Banner cycler

Saab 9-3 årg 2005 varmeblæser - strøm på kabel

Skriv om jeres renoverings/ombygnings projekter gerne med billeder.

Redaktør: Bestyrelsen

Skipper68
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 7
Tilmeldt: 8. nov 2019, 11:26

Saab 9-3 årg 2005 varmeblæser - strøm på kabel

8. nov 2019, 13:34

Hej alle

Nogen, der har erfaring med, at varmeblæseren pludselig er gået i stå. Da jeg skulle skifte blæserstyrke, gik blæseren i stå.
Der kommer en ganske svag varme eller kulde ved kørsel, når man regulerer på temperaturen, men ingen aktivitet fra blæseren.

Har fået målt kablerne/stikket, der er 12 volt på, uden tænding og 14 volt når motoren startes. MEN, når man så placerer stikket i blæseren og måler efter på stikket, er der NUL amp ?? Er der en eller anden modstand/termostat som skaber problemer eller er det blæsermotoren, der er stået af?

Jeg har tygget youtube videoer igennem og kontrolleret sikringer, tætheden omkring luftfilteret, givet blæseren lidt WD40 og motioneret blæserrotoren, men intet har hjulpet.

Hvad, jeg lige nu ønsker at finde ud af, er om der kan være noget andet galt, således hvis jeg får en ny blæser motor hjem og skifter den gamle ud, så virker det forsat ikke.

Håber, der er nogen, som kan hjælpe. På forhånd tak.
Med venlig hilsen

Jerrie Martinsen.
Saab 9.3.jpg
Min Saab 9-3
varmeblæser2.jpg
Varmeblæser med stik2
varmeblæser1.jpg
Varmeblæser med stik1


Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6410
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Saab 9-3 årg 2005 varmeblæser - strøm på kabel

8. nov 2019, 18:34

Hej Skipper
Jeg har ikke lige noget typekendskab til din model, men på min ng900 har jeg prøvet at det var "blæserstyringen" der var brændt af. Nærmere bestemt sidder der en effekttransistor (mosfet eller lignende) som styrer blæserhastigheden, og denne var stået af.
Man kan købe en regulator som en enhed til mange penge, men jeg valgte at bare skifte fet'en som kostede mere i fragt en dimsen selv.
Din blæserstyring har nr 13123053 eller 13250114 og er vist heller ikke specielt billig.
For at teste om det faktisk var fet'en der var brændt af satte jeg en ledning med krokodillenæb på hvor den normalt begrænser "spændingen" (den trækker her stel gennem fet'en) og blæseren kørte på fuld hastighed (indtil ledningen smeltede).
Jeg tror (uden at vide det helt sikkert) at ng9-3'eren bruger et tilsvarende komponent selvom det måske er koblet lidt anderledes.

Jeg tvivler på at blæsermotoren bare står af uden videre og uden røg eller lignende. Prøv evt bare at give den direkte 12v og stel hvis det er muligt.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
OG9⁵ '99
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83 + diverse projekter
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12291
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Saab 9-3 årg 2005 varmeblæser - strøm på kabel

8. nov 2019, 18:50

Blæseren i de sene Saab (NG9-5 og NG 9-3 og frem) er Valero enheder og de løber tør for motorkul.
Så skiftes ventilatoren...

Enheden er ikke så kostbar, men den er godt begravet....
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Skipper68
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 7
Tilmeldt: 8. nov 2019, 11:26

Re: Saab 9-3 årg 2005 varmeblæser - strøm på kabel

8. nov 2019, 22:34

Tak til Mads og vedkommende, der gav det andet svar.
Jeg er ikke helt med, hvad en Valero enhed er. Jeg vil afprøve Mads forslag af og se om, det gør foreskellen.
Det er rigtigt, at kan synes mærkværdigt, at en blæser, blot står af, uden nogen luft eller røg. Jeg var selv noget forundret, drejede på styrke indstillingen og den stoppede. I den 9 måneders tid, jeg har ejet bilen, har den som udgangspunkt, altid stået på 1 for cirkulationens skyld.

Mvh
Jerrie Martinsen
NC_Ribe
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 405
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Saab 9-3 årg 2005 varmeblæser - strøm på kabel

9. nov 2019, 00:01

Hej Jerrie

Viking er vel (sammen med Edwins) sitets svar på Waldorf og Statler med en uendelig beholdning af viden og meninger om SAAB :lol: .

Valero er en fransk underleverandør af lavkvalitetsdele til SAAB -det bliver næsten ikke værre (måske bortset fra Lucas og andre engelske dele i 70'erne). Sagt ligeud: Valero er et skældsord :evil: .

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (adskillige OG 900 med og uden turbo og aut.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6410
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Saab 9-3 årg 2005 varmeblæser - strøm på kabel

9. nov 2019, 08:35

Jeg kan kun give ret ang. Valeo og kan i parantes bemærke at den føromtalte "blæserstyring" i ng9-3 også er af samme tvivlsomme fabrikat.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
OG9⁵ '99
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83 + diverse projekter
villeogtorsten@gmail.com
SAAB FREAK
Indlæg: 71
Tilmeldt: 24. mar 2013, 19:30

Re: Saab 9-3 årg 2005 varmeblæser - strøm på kabel

9. nov 2019, 08:41

Har oplevet det samme, og det hjalp med en ny modstand. (Enheden der regulerer omdrejninger på blæseren styrer via stel, og er placeret bag handskerummet) :P
Gammel bil tosse, som har følgende:
nu SAAB 9.5 combivert tid hirsch - og har tidligere haft 28 andre biler
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12291
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Saab 9-3 årg 2005 varmeblæser - strøm på kabel

9. nov 2019, 21:58

Valero er god til prisen.
For prisen ab fabrik er meget lav.

Der ikke noget galt med W&S,
De finder sig ikke i pis...

https://www.emp-shop.dk/p/Old-School-Wa ... gIZ2vD_BwE


WWW:
https://youtu.be/kLYAK1_r0Zg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1027
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Saab 9-3 årg 2005 varmeblæser - strøm på kabel

10. nov 2019, 07:56

Har fået målt kablerne/stikket, der er 12 volt på, uden tænding og 14 volt når motoren startes. MEN, når man så placerer stikket i blæseren og måler efter på stikket, er der NUL amp ??
En lidt rodet målin med volt og ampere.
Men stik afmonteret fra motor, uden tænding så skal spændingen være 0 volt, 12 volt indikerer en defekt transistor i hastigheds reguleringen.
Med stikket monteret på motoren, Med startet motor ., og blæser på maks. Hvad måler du så?
12 volt 0 ampere = defekt blæsermotor
6 volt 30 ampere = defekt blæsermotor.
0 volt 0 ampere = defekt hastigheds regulering.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Skipper68
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 7
Tilmeldt: 8. nov 2019, 11:26

Re: Saab 9-3 årg 2005 varmeblæser - strøm på kabel

10. nov 2019, 10:22

Mange tak for alle svar.

Morten, det er en skrivefejl. Der er ikke målt amp, kun volt.
På i næste uge på jobbet, vil jeg få foretaget målingerne igen. jf dine anvisninger.

Men, da vi målte, med stikket sat i motoren og bilen startet, viste målingen 0 volt.
Med stikket af og slukket bil, viste målingen 12 volt.
Med stikket af og tændt motor, viste målingen 14 volt.
Skipper68
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 7
Tilmeldt: 8. nov 2019, 11:26

Re: Saab 9-3 årg 2005 varmeblæser - strøm på kabel

10. nov 2019, 10:27

Morten,
Det tyder på, at det er hastighedsregulatoren, der er stået af. Jeg vil gå ned og pille blæsermotoren af og taget et par billeder af, hvad jeg via youtube, mener er hastighedsregulatoren. Så, kan jeg i første omgang skifte den ud og håbe det bedste :P

Mange hilsner
Jerrie
Skipper68
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 7
Tilmeldt: 8. nov 2019, 11:26

Re: Saab 9-3 årg 2005 varmeblæser - strøm på kabel

10. nov 2019, 18:12

Hej Morten,

Lige et tillægsspørgsmål.
I din beskrivelse, mht målinger, skriver, du at med motoren tændt(bilen startet) og blæseren på max (styrke 5) hvad måler jeg så.
Blæseren kører ikke, uanset, hvilken styrke den er på.

Den hastighedsregulator, du beskriver, kan være årsagen fejlen, er det denne her, som jeg fremsender et link til.

https://www.youtube.com/watch?v=PVL0suAq3BQ&t=711s

Vil det efter din vurdering ud fra måleresultaterne, være "nok" at skrifte denne enhed.

Mvh
Jerrie
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6410
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Saab 9-3 årg 2005 varmeblæser - strøm på kabel

10. nov 2019, 20:46

Prøv at google de partnumre jeg skrev tidligere.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
OG9⁵ '99
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83 + diverse projekter
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1027
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Saab 9-3 årg 2005 varmeblæser - strøm på kabel

11. nov 2019, 06:07

Hej jerrie.

Hvis alt virker så skal du måle ca 12-14 volt 25 Amp
der er indsneget sig en fejl erstat 12 volt med 12-14 volt.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Skipper68
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 7
Tilmeldt: 8. nov 2019, 11:26

Re: Saab 9-3 årg 2005 varmeblæser - strøm på kabel

11. nov 2019, 16:10

Hej Morten og alle andre, der har læst med på denne tråd.

@Morten, den hastighedsregulator, som du sendte parts nr til og som jeg har set på flere video klip, kan jeg ikke finde monteret på min blæser motor. ??

Mens, jeg kravlede rundt på ryggen i bunden af bilen, for at afmontere blæsermotoren, fik jeg en indskydelse til at tænde bilen og derefter sætte stikket i blæsermotoren. I det, jeg sætter stikket i, starter blæseren, dog kun ganske kort. Lidt som, da man i sin tid, skulle kickstarte en knallert. En kort opvågning og så ellers tavs som graven igen. Det fik mig til at rykke i stikket og blæseren gik så igang igen.

Glad var jeg og jeg begyndte at sætte skruer på plads og tænke over, hvordan jeg nu skulle få samlet det hele igen. Da, blæseren, stoppede, men denne gang, var der en brændt lugt og lidt røg udledning fra stikket i den modsatte ende. Se vedhæftede billeder, den brune ledning.

Det er nu muligt, at starte blæseren, men jeg er usikker på, hvorfor, at der udvikles røg og brændt lugt fra den brune lednings startpunkt i stikket, som jeg heller ikke er klar over hvor tilhører. Det er ikke sådan lige til, at pille stikket af i den ende, jeg har ihvertfald ikke kunne finde ud af, hvordan man gør.

Mvh Jerrie
IMG_20191111_1517196.jpg
Stik, hvorfra der er røgudvikling fra den brune ledning yderst til højre, når blæseren kører et stykke tid.
IMG_20191111_1523463.jpg
Stikket, hvorfra den de to ledninger yderst til højre går har deres udgangspunkt. Ledningerne ender i et stik, der går ind i blæsermotoren
Vedhæftede filer
IMG_20191111_1522110.jpg
IMG_20191111_1523595.jpg

Tilbage til "Projekt Forum"