Banner cycler

Projekt: Min "nye" og9-5 V6 drømmebil er i stykker

Skriv om jeres renoverings/ombygnings projekter gerne med billeder.

Redaktør: Bestyrelsen

nemssaab
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 178
Tilmeldt: 24. mar 2016, 09:38

Re: Projekt: Min "nye" og9-5 V6 drømmebil er i stykker

6. nov 2019, 11:06

Jensen, iflg. denne side bruger en 9-5 3,0 6,5x16 ET 49:
https://www.wheel-size.com/size/saab/9-5/1999/
Og mon ikke dine Trispoke (ALU 26) har siddet på fra ny?


‘02 9-3 2,0t 5D Jubi
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Projekt: Min "nye" og9-5 V6 drømmebil er i stykker

7. nov 2019, 07:51

Ja det er sikkert rigtigt med ALU26. Flot klassisk udseende fælg. Hvis man laver en billedsøgning på 9-5 SE er der også mange der har ALU22, som jeg dog ikke rigtigt bryder mig om. Jeg tror det er fordi 5-egede fælge næsten altid kommer til at ligne T-Hansen eller billige dæk-eksperten fælge.
Det behøver nu heller ikke være originalt, men jeg tror godt at jeg kan finde et sæt originale SAAB fælge der vil klæde bilen. Og det skal nok være 16" da den let kommer til at se lidt "højbenet" ud med 17"+ hvis ikke den er sænket (hvilket den ikke bliver).
Jeg har dog et sæt gamle ALU28 (3-spoke sport 17") som jeg måske vil prøve at montere for at se hvordan de ser ud.
Derudover har jeg et sæt ALU43 (10 spoke 16" ng9-3) som jeg tror vil klæde bilen.
Jeg kunne godt tænke mig et sæt ALU35 (3-spoke twin 16") De ligner lidt fattigmands Hirsch fælge, hvilket tiltaler mig.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Projekt: Min "nye" og9-5 V6 drømmebil er i stykker

18. nov 2019, 17:15

Det er lidt kedeligt at skrive om alle de fejl bilen har så her er lige lidt unødigt gejl med modtog idag med posten.
41EAE756-9201-4E72-95C4-77DDBC2A84B6.jpeg
D60CBAF8-1733-4EAC-951C-70EF84EB5747.jpeg
Det kan faktisk også afhjælpe et mindre problem. Nummerpladen er blevet monteret lidt tilfældigt med to selvborende skruer og den sidder og rasler. Denne bør kunne løse problemet.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
kesr
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 785
Tilmeldt: 7. sep 2004, 14:53

Re: Projekt: Min "nye" og9-5 V6 drømmebil er i stykker

19. nov 2019, 10:59

God tråd, fed bil.
Jeg har altid bedst kunne lide de første pre-faceliftede 9-5, med chrome kølergitter.

Mht til fælge, jeg deler din holdning til alu22, no go! Derimod tror jeg at alu28 vil gøre det rigtig godt, ellers er klassikeren alu26 som sidder på det første billede også bare über-saabsk.
Jeg har den til mine vinterdæk på min ng9-3, det holder synes jeg.
Saab CV
2014 - Saab 9-3 2.0t '08
2007-14 Saab 9-3 2.0t SE '01
2004-07 Saab 900 S 2.0 '96
snygg, snabb, snål
Far, mor, storesøster, lillesøster og Saab'en
- familie på 5
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Projekt: Min "nye" og9-5 V6 drømmebil er i stykker

19. nov 2019, 17:27

Mercedes har det bedste bud på ikke raslende nummerplader i klappen efter min mening.
Noget ikke vandabsoberneden skum imellem nr. plade og bagklap.
Den ekstra ramme du har købt ligner noget til det amerikanske marked, men ret mig hvis jeg har fejl.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Projekt: Min "nye" og9-5 V6 drømmebil er i stykker

19. nov 2019, 20:52

Enig Kesr :)
Dem på første billede er dog ALU31, 15x6" versionen (advarsel, nørderi følger) Jeg har så lige monteret ALU20 som er stort set identisk men 15x6,5. Disse fælge sad på min ng900 da jeg købte den. Lidt sært at ng900 havde 6,5" og 9-5 kun 6". Men skidt, det er vinterfælge indtil videre. Jeg er dog bekræftet i at jeg nok højst skal have 16" hvis bilen skal bruges til daglig transport. Den er væsentligt mere behagelig og forudsigelig i køreegenskaberne på almindelig landevej med mine 15" vinterdæk i hvert fald, sammenlignet med de næsten nedslidte 17" conti-dæk.

Morten: På og900 kaldte man det en "US-røv" af en eller anden årsag. Jeg var dog også lidt i tvivl om der var plads til en standard nummerplade på min, men der er rigeligt plads.
A5322E8F-29C1-42A1-81E0-D9CE552ABBF6.jpeg
(beklager snavs, den blev tørret af bagved hvor rammen er monteret)

Jeg har nu monteret den kun med skruerne til nummerpladen da jeg ikke lige kunne overskue at bore og rustbeskytte på denne årstid. Det er muligt at den monteres mere permanent senere. Først skal jeg lige finde ud af om jeg overhovedet bryder mig om udseendet.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Projekt: Min "nye" og9-5 V6 drømmebil er i stykker

21. nov 2019, 16:35

Klonk lyde fra undervognen har fulgt bilen siden jeg købte den. Del blev meget bedre da jeg skiftede begge forreste krængningsstabilisator-"kødben" men der kommer stadig af og til sære lyde ved igangsætning og nedbremsning. Der har også været tiltagende lyde ved skarpe sving. Det blev gradvis så slemt at det nu sagde klonk hver gang man svingede og jeg kunne også få bilen til at sige lyde i et baghjulsophæng bare ved at køre lidt zig-zag ud af lige vej.
Jeg løftede bilen op for lige at mærke om nogle af hjulene var ved at falde af, hvilket de ikke var. Jeg kunne konstatere at der var sammenhæng mellem lyden og bilens krængning, hvorfor en bøsning til bagerste krængningsstabilisator var mistænkt.
I weekenden pillede jeg så et hjul af for at inspicere hvor jeg mente lyden stammede fra uden at finde noget. Jeg afmonterede bolten der holder forbindelsen med bøsningerne yderst i krængningsstabilisatoren, og kunne så høre at der var en lyd i modsatte side når jeg vrikkede med den.
I modsatte side kunne jeg konstatere at bøsningerne var i perfekt stand, men at selve leddet var tæret over. Stumpen kunne så ramme ringen der stadig sad på enden af krængningsstabilisatoren. Jeg løsnede den og drejede den og spændte den fast igen.
Her i går modtog jeg så stumper fra Skandix. Jeg har ikke for god erfaring med deres gummidele, men de blev valgt da jeg ikke havde tålmodighed til at vente på de "rigtige" dele. Jeg kan så også konstatere at de er af fabrikat "scan-tech", så lad os se hvor længe de holder.
Her er de gamle dele efter afmontering.
2CBADE62-86B0-4D97-9934-DA81AEA3BF25.jpeg
Jeg skiftede også den inderste bøsning når jeg havde der adskilt.
0A505453-A681-412C-86D9-06EAE38DDB3E.jpeg
Som man måske kan se var overfaldet noget rustent. Der var et tykt lag rust på og metallet var meget tyndt da jeg fik det banket af. Kan nogen fortælle hvor man køber et nyt overfald :?: Jeg kan ikke finde det i EPC :?
Det er et brugt som jeg evt kan købe på ebay, men jeg vil hellere have en helt ny...
Men den var hel nok til at kunne samles igen og nu kører bilen uden klonk (fra det hjørne af bilen). Modsatte side holder endnu, så den får lov at sidde indtil videre.
Jeg kan for øvrigt konstatere at der er et år til bilen skal synes, så de helt store operationer håber jeg at kunne udskyde indtil sommer. Kender jeg mig selv ret, kommer jeg dog nok til at ligge på ryggen i garagen det meste af efteråret for at lige kunne syne den i sidste øjeblik :roll:
Men indtil videre er jeg godt tilfreds med bilen. Der kommer nok en slags "anmeldelse" af bilens, med dens styrker og svagheder, på et tidspunkt.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Projekt: Min "nye" og9-5 V6 drømmebil er i stykker

22. nov 2019, 15:26

Opdatering vedr. ovenstående forespørgsel.
Overfaldet kan åbenbart ikke købes som separat del til SAAB 9-5.
Bagbro samt krængningsstabilisator er dog næsten identisk med Opel Vectra B (1995-2002): Overfaldet fås her separat og har partnummer 90496703 eller 90575574.
bracadeira.jpg
For øvrigt er det slående hvor mange dele der er næsten ens i undervognen på og9-5 og Opel Vectra B. Jeg har ikke forsket så meget i Opel dele siden jeg solgte min Opel Kadett D for snart 20 år siden, så jeg troede at Vectra A og B havde samme undervogn. Vectra A er jo den antikvariske konstruktion fra ca 1979 som i store træk også blev brugt til Ng900 + Og9-3.

Spørgsmålet er så, (for SAAB 9-5): Hvem kopierede hvem? Vectra B blev lanceret i efteråret 1995 og 9-5 blev lanceret 2 år senere i efteråret 1997. Var det SAAB der brugte den undervogn Opel havde udviklet, eller "stjal" opel det som SAAB havde været i gang med at udvikle til 9-5 :?:
SAAB 9000 var jo cirka 13 år gammel da 9-5 endelig afløste den, så det skulle da ikke undre mig at GM også dengang valgte at udskyde lanceringen af 9-5 for ikke den skulle kannibalisere på deres Opel salg.

Nå det var et sidespring. Jeg har bestilt et par nye overfald + et sæt originale GM gummibøsninger, da de kun kostede nogle håndører. Så kan jeg kassere de Scan-tech gummier når jeg alligevel skiller der ad igen. De er måske allerede gået i opløsning :roll:

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Micky
SUPER SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 157
Tilmeldt: 29. apr 2017, 10:00

Re: Projekt: Min "nye" og9-5 V6 drømmebil er i stykker

23. nov 2019, 14:48

Dejlig tråd. :-)
Saab 9-3X TTID 2010
Tidl. Saab 9-3 2,0 Turbo årgang 3/ 2003
Medlem nummer 876
Admin på Hjemmesiden
Mike :D
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Projekt: Min "nye" og9-5 V6 drømmebil er i stykker

29. nov 2019, 20:00

Nu kommer der et lidt negativt afsnit i mit SAAB 9-5 eventyr. Jeg håber ikke tråden bliver for negativt generelt, så alt det negative er nok samlet i dette afsnit.

Udstødningen var, som tidligere nævnt, godt i gang med at knække. Da jeg en sen aften sad og kiggede på partsforsaabs kunne jeg se at man her kunne købe et komplet forrør med katalysator til ca. kr. 1600,-. Da jeg alligevel skulle have nogle stumper fra dem kom forrøret også i indkøbskurven. Jeg huskede hvor besværligt (og dyrt) det kunne være at skaffe til min ng900 så syntes næsten dette lød for godt til at kunne være sandt. Det var det på en måde også, og så alligevel, men mere om det lidt senere.
Jeg bestilte samtidig, udover lidt andre småting, 6 tændrør, to nye blinklygter og to nye tågelygter, da en af de gamle havde et hul fra et kraftigt stenslag. Alle lygter uoriginale og forholdsvis billige.
Som altid når man bestiller dele fra partsforsaabs gik der adskillige dage før der kom en opdatering. En original telefonkonsol var også i ordren meddelte de var i restordre og at de ville sende den når den kom på lager, hvilket var OK.
I mellemtiden fik jeg den fantastiske idé at søge på partnumret på det forrør jeg havde bestilt. Det viste sig så at jeg kunne købe det samme på Ebay til ca. kr. 300,- mindre og at der også fandtes andre fabrikater af samme del som var meget tættere på den originale i facon og til cirka samme pris. Jeg trøstede dog mig selv med at partsforsaabs jo er et velrenommeret firma der sikkert kan hjælpe med at skaffe et certifikat hvis jeg skulle få problemer med den uoriginale kat ved syn. Men jeg tror det er ligegyldigt og en ringe trøst da jeg sandsynligvis monterer det originale forrør igen på et tidspunkt i fremtiden.

Da bilen jo var "brak" grundet mit lille uheld (læs tidligere indlæg) havde jeg rigelig tid til at undersøge resten af udstødningssystemet og kunne konstatere at det hele faktisk trængte til en udskiftning. Jeg bestilte igen et komplet polsk udstødning på Ebay til ca. kr. 1000,- inklusiv flex-stykket som kun skal bruges til en B2x5. Man kan godt købe et system uden dette stykke, men merprisen var under kr. 200,- hvilket faktisk er billigt for den del. Så den ryger på lager eller bliver slagtet.

Da pakken med delene fra England endelig dukkede op var her synet der mødte mig:
pakke_rod1.JPG
Med lidt af pakkematerialet fjernet kan man se hvordan det hele var proppet ned i kassen:
pakke_rod2.JPG
Nogle af tændrørene lå og raslede rundt udenfor deres små papæsker. Forrøret var bukket i en vinkel på 45° over det store flexrør. SAAB anbefaler at man ikke bukker det originale flexrør mere end 5° men dette uoriginale kan måske klare lidt mere. :?
Nå det er stadig tæt så det har sikkert ikke taget skade af mishandlingen.
Derudover havde jeg jo bestilt 2 tågelygter. Den ene var af fabrikat Proparts Sweden (ScanTech) og den anden fabrikat TYC. Jeg vil ønske at de havde sendt mig 2 af samme fabrikat da den ene har glasset limet med en sort fuge og den anden har en grå fuge.
tågelygter.JPG
Men OK det var billigt. Blinklysene var også fabrikat Proparts Sweden og ser ganske fine ud. Dog er de leveret uden pæreholder og pære, der normalt følger med de originale Valeo. Men det er OK til prisen.

Men forrøret må jeg sige jeg ikke er super tilfreds med.
For det første er det lavet meget billigt i forhold til det originale som man kan se på billedet her:
forrør sammenlign.JPG
Jeg ved ikke hvor meget det har at sige for effekten, men det originale er nok lavet sådan af en årsag.
Der manglede også dette varmeskjold:
varmeskjoldnej.JPG
Derudover var "keglen" der skal monteres på turboen lidt tilfældigt svejset på, som man måske kan se på dette billede:
UoriginalKonus.JPG
Her er den originale til sammenligning:
original forrør turbo.JPG
Jeg var bange for at den slet ikke kunne spænde ordentligt fast på turboen så jeg skar de "overflødige" ud:
UoriginalKonusKirurgi.JPG
Da min bil er MY1999 og godkendt efter EURO2 forureningsnorm skal den ikke have den bagerste Lambdasonde. Den originale kat havde her en prop som var rustet komplet fast og umulig at fjerne. Det nye forrør havde naturligvis gevindhullet, men der fulgte ikke nogen prop med, så her måtte jeg se hvad jeg kunne finde. Løsningen blev en olieprop fra en Volvo 5-cyl diesel, gevind M14x1,5, til kr. 20,- hos Thansen.
propth.JPG
propth2.JPG
Her er så forrøret monteret
monteretrørmedolie.JPG
Ebay udstødning blev igen svejset istedet for den medfølgende samlemuffe
svejserør1.JPG
svejserør2.JPG
Opstart med nyt udstødning som var (næsten) 100% tæt.
røg.JPG
Tjae, jeg lagde mange dage senere mærke til at der var en pustende lyd forfra. Under bilen var der ikke umiddelbart noget at høre men i motorrummet var lyden mere tydelig. Da jeg monterede forrøret til den bagerste cylinderrække kom jeg til at huske at jeg ikke havde bestilt nogen pakning. Der sidder kun denne ene pakning da samlingen ved turboen er konisk og ikke kræver nogen pakning. Jeg havde et par pakninger til overs fra min ng900 V6 og de var nøjagtig samme størrelse, så ikke noget problem. Eller...
Lyden gik ikke væk og jeg undersøgte i EPC om der kunne være problemer med den pakning jeg havde brugt. Det viser sig så at der faktisk er to forskellige partnumre til udstødningen på ng900 og 9-5'eren. Jeg har ikke lige målt efter, men det ser ud til at pakningen på 9-5'eren er tykkere hvorfor flangen ikke kan spændes helt tæt med den tynde pakning. Ny pakning indkøbt og af med forrøret igen. Her var den oprindelige pakning efter afmontering.
pakning.JPG
Inden bilen kom på jorden lappede jeg pladen under forkofangeren nogenlunde sammen:
bundskjold.JPG
Jeg havde også købt en lidt pænere brugt gearstangs-skal samt plastik rundt om gearstangen. Winter og Sport knapperne på denne model har man så valgt at lodde fast, så her var også lidt hyggeligt loddearbejde for at få det adskilt.
lodde1.JPG
lodde2.JPG
Nå det er vist rigeligt for denne gang. Der er stadig projekter i støbeskeen, så det kommer nok snart endnu en opdatering.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Projekt: Min "nye" og9-5 V6 drømmebil er i stykker

30. nov 2019, 09:33

Hvor lang tid brugte du på at tilpasse udstødningen til bilen ?
Efter min menig er billige udstødnings systemer ikke værd at spilde penge på.
De tager lang tid at montere, da pasformen aldrig er god.
Og 2-3 år senere når der er hul i systemet så er det samme øvelse igen, :roll:
Forrøret kan man ikke engang kalde for en dårlig kopi. :twisted:
Motoren har sine udfordringer ab frabrik, med en turbo på en cylinderrække, og en uden turbo.
Fabrikken har nok brugt lidt mere end 2 timer til at klaske et forrør sammen.
For at få fyldningsgraden på de enkelte rækker så ens som muligt.
Dette forrør kan give en masse uforklarlige problemer, på kørbarhed, økonomi, effekt og levetid på motoren
Og så er der problematikken med en billig katalysator, vær glas for at du ikke har en diagnose sonde.
For så vil du sikkert få en lysende motorlampe efter relativ kort tid.
For katalysator er ineffektiv.
Der bliver simpelthen sparet på mængden af ædelmetaller i katalysatoren, måske er man heldig og den kan holde til 2 syn.
Jeg har oplevet at levetiden er på under 6 måneder.
Økonomi dele er helt fint hvis man ikke vil beholde bilen i længere tid.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Projekt: Min "nye" og9-5 V6 drømmebil er i stykker

30. nov 2019, 12:27

Tak for svar Morten. Enig ang. billige udstødninger. Planen er at reparere det originale forrør. Jeg skal bare have fundet et godt flex-stykke der ikke tærer op på 2 år. For resten af udstødningen er planen på sigt enten fabrikere et rustfrit system selv eller købe ét system i god kvalitet. Det billige system her betyder så at jeg har en kørende bil indtil jeg finder ud af hvad jeg gør.
Jeg har kigget lidt rundt, men de fleste "sport-systemer" har som regel nogle vulgært store afgangsrør der ofte hænger 10-15cm under udskæringen i kofangeren, hvilket jeg synes ser ret dumt ud. Derfor bliver løsningen nok at jeg selv laver et eller andet. I hvert fald den bagerste del. Men jeg har ikke helt besluttet mig endnu.

Angående pasform af delene, så udover skære arbejdet på forrøret og svejse arbejdet på mellemrøret synes jeg ikke det var voldsomt tidskrævende at montere det billige system. Pasformen var ganske OK, men jeg monterede jo også det hele liggende på gulvet i min garage, så et perfekt system vil også tage en del tid for mig at få monteret. Til et professionelt autoværksted kan jeg nok ikke anbefale at købe et system der er skåret over på midten.
Tiden det vil tage at døje med muffen eller at svejse det samme vil nok prismæssigt overstige besparelsen.
Holdbarheden kan jeg selvfølgelig ikke sige noget om, men da mine forældre købte deres 9-5'er monterede vi et Walker system som holdt cirka 4 år, hvilket jeg ikke synes er imponerende. Prisen var noget højere end dette. Jeg tror et komplet Walker (cat-back) koster mindst kr. 2500,-. Et autoværksted vil selvfølgelig kunne købe det billigere.

Jeg fik desværre ikke taget et ordentligt billede med sammenligning af den originale katalysator og den nye, men den originale er cirka dobbelt så stor. Så jeg tror du har ret med hensyn til holdbarhed og effektivitet.

Bilen kører fint nok synes jeg, men det er jo svært at vurdere uden at have kørt en tilsvarende bil. Konstruktionen er selvfølgelig et kompromis hvor man har vægtet drejningsmoment ved lave/middel omdrejninger højere end topeffekt, hvilket man mærker hvis man lader den løbe ud i gearene. Over 4000 o/min er der ikke så meget moment tilbage.
Jeg har stadig ikke skiftet tændrør eller luftfilter, så måske det spiller ind. Bilen er dog løbende serviceret, så jeg tvivler på at der er ret meget at hente.

Men som sagt, jeg er ikke imponeret over det forrør som sikkert ryger i dyngen til metalskrot når den afmonteres. Jeg har overvejet at sælge den igen, men det vil næsten være synd for den som køber den.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: Projekt: Min "nye" og9-5 V6 drømmebil er i stykker

30. dec 2019, 15:46

:o OG 9-5 med V6 kan der da vel ikke være mange af i det danske -
den må da have kostet en halv formue fra ny af :roll:
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Projekt: Min "nye" og9-5 V6 drømmebil er i stykker

31. dec 2019, 14:21

Ja man kan sige at den var relativt dyr fra ny i 1998/99.
Min er dog SE versionen og ikke den fuldt udstyrede "Griffin" version.
En SEV6 kostede ca. 600.000 hvor Griffin kostede 670.000. Priserne er fra Bilrevyen og ikke 100% præcise da de kun angiver pris for en SE med manuelt gear (hvilket så vidt jeg er kommet frem til ikke findes for V6'eren) så jeg har lagt 20.000 til prisen for at få de 600kkr.

Til sammenligning kostede i 1998:
9-5 2.0 SE: 425.000
9000 Aero: 722.600
ng900 SE V6 cab aut.: 632.000

Går vi et par år tilbage i tid til 1993:
og900 Aero: 550.000
og900 Aero cab.: 725.000
9000 CS 2,3 Turbo: 471.000
9000 CD 2,3 Turbo Griffin: 581.000

Så man forstår godt at dette normalt var firmabiler hvis de overhovedet blev solgt i DK som nye.
Jeg synes dog også tydeligt at man kan se at GM inflydelsen bremsede priserne på SAAB i de år. Jeg tror faktisk at den første SAAB man kunne købe for over 1 million DKR i standardudgave var NG9-5 i 2010.
Mange kritiserer SAAB for at gå ned i kvalitet i årene med GM, men man glemmer ofte at priserne gik også tilsvarende ned.
Kunne SAAB have solgt en cab i 2000 til over 1 million? Eller en 9-5 topmodel til omtrent det samme? Det er muligt at deres kvalitet ville have været bedre, men det er forbrugeren som udgangspunkt ligeglad med hvis ikke de har råd til at købe produktet.
Derudover skal man kigge på konkurrenterne som lå i omtrent samme prisklasse. Specielt Volvo. Her kunne man få en 70-serie AWD eller T5R til cirka det samme som en dyrere SAAB kostede. Men nu taler vi jo også det danske marked. Jeg tror dog at forholdet var omtrent det samme i Sverige.
Konkurrencen tvang SAAB til at spare. Hvis ikke de havde gjort det var de gået konkurs langt tidligere.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: Projekt: Min "nye" og9-5 V6 drømmebil er i stykker

31. dec 2019, 20:11

Ja det var da også noget af en skilling det :D

Kan ikke finde priserne på 98/99, men har dem fra 00 ->
og der koster en 9-5 Se 2.0t 246.800 SEk

Griffin, som jo faktisk først kom samme år som st: car d v s 1999
den kostede hele 364.500 SEk, ville man så også have den i st: car -
ja så skulle der lige ydderligere 10.000:- oveni :)

Jeg havde chansen for nogle år tilbage på en 2003 "Arc":
large_376049-3691045.jpg
https://www.garaget.org/?car=376049&image=3550052

Den er ret speciel der som:
Full USA-spec men ingen import, bilen har gått som testbil på SAAB vilket man ser på att bilen hade öppen programvara!

Men men, dengang var jeg bare ikke moden til det -
turde ikke rigtigt dette med "rem" i motor, og så havde jeg jo også Missy :roll:

Ved ikke om du kender til denne side her med 9-5:
http://www.wallentin.be/SAAB/index.html

Godt nok ikke DK priser, men der er en del med udstyr etc etc 👍
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Projekt: Min "nye" og9-5 V6 drømmebil er i stykker

2. jan 2020, 09:15

Fin side du linker til. Bare en skam at han gik i stå med opdateringen engang i 2007 og aldrig fik lavet den færdig. Men i det mindste er siden stadig online.
Propper man mine 600.000 ind i en inflations-beregner bliver det til små 830.000 i 2020 DKR, Det kan man købe et fornuftigt hus for her på egnen hvor jeg bor.
Så det har helt sikkert ikke været en bil Hr og Fru Jensen bare lige købte til futte rundt i dengang. Man kunne købe 2-3 Toyota Carina for de penge. Idag sikkert 3-4 tilsvarende Huyndai'er.
Angående V6'eren så er det med tandremmen ikke så slemt. I værste fald skal man bare have toppen af og skifte nogle ventiler :mrgreen: :oops:
Skift af remmen inklusiv alle løbehjul og vandpumpe kan også gøres på en lille dags tid i en almindelig garage. Meget lettere end at skifte kæder på en B2XX, omend tandremmen skal skiftes lidt oftere.
Angående projekt-tråden har jeg desværre været syg det meste af julen, så jeg fik ikke lavet meget på bilen. Der kommer dog snart en lille "projekt-update" af hvad jeg har nået.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: Projekt: Min "nye" og9-5 V6 drømmebil er i stykker

2. jan 2020, 14:15

Jensen skrev:
2. jan 2020, 09:15
Fin side du linker til. Bare en skam at han gik i stå med opdateringen engang i 2007 og aldrig fik lavet den færdig. Men i det mindste er siden stadig online.
Propper man mine 600.000 ind i en inflations-beregner bliver det til små 830.000 i 2020 DKR, Det kan man købe et fornuftigt hus for her på egnen hvor jeg bor.
Så det har helt sikkert ikke været en bil Hr og Fru Jensen bare lige købte til futte rundt i dengang. Man kunne købe 2-3 Toyota Carina for de penge. Idag sikkert 3-4 tilsvarende Huyndai'er.
Angående V6'eren så er det med tandremmen ikke så slemt. I værste fald skal man bare have toppen af og skifte nogle ventiler :mrgreen: :oops:
Skift af remmen inklusiv alle løbehjul og vandpumpe kan også gøres på en lille dags tid i en almindelig garage. Meget lettere end at skifte kæder på en B2XX, omend tandremmen skal skiftes lidt oftere.
Angående projekt-tråden har jeg desværre været syg det meste af julen, så jeg fik ikke lavet meget på bilen.
Krya på dig
(Som vi siger herover)

Jensen skrev:
2. jan 2020, 09:15

Der kommer dog snart en lille "projekt-update" af hvad jeg har nået.

MVH Mads
Ja for pokker da :D
9-5 med V6 er ikke helt til det daglige -
ikke engang her over :)
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Projekt: Min "nye" og9-5 V6 drømmebil er i stykker

5. jan 2020, 19:07

Lige en lille update.
Nye originale gummimåtter monteret.:
IMG_2106.JPG
Min burde have dem i beige, men man må tage hvad man kan få. Rart på denne årstid i hvert fald, uanset farve.

Radioen skratter en del. Selve radioen tror jeg ikke fejler noget. Antennen, som på denne model er en del af elbagruden, har en forstærker og et filter som måske kan være blevet dårlige. Hver del kan købes gennem Orio til ca. 40 kr pr. del, så jeg har nu skiftet forstærkeren der sidder på den højre C-stolpe. Her er den gamle (billedet tog jeg for at kunne huske hvor alle ledningerne sad):
IMG_2081.JPG
Det har dog ikke hjulpet noget som helst. Faktisk synes jeg måske det er blevet dårligere, men det er nok bare indbildning.
Filteret har jeg ikke skiftet endnu. Det sidder på modsatte C-stolpe og det er ikke morsomt at afmontere beklædningen når der er meget koldt. For det første er jeg bange for at knække noget da den er klikket fast. For det andet er det let at skære fingrene på det skarpe plastik når der er koldt. Masser af undskyldninger, ved jeg men jeg lever med skrattende radio indtil videre, og jeg tvivler på at filteret gør den store forskel.
For øvrigt findes der også en rød antenneforstærker til min model. De kalder det 2-kanaler "diversity" og skal kunne give et bedre signal ved at modtage fra to kilder på én gang. Mærkeligt at man udvikler to systemer og at man så vælger at putte den "billigste" i nogen af bilerne. Prisforskellen kan ikke have været voldsom. :?
Den røde forstærker kan også købes hos Orio, og ligner stort set den sorte, men koster omkring 5x så meget. I WIS kan jeg se at den er koblet på en ekstra kreds i bagrude/antennen. Umiddelbart er der kun én type bagrude på min årgang, så mon jeg kan montere den røde forstærker og derved få bedre signal?

Derudover har jeg været ved at rode med denne dims som på sigt måske gør radioantennen helt overflødig:
IMG_2115.JPG
Mere følger. Sandsynligvis i en separat tråd da det er et helt projekt i sig selv.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Lauter
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 49
Tilmeldt: 16. aug 2008, 13:58

Re: Projekt: Min "nye" og9-5 V6 drømmebil er i stykker

9. jan 2020, 15:46

Jeg har jo delvis samme antennegrej. Der skal man 'bare' op bag loftbeklædningen ved højre baggrude. Og som dig har jeg også oplevet, at antennesignalet ikke er godt nok med skrattende radio til følge. Jeg havde forrige sommer ribbet bagagerummet for den indvendige beklædning i forbindelse med rustarbejde i bageste hjulkasser og tror at jeg er kommet til at beskadige 'ledningen' i ruden der som du skriver, også er antennen. Symptomerne er, at radioen skratter og at den ikke skriver navn på radiokanalen. Inden jeg begyndte på bageste arbejde, virkede radioen perfekt - rent signal og ingen støj.

Jeg har ikke forsøgt at skifte dele og er nok ikke gået helt så grundigt til værks som du. Men vi fik forsøgt at bypasse 'antennen' med et stykke ledning hvilket ifølge min hjælper der sad med ørene foldet ud foran radioen, forbedrede lyden markant. Så min vurdering er at jeg er kommet til at beskadige antennen eller stik til/fra antennen. Fik aldrig afsluttet arbejdet da jeg tænkte, at jeg ser efter om ruden i ledningen virker når der kommer frost til vinter. Den går vi så stadig og venter på... :D

mvh
Thomas
SAAB 93, årg. 1998
SAAB 95, årg. 2005
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Projekt: Min "nye" og9-5 V6 drømmebil er i stykker

9. jan 2020, 17:50

Hej Thomas og tak for at dele dine erfaringer :)
Er din en Estate siden du skriver "Højre bagrude"? En estate bruger godt nok omtrent samme system, men antennen sidder vist i henholdsvis højre og venstre siderude (AM/FM) og der sidder en antenneforstærker i hver side.
Min mor har en 2000 Estate og her er radiomodtagelsen væsentligt bedre end i min, men jeg er i tvivl om at en Sedan nogensinde har haft god modtagelse :?
Jeg skal dog på et tidspunkt have adskilt bagagerummet, så må jeg kigge efter om jeg kan se ledninger der ikke sidder monteret rigtigt eller har dårlig forbindelse.
Jeg har dog læst lidt op på det med 1- og 2-kanals antenneforstærker, og det ser ud til at man umiddelbart godt kan montere den "dyre" model i min omend det sikkert ikke vil gøre den store forskel. "Diversity" eller 2-kanals forstærker er vist monteret som standard på USA modeller. Den skulle kunne forbedre signaler i byer eller bjergområder hvor der kan være mange spejl-signaler. Ingen af delene har jeg her hvor jeg bor.
Der har siddet en mobilantenne på bagruden som jeg har fjernet. Antennekablet ligger dog stadig bag loftbeklædningen. Måske det kan give forstyrrelser, eller måske der er gået noget galt i forbindelse med installeringen i sin tid?

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Lauter
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 49
Tilmeldt: 16. aug 2008, 13:58

Re: Projekt: Min "nye" og9-5 V6 drømmebil er i stykker

12. jan 2020, 10:14

Hej Mads - ja, det er en estate og så vidt jeg husker så var der ikke noget i venstre side der havde med antennen at gøre. Dog er der tegn på, at nogen har været i gang, så der kan være blevet modificeret i det oprindelige ledningsnet. Jeg har absolut ingen viden om hvordan udførelsen af forskellige ledningsnet fra fabrikkens side er sket - altså om der er variationer mellem hvilket udstyr de enkelte modeller er leveret med. Men et sjovt eksempel som jeg er stødt på, er at der sidder en cd-changer i venstre side og den er forbundet helt efter bogen med et 8 eller 10 bens stik og det kan styres fra anlægget og i SID'en kan man se hvilken skive der lyttes til. Men der kommer ikke noget lyd. Forleden da jeg have headunit'en ude for at undersøge det nærmere, så viste det sig, at kablerne med det balancerede linjesignal manglede :). De sidder ellers i et ikke ligefrem standard ISO-stik og glimrede ved deres fravær! Den forrige ejer har tydeligvis ikke savnet den. Da headunit'en var ude så jeg desuden tre stik som jeg tror er til modeller med navigationsanlægget. Det sjove her var imidlertid, at kablerne mellem stikkene og det øvrige ledningsnet var loddet og isoleret med sort tape. Ikke en udførelse der ligner noget fra fabrikken.

Nå, men jeg havde i øvrigt headunit'en ude for at snuppe linjeindgangen til en bluetoothmodtager som kan bo inde bag plasticpanelerne. Hvis det virker nogenlunde, så kan det være at jeg også bare bruger mobilen til at streame radio og så får bagrude og antenne lov at passe sig selv :wink: Jeg har også haft læst om Buesaab, som jeg synes ser spændende ud. Det ville jo være den helt rigtige løsning, men det kræver vist meget tid med mindre man har erfaring med mikroprocessor programmering etc? Jeg vil under alle omstændigheder gerne høre om det hvis du går videre med det.

Mvh.
Thomas
SAAB 93, årg. 1998
SAAB 95, årg. 2005
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Projekt: Min "nye" og9-5 V6 drømmebil er i stykker

12. jan 2020, 15:21

Hej Thomas
Noget tyder på at din bil har haft monteret en uoriginal headunit på et tidspunkt. Det er ikke rart at skulle rydde op i andres ledningsrod :(
Ang. antenneforstærkeren så skulle der ifølge WIS og EPC være 2 forstærker-bokse i en Estate. Jeg har dog aldrig selv rodet med det, så måske der er forskel på forskellige markeder.

Bluesaab-enheden har jeg nu installeret i mit bagagerum og den fungerer efter hensigten. Jeg havde et par problemer med software da det ikke fremgik specielt klart på deres forum hvilken firmware/procedure der skulle bruges. Jeg fik dog meget hurtigt hjælp ved at skrive derinde fra både software- og hardwareudviklerne, så det hele virkede faktisk rent hardwaremæssigt da jeg endelig fik den rigtige firmware uploadet.
Som sagt laver jeg snart en separat tråd hvor jeg gennemgår mine erfaringer angående de værste faldgruber.
Hvis du har lidt erfaring med at lodde så er projektet ikke voldsomt svært. Det kræver bare lidt tålmodighed da der er mange små dimser der skal loddes.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99

Tilbage til "Projekt Forum"