Side 4 af 7

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 16. feb 2019, 09:11
af Mortenvig
Porno billeder på et SAAB forum.
Din konto burde lukkes for de smuds billeder :D
Opgraderede plejlstænger Hvorfor :?:
Det er ikke en Volvo motor der var kendt for svage plejlstænger efter 1985.
Og til dem kan man finde plejlstænger overalt.
Til en SAAB motor skal man søge længe for at finde dem.
Plejlstængerne er tunge men meget stærke.
Hvilket ikke er et stort problem på en næsten standart turbomotor.
Eller en relativt grov tunet variant.
På en grovtunet sugemotor kan jeg se fordelen med lettere plejlstænger.
IMHO.
Hvis det var mig så ville jeg hive digetal vægten frem.
Og forsøge at få ens vægt på stænger, og stempler hver for sig.
Og så parre dem således at de vejer så ens som muligt.

MVH
Morten

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 18. feb 2019, 10:38
af viking
Motoren bliver leveret til Esbjerg Cylinderservice.
http://ecs-itop.dk/

De totalt renoverede også turboen.


Delene bliver trimmet, vejet sammen og dynamisk afbalanceret til at passe til de nye og lettere stempler.
Blokken boret op til +1,0 (91mm), efter Saab specifikationer og Stemplernes krav til frigang mv. ( 0,07 mm spillerum ).

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 10. apr 2019, 20:00
af viking
"The tunnel of love" som Dire Straits sang da bilen var ny har slået til igen.
Hulens til konstruktion..

Rust i højre tunnel.

Nå men heldigvis er alt væk fra motorrummet, så der må de indkøbte nye pladedele i og op på hesten igen.

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 10. apr 2019, 20:07
af viking
De øverste triangler har det fint, men bøsningerne har gået " kødets gang "

De var nogle blik bag ophængspunkterne, sad bare og flød, de røg ud... :lol: :lol:
(Det er gas)

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 10. apr 2019, 21:38
af viking
Her er en der repper tunnellen på en sen OG900. (den har ABS).

https://www.mig-welding.co.uk/forum/thr ... air.22345/

Så slem er min heldigvis ikke.
I højre side skal der dog skiftes bund og side.

Venstre side er er helt rusfri.
Men ok naturen bider af og til forskellige steder efter 32 år.

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 10. apr 2019, 23:47
af Edwins
Du har været ganske uheldig med bilen Den er jo rådden. Det er prisen for vinterkørsel. Mild saltsyre og kanondårlig, sjusket tjærepåføring er en kedelig kombination. :twisted: :roll:

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 11. apr 2019, 00:54
af Edwins
Hvad er det lyserøde klyt under tjæren? :shock: Er der araberkit i bilen? :lol: :lol:

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 11. apr 2019, 04:53
af viking
Når man kikker på det lyserøde er det rød maling jeg har fået skrabet noget hen på.
Den er rød af maling nedenunder.

Der er som 900 er flest: Brugt og med tunnel sjov. Kun i højre side heldigvis.
Venstre side er hel fin.

Saab er bygget til at blive brugt, og det er den. Både i min tid, i tiden hvor den boede i Lyngby og da den var i Firenze Itl.
Ikke til vinterkørsel, bare alm. brug og det sætter sine slid spor.
Selve konstruktionen omkring tunnelerne er en håbløs konstruktion der er samlet sært og med fugt fælder over alt.
Sand snask og vand bliver fanget der inde.

Alle de " sommer 900 " og garage vogne jeg har set under buen, har samme form for sjov i samme område.
30 år er mange år for en vogn der er bygget til at holde 5 år / 200kkm.
Ander steder er den helt fin.

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 11. apr 2019, 09:27
af viking
Saab 900 fra de årgange, blev født med undervognsbehandling. :D
MEN det var noget sejt stads der blev hårdt og krakalerede op som ”afrikansk tørke ramt jord”. :evil:

Det betyder at parringen med fugt og snask i bunden af tunnelerne giver fest.

Min cab blev damprenset for at fjerne det fejlagtige krakelerede bund beg, derefter stod den i affugtet og varmehal 48 timer, hvor efter den fik undervognsbehandling i april 2008.

Behandlingen har virket på nær i højre tunnelbund og højre bund af forskærmen.
Men de var også ødelagt at den fejlagtige behandling inden undervognsbehandlingen.

Set lidt fra distancen:
Jeg bruger min cab meget og ofte. Forår, sommer og efterår. Den står ikke og er en ”hanger queen” kun til tørvejr der kun tøffer forsigtigt rundt.

Den bliver brugt, for lov til at yde i motoren og giver mange dejlige kørerturer til gengæld.
I min levetid har hun været hele landet rundt, fra Skagen og Blåvand til Falster. Har været i Sverige og i Tyskland. Hun bliver brugt, som det en Saab er bygget til: Arbejde og fornøjelse.

Så efter 32 år skal ”hun” også have lov til at få ”Botox”, fjernet neglesvamp, få et frisk hjerte og frisk farve på kinderne.. .-)

Ting der bliver brugt, slides og ældes. Reppes og kan bruges igen. .-)
Hun er ikke en ”Hanger Queen” Hun er en landevejs ”fighter” .-) Der snorker når det bliver vinter.

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 11. apr 2019, 21:47
af Deja-wuzzz
Stort projekt og spændende læsning Viking.
Mht gearkassen: hvor kan man købe det forstærkede endedæksel, og hjælper det at skifte det uden at adskille gearkassen og forstærke den andre steder ?

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 12. apr 2019, 12:35
af viking
Det ved jeg ikke.

Jeg købte mit hos Jensen Racing (Jacob Jensen/Maptun) til Silver Aero

Prøv evt. der...

Ps. nu bliver det påske og så bliver der tid til svejsning....

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 12. apr 2019, 15:18
af Jensen
Jeg
Edwins skrev:Du har været ganske uheldig med bilen Den er jo rådden
Jeg vil nok mene at du har været ret heldig. En over 30 år gammel SAAB uden mere rust end det du har er sjældent, vinterkørsel eller ej.
De og900 jeg har lavet operationen på har en del af bunden af tårnet også skulle refabrikeres, som på den du har linket til. Det er det der trækker tænder ud på sådan et projekt da det ikke kan købes som skarringsdel.
Skal man følge forskrifterne 100% skal man også skifte hele tårnet hvis der bare er et lille hul. Heldigvis er det meget svært at se hvad der er lavet indeni hvis man sliber pænt og kamuflerer det lidt. Det er nu også muligt at der er "spist" lidt af tårnet på din når det hele bliver skåret fra hinanden. Det er altid spændende :roll:
Hvad med de øverste triangler? Er de OK? Skal de sandblæses/males eller hvad?

MVH Mads

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 12. apr 2019, 16:12
af Edwins
Jeg har en '92 Cab. Den har kørt 190. Den er vokset op i Napoli i 14 år. Bilen er malet, ab fabrik. Der er overhovedet ingen tjære i bilen.
Bilen har aldrig smagt salt. Der er ingen angreb af råddenskab. Ingenting. Vikings bil viser tegn, af riigelige masser af saltsuppe..
Min bil har gode bøsninger til pivotlejringen af forfjederne. Generelt gode gummibøsninger i undervognen. Motor, kobling og gearkasse er rigtigt gode. Jeg skal bare køre i bilen. Jeg gider ikke at rage med bilen, pga. selvskabte problemer. :mrgreen: :lol: :lol: :lol: :lol: :roll:

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 13. apr 2019, 08:45
af viking
De øverste triangler er ret fine kun overflade snask.
De bliver kogt for at fjerne snask, glasblæst og genbeskyttet. Samt nye pu bøsninger.
Fjederskålen er fin

Alle Saab 900 har indbygget et potentielt fodsvamp problem i det område. Det er en snask fælde.
Heldigvis er det kun i højre side den skal op på briksen.
Er meget overrasket hvor kleint bilen er bygget ude i fronten ved tårnene.

De står oven på bundvangen samt bundpladen og er boltet på og kistret fast med nogle punktsvejsninger.

De må godt nok have forstærket den til motorløb

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 15. apr 2019, 15:43
af Jensen
Fint med trianglerne. De så lidt anløbne ud på billedet men det er nok bare gammel beskyttelse der skaller af man kan se så. Fjederskålene er lette at skaffe nye, så det kan næsten ikke betale sig at sandblæse male de gamle. Men de bliver også hurtigt grimme igen, så på en brugsbil ville jeg nok slet ikke gøre noget ved dem...

Ja hullet ved drivakslen er en skidt/fugt/rustfælde. Salt eller ingen salt, så skal der rengøres derinde jævnligt hvis ikke der på 20+ år skal blive hul.

Jeg mener bunden hvor trianglen boltes fast er er 1,5mm på og900 og måske det dobbelte på SAAB 99.
Metallet virker måske klejnt i forhold til en 99'er når man skillet det hele ad, men husk på den alu-bjælke du også har pillet af. Den er helt utrolig stærk i forhold til dens vægt, og den afstiver hele konstruktionen. På SAAB 99 er motorrumsbunden næsten helt lukket og der er en tilsvarende profil i jern. Sandsynligvis stærkere og stivere, men nok også omkring dobbelt så tungt.
Men du har nok ret; en 99'er er bedre til folkerace end en og900 uden forstærkninger. TIl normal daglig brug tror jeg dog ikke der er den store forskel.

MVH Mads