Side 1 af 3

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 7. feb 2019, 20:18
af viking
Så kom koblingen i dag.
Det blev en AP kobling der opgrader fra den lille og 900 kobling til en kraftigere Saab 9000 turbo enhed.
Større diameter, kraftigere trykfod osv.
Kræver et Saab 9000 svinhjul, samt en kobling der passer med høj gearsakslen/drev akslen.

Forskellen i de to ses tydeligt på foto

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 8. feb 2019, 06:30
af Mortenvig
Surt med ridserne i cylinderne.
Hvis du går efter den dyre løsning med afretning af blokken, og topstykke.
Så er der et par ekstra ting der bør kontrolleres.
Først er der forbrændings kammerets totale volumen, så kan du beregne dit nye kompressions forhold.
Ideelt skal det være det samme som den motor Di modulet stammede fra.
Det bør du nok under alle omstændigheder, da du skifter topstykke fra en anden model.
Og så bør timingen af knastakslerne Kontrolleres/justeres

MVH
Morten

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 8. feb 2019, 12:16
af viking
Når jeg kikke på cylinderne er det ikke ridser, mere afsætning af aluminium fra et meget varmt skørt...

Honing og friske stempler kunne nok løse problemer.

Men hvor finder jeg lige nye Saab stempler i den korrekte sortering ???
Det er vist ikke muligt.

Havde det været en sugemotor ville det være nok med polering af stempel og honing af cylinderne..

Men en turbo motor er presset og så er der ikke plads til den slags fixer-rier...

Så enten en anden blok med gode stempler eller friske stempler og boring osv....

Blokken bliver som en Saab 9000 turbo. Samme type stempler, samme type topstykke osv.

Men der er en del ting der skal tjekkes og justeres...

Glæder mig til den nye kobling. Ordentlig trykfod og kraftig lamelpakke.

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 8. feb 2019, 16:56
af Mortenvig
Mht. stempler har du prøvet SAAB, da de ifølge min EPC stadig er tilgængelige.
Sug eller turbo, det er det samme, stemplerne kommer til at støje lidt mere, men styrken formindskes ikke fatalt.
Det med svinghjulet at det skal være fra en 9000 motor.
Er lidt misinformation!
Et kompetent maskinværksted kan uden problemer Lave nye bolthuller og huller til styr der passer til den anden trykfod.
Samtidigt med at svinghjulet, bliver drejet af, og afbalanceret.
Autobremsen er et godt bud hvis man bor i nærheden af københavn.

MVH
Morten

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 8. feb 2019, 17:04
af Edwins
Det kunne ligne mærker efter stempelslag. (Piston slap) :shock: :cry:
Bare tæsk motoren og tun bilen ordentligt og kører fra Güzmul og Abdelslam i deres Tretyrkere.. :lol: :lol: :lol:

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 8. feb 2019, 18:07
af viking
Nu har jeg Saab 9000 svinghjulet på lager. Det er lige til at klappe i motoren...

Det var fra den motor der blev lagt i Silver Aero, den tidl. ejer fik most...

Motoren i Silver Aero, er en Saab 9000 Talladega blok, med Talladega knaster og 9000 topstykke.
Kører rigtigt fint i Silver......

Den største forskel mellem 900 og 9000 grundblokken er endegavlene.

Hvorfor motoren er som den er i den røde CAB er et godt spørgsmål.

Jeg har ikke mærket den store forskel i min ejer tid.

Den har altid dryppet lidt olie, haft lidt start humper-ri hvis den har stået et stykke tid og blev sat ind godt varm.
Så der har nok længe været en glykol utæthed, eller en revne i topstykket.

Med ok et par frisk smede stempler er aldrig skadeligt.... 8)

Koster mindre kun en brøkdel af en konfirmationsfest :mrgreen:

og så har jeg den motor jeg vil have....

Jeg syntes det er halv dyrt, men fruen sagde: Se at få det fikset, og lad vær med at pive over det. Det er mindre end værditabet på to måneder af en god ny bil.

Så det er bare at få stemplerne frem...

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 9. feb 2019, 08:48
af Mortenvig
Faldt over et sæt smedede stempler til din motor-
https://www.abbottsaab.com/product/woss ... -oversize/
De har også en ståltoppakning, hvis toppakningen er et problem på denne motortype.
Begge dele er anerkendte mærker, og meget brugt inden for tuning af motorer.

Brugte motoren kølervæske :?:
Jeg syntes ikke rigtigt at jeg kan læse det nogen steder.
Det kan også være en inkontinent dyse det er nemt at kontrollere selv.

MVH
Morten

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 11. feb 2019, 08:49
af viking
Fine stempler fra Abbott.

Brugte motoren kølervæske?
Nej egentligt ikke, der blev ikke tanket på mellem udskiftningerne af kølervæske som var ca. hver 3. år.

MEN der skal heller ikke andet end en dråbe eller to til at "dampspule" toppen af stemplet.
Toppakningerne på B202L er normalt ikke drilske, slet ikke de originale Saab enheder ( Det er vel Elring ).

Køber stempler hos Scandix, de har tyske smede templet i overstørrelse "2".

Blokken bliver afrettet og boret hos Esbjerg Cylinder Service. De laver fantastisk kvalitet
Alt afbalanceret og så er den frisk til en omgang igen.

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 11. feb 2019, 18:00
af Mortenvig
Hvis den ikke har brugt vand.
Så kontroller dine dyser for inkontinens, volumen og sprøjte billede.
En utæt dyse kan sagten give de samme symptomer, og det er en sliddel.
Og de stammer fra en tid, hvor den blyfrie benzin blev indført.
Og på den tid oplevede jeg mange problemer med utætte dyser.

MVH
Morten

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 13. feb 2019, 16:05
af viking
Meget valid kommentar Morten :D

Det er så spørgsmålet om den skal have std. dysser eller nummeret større..

Nå men jeg har taget "tyren på hornet" ( Som Amalie ville sige ) :lol:

og bestilt 4 nye pløkker:

http://www.skandix.de/en/spare-parts/en ... n/1028802/

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 13. feb 2019, 18:16
af Mortenvig
Standart dyser til en standart styring, selvom den er chippet.
Andre og større dyser, hvis man går standalone eller En T5 styring.
Det er nok det mest tidskrævende at justere ind.
Da der er forskel både mekanisk og elektrisk på de forskellige dyser.
Min erfaring fra min gamle volvo med megasquirt. hvor man starter fra 0.
Fuld gas tager relativ kort tid at mappe ind.
Dellast tager længst tid og der skal justeres accelerations tilskud, hver gang man justere på dellasten.
Kold og varm start tager også lang tid, da man er afhængig af vejret.
I alt tog det ca, 6 år inden alt spillede 100%
Men kørte den også som min nuværende 9-3, eller en hvilken som helst moderne bil.

MVH
Morten

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 15. feb 2019, 09:31
af viking
From Sweden with love...

Ny forskærm og div.

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 15. feb 2019, 09:32
af viking
Pure Saab Classic "porn"

Umm nice

Overstørrelse 2. Od 91 mm i bunder af skørtet.

Så burde den også have nye MaxSpeed rods / plejlstænger, meeeen det rækker budgettet vist ikke til.

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 15. feb 2019, 14:08
af Edwins
Dyrt legetøj.
Pilene på stempeltoppene skal vende bagud. :wink:

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 15. feb 2019, 14:57
af viking
Det lyder helt rigtigt.
På motoren med de eksisterende stempler, vender pilen "frem" på motoren. ( hen mod generator og drivremme )
Men motoren er vendt rundt, så motor frem er ind mod kabinen. :roll:

Svensk logik... :wink:

eller jeg vil hellere kalde det ægte Svensk Saab genialitet. 8)

Da man kan skifte koblingen uden af rive hele "klaveret" i tusinde stumper...

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 16. feb 2019, 09:11
af Mortenvig
Porno billeder på et SAAB forum.
Din konto burde lukkes for de smuds billeder :D
Opgraderede plejlstænger Hvorfor :?:
Det er ikke en Volvo motor der var kendt for svage plejlstænger efter 1985.
Og til dem kan man finde plejlstænger overalt.
Til en SAAB motor skal man søge længe for at finde dem.
Plejlstængerne er tunge men meget stærke.
Hvilket ikke er et stort problem på en næsten standart turbomotor.
Eller en relativt grov tunet variant.
På en grovtunet sugemotor kan jeg se fordelen med lettere plejlstænger.
IMHO.
Hvis det var mig så ville jeg hive digetal vægten frem.
Og forsøge at få ens vægt på stænger, og stempler hver for sig.
Og så parre dem således at de vejer så ens som muligt.

MVH
Morten

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 18. feb 2019, 10:38
af viking
Motoren bliver leveret til Esbjerg Cylinderservice.
http://ecs-itop.dk/

De totalt renoverede også turboen.


Delene bliver trimmet, vejet sammen og dynamisk afbalanceret til at passe til de nye og lettere stempler.
Blokken boret op til +1,0 (91mm), efter Saab specifikationer og Stemplernes krav til frigang mv. ( 0,07 mm spillerum ).

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 10. apr 2019, 20:00
af viking
"The tunnel of love" som Dire Straits sang da bilen var ny har slået til igen.
Hulens til konstruktion..

Rust i højre tunnel.

Nå men heldigvis er alt væk fra motorrummet, så der må de indkøbte nye pladedele i og op på hesten igen.

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 10. apr 2019, 20:07
af viking
De øverste triangler har det fint, men bøsningerne har gået " kødets gang "

De var nogle blik bag ophængspunkterne, sad bare og flød, de røg ud... :lol: :lol:
(Det er gas)

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 10. apr 2019, 21:38
af viking
Her er en der repper tunnellen på en sen OG900. (den har ABS).

https://www.mig-welding.co.uk/forum/thr ... air.22345/

Så slem er min heldigvis ikke.
I højre side skal der dog skiftes bund og side.

Venstre side er er helt rusfri.
Men ok naturen bider af og til forskellige steder efter 32 år.

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 10. apr 2019, 23:47
af Edwins
Du har været ganske uheldig med bilen Den er jo rådden. Det er prisen for vinterkørsel. Mild saltsyre og kanondårlig, sjusket tjærepåføring er en kedelig kombination. :twisted: :roll:

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 11. apr 2019, 00:54
af Edwins
Hvad er det lyserøde klyt under tjæren? :shock: Er der araberkit i bilen? :lol: :lol:

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 11. apr 2019, 04:53
af viking
Når man kikker på det lyserøde er det rød maling jeg har fået skrabet noget hen på.
Den er rød af maling nedenunder.

Der er som 900 er flest: Brugt og med tunnel sjov. Kun i højre side heldigvis.
Venstre side er hel fin.

Saab er bygget til at blive brugt, og det er den. Både i min tid, i tiden hvor den boede i Lyngby og da den var i Firenze Itl.
Ikke til vinterkørsel, bare alm. brug og det sætter sine slid spor.
Selve konstruktionen omkring tunnelerne er en håbløs konstruktion der er samlet sært og med fugt fælder over alt.
Sand snask og vand bliver fanget der inde.

Alle de " sommer 900 " og garage vogne jeg har set under buen, har samme form for sjov i samme område.
30 år er mange år for en vogn der er bygget til at holde 5 år / 200kkm.
Ander steder er den helt fin.

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 11. apr 2019, 09:27
af viking
Saab 900 fra de årgange, blev født med undervognsbehandling. :D
MEN det var noget sejt stads der blev hårdt og krakalerede op som ”afrikansk tørke ramt jord”. :evil:

Det betyder at parringen med fugt og snask i bunden af tunnelerne giver fest.

Min cab blev damprenset for at fjerne det fejlagtige krakelerede bund beg, derefter stod den i affugtet og varmehal 48 timer, hvor efter den fik undervognsbehandling i april 2008.

Behandlingen har virket på nær i højre tunnelbund og højre bund af forskærmen.
Men de var også ødelagt at den fejlagtige behandling inden undervognsbehandlingen.

Set lidt fra distancen:
Jeg bruger min cab meget og ofte. Forår, sommer og efterår. Den står ikke og er en ”hanger queen” kun til tørvejr der kun tøffer forsigtigt rundt.

Den bliver brugt, for lov til at yde i motoren og giver mange dejlige kørerturer til gengæld.
I min levetid har hun været hele landet rundt, fra Skagen og Blåvand til Falster. Har været i Sverige og i Tyskland. Hun bliver brugt, som det en Saab er bygget til: Arbejde og fornøjelse.

Så efter 32 år skal ”hun” også have lov til at få ”Botox”, fjernet neglesvamp, få et frisk hjerte og frisk farve på kinderne.. .-)

Ting der bliver brugt, slides og ældes. Reppes og kan bruges igen. .-)
Hun er ikke en ”Hanger Queen” Hun er en landevejs ”fighter” .-) Der snorker når det bliver vinter.

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 11. apr 2019, 21:47
af Deja-wuzzz
Stort projekt og spændende læsning Viking.
Mht gearkassen: hvor kan man købe det forstærkede endedæksel, og hjælper det at skifte det uden at adskille gearkassen og forstærke den andre steder ?

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 12. apr 2019, 12:35
af viking
Det ved jeg ikke.

Jeg købte mit hos Jensen Racing (Jacob Jensen/Maptun) til Silver Aero

Prøv evt. der...

Ps. nu bliver det påske og så bliver der tid til svejsning....

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 12. apr 2019, 15:18
af Jensen
Jeg
Edwins skrev:Du har været ganske uheldig med bilen Den er jo rådden
Jeg vil nok mene at du har været ret heldig. En over 30 år gammel SAAB uden mere rust end det du har er sjældent, vinterkørsel eller ej.
De og900 jeg har lavet operationen på har en del af bunden af tårnet også skulle refabrikeres, som på den du har linket til. Det er det der trækker tænder ud på sådan et projekt da det ikke kan købes som skarringsdel.
Skal man følge forskrifterne 100% skal man også skifte hele tårnet hvis der bare er et lille hul. Heldigvis er det meget svært at se hvad der er lavet indeni hvis man sliber pænt og kamuflerer det lidt. Det er nu også muligt at der er "spist" lidt af tårnet på din når det hele bliver skåret fra hinanden. Det er altid spændende :roll:
Hvad med de øverste triangler? Er de OK? Skal de sandblæses/males eller hvad?

MVH Mads

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 12. apr 2019, 16:12
af Edwins
Jeg har en '92 Cab. Den har kørt 190. Den er vokset op i Napoli i 14 år. Bilen er malet, ab fabrik. Der er overhovedet ingen tjære i bilen.
Bilen har aldrig smagt salt. Der er ingen angreb af råddenskab. Ingenting. Vikings bil viser tegn, af riigelige masser af saltsuppe..
Min bil har gode bøsninger til pivotlejringen af forfjederne. Generelt gode gummibøsninger i undervognen. Motor, kobling og gearkasse er rigtigt gode. Jeg skal bare køre i bilen. Jeg gider ikke at rage med bilen, pga. selvskabte problemer. :mrgreen: :lol: :lol: :lol: :lol: :roll:

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 13. apr 2019, 08:45
af viking
De øverste triangler er ret fine kun overflade snask.
De bliver kogt for at fjerne snask, glasblæst og genbeskyttet. Samt nye pu bøsninger.
Fjederskålen er fin

Alle Saab 900 har indbygget et potentielt fodsvamp problem i det område. Det er en snask fælde.
Heldigvis er det kun i højre side den skal op på briksen.
Er meget overrasket hvor kleint bilen er bygget ude i fronten ved tårnene.

De står oven på bundvangen samt bundpladen og er boltet på og kistret fast med nogle punktsvejsninger.

De må godt nok have forstærket den til motorløb

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 15. apr 2019, 15:43
af Jensen
Fint med trianglerne. De så lidt anløbne ud på billedet men det er nok bare gammel beskyttelse der skaller af man kan se så. Fjederskålene er lette at skaffe nye, så det kan næsten ikke betale sig at sandblæse male de gamle. Men de bliver også hurtigt grimme igen, så på en brugsbil ville jeg nok slet ikke gøre noget ved dem...

Ja hullet ved drivakslen er en skidt/fugt/rustfælde. Salt eller ingen salt, så skal der rengøres derinde jævnligt hvis ikke der på 20+ år skal blive hul.

Jeg mener bunden hvor trianglen boltes fast er er 1,5mm på og900 og måske det dobbelte på SAAB 99.
Metallet virker måske klejnt i forhold til en 99'er når man skillet det hele ad, men husk på den alu-bjælke du også har pillet af. Den er helt utrolig stærk i forhold til dens vægt, og den afstiver hele konstruktionen. På SAAB 99 er motorrumsbunden næsten helt lukket og der er en tilsvarende profil i jern. Sandsynligvis stærkere og stivere, men nok også omkring dobbelt så tungt.
Men du har nok ret; en 99'er er bedre til folkerace end en og900 uden forstærkninger. TIl normal daglig brug tror jeg dog ikke der er den store forskel.

MVH Mads

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 15. apr 2019, 17:10
af Mortenvig
Inderskærms stykkerne er heldigvis nemme at lave i hånden.
En stump 0,9 mm plade og en pladesaks, samt en hammer og et modhold.
Styrken i konstruktionen, er svær at bedømme, alene ud fra pladetykkelser og monterings metode.
Da der er mange andre ting der spille ind her !

MVH
Morten

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 15. apr 2019, 21:47
af viking
Rep stumper kan heldvis købes:

http://www.skandix.de/en/spare-parts/bo ... nnel/1867/

Alt afrenset, bund og sidestykket er skiftet og alt malet og sealet.
Nu skal der bare "bundmaling" på.

Det er blevet rigtigt fint.

Og så er der lige samlesæt for fixe drenge:

Blokken skal lige males, og så er det samletid for motoren.
(På foto ses "smede kolv" ,afrettet blok, 9000 svinghjul, korttop til B204/B234L/R(modificeret), trimmet og afvejet plejl, om ballanceret krumtap og andre gode sager.)

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 16. apr 2019, 11:47
af viking
Godt med et par fridage.
Så er der opboret brandbilsrød blok

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 16. apr 2019, 12:30
af viking
Umm Saab fabriksnye:
Ventiler, fjedre, skåle og ventillåse.

Alt godt til det fabriksnye korttop topstykke

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 16. apr 2019, 16:43
af viking
Endelig jubii yeah
Ventilerne er lappet og monteret.
Det er et hæsligt arbejde at nørkle ventillåsene på plads i 16V topstykket, da de er væmmeligt begravet..

Nå men nu er det ordnet og der er en super sjældenhed:
B204/B234 korttop til langmotor. :mrgreen:

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 17. apr 2019, 06:11
af Mortenvig
Det ser godt ud med alle de nye dele :D
Hvad har du brugt til at male motorblokken med ?
Det eneste man kunne sætte en finger på er sving hjulet, men det kan være at billedet snyder !
Men det ligner varme pletter i overfladen, og det giver ikke de optimale betingelser for koblingen.

MVH
Morten

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 17. apr 2019, 10:13
af viking
Det er billedet der "snyder" mht. pletterne på svinghjulet.
Enheden var med på motorværkstedet, hvor de glasblæste svinghjulet og kikkede nøje på det.

Det skulle jo afballanceres med krumtappen.
Dommen var: Overfladen er ok, de små pletter har ingen betydning.

Maling: Motoren er spray malet ( ikke med dåse :-) ) med varmefast industri grunder og varmefast emalje maling.

Samme maling som vi bruger til dieselmotorer, skibsmotorer, højtemperatur køleanlæg/varmepumper ( der kan blive op til 160C ) og som Silver Aero´s motor er malet med.

I "Brandbil rød" som Volvo og Saab brugte til deres motorer.

Stort arbejde til noget man næsten ikke kan se når alt er installerer. Men rød, som ab fabrik, skal blokken være, bare i bedre maling end de brugte i Laxå :mrgreen:

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 18. apr 2019, 15:09
af Jakob-Jensen
Hej!

Det ser godt ud altsammen 😀👍
Gearkassen er også klar igen, gennemgået og med nye lejer, samt forstærket spidshjulsleje 💪

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 18. apr 2019, 18:26
af viking
Yeah jubii. Gearkassen er klar til nye eventyr :-) Det bliver godt.

Der har været stor ængelste om kompressionsforholdet med de nye stumper.

Så jeg har afmålt topstykke volumen, stempel neddybnings volumen mv.

På følgende måde: Tynd olie i topstykket med tændrør monteret, olien suget op med kanyle og nål, det har givet:

Gl B202 topstykke : 41ml = 41ccm
Nyt B204/B234 topstykke: 46 ml = 46 ccm
Stempel fordybning (nye og gamle) : 12ml = 12 ccm

Som motoren var med 90,5 mm (før den blev boret op)
Deck cleance hight: 0mm , toppakning kompremeret 1,9mm
Det giver med 1.overstørrelse 2003,8 ccm volumen og gl. top stykke 8.78 : 1 komp. forhold.
(bogen siger 9,0 : 1) så det er fint.

Ny op planeret blok så stemplerne har negativ Deck cleance hight: -0,3, toppakning 1,9 mm kompremeret
Det giver med 2. overstørrelse (91mm) 2026,4 ccm og gl. top 9,06 :1

Ned 2.ovrstørrelse (91mm), negativ deck hight -0,3 og nyt topstykke: 8,46 : 1 med orginal 1,9 mm kompremeret pakning

Vil helst have 2,0 eller 2,2 mm toppakning. (så det bliver en custom build pakning)

Det giver et komp. forhold på mellem 8,39 : 1 ved 1.9 mm kompremeret toppakning
8:28 : 1 ved 2,0 mm kompremeret toppskning
8,11 : 1 ved 2,2 mm kompremeret toppakning

Da den har -0,3 mm stempelhøjde (dvs overhøjde) er det at foretrække min 1.5-2,0 mm overhøjde til squish zone
Så det giver med en kompremeret pakning netto: 1,9-0,3= 1,5mm
Ved 2,0 mm pakning bliver det 2,0 - 0,3 = 1,7 mm
Ved 2,2 mm pakning bliver det 2,2 - 0,3 = 1,9 mm (samme som med orginal std pakning.

Der skal også være plads til at stemplerne vokser når de bliver meget hedt....

Vel også helst have lav. komp = blød motor, der ikke giver bøvl med kraftigt ladetryk ( 1,0 til 1,2 barg )
Samt problemer med fremtidens miljø benz ( lav oktan )



Det skulle vis være det.

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 19. apr 2019, 08:15
af Mortenvig
Jeg græder altid lidt indvendigt, når folk begynder at tale om tykkere toppakninger, eller neddrejede stempler.
For at reducere kompressions forholdet.
Afstanden imellem stempeltop, og topstykke er viktig, hovedformålet er at presse benzin luft blandingen ind imod tændrøret, hvis vi øger afstanden så vi et større dødt område, hvor benzinen bare ligge og ikke gør nogen nytte.
Mht. kompressions forhold, så burde du satse på samme forhold, som på den bil du stjal Di tændingen fra.
Sænker du kompressionsforholdet så mister du effektivitet i det område man normalt kører i.

Da jeg i sin tid byggede motoren til min gamle Volvo.
Der landede jeg på en afstand imellem top og stempel på 1 mm.
0,1 mm pr 1000 omdrejninger, er tommelfinger reglen for hvor meget en stål plejlstang strækker sig.
Så 0,7 mm plus 0,3 mm som sikkerhed.
Et kompressionsforhold på 9,0/1
MAks ladetryk på 1,2 bar på V power og 0,8 bar på oktan 95 , selvom det ikke er nogen god indikation på cylinder trykket.
Og maks effekten!
Og jeg bekymrer mig ikke så meget om fremtidens benzin kvalitet. Jeg kan ikke se hvorfor den skulle blive dårligere.

MVH
Morten

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 19. apr 2019, 10:47
af viking
"Jeg græder invendigt" når du ikke tager hensyn til de faktiske forhold !
Squis zone skal være ca. 0.7-0.8 mm når motoren er drift varm for en 499ccm cylinder.

Så det vil sige kold motor plus stempel udvidelse i længden (smede stempler vokse noget mere end støbte) der til plejlstangs udvidelsen som nok ikke er meget mere end blokken hæver sig og den normale afstand plus stemplerne står 0.3 mm oppe af blokken.

Så begunder std. pakningen at blive noget"stram"
For lille afstand giver udfordringer, ingen afstanf giver " Diesel lyde" og slukket fest...

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 19. apr 2019, 13:12
af Mortenvig
En gammel volvo B23et motor har smedede stempler, og smedede plejlstænger.
Du kan tage informationen som du vil.
Men det er ikke lette ting der drøner rund i motoren.
Og den har kørt i 10 år med 1mm i afstand uden problemer

MVH
Morten

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 19. apr 2019, 14:56
af viking
Er der ikke noget med at 9-5 stemplerne går lidt forbi blokken ?

Min plan er at prøvesamle toppen med test voks, så ved jeg nøjagtigt hvor meget plads der er når toppen er trykket nede.

Derefter besluttes om std. pakning er ok.

1mm? Stramt mål.

Tidl. kunne man købe toppakning med plus 0.4 mm som kompenserede hvis topstykket var planeret ned til min. mål.Sålede at knastkæden igen stod perfekt.

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 20. apr 2019, 07:46
af Mortenvig
Stemplerne på en B205 motor ligger lidt under Blokken.
2017-07-09 14.22.57.jpg
Men toppakningen er også kun 0,6 mm tyk monteret.
1 mm det var det jeg bedømte som sikkert, da jeg byggede motoren.
Ud fra de oplysninger jeg havde tilgængelige.
Men det krævede også mange kontrol målinger, og fjernelse af materiale i topstykkets forbrænding kammer.
For at lande på et kompressions forhold på 9,0/1.
En gammel 8 v Volvo Motor behøver alt den hjælp den kan få for at blive nogenlunde effektiv.
Knast aksel timingen er vigtig, specielt nå man begynder at lave op på afstanden imellem knast aksler og krumtap.
Juster bare knast hjul er løsningen, Maptun sælger nogle til B2x4 B2x5 motorene.
Men om de passer på din B202 hybrid motor aner jeg ikke.

MVH
Morten

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 20. apr 2019, 09:03
af viking
Mine stempler står 0.3 mm op af blokken.
De gamle stod plant med toppen, men blokken krævede bearbejdning for at få en overflade der kan tætne.
Det bedste er vel nok at få bearbejdet topstykket, så en std. pakning passer, ellers skal der en custom pakning til fra SCR eller lign.
Men der skal lige måles først :-)

Mht knaster så skal der helst Taladega knaster i toppen.
Det har min Silver Aero og de knaster passer fint med B202R

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 20. apr 2019, 10:10
af Mortenvig
Som motoren var med 90,5 mm (før den blev boret op)
Deck cleance hight: 0mm , toppakning kompremeret 1,9mm
Det giver med 1.overstørrelse 2003,8 ccm volumen og gl. top stykke 8.78 : 1 komp. forhold.
(bogen siger 9,0 : 1) så det er fint.

Ny op planeret blok så stemplerne har negativ Deck cleance hight: -0,3, toppakning 1,9 mm kompremeret
Det giver med 2. overstørrelse (91mm) 2026,4 ccm og gl. top 9,06 :1

Ned 2.ovrstørrelse (91mm), negativ deck hight -0,3 og nyt topstykke: 8,46 : 1 med orginal 1,9 mm kompremeret pakning
Jeg kan ikke rigtigt se at et squis mål på 1,6 mm skulle give nogle problemer, og du har reduceret kompressions forholdet, grundet den nye top. Og et lavere kompressions for hold det var vel dit mål ?
Det eneste problem er om ventilerne kan være der, men det giver en prøvesamling svaret på !
Hvad er forskellen på en talladega knast og en standart knast ?

MVH
Morten

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 23. apr 2019, 21:58
af viking
En god gang påske hjalp lidt på Cab-en.
Har fået sat repstykke hjulkassen i højre side, så er alt de kedelige fra forskærmen er fjernet.

Noget af et arbejde, med masser at tilpasning.

Forskærmen på OG900 er nogen af en kedelig konstruktion.

Den er svejst på og punktsvejst i samlingen mellem indre og ydreskærm.
En konstruktion er er skabt til råd og tærring.

Nu skal der klargøres til grunding og maling.

Godt højre side er fin inkl. tunellerne i højre side. :D

Har ikke lige et billede ved hånden.

PS. forskærmen passer rigtigt fint. der mangler dog aflangt hul til blinklys og tre firkantede huller til sideskørtet.
Men det er fixet nu.

pps: Heldigvis ikke et projekt som denne her:
http://trubbnos.doda.se/bodywork2_en.html

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 24. apr 2019, 17:32
af Mortenvig
Rust reparation er et had kærligheds forhold for mig.
Det er meget beskidt, og larmende.
Men tilgængel meget givende hvis man kan få det næsten at se ud til som da bilen forlod fabrikken.
Skærmkants samlingen er ikke genial, du har vel brugt en svejsegrunder, elle zinkspray inden de blev klattet sammen :?:
Egentlig så burde man kunne erstatte svejsningerne med lim, mange moderne biler er limet sammen.
Og jeg har svært ved at se hvilken øget styrke forskærmen giver karossen.

MVH
Morten

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 25. apr 2019, 09:07
af viking
Skærmen kunne lige så godt være limet fast, hviket den egentligt også er, den har nemligt fået sealer fra fabrikkern og så punktsvejst.
noget af et arbejde at få den afmonteret.

"På mit værksted bruger vi 3M Weld Thru II-svejsegrunder" :D og sealer.
( Vi= Jeg svejser og hunden fnyser når der kommer svejse røg og eller spray lugt fra svejsegrunder mv.) :lol:

Derefter mere grunder, maling, tynd undervognsbehandling i hulrum og samlinger, samt bronze tectyl til sidst, på nær synlige inderskærm.
Nedenunder får den også flere lag.

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 26. apr 2019, 09:37
af viking
"Honey there is a gearbox in the trunk" :mrgreen:

Montage klar..

ps. I skal ikke være "bange for" muleposen hvor der står: Christ.

Den er Christ Pharma (nu overtaget af BWT), der fabrikerer og installerer UPW og poleret vand systemer til industrien.
I posen er der sikkerhedssko, min rygmærkevest og "hard hat" 8)