Banner cycler

Viking garage, OG900 Cab renovering

Skriv om jeres renoverings/ombygnings projekter gerne med billeder.

Redaktør: Bestyrelsen

NC_Ribe
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 353
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

10. maj 2019, 22:55

Hej Viking

Hvad mener du med "Tectyl i bronce"? Er det ML, 897, amber eller andet? Er det brugbart på overfladerust, "pishusmaling" o.l., eller kræver det den store, grundige forbehandling, som du er i gang med?

I min nuværende 9K er der noget Dinitrol "snot", der vel også rent farvemæssigt kan karakteriseres som bronce (eller brunligt). Det ser ud til at være ekstremt effektivt (i hvert fald når det er sprøjtet ind i en bil, der har tilbragt sin barn- og ungdom i Sydfrankrig). Og i modsætning til det sorte stads, som vores (i øvrigt meget grundige) PAVA-mand bruger, smitter det ikke af eller drypper. Kender nogen noget til dette produkt?

Mvh/NC


9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (adskillige OG 900 med og uden turbo og aut.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12187
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

26. maj 2019, 17:30

Ja det er Tectyl Bronze
Normalt bruger man noget tyndflydende (penetration 1000 fra Dinitrol eller lign. fra Tectyl) først og dernæst det sorte tunge.

Bronzen beskytter super uden på maling, metal mv. Og holdet fint på bærearme mv. Se næste foto.

Jeg har givet tunnellerne: tre gange høj zink grunder - maskinprimer fra. Esbjerg paints, dernæst fire lag Maskin Emalje fra Esbjerg paints.
Med hånden - pensel. Så bliver laget dejligt tykt.
Dernæst efter 1 md. :
Bronze Tectyl og til sidst det sorte slidlag.
Så holder de nok min tid ud.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12187
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

26. maj 2019, 17:37

Fra skrot til nice:

Lejenav- hjulnav blev adskildt og sandblæst.
(Alle pas flader beskyttet)
Malet med høj temp. industri zink grunder, dernæst høj temp. maling og til sidst Tectyl Bronze.

Bremseskjold var egentligt ok bare anløbet og med nogle huller fra angreb af værktøj.

Svejset og ordnet. (Metallet er i orden, skal bare friskes).
Vedhæftede filer
20190525_173730.jpg
20190526_171302.jpg
20190526_171507.jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12187
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

26. maj 2019, 17:41

Krængningsstabilisatoren er monteret med nye PU bøsninger og ny tandstang også med PU bøsninger.
Monteret med ZF led.
Bære kugler bliver også ZF

Nye hyd. slanger og ny hyd. pumpe, så er der 200kkm i det igen.

Har også nyt speedo-kabel på hylden, det er bare ikke monteret endnu.

Prepper til maling af motorrummet, dernæst nye bremserør, nyt koblingsrør med rustfrit flet og nye oliekølerslanger.

Ikke at glemme slangen mellem bremsebeholder og hovedkoblingscyl. Den slange har det med at dø og beynder at savle bremsevæske død over alt...
Vedhæftede filer
20190526_171347.jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12187
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

29. maj 2019, 09:14

Friske lejer og Bronze på støvpladen (Efter rød emalje) men røde støvplader er lidt for kinky..

Nu skal hjul akslen bare presse i.
Har lavet værktøj til pressen så der kun trædes på inderringen af lejet under i presning.
Vedhæftede filer
20190529_090511.jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 972
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

30. maj 2019, 06:56

Jeg bliver helt misundelig, da jeg aldrig har haft tiden til at renovere så grundigt.
Men det må være rat at samle igen helt nymalet og rent.
Selvom jeg syntes at det er et overkill at behandle smedede og støbte ikke synlige komponenter på denne måde.

Hvornår kommer den ud at køre igen ?

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12187
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

30. maj 2019, 07:31

Støbejerns emner burde være behandlet ab fabrik, da de over tid bliver ødelagt af rust. Desuden kaster de rust og snask af sig og bolte æder sig fast. De små setskruer til støvpladen
skulle have varme før de kunne løsnes.

Nu er der kommet rustfri setskruer i med påført zinkpasta, så æder de sig ikke fast.

På min tidl.9000 "kogte" støbejernet op af rust og pressede støvpladen ind i bremseskiven.

Det er planlagt at vognen kommer ud i juli måned.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12187
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

14. jul 2019, 21:15

Miniferie, bakketur med Revy, havnefest og andre tidsrøvende ting har stallet Lady Di Cab projektet.
Har arbejdet aftnerne ind i mellem.
Var klar i går til at sætte motoren på gearkassen og krane den i hullet.
Skulle "lige" sætte den nye servopumpe på og monteret i beslaget monterer den på motoren.

Det var mærkeligt, ligesom om jeg ikke kunne monterer den. Hummmm mystisk.
Ud og kilkke på Silver Aero. Det skulle være lige til.
Beslaget monteres i to huller.
Men de er der ikke på det nye 9K B234 kort topstykke.
Så frem med det gamle topstykke og ned fra hylden hentede jeg en brugt B234 top.

Der skulle laves en del om på beslaget og der manglede gevindhullet i gavlen af toppen.

Så der skulle trylles en hel del med fladjern og svejsning.

Prøvemonteret og nu passer det hele.

Ps. remhjulet på motoren skiftes også.
Det gamle bruges bare som prøvemontage.
Vedlagt er foto af B202 lang- og B234kort-top
Vedhæftede filer
20190714_172503_HDR.jpg
20190714_171045_HDR.jpg
20190714_133311_HDR.jpg
20190714_114826_HDR.jpg
20190714_112205_HDR.jpg
20190714_112139_HDR.jpg
20190714_112131_HDR.jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12187
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

14. jul 2019, 22:00

Her et foto der tydeligt viser "problemet".
Servopumpen er lagt op til motorren.
Men der mangler gevindhullet i endegavlen af topstykket.
Ingen huller passede på siden at topstykket. Så der var en del værkstedshygge.

Nu er alle dele glasblæs, primet og malet med varmefast sølvspray.
Så kommer de nye bolte og skiver i hele herligheden.

Motoren begynder at tage form, med glasblæst ( og petroliums-behandlet ) indsugningmanifold.

På manifold billedet ses tydeligt forskellen mellem B202 og B212 manifolden.

Samt det nye topstykke der er "åbnet" op i indsugningen.

Ligeledes er vedlagt billeder af servopumpe ombytningen med værktøj til udskiftning af remskiven.
Vedhæftede filer
IMG_1534.JPG
IMG_1533.JPG
IMG_1530.JPG
IMG_1529.JPG
IMG_1537.JPG
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 972
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

15. jul 2019, 17:33

Et miniprojekt i det store projekt :mrgreen:
Jeg misunder dig ikke, for den mindste fejl i beslaget, der ikke liniere remskiven på pumpen riktigt, giver en stærkt reduceret levetid på remmen.
Krympelakken på ventildækslet, ser lidt kedelig ud i forhold til Den blanke blok.
Men det fint ud.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
troels
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2789
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:45

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

15. jul 2019, 21:04

Det ser squ godt ud Viking.

Mvh
Troels
NC_Ribe
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 353
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

16. jul 2019, 22:10

Hej Viking

Var lige nede ved Ribe Classic i aften, og så (og hørte) en Hundestedmotor i funktion. Nu forstår jeg bedre din hang til OG900 Turbo: Det er vel det nærmeste på fire hjul, man kommer lyden (og vibrationerne) fra denne dejlige, danske motor :D .

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (adskillige OG 900 med og uden turbo og aut.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12187
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

17. jul 2019, 14:01

Krympelakken er et par år gammel og ret fin, så den bliver ikke slebet ned og frisket nu, især ikke når det er sandsynligt at dækslet skal af for at udlufte oliesystemet til knastakslen. Der skal løsnes en bolt på knasten, i den fjerne ende af oliekanalen....Ellers kan der godt stå luft med ventiltrykker støj til følge.

Jeg kender udemærket til kilerem opretning. Det er brugt retskinne for at få beslag mv. på plads.
Har bygget mange kileremtrukne aggregater til kølesystemer mv. :wink:

Selv den lille overgang (nible) fra 12mm gevind til køleslange for turboen bliver skiftet.
Vedhæftede filer
IMG_1588.JPG
IMG_1587.JPG
IMG_1586.JPG
IMG_1584.JPG
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12187
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

17. jul 2019, 14:26

Motor/gerakasse er her kun prøvesamlet, der er stadig ikke pakning mellem de to. Den bliver samlet med koblingen og slavecylinder i aften( inkl. pakning, mv.).

PS. klag ikke over snoren motoren bliver hævet med i girafen :roll:

Det er en ny "frelserline" til et tobis trawl. Den kan holde til mange tons træk.

Snoren er desuden vasket i vaskemasinen inden brug, så den ikke drysser snask på motoren.

Frelserline:
http://www.jmarcussen.dk/maritim/ordbog ... hp?id=5663

Bruger også Frelserline til at fortøje min kutter. Det er flettet ekstra kraftig tovværk, der dog er smidigt og blødt.
IKKE sådanne noget billigt lystbåds noget. (Har vel boet i Esbjerg :-) ).
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12109
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

17. jul 2019, 15:54

Klumpen vejer 225 kg. :wink:
En rigtig bil har langsliggende motor.

Billede

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262

Tilbage til "Projekt Forum"