Banner cycler

Projekt: Min "nye" og9-5 V6 drømmebil er i stykker

Skriv om jeres renoverings/ombygnings projekter gerne med billeder.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Jensen
Administrator

Re: Projekt: Min "nye" og9-5 V6 drømmebil er i stykker

2. jan 2020, 09:15

Fin side du linker til. Bare en skam at han gik i stå med opdateringen engang i 2007 og aldrig fik lavet den færdig. Men i det mindste er siden stadig online.
Propper man mine 600.000 ind i en inflations-beregner bliver det til små 830.000 i 2020 DKR, Det kan man købe et fornuftigt hus for her på egnen hvor jeg bor.
Så det har helt sikkert ikke været en bil Hr og Fru Jensen bare lige købte til futte rundt i dengang. Man kunne købe 2-3 Toyota Carina for de penge. Idag sikkert 3-4 tilsvarende Huyndai'er.
Angående V6'eren så er det med tandremmen ikke så slemt. I værste fald skal man bare have toppen af og skifte nogle ventiler :mrgreen: :oops:
Skift af remmen inklusiv alle løbehjul og vandpumpe kan også gøres på en lille dags tid i en almindelig garage. Meget lettere end at skifte kæder på en B2XX, omend tandremmen skal skiftes lidt oftere.
Angående projekt-tråden har jeg desværre været syg det meste af julen, så jeg fik ikke lavet meget på bilen. Der kommer dog snart en lille "projekt-update" af hvad jeg har nået.
MVH Mads

Mads Jensen, medlemnr. 143
OG9⁵ '99
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83 + diverse projekter
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST

2. jan 2020, 14:15

Jensen skrev:
Fin side du linker til. Bare en skam at han gik i stå med opdateringen engang i 2007 og aldrig fik lavet den færdig. Men i det mindste er siden stadig online.
Propper man mine 600.000 ind i en inflations-beregner bliver det til små 830.000 i 2020 DKR, Det kan man købe et fornuftigt hus for her på egnen hvor jeg bor.
Så det har helt sikkert ikke været en bil Hr og Fru Jensen bare lige købte til futte rundt i dengang. Man kunne købe 2-3 Toyota Carina for de penge. Idag sikkert 3-4 tilsvarende Huyndai'er.
Angående V6'eren så er det med tandremmen ikke så slemt. I værste fald skal man bare have toppen af og skifte nogle ventiler :mrgreen: :oops:
Skift af remmen inklusiv alle løbehjul og vandpumpe kan også gøres på en lille dags tid i en almindelig garage. Meget lettere end at skifte kæder på en B2XX, omend tandremmen skal skiftes lidt oftere.
Angående projekt-tråden har jeg desværre været syg det meste af julen, så jeg fik ikke lavet meget på bilen.
Krya på dig
(Som vi siger herover)

Jensen skrev:

Der kommer dog snart en lille "projekt-update" af hvad jeg har nået.

MVH Mads
Ja for pokker da :D
9-5 med V6 er ikke helt til det daglige -
ikke engang her over :)
Brugeravatar
Jensen
Administrator

5. jan 2020, 19:07

Lige en lille update.
Nye originale gummimåtter monteret.:
IMG_2106.JPG
Min burde have dem i beige, men man må tage hvad man kan få. Rart på denne årstid i hvert fald, uanset farve.

Radioen skratter en del. Selve radioen tror jeg ikke fejler noget. Antennen, som på denne model er en del af elbagruden, har en forstærker og et filter som måske kan være blevet dårlige. Hver del kan købes gennem Orio til ca. 40 kr pr. del, så jeg har nu skiftet forstærkeren der sidder på den højre C-stolpe. Her er den gamle (billedet tog jeg for at kunne huske hvor alle ledningerne sad):
IMG_2081.JPG
Det har dog ikke hjulpet noget som helst. Faktisk synes jeg måske det er blevet dårligere, men det er nok bare indbildning.
Filteret har jeg ikke skiftet endnu. Det sidder på modsatte C-stolpe og det er ikke morsomt at afmontere beklædningen når der er meget koldt. For det første er jeg bange for at knække noget da den er klikket fast. For det andet er det let at skære fingrene på det skarpe plastik når der er koldt. Masser af undskyldninger, ved jeg men jeg lever med skrattende radio indtil videre, og jeg tvivler på at filteret gør den store forskel.
For øvrigt findes der også en rød antenneforstærker til min model. De kalder det 2-kanaler "diversity" og skal kunne give et bedre signal ved at modtage fra to kilder på én gang. Mærkeligt at man udvikler to systemer og at man så vælger at putte den "billigste" i nogen af bilerne. Prisforskellen kan ikke have været voldsom. :?
Den røde forstærker kan også købes hos Orio, og ligner stort set den sorte, men koster omkring 5x så meget. I WIS kan jeg se at den er koblet på en ekstra kreds i bagrude/antennen. Umiddelbart er der kun én type bagrude på min årgang, så mon jeg kan montere den røde forstærker og derved få bedre signal?

Derudover har jeg været ved at rode med denne dims som på sigt måske gør radioantennen helt overflødig:
IMG_2115.JPG
Mere følger. Sandsynligvis i en separat tråd da det er et helt projekt i sig selv.

MVH Mads
OG9⁵ '99
Lauter
SAAB NET NYBEGYNDER

9. jan 2020, 15:46

Jeg har jo delvis samme antennegrej. Der skal man 'bare' op bag loftbeklædningen ved højre baggrude. Og som dig har jeg også oplevet, at antennesignalet ikke er godt nok med skrattende radio til følge. Jeg havde forrige sommer ribbet bagagerummet for den indvendige beklædning i forbindelse med rustarbejde i bageste hjulkasser og tror at jeg er kommet til at beskadige 'ledningen' i ruden der som du skriver, også er antennen. Symptomerne er, at radioen skratter og at den ikke skriver navn på radiokanalen. Inden jeg begyndte på bageste arbejde, virkede radioen perfekt - rent signal og ingen støj.

Jeg har ikke forsøgt at skifte dele og er nok ikke gået helt så grundigt til værks som du. Men vi fik forsøgt at bypasse 'antennen' med et stykke ledning hvilket ifølge min hjælper der sad med ørene foldet ud foran radioen, forbedrede lyden markant. Så min vurdering er at jeg er kommet til at beskadige antennen eller stik til/fra antennen. Fik aldrig afsluttet arbejdet da jeg tænkte, at jeg ser efter om ruden i ledningen virker når der kommer frost til vinter. Den går vi så stadig og venter på... :D

mvh
Thomas
SAAB 93, årg. 1998
SAAB 95, årg. 2005
Brugeravatar
Jensen
Administrator

9. jan 2020, 17:50

Hej Thomas og tak for at dele dine erfaringer :)
Er din en Estate siden du skriver "Højre bagrude"? En estate bruger godt nok omtrent samme system, men antennen sidder vist i henholdsvis højre og venstre siderude (AM/FM) og der sidder en antenneforstærker i hver side.
Min mor har en 2000 Estate og her er radiomodtagelsen væsentligt bedre end i min, men jeg er i tvivl om at en Sedan nogensinde har haft god modtagelse :?
Jeg skal dog på et tidspunkt have adskilt bagagerummet, så må jeg kigge efter om jeg kan se ledninger der ikke sidder monteret rigtigt eller har dårlig forbindelse.
Jeg har dog læst lidt op på det med 1- og 2-kanals antenneforstærker, og det ser ud til at man umiddelbart godt kan montere den "dyre" model i min omend det sikkert ikke vil gøre den store forskel. "Diversity" eller 2-kanals forstærker er vist monteret som standard på USA modeller. Den skulle kunne forbedre signaler i byer eller bjergområder hvor der kan være mange spejl-signaler. Ingen af delene har jeg her hvor jeg bor.
Der har siddet en mobilantenne på bagruden som jeg har fjernet. Antennekablet ligger dog stadig bag loftbeklædningen. Måske det kan give forstyrrelser, eller måske der er gået noget galt i forbindelse med installeringen i sin tid?

MVH Mads
OG9⁵ '99
Lauter
SAAB NET NYBEGYNDER

12. jan 2020, 10:14

Hej Mads - ja, det er en estate og så vidt jeg husker så var der ikke noget i venstre side der havde med antennen at gøre. Dog er der tegn på, at nogen har været i gang, så der kan være blevet modificeret i det oprindelige ledningsnet. Jeg har absolut ingen viden om hvordan udførelsen af forskellige ledningsnet fra fabrikkens side er sket - altså om der er variationer mellem hvilket udstyr de enkelte modeller er leveret med. Men et sjovt eksempel som jeg er stødt på, er at der sidder en cd-changer i venstre side og den er forbundet helt efter bogen med et 8 eller 10 bens stik og det kan styres fra anlægget og i SID'en kan man se hvilken skive der lyttes til. Men der kommer ikke noget lyd. Forleden da jeg have headunit'en ude for at undersøge det nærmere, så viste det sig, at kablerne med det balancerede linjesignal manglede :). De sidder ellers i et ikke ligefrem standard ISO-stik og glimrede ved deres fravær! Den forrige ejer har tydeligvis ikke savnet den. Da headunit'en var ude så jeg desuden tre stik som jeg tror er til modeller med navigationsanlægget. Det sjove her var imidlertid, at kablerne mellem stikkene og det øvrige ledningsnet var loddet og isoleret med sort tape. Ikke en udførelse der ligner noget fra fabrikken.

Nå, men jeg havde i øvrigt headunit'en ude for at snuppe linjeindgangen til en bluetoothmodtager som kan bo inde bag plasticpanelerne. Hvis det virker nogenlunde, så kan det være at jeg også bare bruger mobilen til at streame radio og så får bagrude og antenne lov at passe sig selv :wink: Jeg har også haft læst om Buesaab, som jeg synes ser spændende ud. Det ville jo være den helt rigtige løsning, men det kræver vist meget tid med mindre man har erfaring med mikroprocessor programmering etc? Jeg vil under alle omstændigheder gerne høre om det hvis du går videre med det.

Mvh.
Thomas
SAAB 93, årg. 1998
SAAB 95, årg. 2005
Brugeravatar
Jensen
Administrator

12. jan 2020, 15:21

Hej Thomas
Noget tyder på at din bil har haft monteret en uoriginal headunit på et tidspunkt. Det er ikke rart at skulle rydde op i andres ledningsrod :(
Ang. antenneforstærkeren så skulle der ifølge WIS og EPC være 2 forstærker-bokse i en Estate. Jeg har dog aldrig selv rodet med det, så måske der er forskel på forskellige markeder.

Bluesaab-enheden har jeg nu installeret i mit bagagerum og den fungerer efter hensigten. Jeg havde et par problemer med software da det ikke fremgik specielt klart på deres forum hvilken firmware/procedure der skulle bruges. Jeg fik dog meget hurtigt hjælp ved at skrive derinde fra både software- og hardwareudviklerne, så det hele virkede faktisk rent hardwaremæssigt da jeg endelig fik den rigtige firmware uploadet.
Som sagt laver jeg snart en separat tråd hvor jeg gennemgår mine erfaringer angående de værste faldgruber.
Hvis du har lidt erfaring med at lodde så er projektet ikke voldsomt svært. Det kræver bare lidt tålmodighed da der er mange små dimser der skal loddes.

MVH Mads
OG9⁵ '99

Tilbage til "Projekt Forum"