Side 2 af 3

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 15. apr 2019, 17:10
af Mortenvig
Inderskærms stykkerne er heldigvis nemme at lave i hånden.
En stump 0,9 mm plade og en pladesaks, samt en hammer og et modhold.
Styrken i konstruktionen, er svær at bedømme, alene ud fra pladetykkelser og monterings metode.
Da der er mange andre ting der spille ind her !

MVH
Morten

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 15. apr 2019, 21:47
af viking
Rep stumper kan heldvis købes:

http://www.skandix.de/en/spare-parts/bo ... nnel/1867/

Alt afrenset, bund og sidestykket er skiftet og alt malet og sealet.
Nu skal der bare "bundmaling" på.

Det er blevet rigtigt fint.

Og så er der lige samlesæt for fixe drenge:

Blokken skal lige males, og så er det samletid for motoren.
(På foto ses "smede kolv" ,afrettet blok, 9000 svinghjul, korttop til B204/B234L/R(modificeret), trimmet og afvejet plejl, om ballanceret krumtap og andre gode sager.)

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 16. apr 2019, 11:47
af viking
Godt med et par fridage.
Så er der opboret brandbilsrød blok

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 16. apr 2019, 12:30
af viking
Umm Saab fabriksnye:
Ventiler, fjedre, skåle og ventillåse.

Alt godt til det fabriksnye korttop topstykke

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 16. apr 2019, 16:43
af viking
Endelig jubii yeah
Ventilerne er lappet og monteret.
Det er et hæsligt arbejde at nørkle ventillåsene på plads i 16V topstykket, da de er væmmeligt begravet..

Nå men nu er det ordnet og der er en super sjældenhed:
B204/B234 korttop til langmotor. :mrgreen:

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 17. apr 2019, 06:11
af Mortenvig
Det ser godt ud med alle de nye dele :D
Hvad har du brugt til at male motorblokken med ?
Det eneste man kunne sætte en finger på er sving hjulet, men det kan være at billedet snyder !
Men det ligner varme pletter i overfladen, og det giver ikke de optimale betingelser for koblingen.

MVH
Morten

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 17. apr 2019, 10:13
af viking
Det er billedet der "snyder" mht. pletterne på svinghjulet.
Enheden var med på motorværkstedet, hvor de glasblæste svinghjulet og kikkede nøje på det.

Det skulle jo afballanceres med krumtappen.
Dommen var: Overfladen er ok, de små pletter har ingen betydning.

Maling: Motoren er spray malet ( ikke med dåse :-) ) med varmefast industri grunder og varmefast emalje maling.

Samme maling som vi bruger til dieselmotorer, skibsmotorer, højtemperatur køleanlæg/varmepumper ( der kan blive op til 160C ) og som Silver Aero´s motor er malet med.

I "Brandbil rød" som Volvo og Saab brugte til deres motorer.

Stort arbejde til noget man næsten ikke kan se når alt er installerer. Men rød, som ab fabrik, skal blokken være, bare i bedre maling end de brugte i Laxå :mrgreen:

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 18. apr 2019, 15:09
af Jakob-Jensen
Hej!

Det ser godt ud altsammen 😀👍
Gearkassen er også klar igen, gennemgået og med nye lejer, samt forstærket spidshjulsleje 💪

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 18. apr 2019, 18:26
af viking
Yeah jubii. Gearkassen er klar til nye eventyr :-) Det bliver godt.

Der har været stor ængelste om kompressionsforholdet med de nye stumper.

Så jeg har afmålt topstykke volumen, stempel neddybnings volumen mv.

På følgende måde: Tynd olie i topstykket med tændrør monteret, olien suget op med kanyle og nål, det har givet:

Gl B202 topstykke : 41ml = 41ccm
Nyt B204/B234 topstykke: 46 ml = 46 ccm
Stempel fordybning (nye og gamle) : 12ml = 12 ccm

Som motoren var med 90,5 mm (før den blev boret op)
Deck cleance hight: 0mm , toppakning kompremeret 1,9mm
Det giver med 1.overstørrelse 2003,8 ccm volumen og gl. top stykke 8.78 : 1 komp. forhold.
(bogen siger 9,0 : 1) så det er fint.

Ny op planeret blok så stemplerne har negativ Deck cleance hight: -0,3, toppakning 1,9 mm kompremeret
Det giver med 2. overstørrelse (91mm) 2026,4 ccm og gl. top 9,06 :1

Ned 2.ovrstørrelse (91mm), negativ deck hight -0,3 og nyt topstykke: 8,46 : 1 med orginal 1,9 mm kompremeret pakning

Vil helst have 2,0 eller 2,2 mm toppakning. (så det bliver en custom build pakning)

Det giver et komp. forhold på mellem 8,39 : 1 ved 1.9 mm kompremeret toppakning
8:28 : 1 ved 2,0 mm kompremeret toppskning
8,11 : 1 ved 2,2 mm kompremeret toppakning

Da den har -0,3 mm stempelhøjde (dvs overhøjde) er det at foretrække min 1.5-2,0 mm overhøjde til squish zone
Så det giver med en kompremeret pakning netto: 1,9-0,3= 1,5mm
Ved 2,0 mm pakning bliver det 2,0 - 0,3 = 1,7 mm
Ved 2,2 mm pakning bliver det 2,2 - 0,3 = 1,9 mm (samme som med orginal std pakning.

Der skal også være plads til at stemplerne vokser når de bliver meget hedt....

Vel også helst have lav. komp = blød motor, der ikke giver bøvl med kraftigt ladetryk ( 1,0 til 1,2 barg )
Samt problemer med fremtidens miljø benz ( lav oktan )



Det skulle vis være det.

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 19. apr 2019, 08:15
af Mortenvig
Jeg græder altid lidt indvendigt, når folk begynder at tale om tykkere toppakninger, eller neddrejede stempler.
For at reducere kompressions forholdet.
Afstanden imellem stempeltop, og topstykke er viktig, hovedformålet er at presse benzin luft blandingen ind imod tændrøret, hvis vi øger afstanden så vi et større dødt område, hvor benzinen bare ligge og ikke gør nogen nytte.
Mht. kompressions forhold, så burde du satse på samme forhold, som på den bil du stjal Di tændingen fra.
Sænker du kompressionsforholdet så mister du effektivitet i det område man normalt kører i.

Da jeg i sin tid byggede motoren til min gamle Volvo.
Der landede jeg på en afstand imellem top og stempel på 1 mm.
0,1 mm pr 1000 omdrejninger, er tommelfinger reglen for hvor meget en stål plejlstang strækker sig.
Så 0,7 mm plus 0,3 mm som sikkerhed.
Et kompressionsforhold på 9,0/1
MAks ladetryk på 1,2 bar på V power og 0,8 bar på oktan 95 , selvom det ikke er nogen god indikation på cylinder trykket.
Og maks effekten!
Og jeg bekymrer mig ikke så meget om fremtidens benzin kvalitet. Jeg kan ikke se hvorfor den skulle blive dårligere.

MVH
Morten

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 19. apr 2019, 10:47
af viking
"Jeg græder invendigt" når du ikke tager hensyn til de faktiske forhold !
Squis zone skal være ca. 0.7-0.8 mm når motoren er drift varm for en 499ccm cylinder.

Så det vil sige kold motor plus stempel udvidelse i længden (smede stempler vokse noget mere end støbte) der til plejlstangs udvidelsen som nok ikke er meget mere end blokken hæver sig og den normale afstand plus stemplerne står 0.3 mm oppe af blokken.

Så begunder std. pakningen at blive noget"stram"
For lille afstand giver udfordringer, ingen afstanf giver " Diesel lyde" og slukket fest...

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 19. apr 2019, 13:12
af Mortenvig
En gammel volvo B23et motor har smedede stempler, og smedede plejlstænger.
Du kan tage informationen som du vil.
Men det er ikke lette ting der drøner rund i motoren.
Og den har kørt i 10 år med 1mm i afstand uden problemer

MVH
Morten

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 19. apr 2019, 14:56
af viking
Er der ikke noget med at 9-5 stemplerne går lidt forbi blokken ?

Min plan er at prøvesamle toppen med test voks, så ved jeg nøjagtigt hvor meget plads der er når toppen er trykket nede.

Derefter besluttes om std. pakning er ok.

1mm? Stramt mål.

Tidl. kunne man købe toppakning med plus 0.4 mm som kompenserede hvis topstykket var planeret ned til min. mål.Sålede at knastkæden igen stod perfekt.

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 20. apr 2019, 07:46
af Mortenvig
Stemplerne på en B205 motor ligger lidt under Blokken.
2017-07-09 14.22.57.jpg
Men toppakningen er også kun 0,6 mm tyk monteret.
1 mm det var det jeg bedømte som sikkert, da jeg byggede motoren.
Ud fra de oplysninger jeg havde tilgængelige.
Men det krævede også mange kontrol målinger, og fjernelse af materiale i topstykkets forbrænding kammer.
For at lande på et kompressions forhold på 9,0/1.
En gammel 8 v Volvo Motor behøver alt den hjælp den kan få for at blive nogenlunde effektiv.
Knast aksel timingen er vigtig, specielt nå man begynder at lave op på afstanden imellem knast aksler og krumtap.
Juster bare knast hjul er løsningen, Maptun sælger nogle til B2x4 B2x5 motorene.
Men om de passer på din B202 hybrid motor aner jeg ikke.

MVH
Morten

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 20. apr 2019, 09:03
af viking
Mine stempler står 0.3 mm op af blokken.
De gamle stod plant med toppen, men blokken krævede bearbejdning for at få en overflade der kan tætne.
Det bedste er vel nok at få bearbejdet topstykket, så en std. pakning passer, ellers skal der en custom pakning til fra SCR eller lign.
Men der skal lige måles først :-)

Mht knaster så skal der helst Taladega knaster i toppen.
Det har min Silver Aero og de knaster passer fint med B202R

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 20. apr 2019, 10:10
af Mortenvig
Som motoren var med 90,5 mm (før den blev boret op)
Deck cleance hight: 0mm , toppakning kompremeret 1,9mm
Det giver med 1.overstørrelse 2003,8 ccm volumen og gl. top stykke 8.78 : 1 komp. forhold.
(bogen siger 9,0 : 1) så det er fint.

Ny op planeret blok så stemplerne har negativ Deck cleance hight: -0,3, toppakning 1,9 mm kompremeret
Det giver med 2. overstørrelse (91mm) 2026,4 ccm og gl. top 9,06 :1

Ned 2.ovrstørrelse (91mm), negativ deck hight -0,3 og nyt topstykke: 8,46 : 1 med orginal 1,9 mm kompremeret pakning
Jeg kan ikke rigtigt se at et squis mål på 1,6 mm skulle give nogle problemer, og du har reduceret kompressions forholdet, grundet den nye top. Og et lavere kompressions for hold det var vel dit mål ?
Det eneste problem er om ventilerne kan være der, men det giver en prøvesamling svaret på !
Hvad er forskellen på en talladega knast og en standart knast ?

MVH
Morten

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 23. apr 2019, 21:58
af viking
En god gang påske hjalp lidt på Cab-en.
Har fået sat repstykke hjulkassen i højre side, så er alt de kedelige fra forskærmen er fjernet.

Noget af et arbejde, med masser at tilpasning.

Forskærmen på OG900 er nogen af en kedelig konstruktion.

Den er svejst på og punktsvejst i samlingen mellem indre og ydreskærm.
En konstruktion er er skabt til råd og tærring.

Nu skal der klargøres til grunding og maling.

Godt højre side er fin inkl. tunellerne i højre side. :D

Har ikke lige et billede ved hånden.

PS. forskærmen passer rigtigt fint. der mangler dog aflangt hul til blinklys og tre firkantede huller til sideskørtet.
Men det er fixet nu.

pps: Heldigvis ikke et projekt som denne her:
http://trubbnos.doda.se/bodywork2_en.html

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 24. apr 2019, 17:32
af Mortenvig
Rust reparation er et had kærligheds forhold for mig.
Det er meget beskidt, og larmende.
Men tilgængel meget givende hvis man kan få det næsten at se ud til som da bilen forlod fabrikken.
Skærmkants samlingen er ikke genial, du har vel brugt en svejsegrunder, elle zinkspray inden de blev klattet sammen :?:
Egentlig så burde man kunne erstatte svejsningerne med lim, mange moderne biler er limet sammen.
Og jeg har svært ved at se hvilken øget styrke forskærmen giver karossen.

MVH
Morten

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 25. apr 2019, 09:07
af viking
Skærmen kunne lige så godt være limet fast, hviket den egentligt også er, den har nemligt fået sealer fra fabrikkern og så punktsvejst.
noget af et arbejde at få den afmonteret.

"På mit værksted bruger vi 3M Weld Thru II-svejsegrunder" :D og sealer.
( Vi= Jeg svejser og hunden fnyser når der kommer svejse røg og eller spray lugt fra svejsegrunder mv.) :lol:

Derefter mere grunder, maling, tynd undervognsbehandling i hulrum og samlinger, samt bronze tectyl til sidst, på nær synlige inderskærm.
Nedenunder får den også flere lag.

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 26. apr 2019, 09:37
af viking
"Honey there is a gearbox in the trunk" :mrgreen:

Montage klar..

ps. I skal ikke være "bange for" muleposen hvor der står: Christ.

Den er Christ Pharma (nu overtaget af BWT), der fabrikerer og installerer UPW og poleret vand systemer til industrien.
I posen er der sikkerhedssko, min rygmærkevest og "hard hat" 8)

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 2. maj 2019, 20:45
af viking
"Tunnel of love"

Tunellerne på OG900 er godt nok en snask fælde.
Højre side er fixet.
Venstre side er gravet ren.
Ingen gravrust heldigvis.
Men der var et bjerg af sand og snask.

Uden tvivl har 30 års olie spild ved filterskift bevaret men snasket til.
Desuden har bremsevæske strippet malingen i bunden af tunellen.
Den lille slange mellem bremsehovedcylinderen og koblingscylinderen begynder at svede efter 15-20 år.
Den er skiftet i 2008 til moderne slange der er tæt. Men gammel savl "husker malingen"


Billedet af kassen viser indholdet fra højre tunnel !
Nu starter jobbet med at affedte rense grunde og male. Derefter undervogns guf.

Så ja: "Tunnel of love" Som Dire Straits sang da jeg var ung.

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 2. maj 2019, 21:33
af viking
Hygger med trianglerne.
De nederste skiftede jeg sidste år da de var på lager.
De øverste triangler kan man kun få adgang til når motoren er ude, så det er nu de skal gennemgåes.

De blivet afvasket, fjernet bøsninger, blivet sandblæst, afsyret, får zink grunder, maskin emalje ovnbagt derefter nye PU bøsninger og til sidst bronze tectyl beskyttelse. Så skulle der være fred et par år.

Batterikassen får samme tur.
Den kasse lever et hårdt liv med syrespild og vejsnask.

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 3. maj 2019, 08:25
af viking
Trianglerne i toppen kan købes nye igen:
https://saabklubben-reservdelar.se/900- ... rarm-nt-1/

2x1990 svkr + post + eksportafgift + emballage = 4000 dkkr :shock:
og så skal der stadig nye bøsninger på hver side.

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 3. maj 2019, 14:54
af Edwins
Ingen årsag til at bytte triangler/bøsninger.. :lol: :lol:

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 3. maj 2019, 20:05
af viking
Trianglerne er malet med "pishus maling ab fabrik"
Men de er jo heller ikke vigtige :mrgreen:

To bøsninger var døde, de to andre knirkede i bevægelse.

Og den ene side kan kun komme ud når motoren er fjernet, den andens side kan lige lirkes ud.
Men det er nu de skal renoveres mens der stadig er gods i dem og det er nemt.

De bliver brandbil røde :mrgreen:
Med Bronze snask :|

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 7. maj 2019, 11:01
af viking
Så er der "bransbilstriangler"

Sandblæst, afsyret, sandblæst igen og afspændt.

Flotte røde.
Og ja batterikassen er ab fabrik sort.
Men nu er den rød.

Triangler bliver efter 3.Maskinemalje lag, dækket af Tectyl i bronce.
Samme med tunellerne. Der dog også får hulrums beskyttelse.

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 7. maj 2019, 17:50
af Mortenvig
Afspændt hvordan, og hvorfor det ?
Ind i ovnen i køkkenet sætte den på maks temperarur, og stille og roligt reducerer temperaturen.
Eller hvordan?

MVH
Morten

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 7. maj 2019, 18:34
af Edwins
Kuglebombardering ? Næppe nødvendigt? :roll: :shock:

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 7. maj 2019, 21:54
af viking
Så er der svar til Statler & Waldorf:
https://youtu.be/14njUwJUg1I

Bagt ved 155F i 20-22 min. 😃

Vasket i petrolium,
Sandblæsning for at fjerne snask.
Afsyret for at fjerne mikrorust.

Kogt, stegt og ristet.

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 7. maj 2019, 22:57
af Edwins
155℉= 68.33333℃.
Hvad er "Afspænding"efter bagning af metalstumper?

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 10. maj 2019, 22:55
af NC_Ribe
Hej Viking

Hvad mener du med "Tectyl i bronce"? Er det ML, 897, amber eller andet? Er det brugbart på overfladerust, "pishusmaling" o.l., eller kræver det den store, grundige forbehandling, som du er i gang med?

I min nuværende 9K er der noget Dinitrol "snot", der vel også rent farvemæssigt kan karakteriseres som bronce (eller brunligt). Det ser ud til at være ekstremt effektivt (i hvert fald når det er sprøjtet ind i en bil, der har tilbragt sin barn- og ungdom i Sydfrankrig). Og i modsætning til det sorte stads, som vores (i øvrigt meget grundige) PAVA-mand bruger, smitter det ikke af eller drypper. Kender nogen noget til dette produkt?

Mvh/NC

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 26. maj 2019, 17:30
af viking
Ja det er Tectyl Bronze
Normalt bruger man noget tyndflydende (penetration 1000 fra Dinitrol eller lign. fra Tectyl) først og dernæst det sorte tunge.

Bronzen beskytter super uden på maling, metal mv. Og holdet fint på bærearme mv. Se næste foto.

Jeg har givet tunnellerne: tre gange høj zink grunder - maskinprimer fra. Esbjerg paints, dernæst fire lag Maskin Emalje fra Esbjerg paints.
Med hånden - pensel. Så bliver laget dejligt tykt.
Dernæst efter 1 md. :
Bronze Tectyl og til sidst det sorte slidlag.
Så holder de nok min tid ud.

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 26. maj 2019, 17:37
af viking
Fra skrot til nice:

Lejenav- hjulnav blev adskildt og sandblæst.
(Alle pas flader beskyttet)
Malet med høj temp. industri zink grunder, dernæst høj temp. maling og til sidst Tectyl Bronze.

Bremseskjold var egentligt ok bare anløbet og med nogle huller fra angreb af værktøj.

Svejset og ordnet. (Metallet er i orden, skal bare friskes).

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 26. maj 2019, 17:41
af viking
Krængningsstabilisatoren er monteret med nye PU bøsninger og ny tandstang også med PU bøsninger.
Monteret med ZF led.
Bære kugler bliver også ZF

Nye hyd. slanger og ny hyd. pumpe, så er der 200kkm i det igen.

Har også nyt speedo-kabel på hylden, det er bare ikke monteret endnu.

Prepper til maling af motorrummet, dernæst nye bremserør, nyt koblingsrør med rustfrit flet og nye oliekølerslanger.

Ikke at glemme slangen mellem bremsebeholder og hovedkoblingscyl. Den slange har det med at dø og beynder at savle bremsevæske død over alt...

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 29. maj 2019, 09:14
af viking
Friske lejer og Bronze på støvpladen (Efter rød emalje) men røde støvplader er lidt for kinky..

Nu skal hjul akslen bare presse i.
Har lavet værktøj til pressen så der kun trædes på inderringen af lejet under i presning.

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 30. maj 2019, 06:56
af Mortenvig
Jeg bliver helt misundelig, da jeg aldrig har haft tiden til at renovere så grundigt.
Men det må være rat at samle igen helt nymalet og rent.
Selvom jeg syntes at det er et overkill at behandle smedede og støbte ikke synlige komponenter på denne måde.

Hvornår kommer den ud at køre igen ?

MVH
Morten

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 30. maj 2019, 07:31
af viking
Støbejerns emner burde være behandlet ab fabrik, da de over tid bliver ødelagt af rust. Desuden kaster de rust og snask af sig og bolte æder sig fast. De små setskruer til støvpladen
skulle have varme før de kunne løsnes.

Nu er der kommet rustfri setskruer i med påført zinkpasta, så æder de sig ikke fast.

På min tidl.9000 "kogte" støbejernet op af rust og pressede støvpladen ind i bremseskiven.

Det er planlagt at vognen kommer ud i juli måned.

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 14. jul 2019, 21:15
af viking
Miniferie, bakketur med Revy, havnefest og andre tidsrøvende ting har stallet Lady Di Cab projektet.
Har arbejdet aftnerne ind i mellem.
Var klar i går til at sætte motoren på gearkassen og krane den i hullet.
Skulle "lige" sætte den nye servopumpe på og monteret i beslaget monterer den på motoren.

Det var mærkeligt, ligesom om jeg ikke kunne monterer den. Hummmm mystisk.
Ud og kilkke på Silver Aero. Det skulle være lige til.
Beslaget monteres i to huller.
Men de er der ikke på det nye 9K B234 kort topstykke.
Så frem med det gamle topstykke og ned fra hylden hentede jeg en brugt B234 top.

Der skulle laves en del om på beslaget og der manglede gevindhullet i gavlen af toppen.

Så der skulle trylles en hel del med fladjern og svejsning.

Prøvemonteret og nu passer det hele.

Ps. remhjulet på motoren skiftes også.
Det gamle bruges bare som prøvemontage.
Vedlagt er foto af B202 lang- og B234kort-top

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 14. jul 2019, 22:00
af viking
Her et foto der tydeligt viser "problemet".
Servopumpen er lagt op til motorren.
Men der mangler gevindhullet i endegavlen af topstykket.
Ingen huller passede på siden at topstykket. Så der var en del værkstedshygge.

Nu er alle dele glasblæs, primet og malet med varmefast sølvspray.
Så kommer de nye bolte og skiver i hele herligheden.

Motoren begynder at tage form, med glasblæst ( og petroliums-behandlet ) indsugningmanifold.

På manifold billedet ses tydeligt forskellen mellem B202 og B212 manifolden.

Samt det nye topstykke der er "åbnet" op i indsugningen.

Ligeledes er vedlagt billeder af servopumpe ombytningen med værktøj til udskiftning af remskiven.

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 15. jul 2019, 17:33
af Mortenvig
Et miniprojekt i det store projekt :mrgreen:
Jeg misunder dig ikke, for den mindste fejl i beslaget, der ikke liniere remskiven på pumpen riktigt, giver en stærkt reduceret levetid på remmen.
Krympelakken på ventildækslet, ser lidt kedelig ud i forhold til Den blanke blok.
Men det fint ud.

MVH
Morten

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 15. jul 2019, 21:04
af troels
Det ser squ godt ud Viking.

Mvh
Troels

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 16. jul 2019, 22:10
af NC_Ribe
Hej Viking

Var lige nede ved Ribe Classic i aften, og så (og hørte) en Hundestedmotor i funktion. Nu forstår jeg bedre din hang til OG900 Turbo: Det er vel det nærmeste på fire hjul, man kommer lyden (og vibrationerne) fra denne dejlige, danske motor :D .

Mvh/NC

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 17. jul 2019, 14:01
af viking
Krympelakken er et par år gammel og ret fin, så den bliver ikke slebet ned og frisket nu, især ikke når det er sandsynligt at dækslet skal af for at udlufte oliesystemet til knastakslen. Der skal løsnes en bolt på knasten, i den fjerne ende af oliekanalen....Ellers kan der godt stå luft med ventiltrykker støj til følge.

Jeg kender udemærket til kilerem opretning. Det er brugt retskinne for at få beslag mv. på plads.
Har bygget mange kileremtrukne aggregater til kølesystemer mv. :wink:

Selv den lille overgang (nible) fra 12mm gevind til køleslange for turboen bliver skiftet.

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 17. jul 2019, 14:26
af viking
Motor/gerakasse er her kun prøvesamlet, der er stadig ikke pakning mellem de to. Den bliver samlet med koblingen og slavecylinder i aften( inkl. pakning, mv.).

PS. klag ikke over snoren motoren bliver hævet med i girafen :roll:

Det er en ny "frelserline" til et tobis trawl. Den kan holde til mange tons træk.

Snoren er desuden vasket i vaskemasinen inden brug, så den ikke drysser snask på motoren.

Frelserline:
http://www.jmarcussen.dk/maritim/ordbog ... hp?id=5663

Bruger også Frelserline til at fortøje min kutter. Det er flettet ekstra kraftig tovværk, der dog er smidigt og blødt.
IKKE sådanne noget billigt lystbåds noget. (Har vel boet i Esbjerg :-) ).

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 17. jul 2019, 15:54
af Edwins
Klumpen vejer 225 kg. :wink:

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 17. jul 2019, 23:18
af viking
Ja den er ikke så tung, det er en lille letvægter. Lille men rød og hidsig.

Min kuttermotor vejer 1,0 Tons for 21HK. :lol:

Motoren er nu endelig gift sammen med gearkassen, og kobling, samt hydraulik er på plads.

Kølerør mv. er på motoren. Benz systemet er på ( med bl.a. nye o-ringe naturligvis. )
Så mangler der kun udstødningsmanifold, turbo og turborør ( og de små luft by pass rør )

Så en after eller to, så er motoren klar til at blive gift med bilen...

Det gør jeg med giraffen. En dejlig dansk produceret kvalitets enhed fra Randers.


Der er mange time i at gå alt igennem med lup og dyb grundighed.

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 18. jul 2019, 00:05
af Edwins
Jeg har løftet en komplet 2.1 motor ud. Den vejer 225 kg. 2.1 er næsten som en classic 2.0 900 turbomotor. 2.1 har ikke hårtørrer. Ergo: Vikings motor/gærkasse vejer ca. 225+ kg.. :lol: :lol: :wink:

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 18. jul 2019, 00:49
af morfar
Hold op hvor er det gennemført! Og den motor ser da pivlækker ud!

Hundested kommer til at stråle snart 😊

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 18. jul 2019, 07:32
af Mortenvig
En B204 motor tager 15 kg på, når den er med hårtørrer

M.v.h.
Morten

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 18. jul 2019, 10:34
af viking
Tak for de finde meldinger.

Når man sidder ved siden af motor-gearkassen er enheden ret stor og kompakt.
Når man står og kikker ned i motorrummet ser den ikke ret stor.
Kan godt forstå de har haft udfordringer med at tilpasse motorrummet til turbo rør og andet godt.

Den burde have plexi glas hjelm på .-)

Selv de små messing udlufter nibler er skiftet.
De var på tilbud hos Saab.

Det eneste der ikke skiftes denne her gang er :
Motorkøler der er 8 år gammel og er helt ren Ventilator blæser, den virker, men en ny ville være nice...
Gummi rør til intercooler de var på restordre.
Kommer på i fremtiden.

Selv viskermotoren er fornyet.
(Købte en ny hos Jensen Racing-AA på et garagesalg for 10 år siden). Samt den lille wire i viskermotormekanismen er skiftet.
Hele mekanismen blev strippet, renset og smurt op. Nu skal den lige parkeres på plads før viskerarme kan komme på.

Så det går fremad..