Banner cycler

Mit 9-3 cabriolet projekt.

Skriv om jeres renoverings/ombygnings projekter gerne med billeder.

Redaktør: Bestyrelsen

westphal
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 582
Tilmeldt: 18. jan 2004, 13:36

Mit 9-3 cabriolet projekt.

29. jan 2019, 15:17

Hej Saab venner.
I juni 2017 køber jeg pr telefon en Saab 9-3 SE, cabriolet, automatik fra 2001 importeret fra Tyskland. En søndag aften bliver den leveret på min adresse. Det øsregner, og det er ved at blive mørkt. Jeg kører en tur op og ned af gaden, og tilsyneladende virker alt på bilen, og jeg betaler, og jeg ser med spænding frem til næste morgen, hvor jeg kan undersøge bilen i dagslys. Bilen er cocmic blue, rustfri, velholdt indvendig, og hatten er i god stand. Et par dage efter kører jeg til toldsyn, hvor bilen bliver godkendt uden anmærkninger. Jeg betaler registreringsafgiften. Den var næsten dobbelt så høj som prisen på bilen. Køb af nummerplader, så var vi klar til sommeren, som ikke kom, vi fik ikke mange ture med hatten nede; men jeg fandt ud af, at den brugte rigeligt med olie. I oktober afmeldte jeg bilen, så jeg kunne bruge vinteren til at undersøge det store olieforbrug. Turboen var under mistanke; men det viste sig, at den var sprit ny. Jeg demont. tændrørene, og jeg kunne se, at der lå olie ovenpå stemplerne, så min mistanke var, at det var paraplyerne ved ventilerne, der var problemet. Jeg har gennem årene lavet mange reparationer på mine saaber i min garage; men da jeg er fyldt 80 år, så var jeg nødsaget til at få hjælp af den lokale mekaniker. Jeg kan godt komme ned under bilen; men jeg kan ikke komme op igen. Topstykket bliver demont. og sendt til renovering. Vi finder samtidig ud, at den oprindelige B205 motor er udskiftet med en B204 motor, fordi B205 motoren var stået af p.g.a. olie sluge. Da standen på B204 motoren var ukendt, blev bundkaret demont. for at undersøge oliesien, og vi skiftede plejlejer, stempelringe, og da vi nu var igang med at bruge mine lommepenge blev udstødning, lampda sonder, pakdåse ved svinghjulet udskiftet, og der blev mont. 17´´ alufælge.
Så nu kører bilen med en B204 blok og topstykke, T7 system, og i sommeren 2018 har vi kørt ca. 3000 km med stor fornøjelse, og vi håber, at sommeren bliver lige så god som sommeren 2018.
Kurt. :D


Biler:
Saab 9-5 Estate 2004 automatik.
Saab 9-3 cabriolet 2001 185 HK automatik.
17 ´´ Speedbåd 75 HK Honda. Legetøj. solgt. :(
Brugeravatar
Stoffer
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1246
Tilmeldt: 14. feb 2004, 21:29

Re: Mit 9-3 cabriolet projekt.

29. jan 2019, 16:08

Hej Kurt.

Jamen sådan et fint skriv, skriger da på et par fine billede af damen !! :P
9-3 2.0t aut. Cabriolet ´99
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: Mit 9-3 cabriolet projekt.

29. jan 2019, 17:04

Jep, lyder som en god historie, hvor billeder simpelthen er et must! Det er næsten ondt overfor læseren ikke at vise lidt til SAAB-fantasien :ugeek

Nå, men jeg vil da ikke undlade at sige TIL LYKKE med B204-maskineriet!!!Hvis det vitterligt er sandt, er du en heldig mand (trods den ublu afgift). Mage til slidstærkt stykke mekanik findes næppe i nogen anden bil. Det skulle da lige være en Volvo af ældre årgang, B18, B20, B23 etc. Det er i hvert fald noget af det bedste, SAAB nogensinde har stoppet i deres biler...BASTA! Du kan dermed med sindsro køre adskillige somre i møde og bare nyde cab-følelsen - ØV, jeg er misundelig - og ikke tænke på, hvornår den brystsvage T7-motor brækker sig næste gang. Det er noget arg skrammel! Alene af den grund, hvor der står "B204" på skønhedens hjerte, ville være grund nok til, at modellen kunne blive interessant for undertegnede. Bilen er rigtig smuk i forvejen, har jeg altid syntes, idet dens karosseriform er særdeles velegnet til en cab-konstruktion, hvor man tydeligt aner sedan´ens linjer (en skam, den ikke blev lavet).

En ting har dog vakt min nysgerrighed: Ved du - Kurt - om de har valgt at bibeholde bilens oprindelige topstykke, eller om det er hele klumpen fra en T5-model, der er smidt i? Et T7-topstykke siges faktisk at være bedre end et ditto T5, da flowet er større, men splejser man det sammen med en T5-motor - hvilket må siges at være det bedste fra 2 verdener - er det nødvendigt at dreje lidt af stempeltoppene for at levne plads til det.

Hvis og såfremt i fald. jeg selv skulle blive grebet af cab-feberen engang, må jeg således rette blikket mod årgangene 98-00, da jeg netop insisterer på, at det skal være den gamle 9-3 samt være med den fænomenale og bomstærke T5-maskine. Turbo er et must! Gerne aut.gear som i din. Det må være REN gliderfornemmelse og passe som fod i hose på sådan en model, kan jeg tænke mig. Gearkassen er trods alt - og heldigvis - en helt anden og mere positiv historie end dem, der fandtes i den "rigtige" kultbil, cl900, som er en håbløs, gumpetung, effektkrævende konstruktion, der oven i købet kun skifter 2 gange helt frem til topfart...no go! :x

Nogen her, der skulle have lyst til at eksperimentere og "kopiere" Kurt´s løsning, haves stadig et stk. B204E, som går forbløffende godt, men som godt kunne have fordele af en frisk toppakning (ekstern lækage) samt nye ventiltrykkere. KM-stand: 483.000 - såmænd.

Kurt - vi venter på billeder, gør vi :)

Mvh.
Henrik
westphal
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 582
Tilmeldt: 18. jan 2004, 13:36

Re: Mit 9-3 cabriolet projekt.

29. jan 2019, 17:27

Hej.
Tak for de pæne ord. Der kommer billeder, når bilen kommer ud i foråret. Den er i vinter hi p.t. i opvarmet garage.
M.v.h.
Kurt.
Biler:
Saab 9-5 Estate 2004 automatik.
Saab 9-3 cabriolet 2001 185 HK automatik.
17 ´´ Speedbåd 75 HK Honda. Legetøj. solgt. :(
Brugeravatar
Stoffer
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1246
Tilmeldt: 14. feb 2004, 21:29

Re: Mit 9-3 cabriolet projekt.

29. jan 2019, 18:53

Selvfølgelig er hun i vinter hi, det skal de..
Det er min også !
Vedhæftede filer
9AC052A9-6D82-4832-B8B1-3DBBD9BBEC35.jpeg
9-3 2.0t aut. Cabriolet ´99
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: Mit 9-3 cabriolet projekt.

29. jan 2019, 19:07

Nørj, sikke et fint overtræk, man ser der! Hvor har du fået fat i det?

Jeg selv nøjes med et almindeligt, universalt "telt" fra en bilistbutik til en anden 9-3, der har stået i permanent hi i snart 2½ år efterhånden, men det her kunne da være lidt blæret 8)

Venter tålmodigt på billeder (af de to)...

/Henrik
Brugeravatar
Stoffer
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1246
Tilmeldt: 14. feb 2004, 21:29

Re: Mit 9-3 cabriolet projekt.

29. jan 2019, 19:19

Tak, jamen det er da købt på saab’s webshop, dog er det til 9-3combi, men passer fint, omend det er lidt løst om bagenden pga den noget lavere taglinje.. Men ja det er lidt blæret med logo på og “ører” til spejlene !!

Her er hun uden nattøj !
Vedhæftede filer
6844EE13-A07B-4EB1-8CA2-C7F8B31D3B3A.jpeg
9-3 2.0t aut. Cabriolet ´99
westphal
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 582
Tilmeldt: 18. jan 2004, 13:36

Re: Mit 9-3 cabriolet projekt.

29. jan 2019, 23:04

Hej Henrik.
Det er hele klumpen, der er mont. og bilen kører med en sort tændkassette. Jeg har prøvet at mont. en rød; men bilen kører bedst med den sorte.
M.v.h.
Kurt.
Biler:
Saab 9-5 Estate 2004 automatik.
Saab 9-3 cabriolet 2001 185 HK automatik.
17 ´´ Speedbåd 75 HK Honda. Legetøj. solgt. :(
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: Mit 9-3 cabriolet projekt.

30. jan 2019, 01:59

Aha, så er det på plads. Det ville også have været et noget mere omfattende arbejde at bygge de føromtalte dele sammen. Din bil kører givetvis stadig med T7-styringen, så dermed vil den røde tændkassette ikke være velegnet. De har hver deres virkemåde. Noget med jævn><vekselstrøm, har jeg for mig :roll:

Hvis din cab er ligeså flot som Stoffer´s, er du en prisgivet mand! Man ser tydeligt på billedet af skønheden, hvor godt cab-linierne passer til modellen. Nærmest en slags roadster. Og ikke at forglemme den frække hækvinge...WOW! Har din også sådan én, Kurt? Som jeg ser det, må farven på Stoffer´s være Cayennerødmetallic med beige lædersæder. Er din også lys indvendig, eller sort, måske? Begge dele kunne jo fås :P

/Henrik
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Mit 9-3 cabriolet projekt.

30. jan 2019, 14:13

Helt enig med Henrik.

900 Cab, rubin rød, lyst indtræk og B204 :mrgreen:
Wow...

B202 er solid som en Volvo B20
B204 er bare en tand bedre , især på styringen, oliekøl at stempler og bedre turbo osv. osv.

Derfra kikker Saab ned i et dybt hul og på bunden skimtes B205/B235 i en pøl af olie sludge
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: Mit 9-3 cabriolet projekt.

30. jan 2019, 15:07

Ja, den Rubinrøde (242) er gudeflot...i alle SAAB-varianter, men måske i særdeleshed den klassiske 900 og og modellerne her med blødt tag. Et indtræk i Rocky Black (K33) læder er min personlige favorit, men jeg er dog blevet mere og mere positivt stemt overfor det lyse indtræk med tiden, i særdeleshed i 9-3 SS/SC (Parchment). I kontrast til et mørkt ydre, er det bare så stilfuldt og smukt, så man får vand i øjnene.

Det er egentligt ganske sørgeligt med T7-motorerne, og det ærgrer en forhærdet SAAB-fan som undertegnede at måtte erkende, at disse konstruktioner er noget jammerligt og skrøbeligt skrammel. På trods af de mange konstruktionsfejl (kan vi kalde dem), er der sandelig også lyspunkter: Forbedret topstykke/bedre flow, toppakning af metal, underafkølede stempler (sikkert nødvendigt) etc. Og så er de ganske sprøde og velkørende, når ellers alt virker, som det skal. Men fanden er løs, når en banal slange eller plasticventil rammes af aldersbetinget sygdom :evil:

Viking - der er i sandhed næsten kun gode ting at sige om B204-motorerne, men de har dog ikke oliekølede stempler, hvis du tænker på den model, hvor der sidder en dyse under hvert stempel og sprøjter olie op :wink:

Kurt - forresten kalder du tråden her for et "projekt". Hvad har du egentligt af planer med vidunderet, når hun kommer ud af sin vintersøvn om føje tid?

/Henrik
westphal
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 582
Tilmeldt: 18. jan 2004, 13:36

Re: Mit 9-3 cabriolet projekt.

30. jan 2019, 15:50

Hej.
Bilen har beige læder og træpanel. Jeg har et andet spørgsmål, da kæden støjer lidt overvejer jeg at skifte kæden; men jeg er lidt i tvivl om kædens længde, skal den have 116 eller 130 led ?
Venlig hilsen.
Kurt. :?:
Biler:
Saab 9-5 Estate 2004 automatik.
Saab 9-3 cabriolet 2001 185 HK automatik.
17 ´´ Speedbåd 75 HK Honda. Legetøj. solgt. :(
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Mit 9-3 cabriolet projekt.

30. jan 2019, 17:55

Det er dumt kun at skifte kæden alene.
Det du skal have fat i er et komplet kit med skinner og tandhjul.

MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk

Tilbage til "Projekt Forum"