Projekt: Min "nye" og9-5 V6 drømmebil er i stykker
: 18. sep 2019, 16:33
Hej alle
Jeg bruger uforholdsmæssigt meget tid på at se YouTube og mine yndlings kanaler/videoer er hvor hovedpersonen har købt en "billig" tvivlsom bil og fortæller om alle de fejl den har og hvor meget mere fornuftigt det vil være at købe en lidt dyrere (og mindre tvivlsom) model der sammenlagt, for det meste, ville være langt billigere.
Jeg har også overvejet at lave nogle videoer om mine projekter, men jeg er bange for at det bare bliver noget i stil med dette: https://www.youtube.com/watch?v=MaRD9NBdPqk og det har verden vist ikke brug for mere af...
Hvis vi skal vende tilbage til alle de gode råd man normalt bør følge hvis man vil have en relativt billig og pålidelig hverdagsbil, er problemet for mig i denne sammenhæng at de biler jeg finder interessante ikke er ret udbredt og det derfor endnu mere svært at finde et eksemplar i rigtig god stand, uagtet at jeg gav det dobbelte. Derfor er jeg for evigt dømt til at køre i andres menneskers aflagte gamle "lig" med de glæder og sorger der følger med.
For cirka 3 år siden havde Per Vodder (SAAB Højer) en 1999 SAAB 9-5 til salg som han havde taget i bytte for en nyere bil. Det var ikke en helt almindelig gammel 9-5, men den sjældne "Griffin" version der som ny kostede det samme som en Aero + lidt mere.
Udover at alle havde V6 motor og automatgear, så havde de fleste også ventilerede lædersæder. Så den var udstyret med stort set alt i kataloget bortset fra hækspoiler og Aero skørter. Da det var en ældre byttebil hørte den til de billigere biler Per sommetider har til salg og kostede derfor vistnok kr. 25.000,-
Jeg prøvede at køre en tur i den og den var så perfekt som en 1999 SAAB kunne være på det tidspunkt. Jeg ville derfor gerne købe den, men jeg skulle til internationalt SAAB træf i Sverige, og jeg ville lige vente til jeg var hjemme igen.
Jeg regnede ikke med at der var stor efterspørgsel på en så gammel benzinsluger. Det viste sig dog at jeg tog fejl. Inden jeg overhovedet kom af sted på ferie var den allerede solgt. Da jeg dengang var godt kørende i min og9-3 jubi trak jeg bare på skuldrene og tænkte at det var ærgerligt men ikke jordens undergang, da jeg jo havde en OK bil til daglig kørsel. Drømmen om en V6 SAAB med automatgear var der dog stadig. Sandsynligvis plantet og rodfæstet i min underbevidsthed af mit 6 års ejerskab af en ng900 V6.
Nu spoler vi så godt 3 år frem i tiden og jeg er ved at være lidt træt af min 9-3 der snart skal synes og efterhånden har 350.000 km på tælleren.
Jeg havde lagt lidt penge til side til og kunne godt købe en lidt nyere SAAB, omend pengene jeg havde kun rakte til et 10-12 år gammelt eksemplar uden det store udstyr.
Samtidig var mit arbejde flyttet til et nyt kontor, så jeg fik lidt længere at køre hver dag. Dette bragte min daglige kørsel op på ca. 2x40 minutter, hvilket ifølge FDM gør det fornuftigt at køre diesel (mindst 30 minutter pr. køretur anbefaler de) Så en lidt nyere diesel SAAB var også i tankerne.
Diesel tankerne blev dog droppet af forskellige årsager jeg ikke vil komme ind på her. Med de seneste politiske udmeldinger har det nok også været fornuftigt.
Jeg begynder at kigge på at alligevel at syne min 9-3, men efter at jeg finder strukturel rust i en vange sætter jeg mig for at droppe den helt.
Jeg havde så besluttet mig for at endelig gøre min ng900 V6 færdig og få den synet, men jeg sidder alligevel og søger lidt på nettet en gang i mellem hvis der skulle dukke noget interessant op.
Jeg synes i grunden at en standard 150 hestes lavtrykker har rigeligt med kræfter til mit behov, men jeg vil gerne have lidt mere udstyr som der er i en Aero eller lignende. Jeg søgte derfor tilfældigvis på bilbasen på SAAB med mindst 200hk og automatgear. Der dukkede vistnok 4 biler op og den øverste var en "ny annonce" på en SAAB 9-5 fra 98/99 med V6 og automatgear og 200.000 km på tælleren. Det var dog ikke en Griffin, men en SE med beige veloursæder. Derudover var den mørk grøn, så nøjagtig samme farvekombination/udstyrsniveau som min ng900 V6. Ældre SAAB i sit naturlige habitat
Lang historie kort, jeg køber bilen og nu kommer vi til det egentlige emne for denne tråd: Min nye 20 år gamle SAAB er i stykker!
Det er dog en masse småting som forholdsvis let kan fikses én for én.
Det første jeg lægger mærke til er flere sære lyde forskellige steder fra. Ikke noget alvorligt kritisk, men alligevel et lille projekt i hver af dem.
Raslen fra det højre forhjul gættede jeg på var en defekt drop-link (led ved krængningsstabilisator) og jeg fik ret:
Det meste af det brune støv indeni manchetten var gået løs, og jeg ved ikke hvor man køber det henne, så midlertidigt monterede jeg en anden brugt jeg havde liggende. Man kan ikke købe det brune pulver længere.
Næste problem fører indirekte til det tredje problem. Stort set alle motorophæng er færdige. Motoren vipper mærkbart ved den mindste acceleration og hele bilen vibrerer ved påløb.
Tredje problem, som skulle vise sig at være lidt værre end først antaget, var en lidt utæt udstødning. Den larmede ikke meget da jeg kørte hjem med den, men efter at have testet den lidt blev lyden værre og værre. Søndag morgen skulle jeg ud at handle og så brøler den som en elg i brunst nej! løve. Men kun i D. I bakgear og frigear siger den næsten ingenting. Jeg lyfter bilen op og det viser sig at være flexrøret ved katalysatoren der er knækket. De dårlige motorophæng gør så at motoren i bakgear vipper så lyden dæmpes, men i D og især når der gives gas vipper motoren modsat så den virkelig larmer.
Udover at det rent faktisk er godt for benzinøkonomien, da man ikke har lyst til at give mere gas en højst nødvendigt for ikke at tiltrække unødig opmærksomhed, er det ikke specielt charmerende i sådan en luksus flyder. Jeg har allerede bestilt et nyt forrør/katalysator, men for at kunne køre i bilen blev der lavet en nødreparation der gjorde lyden tålelig. Fra økologiske flåede tomater til røg og støj. Alsidig emballage.
Men nu kommer det værste: Min midlertidige blikdåseløsning var ikke specielt god, så da jeg tirsdag kommer hjem fra arbejde sætter jeg mig for at lige efterspænde de to spændebånd der holder sammen på sagerne.
Min garage er ikke optimalt godt indrettet. Udover at den kun netop lige har plads til at man kan gå omkringe en SAAB 9-5 er der også nogle uhensigtsmæssige skråninger og niveauforskelle lige hvor man helst skulle placere en donkraft for at have bedst mulig plads til at arbejde på bilen. Da jeg skal løfte bilen op, opdager jeg ikke at donkraften "strander" på ujævnheden så den ikke kan trille. Da jeg samtidig har trukket håndbremsen kan hverken bilen eller donkraften bevæge sig, og det ender med at bilen glider af donkraftens tallerkenen.
Resultatet er at bilen lander på hjulene men ovenpå donkraften som nu er hævet 30-40 centimeter.
Jeg tjekker for olie/vandpøl under bilen men der er heligvis tørt. Jeg har været så "heldig" at køleren lige er blevet strejfet at donkraften og stadig intakt. AC kondensoren er bøjet men heller ikke utæt og intercooleren er helt bøjet sammen og begge gavle har løsnet sig: Glad intercooler, hvis man vender den med bunden op.
Derudover er plastafdækningen under bunden revnet.
Held i uheld, så skal jeg bare have en ny intercooler. Kondensoren skal nok også skiftes, men jeg venter til foråret. Bundpladen kan måske fikses eller også kan man sikkert finde en god brugt.
Jeg prøvede at lappe intercooleren med strips og gaffatape, for at have en nogenlunde kørbar bil. Men den kan næsten ikke tage gassen, så utætheden er nok for stor til at massemåleren kan hitte ud af det. Derudover larmer udstødningen nu endnu mere, så nu har jeg igen taget 9-3'eren i brug et par dage
Jeg håber at jeg kan skaffe de manglende dele inden weekenden så jeg kan få bilen kørbar igen. Jeg savner den allerede
Der er for øvrigt maaange flere ting der er i stykker på bilen end de beskrevne, så der kommer snart flere indlæg i denne tråd.
MVH Mads
Jeg bruger uforholdsmæssigt meget tid på at se YouTube og mine yndlings kanaler/videoer er hvor hovedpersonen har købt en "billig" tvivlsom bil og fortæller om alle de fejl den har og hvor meget mere fornuftigt det vil være at købe en lidt dyrere (og mindre tvivlsom) model der sammenlagt, for det meste, ville være langt billigere.
Jeg har også overvejet at lave nogle videoer om mine projekter, men jeg er bange for at det bare bliver noget i stil med dette: https://www.youtube.com/watch?v=MaRD9NBdPqk og det har verden vist ikke brug for mere af...
Hvis vi skal vende tilbage til alle de gode råd man normalt bør følge hvis man vil have en relativt billig og pålidelig hverdagsbil, er problemet for mig i denne sammenhæng at de biler jeg finder interessante ikke er ret udbredt og det derfor endnu mere svært at finde et eksemplar i rigtig god stand, uagtet at jeg gav det dobbelte. Derfor er jeg for evigt dømt til at køre i andres menneskers aflagte gamle "lig" med de glæder og sorger der følger med.
For cirka 3 år siden havde Per Vodder (SAAB Højer) en 1999 SAAB 9-5 til salg som han havde taget i bytte for en nyere bil. Det var ikke en helt almindelig gammel 9-5, men den sjældne "Griffin" version der som ny kostede det samme som en Aero + lidt mere.
Udover at alle havde V6 motor og automatgear, så havde de fleste også ventilerede lædersæder. Så den var udstyret med stort set alt i kataloget bortset fra hækspoiler og Aero skørter. Da det var en ældre byttebil hørte den til de billigere biler Per sommetider har til salg og kostede derfor vistnok kr. 25.000,-
Jeg prøvede at køre en tur i den og den var så perfekt som en 1999 SAAB kunne være på det tidspunkt. Jeg ville derfor gerne købe den, men jeg skulle til internationalt SAAB træf i Sverige, og jeg ville lige vente til jeg var hjemme igen.
Jeg regnede ikke med at der var stor efterspørgsel på en så gammel benzinsluger. Det viste sig dog at jeg tog fejl. Inden jeg overhovedet kom af sted på ferie var den allerede solgt. Da jeg dengang var godt kørende i min og9-3 jubi trak jeg bare på skuldrene og tænkte at det var ærgerligt men ikke jordens undergang, da jeg jo havde en OK bil til daglig kørsel. Drømmen om en V6 SAAB med automatgear var der dog stadig. Sandsynligvis plantet og rodfæstet i min underbevidsthed af mit 6 års ejerskab af en ng900 V6.
Nu spoler vi så godt 3 år frem i tiden og jeg er ved at være lidt træt af min 9-3 der snart skal synes og efterhånden har 350.000 km på tælleren.
Jeg havde lagt lidt penge til side til og kunne godt købe en lidt nyere SAAB, omend pengene jeg havde kun rakte til et 10-12 år gammelt eksemplar uden det store udstyr.
Samtidig var mit arbejde flyttet til et nyt kontor, så jeg fik lidt længere at køre hver dag. Dette bragte min daglige kørsel op på ca. 2x40 minutter, hvilket ifølge FDM gør det fornuftigt at køre diesel (mindst 30 minutter pr. køretur anbefaler de) Så en lidt nyere diesel SAAB var også i tankerne.
Diesel tankerne blev dog droppet af forskellige årsager jeg ikke vil komme ind på her. Med de seneste politiske udmeldinger har det nok også været fornuftigt.
Jeg begynder at kigge på at alligevel at syne min 9-3, men efter at jeg finder strukturel rust i en vange sætter jeg mig for at droppe den helt.
Jeg havde så besluttet mig for at endelig gøre min ng900 V6 færdig og få den synet, men jeg sidder alligevel og søger lidt på nettet en gang i mellem hvis der skulle dukke noget interessant op.
Jeg synes i grunden at en standard 150 hestes lavtrykker har rigeligt med kræfter til mit behov, men jeg vil gerne have lidt mere udstyr som der er i en Aero eller lignende. Jeg søgte derfor tilfældigvis på bilbasen på SAAB med mindst 200hk og automatgear. Der dukkede vistnok 4 biler op og den øverste var en "ny annonce" på en SAAB 9-5 fra 98/99 med V6 og automatgear og 200.000 km på tælleren. Det var dog ikke en Griffin, men en SE med beige veloursæder. Derudover var den mørk grøn, så nøjagtig samme farvekombination/udstyrsniveau som min ng900 V6. Ældre SAAB i sit naturlige habitat
Lang historie kort, jeg køber bilen og nu kommer vi til det egentlige emne for denne tråd: Min nye 20 år gamle SAAB er i stykker!
Det er dog en masse småting som forholdsvis let kan fikses én for én.
Det første jeg lægger mærke til er flere sære lyde forskellige steder fra. Ikke noget alvorligt kritisk, men alligevel et lille projekt i hver af dem.
Raslen fra det højre forhjul gættede jeg på var en defekt drop-link (led ved krængningsstabilisator) og jeg fik ret:
Det meste af det brune støv indeni manchetten var gået løs, og jeg ved ikke hvor man køber det henne, så midlertidigt monterede jeg en anden brugt jeg havde liggende. Man kan ikke købe det brune pulver længere.
Næste problem fører indirekte til det tredje problem. Stort set alle motorophæng er færdige. Motoren vipper mærkbart ved den mindste acceleration og hele bilen vibrerer ved påløb.
Tredje problem, som skulle vise sig at være lidt værre end først antaget, var en lidt utæt udstødning. Den larmede ikke meget da jeg kørte hjem med den, men efter at have testet den lidt blev lyden værre og værre. Søndag morgen skulle jeg ud at handle og så brøler den som en elg i brunst nej! løve. Men kun i D. I bakgear og frigear siger den næsten ingenting. Jeg lyfter bilen op og det viser sig at være flexrøret ved katalysatoren der er knækket. De dårlige motorophæng gør så at motoren i bakgear vipper så lyden dæmpes, men i D og især når der gives gas vipper motoren modsat så den virkelig larmer.
Udover at det rent faktisk er godt for benzinøkonomien, da man ikke har lyst til at give mere gas en højst nødvendigt for ikke at tiltrække unødig opmærksomhed, er det ikke specielt charmerende i sådan en luksus flyder. Jeg har allerede bestilt et nyt forrør/katalysator, men for at kunne køre i bilen blev der lavet en nødreparation der gjorde lyden tålelig. Fra økologiske flåede tomater til røg og støj. Alsidig emballage.
Men nu kommer det værste: Min midlertidige blikdåseløsning var ikke specielt god, så da jeg tirsdag kommer hjem fra arbejde sætter jeg mig for at lige efterspænde de to spændebånd der holder sammen på sagerne.
Min garage er ikke optimalt godt indrettet. Udover at den kun netop lige har plads til at man kan gå omkringe en SAAB 9-5 er der også nogle uhensigtsmæssige skråninger og niveauforskelle lige hvor man helst skulle placere en donkraft for at have bedst mulig plads til at arbejde på bilen. Da jeg skal løfte bilen op, opdager jeg ikke at donkraften "strander" på ujævnheden så den ikke kan trille. Da jeg samtidig har trukket håndbremsen kan hverken bilen eller donkraften bevæge sig, og det ender med at bilen glider af donkraftens tallerkenen.
Resultatet er at bilen lander på hjulene men ovenpå donkraften som nu er hævet 30-40 centimeter.
Jeg tjekker for olie/vandpøl under bilen men der er heligvis tørt. Jeg har været så "heldig" at køleren lige er blevet strejfet at donkraften og stadig intakt. AC kondensoren er bøjet men heller ikke utæt og intercooleren er helt bøjet sammen og begge gavle har løsnet sig: Glad intercooler, hvis man vender den med bunden op.
Derudover er plastafdækningen under bunden revnet.
Held i uheld, så skal jeg bare have en ny intercooler. Kondensoren skal nok også skiftes, men jeg venter til foråret. Bundpladen kan måske fikses eller også kan man sikkert finde en god brugt.
Jeg prøvede at lappe intercooleren med strips og gaffatape, for at have en nogenlunde kørbar bil. Men den kan næsten ikke tage gassen, så utætheden er nok for stor til at massemåleren kan hitte ud af det. Derudover larmer udstødningen nu endnu mere, så nu har jeg igen taget 9-3'eren i brug et par dage
Jeg håber at jeg kan skaffe de manglende dele inden weekenden så jeg kan få bilen kørbar igen. Jeg savner den allerede
Der er for øvrigt maaange flere ting der er i stykker på bilen end de beskrevne, så der kommer snart flere indlæg i denne tråd.
MVH Mads