryks kurve, og moment begrænse i de de 2 første gear.
Sammen med den rigtige tænding, og benzin mængde, kan det give en helt anderledes motorkarakteristik.
Men det afhænger selvfølgelig af hvor meget bedre den nye hardware kan flytte luft, ift. den gamle opsætning.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

29. jan 2019, 16:37

Der er altid udfordring med at ombygge.
En god indikator er AFR måleuret der kommer i vognen.

Nå men jeg gravede lidt i bilen i går.
Fin og sund på nær højre forskærm i bunden.
Ormen har været der. der noget der ligner en stregkode, mon det er noget fra en gammel skade.
Eller det er nok stregkoden på en "Peroni øl flaske" .-)

Den kommer jo fra Italien, der er de gode til at bule skærme mv,

Nå men der kommer ny skærm på, den er på lager og der kommer nye dele i skærmkassen.

Det er nu det skal ordnes, når alt er adskilt og "maleren alligevel kommer på besøg"
Vedhæftede filer
Ormen har været forbi.jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

29. jan 2019, 18:27

Og 9oo og deres svejst skærme :roll:
Kan man stadig få inderskærme til dem ?
For jeg tror det er hurtigere at skifte en komplet inderskærm, istedet for at lappe på den gamle :!:
Et afr måleur, koblet på en wideband sensor, er en god indikator, og vel egentligt et minimums krav, når man begynder at bygge om efter eget hoved.
Men datalogging er vejen frem, for så kan man se de vigtige data i ro og mag foran computeren.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

29. jan 2019, 18:29

Sørgeligt. Mild saltsyre.. :cry:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

29. jan 2019, 19:14

Mortenvig skrev:
29. jan 2019, 18:27
Et afr måleur, koblet på en wideband sensor, er en god indikator, og vel egentligt et minimums krav, når man begynder at bygge om efter eget hoved.
Men datalogging er vejen frem, for så kan man se de vigtige data i ro og mag foran computeren.

MVH
Morten
Nemmerlig! Instrumentet er essentielt, vil jeg sige, når man begiver sig ud hjemmefintrimning, som jeg selv gjorde det løbende på min nu pensionerede 9000 CS´er. Udover de righoldige funktioner i T5-Suite, har man også den smarte mulighed at sende en given logfil til "Logworks", som er en standard-software til AFR-systemet fra eksempelvis Innovate Motorsport. Det er meget nyttigt...og lærerigt, skulle jeg hilse og sige 8)

/Henrik
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

29. jan 2019, 21:24

Gode kommentare saab venner.
Drømmen ville være at bygge om til trionic styring, men det rækker evner og tid ikke til. :mrgreen:

Vognen har ikke kørt vinter i DK men nord Italien kan godt møde sne og fugt.
Og hvem ved hvad der er foregået de første år.

Nå men heldigvis er det kun galt der.
Resten er fint...
Og 900 er samlet lidt "spændende"

Men ok det er også et design der har rødder i 60erne.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

30. jan 2019, 19:01

Tid og evner det kan jeg godt forstå kan blive en hæmsko :!:
Da jeg i sin tid konverterede min volvo til Megasquirt.
Da havde jeg ingen evner, da man skulle starte fra 0.
Tiden fandt jeg ved at gå på nettet istedet for at se fjernsyn :!:
Og fik dermed evnerne til at lave ombygningen.
Da den endelig blev konverteret så brugt jeg maks en halv time pr dag til at justere og læse datalogs.
Efter ca. 3 måneder så kørte den næsten som en moderne motor.
Og efter 1,5 år så kørte den som min nuværende SAAB ingen mystisk huggen hakken eller startvanskeligheder.
Bare drej nøglen og kør.
Og det var ved at starte fra 0 en helt tom stykke elektronik.

Det med gearkasse modefikationen.
Kan du ikke uddybe det lidt mere.
Da min bror har en 99 turbo med en død gearkasse.
Stående, og har planer om at få den ud at køre i den nærmeste fremtid.
Med en megasquirt.
Efter ca. 20 års stilstand

MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

30. jan 2019, 21:49

Og900 har to problemer i gearkassen.
Endedækslet er alt for kleint og gør at kassen flexer under hård acc. Den virker som et firkantet åbent rør og ikke som en lukket kasse.
Det løses med et kraftigt opsvejst stål endedæksel.

Indvendig kommer der noget forstærkning.
Der gør at den kan holde moment og ikke hopper ud af gear mv.

Nå men spaghetti junction er ved afkoblet.
Mangler lige et motorophæng og ligge ring i koblingen.
Så kan komfuret hives op .
Vedhæftede filer
Message_1548879336765.jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

30. jan 2019, 21:52

Spaghetti junction.
En fest for en slangetæmmer.
Vedhæftede filer
20190130_211336.jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

31. jan 2019, 21:24

Man skal da ikke fjerne gearkasse for at skifte kobling i en velbygget bil.

Svensk ingeniør kunst i verdensklasse
Vedhæftede filer
20190131_191439.jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

31. jan 2019, 21:28

Svinghjulet ser lidt " spændende " ud.
Har heldigvis et andet på lager..

Men ok efter 31 år og bjergkørsel. Så vil der være lidt slid på koblingsfladen...
Den får også et nyt leje i svinghjulet.
Det virker fint meeen, det er hulens begravet når det giver op...

Motor skal op af hulle i weekenden.
Alt er løsnet, der mangler kun at blive fjernet nogle ledninger samt DI ledningsnettet...

Så starter rense festen.... og motor - gearkasse separationen.

Glæder mig til at se hvor meget slam der er i bundkaret.

Motor olie skiftet hver 5000 km. med fuldsyn Castrol Edge olie de sidste mange år....
Vedhæftede filer
20190131_201958.jpg
20190131_201922.jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

2. feb 2019, 07:13

Lidt slid :shock:
Det svinghjul har været meget varmt, men kan reddes med en afdrejning.
Der er godt nok meget rødt i det motorrum :!:
Ikke lige min smag, men hvis man ønsker mere, så er de leveringsdygtige her.
https://www.do88.se/en/artiklar/hose-ki ... index.html
Personligt så havde jeg udskiftet alle tvivlsomme kølerslanger, inden maskinrummet blev samlet.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
SAAB97
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 203
Tilmeldt: 19. okt 2011, 19:10

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

2. feb 2019, 07:25

Hej Viking
Det er sørme et spændende projekt du er gået igang med.
Olie slam i bundkaret jeg gætter det er mindre end 2-3 mm bundslam.

AFR ur jeg mener bredbåndlambdaføler og et ur til at udlæse benzin luftblandingen, kan jeg anbefale det er bare supert jeg har brugt mit til at justere kaburatorene på min SAAB 99 simpel hen mange gange bedre end en selvglad mek.lærling, man kan se lige præcis hvad det sker når man ændrer på nålehøjden eller bruger en tykflydende/tyndtflydende dæmperolie (høj/lav viskositet).
Mit næste projekt med AFR uret er at få min Sonett til at køre bedre jeg har monteret en spritny Weber 32/36 DGV kab. som skulle være dysset til V 4 men jeg synes den et noget brystsvag når den åbner nummer 2 port eller er det måske mig der kører til dagligt i en 9K aero for den har jo smæk for alle pengene.
Boy
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

2. feb 2019, 16:33

Ja sonetten er ikke så vildt hurtig.
Lyder spændende hvad du ender med af dysser.

Det svært af gå fra V4 til HTT 2.3 B234R
Godt at høre fra dig Boy. .-)

Motoren er flyvende og landede på pallen.

Den hygger sig nu i varmen
Vedhæftede filer
20190202_154313.jpg
20190202_123906.jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

2. feb 2019, 16:35

Øv telefonen vender billederne på hoved..

Den må være fra NZ..
Vender dem senere...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

2. feb 2019, 17:06

Elsker min giraf kran.
Det er en 1250kg enhed fra Maskinfabrikken Selecto Randers. Bygget i 1973.
Har arvet den fra min far..
Elsker dansk super kvalitet.
Vedhæftede filer
20190202_143736.jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

2. feb 2019, 17:33

Jeg er misundelig både brændeovn og trægulv i værkstedet.
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

2. feb 2019, 17:40

Skøn giraf. Klumpen vejer 225 kg. Der er ild i pejsen, hvor du brænder mahogni.
Man ser en veteranknallert. Hvilken knallert? :shock:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

2. feb 2019, 17:53

Desværre er det trædecykler.
En Short John og en dansk lad cykel.

Så en SCO ladknallert til salg i Fåborg men nåede ikke af få den købt...

Kikker efter en Derby lad knallert med Ferrari motor. Men de er uhyre sjældne.
Havde en som dreng, arvet fra min Farfar.

https://m.guloggratis.dk/transport/knal ... udknallert

Men ellers er det dejligt med brændeovn i værkstedet. Varmer dejligt.
Den er stor, så den kan æde igennem....
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

3. feb 2019, 09:43

Så er der ny kobling på vej til "Darling"

OG900 svinghjulet bliver udskiftet til et Saab 9000 Turbo Talladega svinghjul.

Mærker på svinghjulet passer så ikke, men den har DI tænding så det går nok.
desuden så kan der monteres en 9000 Turbo kobling. de er meget kraftigere.

De tidlige OG900 Cab lider af myre størrelse kobling, der ikke rigtig kan hold til en turbo motor.

Der er et AP kit på vej til mig, med ny trykfod og lamelle enhed.

Opgraderingen kan ses her:

http://www.fixmysaab.com/900_repair/clu ... pgrade.asp
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

3. feb 2019, 11:32

Den oprindelig kobling har en diameter på 215mm, det samme som en volvo 240.
Ikke helt fantastisk til at overføre momentet fra en turbo motor.
Men de virkede som en sikring således at gearkassen ikke sprang i luften, grundet for meget moment.
Den i SAAB 9000 er på 228 mm. og de findes i 240mm. på en 2,3 AERO, men så passer strålerne på akslen ikke ifølge linket.
Men en standart 228mm kobling burde være rigeligt til gearkassen.

Et ød. mærke er rat at have, og er meget nemt at lave med stor præcision.
Man fjerner indmaden fra et tændrør og skærer et 10 mm gevind, så finder man en 10 mm bolt afrunder spidsen og montere den i tændrøret, således at den kan blokere stemplet.
Tændrøret monteres i cylinder 1.
Så drejer man motoren rund for hånden medurs, indtil den stopper. og sætter et mærke.
Derefter drejer man modurs og sætter et mærke. Ød ligger nu midt imellem mærkerne.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

3. feb 2019, 18:48

Så er der lidt nyt.

Motor er hevet i stumper og stykker

Den motor der sidder i er en fabriksombytning fra Saab, Arlöv 10 md. 1999.
Selve blokke er støbt i 4 md. 1993.

Den har fået +0,5 stempler, men er stadig på std. hoved og plejllejer.
Ingen tvivl om at den har haft en utæt toppakning eller revle i topstykket, for på det ene stempel var der kun et meget tyndt sodlag der nemt kunne fjernes med en "benzinklud"

Trak stempel #4, det er lidt brunt ned af siden. Hmmmm.

Krumtappen har nogle sjove farver på slag. Med sølerne er super fine.

Hovedlejer og plejl-lejer ser fine ud. De er ikke slidt ned til Cu laget.

Olie pumpe og andre ting er også fine.

Noget sært, så er den samlet i endegavlene uden klinger pakning eller fydende pakning.
Det må være Italiener style... :roll:


Nu er planen at hive indmaden ud og så en tur i vaskemaskinen med blokken og alle delene..

Jeg afrenser dele og går i gang med mikrometerskruen mv.

PS aner ikke hvorfor billeder er "NZ style" med bunden i vejret,

Prøvede at vende telefonen i dag, men det hjælper heller ikke... Må hellere i gang med digi. kammeraet, det vender ikke billeder sært..
Vedhæftede filer
20190203_165223.jpg
20190203_164540.jpg
20190203_164433.jpg
20190203_155930.jpg
20190203_155903.jpg
20190203_134007.jpg
20190203_124954.jpg
20190203_124910.jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Stoffer
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1246
Tilmeldt: 14. feb 2004, 21:29

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

4. feb 2019, 08:59

Super lækkert projekt at følge. Mht billederne, så sker det også for mig, fra mobilen.. Og det må være en fejl på siden.
Men hvis man klikker på billederne, vender de rigtigt.. Mystisk :?
9-3 2.0t aut. Cabriolet ´99
SAAB97
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 203
Tilmeldt: 19. okt 2011, 19:10

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

4. feb 2019, 14:57

Det ser udtil jeg gættede nogenlunde rigtigt med hensyn til slam i bundkaret, 2-3mm :D
Boy
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

4. feb 2019, 16:04

Den er helt fin med slam i bunden. Ingen overaskelser der.

Der er lidt vand. Det kommer fra separationen mellem blok og gearkasse. Der kom et efter strint fra blokken.
Eneste fremmeslegmer i bunden er lidt pakningsmasse fra toppedæksel paknings-guf..

Der er ikke adskildt pga. Kolaps, nærmere pga. nu trænger mange ting og den savlede mange steder.
Så er det nemmere af hive orglet op og friske med nye stumper.
Alene at få de øverste trianglet ud og tandstangen ud har tjent motor op halingen hjem.
Nogen går til ridning andre er til jagt og fiskeri, jeg går i værkstedet og får sjælefred.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

4. feb 2019, 16:12

Fra salv til stumper...
Man kan se der lige mangler 4 ekstra cylindre.
.-)
Vedhæftede filer
20190203_100813.jpg
20190203_124726.jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

7. feb 2019, 13:41

Så blev alt hevet ud.

Der er rivninger på alle stemplerne på indsugningssiden og aflejringer i cylinderne.
Den har været ret lun på et tidspunkt.
Sikker før min tid.

Kan løses billigt ved honing, polering af stempler og friske stempelringe. Quick and dirty.

Eller den tunge vej:
Boring af blokken, nye smede stempler, vejning og tilretning af plejlstænger, afretning af blokken og ballancering med det nye svinghjul.

Saab OG900 Cab er sjældne og de falder ligesom ikke i pris, og vi har ingen børn

Så vi må se.
Vedhæftede filer
20190206_200139.jpg
20190206_195637.jpg
20190206_195545.jpg
20190206_195536.jpg
20190203_165316.jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

7. feb 2019, 20:18

Så kom koblingen i dag.
Det blev en AP kobling der opgrader fra den lille og 900 kobling til en kraftigere Saab 9000 turbo enhed.
Større diameter, kraftigere trykfod osv.
Kræver et Saab 9000 svinhjul, samt en kobling der passer med høj gearsakslen/drev akslen.

Forskellen i de to ses tydeligt på foto
Vedhæftede filer
20190207_192024.jpg
20190207_192243.jpg
20190207_192029.jpg
20190207_192035.jpg
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

8. feb 2019, 06:30

Surt med ridserne i cylinderne.
Hvis du går efter den dyre løsning med afretning af blokken, og topstykke.
Så er der et par ekstra ting der bør kontrolleres.
Først er der forbrændings kammerets totale volumen, så kan du beregne dit nye kompressions forhold.
Ideelt skal det være det samme som den motor Di modulet stammede fra.
Det bør du nok under alle omstændigheder, da du skifter topstykke fra en anden model.
Og så bør timingen af knastakslerne Kontrolleres/justeres

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

8. feb 2019, 12:16

Når jeg kikke på cylinderne er det ikke ridser, mere afsætning af aluminium fra et meget varmt skørt...

Honing og friske stempler kunne nok løse problemer.

Men hvor finder jeg lige nye Saab stempler i den korrekte sortering ???
Det er vist ikke muligt.

Havde det været en sugemotor ville det være nok med polering af stempel og honing af cylinderne..

Men en turbo motor er presset og så er der ikke plads til den slags fixer-rier...

Så enten en anden blok med gode stempler eller friske stempler og boring osv....

Blokken bliver som en Saab 9000 turbo. Samme type stempler, samme type topstykke osv.

Men der er en del ting der skal tjekkes og justeres...

Glæder mig til den nye kobling. Ordentlig trykfod og kraftig lamelpakke.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

8. feb 2019, 16:56

Mht. stempler har du prøvet SAAB, da de ifølge min EPC stadig er tilgængelige.
Sug eller turbo, det er det samme, stemplerne kommer til at støje lidt mere, men styrken formindskes ikke fatalt.
Det med svinghjulet at det skal være fra en 9000 motor.
Er lidt misinformation!
Et kompetent maskinværksted kan uden problemer Lave nye bolthuller og huller til styr der passer til den anden trykfod.
Samtidigt med at svinghjulet, bliver drejet af, og afbalanceret.
Autobremsen er et godt bud hvis man bor i nærheden af københavn.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

8. feb 2019, 17:04

Det kunne ligne mærker efter stempelslag. (Piston slap) :shock: :cry:
Bare tæsk motoren og tun bilen ordentligt og kører fra Güzmul og Abdelslam i deres Tretyrkere.. :lol: :lol: :lol:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

8. feb 2019, 18:07

Nu har jeg Saab 9000 svinghjulet på lager. Det er lige til at klappe i motoren...

Det var fra den motor der blev lagt i Silver Aero, den tidl. ejer fik most...

Motoren i Silver Aero, er en Saab 9000 Talladega blok, med Talladega knaster og 9000 topstykke.
Kører rigtigt fint i Silver......

Den største forskel mellem 900 og 9000 grundblokken er endegavlene.

Hvorfor motoren er som den er i den røde CAB er et godt spørgsmål.

Jeg har ikke mærket den store forskel i min ejer tid.

Den har altid dryppet lidt olie, haft lidt start humper-ri hvis den har stået et stykke tid og blev sat ind godt varm.
Så der har nok længe været en glykol utæthed, eller en revne i topstykket.

Med ok et par frisk smede stempler er aldrig skadeligt.... 8)

Koster mindre kun en brøkdel af en konfirmationsfest :mrgreen:

og så har jeg den motor jeg vil have....

Jeg syntes det er halv dyrt, men fruen sagde: Se at få det fikset, og lad vær med at pive over det. Det er mindre end værditabet på to måneder af en god ny bil.

Så det er bare at få stemplerne frem...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

9. feb 2019, 08:48

Faldt over et sæt smedede stempler til din motor-
https://www.abbottsaab.com/product/woss ... -oversize/
De har også en ståltoppakning, hvis toppakningen er et problem på denne motortype.
Begge dele er anerkendte mærker, og meget brugt inden for tuning af motorer.

Brugte motoren kølervæske :?:
Jeg syntes ikke rigtigt at jeg kan læse det nogen steder.
Det kan også være en inkontinent dyse det er nemt at kontrollere selv.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

11. feb 2019, 08:49

Fine stempler fra Abbott.

Brugte motoren kølervæske?
Nej egentligt ikke, der blev ikke tanket på mellem udskiftningerne af kølervæske som var ca. hver 3. år.

MEN der skal heller ikke andet end en dråbe eller to til at "dampspule" toppen af stemplet.
Toppakningerne på B202L er normalt ikke drilske, slet ikke de originale Saab enheder ( Det er vel Elring ).

Køber stempler hos Scandix, de har tyske smede templet i overstørrelse "2".

Blokken bliver afrettet og boret hos Esbjerg Cylinder Service. De laver fantastisk kvalitet
Alt afbalanceret og så er den frisk til en omgang igen.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

11. feb 2019, 18:00

Hvis den ikke har brugt vand.
Så kontroller dine dyser for inkontinens, volumen og sprøjte billede.
En utæt dyse kan sagten give de samme symptomer, og det er en sliddel.
Og de stammer fra en tid, hvor den blyfrie benzin blev indført.
Og på den tid oplevede jeg mange problemer med utætte dyser.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

13. feb 2019, 16:05

Meget valid kommentar Morten :D

Det er så spørgsmålet om den skal have std. dysser eller nummeret større..

Nå men jeg har taget "tyren på hornet" ( Som Amalie ville sige ) :lol:

og bestilt 4 nye pløkker:

http://www.skandix.de/en/spare-parts/en ... n/1028802/
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

13. feb 2019, 18:16

Standart dyser til en standart styring, selvom den er chippet.
Andre og større dyser, hvis man går standalone eller En T5 styring.
Det er nok det mest tidskrævende at justere ind.
Da der er forskel både mekanisk og elektrisk på de forskellige dyser.
Min erfaring fra min gamle volvo med megasquirt. hvor man starter fra 0.
Fuld gas tager relativ kort tid at mappe ind.
Dellast tager længst tid og der skal justeres accelerations tilskud, hver gang man justere på dellasten.
Kold og varm start tager også lang tid, da man er afhængig af vejret.
I alt tog det ca, 6 år inden alt spillede 100%
Men kørte den også som min nuværende 9-3, eller en hvilken som helst moderne bil.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

15. feb 2019, 09:31

From Sweden with love...

Ny forskærm og div.
Vedhæftede filer
20190211_213339.jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

15. feb 2019, 09:32

Pure Saab Classic "porn"

Umm nice

Overstørrelse 2. Od 91 mm i bunder af skørtet.

Så burde den også have nye MaxSpeed rods / plejlstænger, meeeen det rækker budgettet vist ikke til.
Vedhæftede filer
20190214_180009.jpg
20190214_175557.jpg
20190214_175548.jpg
20190214_175524.jpg
20190214_175505.jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

15. feb 2019, 14:08

Dyrt legetøj.
Pilene på stempeltoppene skal vende bagud. :wink:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

15. feb 2019, 14:57

Det lyder helt rigtigt.
På motoren med de eksisterende stempler, vender pilen "frem" på motoren. ( hen mod generator og drivremme )
Men motoren er vendt rundt, så motor frem er ind mod kabinen. :roll:

Svensk logik... :wink:

eller jeg vil hellere kalde det ægte Svensk Saab genialitet. 8)

Da man kan skifte koblingen uden af rive hele "klaveret" i tusinde stumper...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

16. feb 2019, 09:11

Porno billeder på et SAAB forum.
Din konto burde lukkes for de smuds billeder :D
Opgraderede plejlstænger Hvorfor :?:
Det er ikke en Volvo motor der var kendt for svage plejlstænger efter 1985.
Og til dem kan man finde plejlstænger overalt.
Til en SAAB motor skal man søge længe for at finde dem.
Plejlstængerne er tunge men meget stærke.
Hvilket ikke er et stort problem på en næsten standart turbomotor.
Eller en relativt grov tunet variant.
På en grovtunet sugemotor kan jeg se fordelen med lettere plejlstænger.
IMHO.
Hvis det var mig så ville jeg hive digetal vægten frem.
Og forsøge at få ens vægt på stænger, og stempler hver for sig.
Og så parre dem således at de vejer så ens som muligt.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

18. feb 2019, 10:38

Motoren bliver leveret til Esbjerg Cylinderservice.
http://ecs-itop.dk/

De totalt renoverede også turboen.


Delene bliver trimmet, vejet sammen og dynamisk afbalanceret til at passe til de nye og lettere stempler.
Blokken boret op til +1,0 (91mm), efter Saab specifikationer og Stemplernes krav til frigang mv. ( 0,07 mm spillerum ).
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

10. apr 2019, 20:00

"The tunnel of love" som Dire Straits sang da bilen var ny har slået til igen.
Hulens til konstruktion..

Rust i højre tunnel.

Nå men heldigvis er alt væk fra motorrummet, så der må de indkøbte nye pladedele i og op på hesten igen.
Vedhæftede filer
20190410_195323.jpg
20190410_195405.jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

10. apr 2019, 20:07

De øverste triangler har det fint, men bøsningerne har gået " kødets gang "

De var nogle blik bag ophængspunkterne, sad bare og flød, de røg ud... :lol: :lol:
(Det er gas)
Vedhæftede filer
20190410_200147.jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

10. apr 2019, 21:38

Her er en der repper tunnellen på en sen OG900. (den har ABS).

https://www.mig-welding.co.uk/forum/thr ... air.22345/

Så slem er min heldigvis ikke.
I højre side skal der dog skiftes bund og side.

Venstre side er er helt rusfri.
Men ok naturen bider af og til forskellige steder efter 32 år.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"

Tilbage til "Projekt Forum"