Banner cycler

Viking garage, OG900 Cab renovering

Skriv om jeres renoverings/ombygnings projekter gerne med billeder.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1039
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

20. apr 2019, 10:10

Som motoren var med 90,5 mm (før den blev boret op)
Deck cleance hight: 0mm , toppakning kompremeret 1,9mm
Det giver med 1.overstørrelse 2003,8 ccm volumen og gl. top stykke 8.78 : 1 komp. forhold.
(bogen siger 9,0 : 1) så det er fint.

Ny op planeret blok så stemplerne har negativ Deck cleance hight: -0,3, toppakning 1,9 mm kompremeret
Det giver med 2. overstørrelse (91mm) 2026,4 ccm og gl. top 9,06 :1

Ned 2.ovrstørrelse (91mm), negativ deck hight -0,3 og nyt topstykke: 8,46 : 1 med orginal 1,9 mm kompremeret pakning
Jeg kan ikke rigtigt se at et squis mål på 1,6 mm skulle give nogle problemer, og du har reduceret kompressions forholdet, grundet den nye top. Og et lavere kompressions for hold det var vel dit mål ?
Det eneste problem er om ventilerne kan være der, men det giver en prøvesamling svaret på !
Hvad er forskellen på en talladega knast og en standart knast ?

MVH
Morten


9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12307
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

23. apr 2019, 21:58

En god gang påske hjalp lidt på Cab-en.
Har fået sat repstykke hjulkassen i højre side, så er alt de kedelige fra forskærmen er fjernet.

Noget af et arbejde, med masser at tilpasning.

Forskærmen på OG900 er nogen af en kedelig konstruktion.

Den er svejst på og punktsvejst i samlingen mellem indre og ydreskærm.
En konstruktion er er skabt til råd og tærring.

Nu skal der klargøres til grunding og maling.

Godt højre side er fin inkl. tunellerne i højre side. :D

Har ikke lige et billede ved hånden.

PS. forskærmen passer rigtigt fint. der mangler dog aflangt hul til blinklys og tre firkantede huller til sideskørtet.
Men det er fixet nu.

pps: Heldigvis ikke et projekt som denne her:
http://trubbnos.doda.se/bodywork2_en.html
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1039
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

24. apr 2019, 17:32

Rust reparation er et had kærligheds forhold for mig.
Det er meget beskidt, og larmende.
Men tilgængel meget givende hvis man kan få det næsten at se ud til som da bilen forlod fabrikken.
Skærmkants samlingen er ikke genial, du har vel brugt en svejsegrunder, elle zinkspray inden de blev klattet sammen :?:
Egentlig så burde man kunne erstatte svejsningerne med lim, mange moderne biler er limet sammen.
Og jeg har svært ved at se hvilken øget styrke forskærmen giver karossen.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12307
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

25. apr 2019, 09:07

Skærmen kunne lige så godt være limet fast, hviket den egentligt også er, den har nemligt fået sealer fra fabrikkern og så punktsvejst.
noget af et arbejde at få den afmonteret.

"På mit værksted bruger vi 3M Weld Thru II-svejsegrunder" :D og sealer.
( Vi= Jeg svejser og hunden fnyser når der kommer svejse røg og eller spray lugt fra svejsegrunder mv.) :lol:

Derefter mere grunder, maling, tynd undervognsbehandling i hulrum og samlinger, samt bronze tectyl til sidst, på nær synlige inderskærm.
Nedenunder får den også flere lag.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12307
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

26. apr 2019, 09:37

"Honey there is a gearbox in the trunk" :mrgreen:

Montage klar..

ps. I skal ikke være "bange for" muleposen hvor der står: Christ.

Den er Christ Pharma (nu overtaget af BWT), der fabrikerer og installerer UPW og poleret vand systemer til industrien.
I posen er der sikkerhedssko, min rygmærkevest og "hard hat" 8)
Vedhæftede filer
20190426_081555.jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12307
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

2. maj 2019, 20:45

"Tunnel of love"

Tunellerne på OG900 er godt nok en snask fælde.
Højre side er fixet.
Venstre side er gravet ren.
Ingen gravrust heldigvis.
Men der var et bjerg af sand og snask.

Uden tvivl har 30 års olie spild ved filterskift bevaret men snasket til.
Desuden har bremsevæske strippet malingen i bunden af tunellen.
Den lille slange mellem bremsehovedcylinderen og koblingscylinderen begynder at svede efter 15-20 år.
Den er skiftet i 2008 til moderne slange der er tæt. Men gammel savl "husker malingen"


Billedet af kassen viser indholdet fra højre tunnel !
Nu starter jobbet med at affedte rense grunde og male. Derefter undervogns guf.

Så ja: "Tunnel of love" Som Dire Straits sang da jeg var ung.
Vedhæftede filer
20190502_203204.jpg
20190502_203158.jpg
20190502_203152.jpg
20190502_203142.jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12307
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

2. maj 2019, 21:33

Hygger med trianglerne.
De nederste skiftede jeg sidste år da de var på lager.
De øverste triangler kan man kun få adgang til når motoren er ude, så det er nu de skal gennemgåes.

De blivet afvasket, fjernet bøsninger, blivet sandblæst, afsyret, får zink grunder, maskin emalje ovnbagt derefter nye PU bøsninger og til sidst bronze tectyl beskyttelse. Så skulle der være fred et par år.

Batterikassen får samme tur.
Den kasse lever et hårdt liv med syrespild og vejsnask.
Vedhæftede filer
20190502_175550.jpg
20190502_175608.jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12307
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

3. maj 2019, 08:25

Trianglerne i toppen kan købes nye igen:
https://saabklubben-reservdelar.se/900- ... rarm-nt-1/

2x1990 svkr + post + eksportafgift + emballage = 4000 dkkr :shock:
og så skal der stadig nye bøsninger på hver side.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12113
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

3. maj 2019, 14:54

Ingen årsag til at bytte triangler/bøsninger.. :lol: :lol:
En rigtig bil har langsliggende motor.

Billede

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12307
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

3. maj 2019, 20:05

Trianglerne er malet med "pishus maling ab fabrik"
Men de er jo heller ikke vigtige :mrgreen:

To bøsninger var døde, de to andre knirkede i bevægelse.

Og den ene side kan kun komme ud når motoren er fjernet, den andens side kan lige lirkes ud.
Men det er nu de skal renoveres mens der stadig er gods i dem og det er nemt.

De bliver brandbil røde :mrgreen:
Med Bronze snask :|
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12307
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

7. maj 2019, 11:01

Så er der "bransbilstriangler"

Sandblæst, afsyret, sandblæst igen og afspændt.

Flotte røde.
Og ja batterikassen er ab fabrik sort.
Men nu er den rød.

Triangler bliver efter 3.Maskinemalje lag, dækket af Tectyl i bronce.
Samme med tunellerne. Der dog også får hulrums beskyttelse.
Vedhæftede filer
20190506_155935.jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1039
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

7. maj 2019, 17:50

Afspændt hvordan, og hvorfor det ?
Ind i ovnen i køkkenet sætte den på maks temperarur, og stille og roligt reducerer temperaturen.
Eller hvordan?

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12113
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

7. maj 2019, 18:34

Kuglebombardering ? Næppe nødvendigt? :roll: :shock:
En rigtig bil har langsliggende motor.

Billede

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12307
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

7. maj 2019, 21:54

Så er der svar til Statler & Waldorf:
https://youtu.be/14njUwJUg1I

Bagt ved 155F i 20-22 min. 😃

Vasket i petrolium,
Sandblæsning for at fjerne snask.
Afsyret for at fjerne mikrorust.

Kogt, stegt og ristet.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12113
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

7. maj 2019, 22:57

155℉= 68.33333℃.
Hvad er "Afspænding"efter bagning af metalstumper?
En rigtig bil har langsliggende motor.

Billede

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262

Tilbage til "Projekt Forum"