Banner cycler

Viking garage, OG900 Cab renovering

Skriv om jeres renoverings/ombygnings projekter gerne med billeder.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1000
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

15. apr 2019, 17:10

Inderskærms stykkerne er heldigvis nemme at lave i hånden.
En stump 0,9 mm plade og en pladesaks, samt en hammer og et modhold.
Styrken i konstruktionen, er svær at bedømme, alene ud fra pladetykkelser og monterings metode.
Da der er mange andre ting der spille ind her !

MVH
Morten


9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12244
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

15. apr 2019, 21:47

Rep stumper kan heldvis købes:

http://www.skandix.de/en/spare-parts/bo ... nnel/1867/

Alt afrenset, bund og sidestykket er skiftet og alt malet og sealet.
Nu skal der bare "bundmaling" på.

Det er blevet rigtigt fint.

Og så er der lige samlesæt for fixe drenge:

Blokken skal lige males, og så er det samletid for motoren.
(På foto ses "smede kolv" ,afrettet blok, 9000 svinghjul, korttop til B204/B234L/R(modificeret), trimmet og afvejet plejl, om ballanceret krumtap og andre gode sager.)
Vedhæftede filer
20190415_192926.jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12244
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

16. apr 2019, 11:47

Godt med et par fridage.
Så er der opboret brandbilsrød blok
Vedhæftede filer
20190416_113812.jpg
20190416_113754.jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12244
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

16. apr 2019, 12:30

Umm Saab fabriksnye:
Ventiler, fjedre, skåle og ventillåse.

Alt godt til det fabriksnye korttop topstykke
Vedhæftede filer
20190416_122741.jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12244
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

16. apr 2019, 16:43

Endelig jubii yeah
Ventilerne er lappet og monteret.
Det er et hæsligt arbejde at nørkle ventillåsene på plads i 16V topstykket, da de er væmmeligt begravet..

Nå men nu er det ordnet og der er en super sjældenhed:
B204/B234 korttop til langmotor. :mrgreen:
Vedhæftede filer
20190416_140424.jpg
20190416_131410.jpg
20190416_163451.jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1000
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

17. apr 2019, 06:11

Det ser godt ud med alle de nye dele :D
Hvad har du brugt til at male motorblokken med ?
Det eneste man kunne sætte en finger på er sving hjulet, men det kan være at billedet snyder !
Men det ligner varme pletter i overfladen, og det giver ikke de optimale betingelser for koblingen.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12244
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

17. apr 2019, 10:13

Det er billedet der "snyder" mht. pletterne på svinghjulet.
Enheden var med på motorværkstedet, hvor de glasblæste svinghjulet og kikkede nøje på det.

Det skulle jo afballanceres med krumtappen.
Dommen var: Overfladen er ok, de små pletter har ingen betydning.

Maling: Motoren er spray malet ( ikke med dåse :-) ) med varmefast industri grunder og varmefast emalje maling.

Samme maling som vi bruger til dieselmotorer, skibsmotorer, højtemperatur køleanlæg/varmepumper ( der kan blive op til 160C ) og som Silver Aero´s motor er malet med.

I "Brandbil rød" som Volvo og Saab brugte til deres motorer.

Stort arbejde til noget man næsten ikke kan se når alt er installerer. Men rød, som ab fabrik, skal blokken være, bare i bedre maling end de brugte i Laxå :mrgreen:
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Jakob-Jensen
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 12. jan 2004, 22:18

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

18. apr 2019, 15:09

Hej!

Det ser godt ud altsammen 😀👍
Gearkassen er også klar igen, gennemgået og med nye lejer, samt forstærket spidshjulsleje 💪
My Turbo Turns Faster Than Yours
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12244
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

18. apr 2019, 18:26

Yeah jubii. Gearkassen er klar til nye eventyr :-) Det bliver godt.

Der har været stor ængelste om kompressionsforholdet med de nye stumper.

Så jeg har afmålt topstykke volumen, stempel neddybnings volumen mv.

På følgende måde: Tynd olie i topstykket med tændrør monteret, olien suget op med kanyle og nål, det har givet:

Gl B202 topstykke : 41ml = 41ccm
Nyt B204/B234 topstykke: 46 ml = 46 ccm
Stempel fordybning (nye og gamle) : 12ml = 12 ccm

Som motoren var med 90,5 mm (før den blev boret op)
Deck cleance hight: 0mm , toppakning kompremeret 1,9mm
Det giver med 1.overstørrelse 2003,8 ccm volumen og gl. top stykke 8.78 : 1 komp. forhold.
(bogen siger 9,0 : 1) så det er fint.

Ny op planeret blok så stemplerne har negativ Deck cleance hight: -0,3, toppakning 1,9 mm kompremeret
Det giver med 2. overstørrelse (91mm) 2026,4 ccm og gl. top 9,06 :1

Ned 2.ovrstørrelse (91mm), negativ deck hight -0,3 og nyt topstykke: 8,46 : 1 med orginal 1,9 mm kompremeret pakning

Vil helst have 2,0 eller 2,2 mm toppakning. (så det bliver en custom build pakning)

Det giver et komp. forhold på mellem 8,39 : 1 ved 1.9 mm kompremeret toppakning
8:28 : 1 ved 2,0 mm kompremeret toppskning
8,11 : 1 ved 2,2 mm kompremeret toppakning

Da den har -0,3 mm stempelhøjde (dvs overhøjde) er det at foretrække min 1.5-2,0 mm overhøjde til squish zone
Så det giver med en kompremeret pakning netto: 1,9-0,3= 1,5mm
Ved 2,0 mm pakning bliver det 2,0 - 0,3 = 1,7 mm
Ved 2,2 mm pakning bliver det 2,2 - 0,3 = 1,9 mm (samme som med orginal std pakning.

Der skal også være plads til at stemplerne vokser når de bliver meget hedt....

Vel også helst have lav. komp = blød motor, der ikke giver bøvl med kraftigt ladetryk ( 1,0 til 1,2 barg )
Samt problemer med fremtidens miljø benz ( lav oktan )



Det skulle vis være det.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1000
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

19. apr 2019, 08:15

Jeg græder altid lidt indvendigt, når folk begynder at tale om tykkere toppakninger, eller neddrejede stempler.
For at reducere kompressions forholdet.
Afstanden imellem stempeltop, og topstykke er viktig, hovedformålet er at presse benzin luft blandingen ind imod tændrøret, hvis vi øger afstanden så vi et større dødt område, hvor benzinen bare ligge og ikke gør nogen nytte.
Mht. kompressions forhold, så burde du satse på samme forhold, som på den bil du stjal Di tændingen fra.
Sænker du kompressionsforholdet så mister du effektivitet i det område man normalt kører i.

Da jeg i sin tid byggede motoren til min gamle Volvo.
Der landede jeg på en afstand imellem top og stempel på 1 mm.
0,1 mm pr 1000 omdrejninger, er tommelfinger reglen for hvor meget en stål plejlstang strækker sig.
Så 0,7 mm plus 0,3 mm som sikkerhed.
Et kompressionsforhold på 9,0/1
MAks ladetryk på 1,2 bar på V power og 0,8 bar på oktan 95 , selvom det ikke er nogen god indikation på cylinder trykket.
Og maks effekten!
Og jeg bekymrer mig ikke så meget om fremtidens benzin kvalitet. Jeg kan ikke se hvorfor den skulle blive dårligere.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12244
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

19. apr 2019, 10:47

"Jeg græder invendigt" når du ikke tager hensyn til de faktiske forhold !
Squis zone skal være ca. 0.7-0.8 mm når motoren er drift varm for en 499ccm cylinder.

Så det vil sige kold motor plus stempel udvidelse i længden (smede stempler vokse noget mere end støbte) der til plejlstangs udvidelsen som nok ikke er meget mere end blokken hæver sig og den normale afstand plus stemplerne står 0.3 mm oppe af blokken.

Så begunder std. pakningen at blive noget"stram"
For lille afstand giver udfordringer, ingen afstanf giver " Diesel lyde" og slukket fest...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1000
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

19. apr 2019, 13:12

En gammel volvo B23et motor har smedede stempler, og smedede plejlstænger.
Du kan tage informationen som du vil.
Men det er ikke lette ting der drøner rund i motoren.
Og den har kørt i 10 år med 1mm i afstand uden problemer

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12244
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

19. apr 2019, 14:56

Er der ikke noget med at 9-5 stemplerne går lidt forbi blokken ?

Min plan er at prøvesamle toppen med test voks, så ved jeg nøjagtigt hvor meget plads der er når toppen er trykket nede.

Derefter besluttes om std. pakning er ok.

1mm? Stramt mål.

Tidl. kunne man købe toppakning med plus 0.4 mm som kompenserede hvis topstykket var planeret ned til min. mål.Sålede at knastkæden igen stod perfekt.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1000
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

20. apr 2019, 07:46

Stemplerne på en B205 motor ligger lidt under Blokken.
2017-07-09 14.22.57.jpg
Men toppakningen er også kun 0,6 mm tyk monteret.
1 mm det var det jeg bedømte som sikkert, da jeg byggede motoren.
Ud fra de oplysninger jeg havde tilgængelige.
Men det krævede også mange kontrol målinger, og fjernelse af materiale i topstykkets forbrænding kammer.
For at lande på et kompressions forhold på 9,0/1.
En gammel 8 v Volvo Motor behøver alt den hjælp den kan få for at blive nogenlunde effektiv.
Knast aksel timingen er vigtig, specielt nå man begynder at lave op på afstanden imellem knast aksler og krumtap.
Juster bare knast hjul er løsningen, Maptun sælger nogle til B2x4 B2x5 motorene.
Men om de passer på din B202 hybrid motor aner jeg ikke.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12244
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

20. apr 2019, 09:03

Mine stempler står 0.3 mm op af blokken.
De gamle stod plant med toppen, men blokken krævede bearbejdning for at få en overflade der kan tætne.
Det bedste er vel nok at få bearbejdet topstykket, så en std. pakning passer, ellers skal der en custom pakning til fra SCR eller lign.
Men der skal lige måles først :-)

Mht knaster så skal der helst Taladega knaster i toppen.
Det har min Silver Aero og de knaster passer fint med B202R
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"

Tilbage til "Projekt Forum"