Side 3 af 3

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 15. jul 2019, 21:04
af troels
Det ser squ godt ud Viking.

Mvh
Troels

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 16. jul 2019, 22:10
af NC_Ribe
Hej Viking

Var lige nede ved Ribe Classic i aften, og så (og hørte) en Hundestedmotor i funktion. Nu forstår jeg bedre din hang til OG900 Turbo: Det er vel det nærmeste på fire hjul, man kommer lyden (og vibrationerne) fra denne dejlige, danske motor :D .

Mvh/NC

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 17. jul 2019, 14:01
af viking
Krympelakken er et par år gammel og ret fin, så den bliver ikke slebet ned og frisket nu, især ikke når det er sandsynligt at dækslet skal af for at udlufte oliesystemet til knastakslen. Der skal løsnes en bolt på knasten, i den fjerne ende af oliekanalen....Ellers kan der godt stå luft med ventiltrykker støj til følge.

Jeg kender udemærket til kilerem opretning. Det er brugt retskinne for at få beslag mv. på plads.
Har bygget mange kileremtrukne aggregater til kølesystemer mv. :wink:

Selv den lille overgang (nible) fra 12mm gevind til køleslange for turboen bliver skiftet.

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 17. jul 2019, 14:26
af viking
Motor/gerakasse er her kun prøvesamlet, der er stadig ikke pakning mellem de to. Den bliver samlet med koblingen og slavecylinder i aften( inkl. pakning, mv.).

PS. klag ikke over snoren motoren bliver hævet med i girafen :roll:

Det er en ny "frelserline" til et tobis trawl. Den kan holde til mange tons træk.

Snoren er desuden vasket i vaskemasinen inden brug, så den ikke drysser snask på motoren.

Frelserline:
http://www.jmarcussen.dk/maritim/ordbog ... hp?id=5663

Bruger også Frelserline til at fortøje min kutter. Det er flettet ekstra kraftig tovværk, der dog er smidigt og blødt.
IKKE sådanne noget billigt lystbåds noget. (Har vel boet i Esbjerg :-) ).

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 17. jul 2019, 15:54
af Edwins
Klumpen vejer 225 kg. :wink:

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 17. jul 2019, 23:18
af viking
Ja den er ikke så tung, det er en lille letvægter. Lille men rød og hidsig.

Min kuttermotor vejer 1,0 Tons for 21HK. :lol:

Motoren er nu endelig gift sammen med gearkassen, og kobling, samt hydraulik er på plads.

Kølerør mv. er på motoren. Benz systemet er på ( med bl.a. nye o-ringe naturligvis. )
Så mangler der kun udstødningsmanifold, turbo og turborør ( og de små luft by pass rør )

Så en after eller to, så er motoren klar til at blive gift med bilen...

Det gør jeg med giraffen. En dejlig dansk produceret kvalitets enhed fra Randers.


Der er mange time i at gå alt igennem med lup og dyb grundighed.

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 18. jul 2019, 00:05
af Edwins
Jeg har løftet en komplet 2.1 motor ud. Den vejer 225 kg. 2.1 er næsten som en classic 2.0 900 turbomotor. 2.1 har ikke hårtørrer. Ergo: Vikings motor/gærkasse vejer ca. 225+ kg.. :lol: :lol: :wink:

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 18. jul 2019, 00:49
af morfar
Hold op hvor er det gennemført! Og den motor ser da pivlækker ud!

Hundested kommer til at stråle snart 😊

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 18. jul 2019, 07:32
af Mortenvig
En B204 motor tager 15 kg på, når den er med hårtørrer

M.v.h.
Morten

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 18. jul 2019, 10:34
af viking
Tak for de finde meldinger.

Når man sidder ved siden af motor-gearkassen er enheden ret stor og kompakt.
Når man står og kikker ned i motorrummet ser den ikke ret stor.
Kan godt forstå de har haft udfordringer med at tilpasse motorrummet til turbo rør og andet godt.

Den burde have plexi glas hjelm på .-)

Selv de små messing udlufter nibler er skiftet.
De var på tilbud hos Saab.

Det eneste der ikke skiftes denne her gang er :
Motorkøler der er 8 år gammel og er helt ren Ventilator blæser, den virker, men en ny ville være nice...
Gummi rør til intercooler de var på restordre.
Kommer på i fremtiden.

Selv viskermotoren er fornyet.
(Købte en ny hos Jensen Racing-Slettet grundet GDPR på et garagesalg for 10 år siden). Samt den lille wire i viskermotormekanismen er skiftet.
Hele mekanismen blev strippet, renset og smurt op. Nu skal den lige parkeres på plads før viskerarme kan komme på.

Så det går fremad..

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 18. jul 2019, 17:52
af Mortenvig
Du skal da have et sæt røde slanger :D
https://www.do88.se/sv/artiklar/saab-90 ... angar.html
Og et sæt kølerslanger :D :D
https://www.do88.se/sv/artiklar/saab-90 ... angar.html
Egentlig burde du opgradere intercooleren med dette kit.
https://www.do88.se/sv/artiklar/fmic-sa ... -1993.html
Da den originale dårligt kan køle en accelration.
Reduceringen af tryktabet, giver en langt bedre speeder respons.
Dette kombineret med en reduktion i indsugnings temperatur, giver en mere livlig motor, da den taber mindre effekt sidst i omdrejnings området..
Jeg har kun positive erfaringer med opgradering af intercooleren, først min gamle 240,
og dernæst på min nuværende Og 9-3

MVH
Morten

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 19. jul 2019, 12:29
af viking
Jeg har de røde do88 kølerslanger :-) Nice.

Opgraderet IC: Yes but no.
Saab gen.1. IC er ikonisk for bilen, og passer til 80er designet af Saab turbo.
Den er elendig og har alt for lille kapacitet, MEN det skæmmer motorrummet at fjerne køleren.
Til min Silver Aero, passer den slags herligheder med at bygge frontmonteret IC, men ikke til en klassisk cabrio, Saab Turbo.

Jeg giver dig helt ret, en DO88 eller lign IC hjælper motor meget, især bykørslen og tung fod.
Nu bruger jeg mest "Lady DI" til hygge, landevejs crusing og køren rundt i sommerlandet.

Er lidt i syv sind om den skal have røde luftslanger til IC systemet mv.
Men mon ikke de kommer til vinter. De var på restlager sidst jeg købte fra dem, og nu bygges motor færdig og bliver lagt i bilen i morgen.

Den nye Mitsu turbo kom på i aftes, sammen med ordnet udstødningsmanifold.

Den får IKKE batteribøj. Samme rationale som med ICen.

Batteribøj og bananmanifold er "guld" værd. Men det skæmmer et klassisk Saab motorum.
Værdien er i orginaliteten.

Eneste synlige ændringer i motorrummet er DI tænding. Det vil jeg ikke leve uden....Men den kan med lethed ændres tilbage til Ford A tænding igen..

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 19. jul 2019, 18:51
af Mortenvig
Nu glemmer jeg at det er en bil med blødt tag.
Men din signatur er misinformerende.
Og ja selvom det er en af de bedre biler uden tag med selvbærende karosse.
Så egner den sig mest til cruising, og ikke mere aggressiv kørsel.
Banan manifold på en gade bil med turbo, så skal den originale støbter være utroligt elendig.
Efter turboen er det kun ørene der sætter grænsen, og et spørgsmål at beholde original looket.
Men det er vel egentligt under ordnet da det er gearkassen der sætter grænsen for maks moment.

MVH
Morten

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 19. jul 2019, 21:42
af viking
Har prøvet at rettet signaturen 20 gange, men den vil ikke acceptere samme antal karakterer, så jeg har opgivet.

"Lady Di" er den røde Cab T16 fra Italien.
"Silver Aero" er en sølv farvede 900 Aero CC.
med Swiss body kit.

Det lidt "Sjove" er at Cab-en egentligt er bedre til frisk kørsel med taget ned og vinduerne i bund, end silver Aero.
Det må være noget med at vægten (tyngdepunktet) er længre nede i Cab-en.

Gearkassen er nu opgraderet så den kan holde til mere monment, lige som jeg fik Silver Aero kassen forstærket.
Men man skal ikke presse OG900 kassen for hårdt. De holder ikke og det er et hæsligt kæmpe arbejde at skifte den, da hele komfuret skal ud og adskildes...
Lige så smart det er at koblingen kan adskildes nemt, lige så grufuld er gearkasse designet desværre og der ingen mulighed for at udskifte til andet fabrikat... Saab blev desværre aldrig verdensmester i gearkasser.. Turbo og gode motorer var deres speciale ind til B205.

B205-B235 kan fixes, meen det kræver en ordentlig omgang.

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 20. jul 2019, 10:57
af Mortenvig
De gamle motorer var bedst !!!
Siger manden der i princippet er på motor nummer 3 :lol:
Men jeg er enig motorer før b 2x5 serien, tåler langt mere mishandling

MVH
Morten

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 14. sep 2019, 20:25
af viking
Hygger med testkørsel og trimning af cab-en.

Der er tape på forruden der hvor viskerne skal lande. De skal lige renses og males.
Har tryllet lidt med vakuumslanget og luftslanger.
BOV ventilen opførte sig sært da den skulle bruges igen og luftslangerne drillede.
Så det hele blev hevet af og ny begyndelse igen.
Nye tomgangs reg. slanger, ny BOV ventil, ny BOV slange og nye spjældhus varmeslanger.
Desuden er der ryddet op i vakuumslangerne.
Nu skal der bare et par hætter på de afgange der ikke skal bruges på spjældhuset.

Endelig er tomgangen stabil og korrekt 👍
Og der er røde slanger overalt...

Ps. tændspolen er stadig monteret. Så kan den vende retur til Ford A tænding hvis det ønskes..
Man kan se DI boxen og MAP sensor der ikke er standard, men som klart forbedre motorgangen, varmstart og evnen til høje omdrejninger. 💫

I morgen er det planen at motorhjelmen endeligt skal på..

Det er planen at de sidste turbo gummislanger også skal være røde enheder fra do88.
Burde egenligt også male de sorte turborør.

Ps. projektet har stået lidt stille pga. arbejde, ferietur, kuttertræf, fam. fester osv. osv. osv. Dvs. Saab tids tyveri !

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 15. sep 2019, 20:21
af viking
Så er der gang i lidt testkørsel.

Motoren er godt nok nice. Blød og super jævn.
De nye stempler parret med dyn ball. af krumtap, svinghjul, og stemplerne. Desuden er plejlstængerne vejet og trimmet til ens vægt.

Nye dele i hele koblingslinjen. Lige fra hovedcyl til forstærket AP kobling, inkl. hyd.koblingsrør med rustfrit flet. Resultat: Blød og effektiv kobling.

Bilen er godt nok blevet velkørende som en ny vogn.
Nu mangler der lige at få tjekktet og justeret styrtøjs vinklen..

Samt nye skærmpynte enheder i "Gun metal gray"

Vinduesviskerne kørte baglends med den nye motor, det viste sig at være armen der blev monteret på viskermotoren blev vendt forkert.
Armen skal vende nedad i parkeret tilstand.
Ny bliver den mekaniker fyret ! :-)

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 6. nov 2019, 10:15
af viking
Så fik jeg rullet 1000 km med Cab-en og har dermed tilkørt motoren lidt.

Resultat: Motoren ånder langt bedre end tidl. Den skal have mindre gaspedal for at gøre samme arbejde. Dvs. den ruller nemmere op i omdr. og turbotryk.
Glæder mig til at prøve fuldtryk og acc test, men det må vente til der er rullet flere km. næste år.

Nu er hun sat i garage og fik tappet motorolie og gearolie i aftes. Frisk blod på motor og gearkasse, så hun kan hvil vintersøvn i fred. :mrgreen:

Desuden var det tid til at skifte udstødningen. Forrøret er utæt mellem rør og potte. Er svejst et par gange, men det holder ikke.


Købte et rustfrit forrør i Svensk Saabklub til "Røde" for 5 år siden, og i fredags hentede vi potte og bagrør hos Raka Rør i Gøteborg.

Potte og bagrør/halerør passer fint, men forrøret skal afkortes ca. 1" til 1 1/2" i længden og skal udvides igen, eller røret skal skæres af afkortes og tig svejses på igen. Metoden er ikke helt på plads endnu.

Lækre stumper og endelig får jeg et fuldt rustfrit udstødningssystem til cab-en
Det gamle købte jeg hos Saab i 2008. og forrøret er færdigt, og bagpotten samt halerører er halvtræt.

Her er billeder af det nye system, sammenlignet med det gamle:

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 24. apr 2020, 22:25
af viking
Det blev kun til ca. 800 km i caben sidste år, efter komplet renovering af mekanikken og det er ikke rigtig blevet til nogle km i Lady DI i år, pga et "lille" irreterende problem.

Der var en lille lækage af glykol, umuligt at finde den, kikkede over alt, alle slanger, alle forbindelser, nix nul lækage.

Efter en køretur: En lille smule pink glykol i alu tvær profilet under motoren :cry:

Havde den på liften i november og NEMSAAB kikkede og sagde, prøv lige at kikke det !
Hvor ?
Det !

Der på den der prop det, der kommer lidt glykol fra den !

Hvad hulen. Det eneste der ikke blev skiftet på den motor og i det motorrum var frostpropperne på motoren, og ganske rigtigt et lille nålehul i front frostproppen :roll: FÅK.

Nå der skulle en Saab prop i så den kom hjem fra Tyskland for et par uger siden, og er blevet monteret i dag.

Saab har hendigvis en aftapningsprop under udstødningsmanifolden hen mod agter enden af motoren, så hele systemet kunne tømmes.

Fik proppen ud med en lang skruetrækket og et godt slag, så drejede toppe af proppen ind i blokken, og den kunne hives ud med en knipex.

Fik drejet et værktøj til montage af proppen, således at den kunne monteres uden vold og uden mulighed for at bøje kanten af proppen.

Igen meget plads og ikke nemt at komme til.

Motoren ser heldigvis meget fin ud indvendigt, ingen rust i støbegodset.

Lille drilske røde djævle motor.... :lol: