Side 1 af 1

Saab 9-3 årg 2005 varmeblæser - strøm på kabel

: 8. nov 2019, 13:34
af Skipper68
Hej alle

Nogen, der har erfaring med, at varmeblæseren pludselig er gået i stå. Da jeg skulle skifte blæserstyrke, gik blæseren i stå.
Der kommer en ganske svag varme eller kulde ved kørsel, når man regulerer på temperaturen, men ingen aktivitet fra blæseren.

Har fået målt kablerne/stikket, der er 12 volt på, uden tænding og 14 volt når motoren startes. MEN, når man så placerer stikket i blæseren og måler efter på stikket, er der NUL amp ?? Er der en eller anden modstand/termostat som skaber problemer eller er det blæsermotoren, der er stået af?

Jeg har tygget youtube videoer igennem og kontrolleret sikringer, tætheden omkring luftfilteret, givet blæseren lidt WD40 og motioneret blæserrotoren, men intet har hjulpet.

Hvad, jeg lige nu ønsker at finde ud af, er om der kan være noget andet galt, således hvis jeg får en ny blæser motor hjem og skifter den gamle ud, så virker det forsat ikke.

Håber, der er nogen, som kan hjælpe. På forhånd tak.
Med venlig hilsen

Jerrie Martinsen.
Saab 9.3.jpg
Min Saab 9-3
varmeblæser2.jpg
Varmeblæser med stik2
varmeblæser1.jpg
Varmeblæser med stik1

Re: Saab 9-3 årg 2005 varmeblæser - strøm på kabel

: 8. nov 2019, 18:34
af Jensen
Hej Skipper
Jeg har ikke lige noget typekendskab til din model, men på min ng900 har jeg prøvet at det var "blæserstyringen" der var brændt af. Nærmere bestemt sidder der en effekttransistor (mosfet eller lignende) som styrer blæserhastigheden, og denne var stået af.
Man kan købe en regulator som en enhed til mange penge, men jeg valgte at bare skifte fet'en som kostede mere i fragt en dimsen selv.
Din blæserstyring har nr 13123053 eller 13250114 og er vist heller ikke specielt billig.
For at teste om det faktisk var fet'en der var brændt af satte jeg en ledning med krokodillenæb på hvor den normalt begrænser "spændingen" (den trækker her stel gennem fet'en) og blæseren kørte på fuld hastighed (indtil ledningen smeltede).
Jeg tror (uden at vide det helt sikkert) at ng9-3'eren bruger et tilsvarende komponent selvom det måske er koblet lidt anderledes.

Jeg tvivler på at blæsermotoren bare står af uden videre og uden røg eller lignende. Prøv evt bare at give den direkte 12v og stel hvis det er muligt.

MVH Mads

Re: Saab 9-3 årg 2005 varmeblæser - strøm på kabel

: 8. nov 2019, 18:50
af viking
Blæseren i de sene Saab (NG9-5 og NG 9-3 og frem) er Valero enheder og de løber tør for motorkul.
Så skiftes ventilatoren...

Enheden er ikke så kostbar, men den er godt begravet....

Re: Saab 9-3 årg 2005 varmeblæser - strøm på kabel

: 8. nov 2019, 22:34
af Skipper68
Tak til Mads og vedkommende, der gav det andet svar.
Jeg er ikke helt med, hvad en Valero enhed er. Jeg vil afprøve Mads forslag af og se om, det gør foreskellen.
Det er rigtigt, at kan synes mærkværdigt, at en blæser, blot står af, uden nogen luft eller røg. Jeg var selv noget forundret, drejede på styrke indstillingen og den stoppede. I den 9 måneders tid, jeg har ejet bilen, har den som udgangspunkt, altid stået på 1 for cirkulationens skyld.

Mvh
Jerrie Martinsen

Re: Saab 9-3 årg 2005 varmeblæser - strøm på kabel

: 9. nov 2019, 00:01
af NC_Ribe
Hej Jerrie

Viking er vel (sammen med Edwins) sitets svar på Waldorf og Statler med en uendelig beholdning af viden og meninger om SAAB :lol: .

Valero er en fransk underleverandør af lavkvalitetsdele til SAAB -det bliver næsten ikke værre (måske bortset fra Lucas og andre engelske dele i 70'erne). Sagt ligeud: Valero er et skældsord :evil: .

Mvh/NC

Re: Saab 9-3 årg 2005 varmeblæser - strøm på kabel

: 9. nov 2019, 08:35
af Jensen
Jeg kan kun give ret ang. Valeo og kan i parantes bemærke at den føromtalte "blæserstyring" i ng9-3 også er af samme tvivlsomme fabrikat.
MVH Mads

Re: Saab 9-3 årg 2005 varmeblæser - strøm på kabel

: 9. nov 2019, 08:41
af villeogtorsten@gmail.com
Har oplevet det samme, og det hjalp med en ny modstand. (Enheden der regulerer omdrejninger på blæseren styrer via stel, og er placeret bag handskerummet) :P

Re: Saab 9-3 årg 2005 varmeblæser - strøm på kabel

: 9. nov 2019, 21:58
af viking
Valero er god til prisen.
For prisen ab fabrik er meget lav.

Der ikke noget galt med W&S,
De finder sig ikke i pis...

https://www.emp-shop.dk/p/Old-School-Wa ... gIZ2vD_BwE


WWW:
https://youtu.be/kLYAK1_r0Zg

Re: Saab 9-3 årg 2005 varmeblæser - strøm på kabel

: 10. nov 2019, 07:56
af Mortenvig
Har fået målt kablerne/stikket, der er 12 volt på, uden tænding og 14 volt når motoren startes. MEN, når man så placerer stikket i blæseren og måler efter på stikket, er der NUL amp ??
En lidt rodet målin med volt og ampere.
Men stik afmonteret fra motor, uden tænding så skal spændingen være 0 volt, 12 volt indikerer en defekt transistor i hastigheds reguleringen.
Med stikket monteret på motoren, Med startet motor ., og blæser på maks. Hvad måler du så?
12 volt 0 ampere = defekt blæsermotor
6 volt 30 ampere = defekt blæsermotor.
0 volt 0 ampere = defekt hastigheds regulering.

MVH
Morten

Re: Saab 9-3 årg 2005 varmeblæser - strøm på kabel

: 10. nov 2019, 10:22
af Skipper68
Mange tak for alle svar.

Morten, det er en skrivefejl. Der er ikke målt amp, kun volt.
På i næste uge på jobbet, vil jeg få foretaget målingerne igen. jf dine anvisninger.

Men, da vi målte, med stikket sat i motoren og bilen startet, viste målingen 0 volt.
Med stikket af og slukket bil, viste målingen 12 volt.
Med stikket af og tændt motor, viste målingen 14 volt.

Re: Saab 9-3 årg 2005 varmeblæser - strøm på kabel

: 10. nov 2019, 10:27
af Skipper68
Morten,
Det tyder på, at det er hastighedsregulatoren, der er stået af. Jeg vil gå ned og pille blæsermotoren af og taget et par billeder af, hvad jeg via youtube, mener er hastighedsregulatoren. Så, kan jeg i første omgang skifte den ud og håbe det bedste :P

Mange hilsner
Jerrie

Re: Saab 9-3 årg 2005 varmeblæser - strøm på kabel

: 10. nov 2019, 18:12
af Skipper68
Hej Morten,

Lige et tillægsspørgsmål.
I din beskrivelse, mht målinger, skriver, du at med motoren tændt(bilen startet) og blæseren på max (styrke 5) hvad måler jeg så.
Blæseren kører ikke, uanset, hvilken styrke den er på.

Den hastighedsregulator, du beskriver, kan være årsagen fejlen, er det denne her, som jeg fremsender et link til.

https://www.youtube.com/watch?v=PVL0suAq3BQ&t=711s

Vil det efter din vurdering ud fra måleresultaterne, være "nok" at skrifte denne enhed.

Mvh
Jerrie

Re: Saab 9-3 årg 2005 varmeblæser - strøm på kabel

: 10. nov 2019, 20:46
af Jensen
Prøv at google de partnumre jeg skrev tidligere.
MVH Mads

Re: Saab 9-3 årg 2005 varmeblæser - strøm på kabel

: 11. nov 2019, 06:07
af Mortenvig
Hej jerrie.

Hvis alt virker så skal du måle ca 12-14 volt 25 Amp
der er indsneget sig en fejl erstat 12 volt med 12-14 volt.

MVH
Morten

Re: Saab 9-3 årg 2005 varmeblæser - strøm på kabel

: 11. nov 2019, 16:10
af Skipper68
Hej Morten og alle andre, der har læst med på denne tråd.

@Morten, den hastighedsregulator, som du sendte parts nr til og som jeg har set på flere video klip, kan jeg ikke finde monteret på min blæser motor. ??

Mens, jeg kravlede rundt på ryggen i bunden af bilen, for at afmontere blæsermotoren, fik jeg en indskydelse til at tænde bilen og derefter sætte stikket i blæsermotoren. I det, jeg sætter stikket i, starter blæseren, dog kun ganske kort. Lidt som, da man i sin tid, skulle kickstarte en knallert. En kort opvågning og så ellers tavs som graven igen. Det fik mig til at rykke i stikket og blæseren gik så igang igen.

Glad var jeg og jeg begyndte at sætte skruer på plads og tænke over, hvordan jeg nu skulle få samlet det hele igen. Da, blæseren, stoppede, men denne gang, var der en brændt lugt og lidt røg udledning fra stikket i den modsatte ende. Se vedhæftede billeder, den brune ledning.

Det er nu muligt, at starte blæseren, men jeg er usikker på, hvorfor, at der udvikles røg og brændt lugt fra den brune lednings startpunkt i stikket, som jeg heller ikke er klar over hvor tilhører. Det er ikke sådan lige til, at pille stikket af i den ende, jeg har ihvertfald ikke kunne finde ud af, hvordan man gør.

Mvh Jerrie
IMG_20191111_1517196.jpg
Stik, hvorfra der er røgudvikling fra den brune ledning yderst til højre, når blæseren kører et stykke tid.
IMG_20191111_1523463.jpg
Stikket, hvorfra den de to ledninger yderst til højre går har deres udgangspunkt. Ledningerne ender i et stik, der går ind i blæsermotoren

Re: Saab 9-3 årg 2005 varmeblæser - strøm på kabel

: 11. nov 2019, 17:05
af Jensen
Hej igen
Som sagt, jeg har ingen typekendskab, men her er et par billeder fra EPC/WIS
På det øverste billede er det stikket som er fremhæver/lilla
Det ser ud til at den er klikket ind på undersiden af blæsermotoren.
Her er én fra Ebay: https://www.ebay.com/itm/Blower-Motor-R ... SwD6VdpLMy
MVH Mads

Re: Saab 9-3 årg 2005 varmeblæser - strøm på kabel

: 14. nov 2019, 19:56
af Skipper68
Godaften.

Nu virker blæseren perfekt igen. Hvad, der skulle til, var at skrifte den brændte ledning og kabelskoen. Har test kørt og imorgen tidlig, kan jeg så for første gang i nogle måneder bruge blæseren fra start af :)))

Processen: Ja, hvis penge ikke var en udfordring, så havde jeg angiveligt, kørt bilen på værksted og betalt kassen for fejlfinding og udbedring, uden reelt at vide, om jeg evt. kom til at betale for nye dele, som bilen reelt ikke havde behov for. Nu, er der langt til Per Vodder i Højer. Her har fuld tillid til både personalet og forretningsmodellen. Hos . slettet grundet GDPR . er der ofte lang ventetid. Så, enden blev, at jeg takket være bl.a. Mads, Viking og Youtube kom godt omkring spørgsmålet vedr. blæser systemet på min bil. Det har jeg lært rigtig meget af, tak for de hurtige og vil placerede løsningsforlag.

Mange Hilsner
Jerrie
(Kaldet Skipper).

Re: Saab 9-3 årg 2005 varmeblæser - strøm på kabel

: 16. nov 2019, 06:51
af Jensen
Godt du løste problemet selvom at vi alle sammen skød ved siden af i diagnosen. Det skal dog siges at elfejl er notorisk svære at diagnosere og især løse forbindelser og periodiske fejl med ting der næsten virker en gang i mellem kan være utroligt tidskrævende at få styr på. Skal det gøres på et værksted kan det let løbe op i 1000vis af kroner selv uden at værkstedet tjener det store på det.
Men hvorfor mon forbindelsen er blevet dårlig? Er det en løs forbindelse der har været der hele tiden og så er blevet gradvis værre med alderen? Hvor mange lignende forbindelser findes der i resten af bilen :? Forhåbentlig var det kun denne ene, men hvis der er flere kan sådan en bil let blive et mareridt...
Men held og lykke med det. Nu har du i hvert fald ventilation til de kolde fugtige morgener vi går i møde :)
MVH Mads