Side 1 af 8

Viking garage, OG900 Cab renovering

: 27. jan 2019, 20:41
af viking
Turboen ude.jpg
Turboen er ude og godt begyndt motor renovering
Jeg fryser.jpg
Sonetten sendt på gaden og fryser
Så fik jeg taget hul på renovering af min OG900 T16 Cab.
Hun har trængt et stykke tid til en gang opfriskning op motorrums renovering.

For at tage hele historien kort til dem der ikke kender min Cab.

Bygget i Finland sommer 1987 og registreret sent 1987 i Firance Italien.
Bliver hentet hjem ca. 2002 til en 40 års fødselsdagsgave til en hustru.
Hustruen siger nej tak til vognen da den ikke har trepunkt seler bag i og dermed ikke bliver fundt optimal til de små poder, så en slukøret mand, der har haft alle vanskelighederne med at få den hjem, sælger vognen til direktøren af Aplus bilsyn.
Bilen bliver kun brugt til sommer bil, som en cab jo skal.

Jeg køber vognen af ham i Kgs. Lyngby august 2007 og har kun brugt den til sommer bil. Til sjov og fornøjelse. Samt nogle få turer til og fra arbejde når sommer solen har stået højt.

I 2009 ombygger jeg motoren til DI tænding hvor efter hun får kælenavnet Lady DI.
Lady fordi hun er en italiensk skønhed med ret meget temperament, og DI pga. DI tændings systemet der kommer fra en Saab 9000 89.

Jeg hygger med vognen mange år og begynder at samle dele sammen til en motor renovering mv. Hun kører fint, men begynder at give tegn på de sædvanelige OG900 nøkker.

Min filosofi mht. renovering: Det er bedre at ordne i tide inden der sker havari og mekanikken bliver skadet så det ikke kan repareres.

Hvad skal der ske i renoveringen:
Gearkasse adskilles og have nye lejer forstærkning mv.
Motor adskildes, friskes med nye sliddels.
Montering af fabriksnyt Saab 9000 Aero 2,3 topstykke med Saab OG900 2.1 indsugningsmanifold
PU bøsninger i undervogn.
Ny tandstang og nye hrdraulikslanger samt servopumpe
Frisk kobling og komplet hydraulik
Turbolader sendes til renovering
Nye hjullejer på bagaksel
Nye hjullejer i front
Nye bære og styre kugler mv.
Nye CV led og tripoder
Nye kølerblæser og div. kontakter og følere
Ny oliekøler og slanger
Nye silikone køleslanger
Komplet nyt udstødningsrør system inkl. rustfrit forrør med den lange potte.
Nye tæpper og div. trim dele
Frisk maling osv.

Langt det meste er på lager på nær maling :-)

Så min dejlige Sonett blev stillet udenfor en dags tid i går. Hun frøs og er jo ikke vant til sne og frost. Da hun har levet sit liv Californien.
Men bare rolig, hun er kommet ind i varmen igen..

Nå men der går nok en 3-4 måneder med renoveringen, da der er meget at lave... og meget der skal ud i byen og ordnes....

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 28. jan 2019, 19:14
af Mortenvig
Et spændende projekt.
Og det lyder som særdeles gennemtænkt, mht. de mekaniske opgraderinger-.
Det man kan blive nervøs over er at hverken motorstyring, eller gearkasse kan følge med.

MVH
Morten

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 28. jan 2019, 20:30
af viking
Det skal nok gå.
Gearkassen ryger til ekspert og bliver forstærket lige som jeg fik gjort i min Silver Aero.

Cab-en har 211Hk som der er nu. Den blev rullet i september sidste år, det er inkl. Speedparts benz chip, APC mod. og 3 bar BTR/FPR.
Den opsætning har den haft i 9 år.

Satser ikke på mere, det er fint nok.

Turboen er landet i Esbjerg og ved at blive ordnet. Udstødningshuset er brændt ud og revnet...så der skal lidt frisk støbegods.

"Det koster at fyre med Mahogni"

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 29. jan 2019, 06:35
af Mortenvig
Top effekten bliver en biting på en gade bil, selv med en programmerbar styring.
Det er for at sikre sig at motoren ikke ødelægges. Grundet forkerte indstillinger.
Selv med en T55 styring har man mulighed for at styre sin ladetryks kurve, og moment begrænse i de de 2 første gear.
Sammen med den rigtige tænding, og benzin mængde, kan det give en helt anderledes motorkarakteristik.
Men det afhænger selvfølgelig af hvor meget bedre den nye hardware kan flytte luft, ift. den gamle opsætning.

MVH
Morten

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 29. jan 2019, 16:37
af viking
Der er altid udfordring med at ombygge.
En god indikator er AFR måleuret der kommer i vognen.

Nå men jeg gravede lidt i bilen i går.
Fin og sund på nær højre forskærm i bunden.
Ormen har været der. der noget der ligner en stregkode, mon det er noget fra en gammel skade.
Eller det er nok stregkoden på en "Peroni øl flaske" .-)

Den kommer jo fra Italien, der er de gode til at bule skærme mv,

Nå men der kommer ny skærm på, den er på lager og der kommer nye dele i skærmkassen.

Det er nu det skal ordnes, når alt er adskilt og "maleren alligevel kommer på besøg"

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 29. jan 2019, 18:27
af Mortenvig
Og 9oo og deres svejst skærme :roll:
Kan man stadig få inderskærme til dem ?
For jeg tror det er hurtigere at skifte en komplet inderskærm, istedet for at lappe på den gamle :!:
Et afr måleur, koblet på en wideband sensor, er en god indikator, og vel egentligt et minimums krav, når man begynder at bygge om efter eget hoved.
Men datalogging er vejen frem, for så kan man se de vigtige data i ro og mag foran computeren.

MVH
Morten

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 29. jan 2019, 18:29
af Edwins
Sørgeligt. Mild saltsyre.. :cry:

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 29. jan 2019, 19:14
af hf-eco-power
Mortenvig skrev:
29. jan 2019, 18:27
Et afr måleur, koblet på en wideband sensor, er en god indikator, og vel egentligt et minimums krav, når man begynder at bygge om efter eget hoved.
Men datalogging er vejen frem, for så kan man se de vigtige data i ro og mag foran computeren.

MVH
Morten
Nemmerlig! Instrumentet er essentielt, vil jeg sige, når man begiver sig ud hjemmefintrimning, som jeg selv gjorde det løbende på min nu pensionerede 9000 CS´er. Udover de righoldige funktioner i T5-Suite, har man også den smarte mulighed at sende en given logfil til "Logworks", som er en standard-software til AFR-systemet fra eksempelvis Innovate Motorsport. Det er meget nyttigt...og lærerigt, skulle jeg hilse og sige 8)

/Henrik

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 29. jan 2019, 21:24
af viking
Gode kommentare saab venner.
Drømmen ville være at bygge om til trionic styring, men det rækker evner og tid ikke til. :mrgreen:

Vognen har ikke kørt vinter i DK men nord Italien kan godt møde sne og fugt.
Og hvem ved hvad der er foregået de første år.

Nå men heldigvis er det kun galt der.
Resten er fint...
Og 900 er samlet lidt "spændende"

Men ok det er også et design der har rødder i 60erne.

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 30. jan 2019, 19:01
af Mortenvig
Tid og evner det kan jeg godt forstå kan blive en hæmsko :!:
Da jeg i sin tid konverterede min volvo til Megasquirt.
Da havde jeg ingen evner, da man skulle starte fra 0.
Tiden fandt jeg ved at gå på nettet istedet for at se fjernsyn :!:
Og fik dermed evnerne til at lave ombygningen.
Da den endelig blev konverteret så brugt jeg maks en halv time pr dag til at justere og læse datalogs.
Efter ca. 3 måneder så kørte den næsten som en moderne motor.
Og efter 1,5 år så kørte den som min nuværende SAAB ingen mystisk huggen hakken eller startvanskeligheder.
Bare drej nøglen og kør.
Og det var ved at starte fra 0 en helt tom stykke elektronik.

Det med gearkasse modefikationen.
Kan du ikke uddybe det lidt mere.
Da min bror har en 99 turbo med en død gearkasse.
Stående, og har planer om at få den ud at køre i den nærmeste fremtid.
Med en megasquirt.
Efter ca. 20 års stilstand

MVh
Morten

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 30. jan 2019, 21:49
af viking
Og900 har to problemer i gearkassen.
Endedækslet er alt for kleint og gør at kassen flexer under hård acc. Den virker som et firkantet åbent rør og ikke som en lukket kasse.
Det løses med et kraftigt opsvejst stål endedæksel.

Indvendig kommer der noget forstærkning.
Der gør at den kan holde moment og ikke hopper ud af gear mv.

Nå men spaghetti junction er ved afkoblet.
Mangler lige et motorophæng og ligge ring i koblingen.
Så kan komfuret hives op .

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 30. jan 2019, 21:52
af viking
Spaghetti junction.
En fest for en slangetæmmer.

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 31. jan 2019, 21:24
af viking
Man skal da ikke fjerne gearkasse for at skifte kobling i en velbygget bil.

Svensk ingeniør kunst i verdensklasse

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 31. jan 2019, 21:28
af viking
Svinghjulet ser lidt " spændende " ud.
Har heldigvis et andet på lager..

Men ok efter 31 år og bjergkørsel. Så vil der være lidt slid på koblingsfladen...
Den får også et nyt leje i svinghjulet.
Det virker fint meeen, det er hulens begravet når det giver op...

Motor skal op af hulle i weekenden.
Alt er løsnet, der mangler kun at blive fjernet nogle ledninger samt DI ledningsnettet...

Så starter rense festen.... og motor - gearkasse separationen.

Glæder mig til at se hvor meget slam der er i bundkaret.

Motor olie skiftet hver 5000 km. med fuldsyn Castrol Edge olie de sidste mange år....

Re: Viking garage, OG900 Cab renovering

: 2. feb 2019, 07:13
af Mortenvig
Lidt slid :shock:
Det svinghjul har været meget varmt, men kan reddes med en afdrejning.
Der er godt nok meget rødt i det motorrum :!:
Ikke lige min smag, men hvis man ønsker mere, så er de leveringsdygtige her.
https://www.do88.se/en/artiklar/hose-ki ... index.html
Personligt så havde jeg udskiftet alle tvivlsomme kølerslanger, inden maskinrummet blev samlet.

MVH
Morten