Saab OG 9-3 "Sport Edition" alá Amy
Redaktør: Bestyrelsen
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: Saab OG 9-3 "Sport Edition" alá Amy
Medens tøsen er sat på "tørretid" er der masser af stuff og tage sig til.
En af dem er jo som sagt benzintanken: Smuk er den ikke til trods for at -
den jo har været nede en gang for bytte af pumpen
Der var også nogle ting der forstyrrede mit øje da jeg fik den "synet" Nemlig alle disse "steder/punkter" -
hvor tanken har ligget og "gnavet" mod karossen Men vi skal have den vasket ren igen -
og noget "snavs" er ikke velkommen ind i den under tiden: (Sig ikke at man ikke kan bruge dele fra andre Saab til "hjælp")
I rødt mere af denne "nærkontakt"
I gult en sjov mysko "klisterlapp" Voilá en ren og fin benzintank Og det der klistermærke, ja det er nok det fra fabriken af -
at tanken er "trykket"" og godkendt: Tanken sidder som sagt med 2 "tankband" (På svensk)
Man ser hurtigt forskel på de gamle vs nye -
og for at de nye ikke hurtigt skal se ud som de gamle .... Ja så plejer jeg at give dem en behandling alá denne her.
Tage dem ud og "drukne" dem i Wax: Og så er de klart til Fight Her sammen med tanken: Som jeg denne gang har klistret lidt tejp på -
på de steder hvor der syntes at opstå rimlig "nærkontakt"
Men inden da, så skal vi lige have "påfyldningen" på plads
En af dem er jo som sagt benzintanken: Smuk er den ikke til trods for at -
den jo har været nede en gang for bytte af pumpen
Der var også nogle ting der forstyrrede mit øje da jeg fik den "synet" Nemlig alle disse "steder/punkter" -
hvor tanken har ligget og "gnavet" mod karossen Men vi skal have den vasket ren igen -
og noget "snavs" er ikke velkommen ind i den under tiden: (Sig ikke at man ikke kan bruge dele fra andre Saab til "hjælp")
I rødt mere af denne "nærkontakt"
I gult en sjov mysko "klisterlapp" Voilá en ren og fin benzintank Og det der klistermærke, ja det er nok det fra fabriken af -
at tanken er "trykket"" og godkendt: Tanken sidder som sagt med 2 "tankband" (På svensk)
Man ser hurtigt forskel på de gamle vs nye -
og for at de nye ikke hurtigt skal se ud som de gamle .... Ja så plejer jeg at give dem en behandling alá denne her.
Tage dem ud og "drukne" dem i Wax: Og så er de klart til Fight Her sammen med tanken: Som jeg denne gang har klistret lidt tejp på -
på de steder hvor der syntes at opstå rimlig "nærkontakt"
Men inden da, så skal vi lige have "påfyldningen" på plads
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: Saab OG 9-3 "Sport Edition" alá Amy
Og så er vi vist ved at være klar her
så sad den oppe på sin plads Varmeskjold hvor det bedst høre hjemme: Det er en af de ting som jeg elsker med projekter af denne her slags.
"Kontrasten" mellem/på detaljerne Det behøver ikke at være med NOS/Fabr. nye dele/detaljer -
blott det at man med øjet kan se det arbejder der er lavet
Håndbremsen atter på plads med wire: (Noget frygtligt klisterstads altså )
Ser ud som om jeg slipper godt fra det
Og "smut/sådan"så sad den oppe på sin plads Varmeskjold hvor det bedst høre hjemme: Det er en af de ting som jeg elsker med projekter af denne her slags.
"Kontrasten" mellem/på detaljerne Det behøver ikke at være med NOS/Fabr. nye dele/detaljer -
blott det at man med øjet kan se det arbejder der er lavet
Håndbremsen atter på plads med wire: (Noget frygtligt klisterstads altså )
Ser ud som om jeg slipper godt fra det
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: Saab OG 9-3 "Sport Edition" alá Amy
Så skriver vi året 2015 og det er blevet d. 27 Dec.
Der var lige på dette tidspunkt -
ikke så meget mere der kunne arbejdes med undertil.
Men for den skyld behøvede man ikke gå og rulle tomefinger -
lige så godt at komme igang med at bygge stuen op igen: Med isolerings måtterne foran på plads -
så er er nok at støve af efter alt arbejde Men den "ny" håndbremse er da på plads -
ikke det bedste Saab fik til med den: Det elektriske der går ud, ikke kun til benzintank -
men også til ABS (Set indefra, og her vil jeg ikke have problemer med evt "lækage" i fremtiden)
Selve stuen, også før denne operation, ja den trængte til en "omgang" -
efter diverse ture med støvsuger, så var den faktisk slet ikke så dårlig igen Så den smækker vi bare ud på sin plads igen.
En anden lidt sjov ting i OG 9-3 -
denne her lille klods Den skal jo sidde her under gaspedal Er det mon den som gør forskellen på de 184Hk VS 205Hk som Aero har.....
(Just Kidd´n) (Og støvet er fjernet på pedalerne)
under construction: Det ser jo slet ikke så tosset ud det her Vi skal også have midterkonsol på sin plads igen: Langsomt men sikkert: Så begynder det at ligne en bil igen
Der var lige på dette tidspunkt -
ikke så meget mere der kunne arbejdes med undertil.
Men for den skyld behøvede man ikke gå og rulle tomefinger -
lige så godt at komme igang med at bygge stuen op igen: Med isolerings måtterne foran på plads -
så er er nok at støve af efter alt arbejde Men den "ny" håndbremse er da på plads -
ikke det bedste Saab fik til med den: Det elektriske der går ud, ikke kun til benzintank -
men også til ABS (Set indefra, og her vil jeg ikke have problemer med evt "lækage" i fremtiden)
Selve stuen, også før denne operation, ja den trængte til en "omgang" -
efter diverse ture med støvsuger, så var den faktisk slet ikke så dårlig igen Så den smækker vi bare ud på sin plads igen.
En anden lidt sjov ting i OG 9-3 -
denne her lille klods Den skal jo sidde her under gaspedal Er det mon den som gør forskellen på de 184Hk VS 205Hk som Aero har.....
(Just Kidd´n) (Og støvet er fjernet på pedalerne)
under construction: Det ser jo slet ikke så tosset ud det her Vi skal også have midterkonsol på sin plads igen: Langsomt men sikkert: Så begynder det at ligne en bil igen
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Saab OG 9-3 "Sport Edition" alá Amy
Klodsen må være en beskyttelse mod at bule bunden når pedalen trampes i bund..
Flot og grundigt arbejde.
Hvornår åbner du et Saab bil renoverings garage ?
Flot og grundigt arbejde.
Hvornår åbner du et Saab bil renoverings garage ?
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
D v s nok aldrig
Re: Saab OG 9-3 "Sport Edition" alá Amy
Turbotryk i skosulerne måske
Man tackar
Det bliver den dag jeg flytter til eget hus med lift i garagen ......
D v s nok aldrig
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: Saab OG 9-3 "Sport Edition" alá Amy
Og lige som vi begynder at få en bil ud af det igen -
ja så dukkede der sørme en "ommer" op
Men det er en af dem til det bedre
På tur forbi "skroten" ja så var der dukket en "ny" OG 9-3 op -
og den havde sørme da askebæger Det ser da lidt bedre ud, er da også lidt mere praktisk end den "hylde"
At finde askebæger i en OG 9-3 herover, det er ikke så let -
anderledes er det med NG 900,
Men den går ikke at hente fra dem, de er mørkere -
for ikke at sige sorte i midterkonsol......
Så skal vi lige have resten skruerne frem Det er dejligt med "ordning och reda" Det bagerste af konsol på plads: Låget til "forvarings-pladsen" ligeså: Men æv hvor det er ridset i det meste af plastic Men set fra denne vinkel, så er det ikke så værst: Men det skær alt for meget i mine øjne -
sjovt nok, så ser man det endnu mere når det er vasket rent Men jeg kender mig selv så meget -
så dette skal der laves om på senere..........
Det er også gået hen og blevet tid til at putte nødhjulet -
ned hvor det høre til.
Ser ikke ud til at have haft alt for megen kontakt med asfalt Vi lægger låg på sagen Og så "hylden" på plads igen .
.
.
.
En ting der virklig forstyrrede mig siden jeg handlede Amy -
det var disse lygter her, ser frygteligt ud Nummerplade var heller ikke noget at spare på -
men af skulle den alligevel: Og se bare her for en "bonus" Her behøver vi slet ikke at klippe noget som helst.
Ikke meget at spare på her:
ja så dukkede der sørme en "ommer" op
Men det er en af dem til det bedre
På tur forbi "skroten" ja så var der dukket en "ny" OG 9-3 op -
og den havde sørme da askebæger Det ser da lidt bedre ud, er da også lidt mere praktisk end den "hylde"
At finde askebæger i en OG 9-3 herover, det er ikke så let -
anderledes er det med NG 900,
Men den går ikke at hente fra dem, de er mørkere -
for ikke at sige sorte i midterkonsol......
Så skal vi lige have resten skruerne frem Det er dejligt med "ordning och reda" Det bagerste af konsol på plads: Låget til "forvarings-pladsen" ligeså: Men æv hvor det er ridset i det meste af plastic Men set fra denne vinkel, så er det ikke så værst: Men det skær alt for meget i mine øjne -
sjovt nok, så ser man det endnu mere når det er vasket rent Men jeg kender mig selv så meget -
så dette skal der laves om på senere..........
Det er også gået hen og blevet tid til at putte nødhjulet -
ned hvor det høre til.
Ser ikke ud til at have haft alt for megen kontakt med asfalt Vi lægger låg på sagen Og så "hylden" på plads igen .
.
.
.
En ting der virklig forstyrrede mig siden jeg handlede Amy -
det var disse lygter her, ser frygteligt ud Nummerplade var heller ikke noget at spare på -
men af skulle den alligevel: Og se bare her for en "bonus" Her behøver vi slet ikke at klippe noget som helst.
Ikke meget at spare på her:
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: Saab OG 9-3 "Sport Edition" alá Amy
Nej, det her duer altså ikke
en omgang med Plastprimer samt lidt farve efter det At montere sammen igen: Og så lige op tilbage på sin plads: Jeg kan godt lide denne "effekt" man får ud af det -
når det sorte på forrude/spejl går sammen (Det opleves dog bedst I R L)
Og så til det som det hele endelig handlede om -
nemlig "låget" her: Og jo, der er jo stadievæk spor ude på siderne -
men det vil nok ikke synes når sæderne kommer tilbage igen Der blev også lige malet i sort, hvor kontakten til bagsædevarmer sidder -
men sådan noget er Amy ikke født med:
Og denne her skal vi også have "ned"
Vi tager lige et lille "sidespring" her i projektet
Vi skal nemlig lege lidt med den
Men før det går for sig:
At skille ad da den er godt beskidt:
Og det kan skilles endnu mere
Voilá
Efter en omgang vask og til tørre -en omgang med Plastprimer samt lidt farve efter det At montere sammen igen: Og så lige op tilbage på sin plads: Jeg kan godt lide denne "effekt" man får ud af det -
når det sorte på forrude/spejl går sammen (Det opleves dog bedst I R L)
Og så til det som det hele endelig handlede om -
nemlig "låget" her: Og jo, der er jo stadievæk spor ude på siderne -
men det vil nok ikke synes når sæderne kommer tilbage igen Der blev også lige malet i sort, hvor kontakten til bagsædevarmer sidder -
men sådan noget er Amy ikke født med:
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Saab OG 9-3 "Sport Edition" alá Amy
Hej Plankan
Udover så meget andet i tråden er jeg altså vild med dit liggebræt med original nakkestøtte . Det kan jeg ikke lige finde hos Biltema.
Og et (måske dumt) spørgsmål: Hvad er formålet med de fire grimme lygter?
Mvh/NC
Udover så meget andet i tråden er jeg altså vild med dit liggebræt med original nakkestøtte . Det kan jeg ikke lige finde hos Biltema.
Og et (måske dumt) spørgsmål: Hvad er formålet med de fire grimme lygter?
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Nåja, det er da også rigtigt -
tænker jeg ikke selv på så meget længere
Den er et projekt som aldrig blev færdigt.........
Jeg var på et tidspunkt så træt af alle disse varianter til liggebræt, enten havde de dårlige hjul, dårlig kvalitet -
eller så manglede man god nakkestøtte etc etc.
Det er nu kun selve rammen der er tilbage af den oprindlige, hjul er byttet til gummi af slagsen -
brættet e vist nok en "hylde" af en slags
Nakkestøtten fandt jeg engang fra en T8 Spec. på skrottur -
jeg kan godt lide "genbrug" så den kom bare meget godt tilpas
Den skulle også have været klædt om -
men det nåede jeg aldrig eftersom der kom andre bilprojekter i vejen.
den må vel siges at være "one of a kind"
let og hurtigt ved at montere dem på/via skruerne til nummerplade
Re: Saab OG 9-3 "Sport Edition" alá Amy
Nåja, det er da også rigtigt -
tænker jeg ikke selv på så meget længere
Den er et projekt som aldrig blev færdigt.........
Jeg var på et tidspunkt så træt af alle disse varianter til liggebræt, enten havde de dårlige hjul, dårlig kvalitet -
eller så manglede man god nakkestøtte etc etc.
Det er nu kun selve rammen der er tilbage af den oprindlige, hjul er byttet til gummi af slagsen -
brættet e vist nok en "hylde" af en slags
Nakkestøtten fandt jeg engang fra en T8 Spec. på skrottur -
jeg kan godt lide "genbrug" så den kom bare meget godt tilpas
Den skulle også have været klædt om -
men det nåede jeg aldrig eftersom der kom andre bilprojekter i vejen.
Nej det gør du helt sikkert ikke -
den må vel siges at være "one of a kind"
Det var på et tidspunkt meget moderne at montere den slags ekstralygter herover -
let og hurtigt ved at montere dem på/via skruerne til nummerplade
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: Saab OG 9-3 "Sport Edition" alá Amy
Man kunne jo godt sige at det var "job well done" med midterste panel -
og så komme videre.....
Men nej, fik lige endnu en idé som jeg var tvungen til at prøve -
nu vi er i gang med det "sorte", nemlig panel til rudehejs Det er jo i bedste Saab stil, til at skille ad: Altså utroligt som støv finder vejen ind i en bil: Og sådan, så er vi klar til at arbejde med den Skiller lige den del til belysningen helt ad Efter en tur i opvaskevand -
så ser det straks meget bedre ud: Samme del også efter en tur i "vasken", her ses den dog efter en omgang med "plastprimer" -
som altid giver en type af "grå" overflade: Og efter 2 omgange af den "sorte": Så var det tid til at montere knapperne tilbage igen -
det er også belysningen incl Og dette resultat kan jeg sagtens leve med, det er eget valg -
at jeg efterlader "bilndgangeren" til soltag der ikke findes, i gråt Her kunne man også sagtens stoppe og være tilfreds med resultatet -
men nu blev jeg godt nysgerrig på måden hele dette panel fungerer
Jeg har hørt om folk som har haft problemer med rudehejs, hvor problemet -
det har ligget inde i dette panel.
Her var intet problem som sådan, andet end det med bagruderne -
men nu det hele er "åbnet op", hvorfor så ikke lige tage en "kiggert" på det Dette her er første gang for min del -
så tager ingen chanser her Man begynder hurtigt at forstå hvordan det hele er opbygget -
også hvordan evt problemer kan opstå Det her ligner jo mest af alt, noget fra den gamle tid med "platiner"
d v s noget der med tiden skulle "files til/byttes ud"
Her efter en omgang med filen: Det samme arbejde igen med de små "dimser" her:
og så komme videre.....
Men nej, fik lige endnu en idé som jeg var tvungen til at prøve -
nu vi er i gang med det "sorte", nemlig panel til rudehejs Det er jo i bedste Saab stil, til at skille ad: Altså utroligt som støv finder vejen ind i en bil: Og sådan, så er vi klar til at arbejde med den Skiller lige den del til belysningen helt ad Efter en tur i opvaskevand -
så ser det straks meget bedre ud: Samme del også efter en tur i "vasken", her ses den dog efter en omgang med "plastprimer" -
som altid giver en type af "grå" overflade: Og efter 2 omgange af den "sorte": Så var det tid til at montere knapperne tilbage igen -
det er også belysningen incl Og dette resultat kan jeg sagtens leve med, det er eget valg -
at jeg efterlader "bilndgangeren" til soltag der ikke findes, i gråt Her kunne man også sagtens stoppe og være tilfreds med resultatet -
men nu blev jeg godt nysgerrig på måden hele dette panel fungerer
Jeg har hørt om folk som har haft problemer med rudehejs, hvor problemet -
det har ligget inde i dette panel.
Her var intet problem som sådan, andet end det med bagruderne -
men nu det hele er "åbnet op", hvorfor så ikke lige tage en "kiggert" på det Dette her er første gang for min del -
så tager ingen chanser her Man begynder hurtigt at forstå hvordan det hele er opbygget -
også hvordan evt problemer kan opstå Det her ligner jo mest af alt, noget fra den gamle tid med "platiner"
d v s noget der med tiden skulle "files til/byttes ud"
Her efter en omgang med filen: Det samme arbejde igen med de små "dimser" her:
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: Saab OG 9-3 "Sport Edition" alá Amy
Her synes de bedst som "før/efter" på en og samme gang:
så blev det tid til at samle hele panel igen
Her den øverste del: Og Voilá" Det slap jeg vist ganske godt fra: Det ser da helt fint ud det her Efter den omgang, så blev det tid til at bygge videre på -
B-stolpen inde i Amy: Sådan, klart sammen med dem nede på gulvet: Begge sider klart -
der bliver mere og mere bil ud af det hele Eftersom det jo blev bestemt at min mor skulle overtage "ansvaret" for tøsen her -
ja så bestemte jeg også, at hun skulle få æren af at "vaske/behandle" sæderne under tiden jeg lavede mit i garagen
Og her ankommer så bagsædet Manner altså, nu bliver man godt inspireret her altså
Efter at have filet færdigt og placeret alt tilbage på sin plads -så blev det tid til at samle hele panel igen
Her den øverste del: Og Voilá" Det slap jeg vist ganske godt fra: Det ser da helt fint ud det her Efter den omgang, så blev det tid til at bygge videre på -
B-stolpen inde i Amy: Sådan, klart sammen med dem nede på gulvet: Begge sider klart -
der bliver mere og mere bil ud af det hele Eftersom det jo blev bestemt at min mor skulle overtage "ansvaret" for tøsen her -
ja så bestemte jeg også, at hun skulle få æren af at "vaske/behandle" sæderne under tiden jeg lavede mit i garagen
Og her ankommer så bagsædet Manner altså, nu bliver man godt inspireret her altså
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Saab OG 9-3 "Sport Edition" alá Amy
Hej igen
Har du slidt en platinfil op? Nå, det ser ikke videre professionelt/langtidsholdbart ud (altså SAABs kontakter), men til gengæld kan det jo fixes igen og igen, hvis man har lysten og midlerne.
Jeg må lige spørge en ekstra gang:
Og endnu engang et spørgsmål til de fire lygter: Hvad skulle de gøre godt for?
Mvh/NC
Har du slidt en platinfil op? Nå, det ser ikke videre professionelt/langtidsholdbart ud (altså SAABs kontakter), men til gengæld kan det jo fixes igen og igen, hvis man har lysten og midlerne.
Jeg må lige spørge en ekstra gang:
Det ser da ud til at være fint, lortebrunt læder, så kan du ikke lige tjekke (jf. anden tråd), om det er svensk, dansk eller skotsk læder? Går ud fra, at den stammer fra en OG900?Nakkestøtten fandt jeg engang fra en T8 Spec. på skrottur -
jeg kan godt lide "genbrug" så den kom bare meget godt tilpas. Den skulle også have været klædt om -
Og endnu engang et spørgsmål til de fire lygter: Hvad skulle de gøre godt for?
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
De er født med rød læder stue, som de fleste godt ved bliver mørkere med årene -
på billeder kan de godt se brunt ud........
så det ved jeg helt enkelt ikke........
Re: Saab OG 9-3 "Sport Edition" alá Amy
T8 spec er = OG 900NC_Ribe skrev: ↑23. jan 2020, 22:34Hej igen
Jeg må lige spørge en ekstra gang:
Det ser da ud til at være fint, lortebrunt læder, så kan du ikke lige tjekke (jf. anden tråd), om det er svensk, dansk eller skotsk læder? Går ud fra, at den stammer fra en OG900?Nakkestøtten fandt jeg engang fra en T8 Spec. på skrottur -
jeg kan godt lide "genbrug" så den kom bare meget godt tilpas. Den skulle også have været klædt om -
De er født med rød læder stue, som de fleste godt ved bliver mørkere med årene -
på billeder kan de godt se brunt ud........
Jeg har nu altså ikke monteret disse fra ny af -
så det ved jeg helt enkelt ikke........
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: Saab OG 9-3 "Sport Edition" alá Amy
NC: Lad mig uddybe Plankans svar på dine spørgsmål (jeg skal forsøge at gøre det kort for ikke at forplumre hans tråd)
Kontaktpanel til ruder har jeg også rodet med i min NG900. Det kom til at fungere fint og har virket siden. På min 9-3 har der aldrig været problemer med det, så jeg tror ikke konstruktionen er så dårlig som du antager.
T8 special var en "fattigmands" Aero. Den lignede en Aero med skørter mv, men forsynet med en T8-intercooler motor. Jeg mener faktisk de blev lavet i slut firserne lige da katalysator blev indført. Den blev vist kun (primært) solgt i Sverige. Alle havde rødt indtræk "Oxblod" samt rødt instrumentbord. En teori er at farven ikke var så populær, så for at rydde lageret af disse røde indtræk lavede man denne specialmodel med en blanding af populære og upopulære komponenter til en attraktiv pris. Mange blev senere ofret for at flytte Aero kittet over på en T16 så ikke mange har overlevet, Samtidig var den røde kabine stadig ikke specielt populær så mange endte bare på skroten og derfor er den idag mere sjælden end en rigtig Aero.
Ekstralygterne er et sæt standard svenskmonterede elg-søgere. https://www.dieseltrim.se/hella-extraljusramp/
Populært udstyr i Sverige. Kunne købes ved Speedparts engang også hvor jeg faktisk købte et sæt. Man må dog kun montere 2 ekstra fjernlys i Danmark, så sættet blev delt op og de 2 monteret på min og900.
De andre to skulle monteres på mine forældres, men de kom til at ligge længe. Da de fik en 9-5 besluttede jeg mig for at montere dem på den. Billeder: https://imgur.com/a/ps4LlnA
På min og900 gjorde de god gavn. Jeg bor langt ude på landet med mange rådyr osv. og med disse lygter monteret er jeg aldrig blevet overrasket af et dyr. Dette kan være fordi jeg ser dem inden de nærmer sig vejen eller fordi de skræmmes væk af den bredere lyskegle fra ekstralysene.
På 9-5 gør de ikke så meget forskel da den har et ret godt fjernlys som standard. Fordele er dog at man kan justere den lidt udad så der kommer mere lys på rabatten og ude i skoven/på marken hvor dyrene som regel færdes.
Jeg har dem stadig på min skrotningsmodne og900, men reflektoren er blevet helt sort, så de bliver nok kasseret. Jeg tror også der er meget bedre alternativer i dag hvis man ønsker den slags lys.
Håber ikke jeg har stjålet for meget af Plankans tråd.
Jeg har ikke så mange kommentarer til tråden iøvrigt udover det er inspirerende at se nogen der vil tilføre værdi til en bil der ville være blevet opgivet at de fleste. Disse biler har nok nået bunden af deres værdi nu, derfor er det prisværdigt at nogle bliver bevaret så man ikke kun ser Viggen og cab modellerne til træf om 10-15 år.
MVH Mads
Kontaktpanel til ruder har jeg også rodet med i min NG900. Det kom til at fungere fint og har virket siden. På min 9-3 har der aldrig været problemer med det, så jeg tror ikke konstruktionen er så dårlig som du antager.
T8 special var en "fattigmands" Aero. Den lignede en Aero med skørter mv, men forsynet med en T8-intercooler motor. Jeg mener faktisk de blev lavet i slut firserne lige da katalysator blev indført. Den blev vist kun (primært) solgt i Sverige. Alle havde rødt indtræk "Oxblod" samt rødt instrumentbord. En teori er at farven ikke var så populær, så for at rydde lageret af disse røde indtræk lavede man denne specialmodel med en blanding af populære og upopulære komponenter til en attraktiv pris. Mange blev senere ofret for at flytte Aero kittet over på en T16 så ikke mange har overlevet, Samtidig var den røde kabine stadig ikke specielt populær så mange endte bare på skroten og derfor er den idag mere sjælden end en rigtig Aero.
Ekstralygterne er et sæt standard svenskmonterede elg-søgere. https://www.dieseltrim.se/hella-extraljusramp/
Populært udstyr i Sverige. Kunne købes ved Speedparts engang også hvor jeg faktisk købte et sæt. Man må dog kun montere 2 ekstra fjernlys i Danmark, så sættet blev delt op og de 2 monteret på min og900.
De andre to skulle monteres på mine forældres, men de kom til at ligge længe. Da de fik en 9-5 besluttede jeg mig for at montere dem på den. Billeder: https://imgur.com/a/ps4LlnA
På min og900 gjorde de god gavn. Jeg bor langt ude på landet med mange rådyr osv. og med disse lygter monteret er jeg aldrig blevet overrasket af et dyr. Dette kan være fordi jeg ser dem inden de nærmer sig vejen eller fordi de skræmmes væk af den bredere lyskegle fra ekstralysene.
På 9-5 gør de ikke så meget forskel da den har et ret godt fjernlys som standard. Fordele er dog at man kan justere den lidt udad så der kommer mere lys på rabatten og ude i skoven/på marken hvor dyrene som regel færdes.
Jeg har dem stadig på min skrotningsmodne og900, men reflektoren er blevet helt sort, så de bliver nok kasseret. Jeg tror også der er meget bedre alternativer i dag hvis man ønsker den slags lys.
Håber ikke jeg har stjålet for meget af Plankans tråd.
Jeg har ikke så mange kommentarer til tråden iøvrigt udover det er inspirerende at se nogen der vil tilføre værdi til en bil der ville være blevet opgivet at de fleste. Disse biler har nok nået bunden af deres værdi nu, derfor er det prisværdigt at nogle bliver bevaret så man ikke kun ser Viggen og cab modellerne til træf om 10-15 år.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Det har nu også lidt med at gøre, at min mor ikke vil have "ny/nyere" bil -
dersom hun ikke gidder at betale for at "låne" en bil til den er afbetalt.
Det er meget bedre med en bil der kun "koster" hvad man "bruger den" og ikke andet.
Så er der jo også den fordel, der findes "gött om dom" på skroten -
d v s let at finde evt dele
At jeg så bruger masser af tid/$$ på få den "fin-fin" -
jamen det er jo blot fordi jeg sætter en vis "ære" i at min mor skal køre godt og sikkert på sine ældre dage
Re: Saab OG 9-3 "Sport Edition" alá Amy
Jo, sådan kan jo også se på sagenJensen skrev: ↑24. jan 2020, 15:56Jeg har ikke så mange kommentarer til tråden iøvrigt udover det er inspirerende at se nogen der vil tilføre værdi til en bil der ville være blevet opgivet at de fleste.
Disse biler har nok nået bunden af deres værdi nu, derfor er det prisværdigt at nogle bliver bevaret så man ikke kun ser Viggen og cab modellerne til træf om 10-15 år.
MVH Mads
Det har nu også lidt med at gøre, at min mor ikke vil have "ny/nyere" bil -
dersom hun ikke gidder at betale for at "låne" en bil til den er afbetalt.
Det er meget bedre med en bil der kun "koster" hvad man "bruger den" og ikke andet.
Så er der jo også den fordel, der findes "gött om dom" på skroten -
d v s let at finde evt dele
At jeg så bruger masser af tid/$$ på få den "fin-fin" -
jamen det er jo blot fordi jeg sætter en vis "ære" i at min mor skal køre godt og sikkert på sine ældre dage
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: Saab OG 9-3 "Sport Edition" alá Amy
Så skriver vi Lørdag d.16 Januar, året er nu 2016.
En efterlængtet pakke er ankommet: Og i den ligger der bl.a ny olie til gearkasse -
men også fine støddæmpere fra Bilstein Lige på dette tidspunkt, så havde Speedparts tilbud på dem -
og da "Sport Edition" har Aero/Viggen undervogn, så kom de godt til pads
Og så lidt af al gummi til bagtøj: Men støddæmperne er jo i kedlig sort -
og det duer ikke med det "koncept" jeg har på G her.
Kun en ting at gøre ved det Och Voilá Nu begynder det da at ligne noget i stil -
med det billede jeg havde inde i hovedet Og samlet igen ser det ud som de skal på en Saab Videre så har jeg også fået fikset/malet de 2 "K-stag" til bagtøj: Og hvorfor så lige i samme farve spørger nogen måske ......
Jo jeg fik for en del år siden, en idé ud fra et tilbehørskatalog til OG 900.
Der ser man et billede på et "kit" til bedre vejbeliggenhed: Jeg så frem for mig, at det da havde været frækt -
hvis de 2 "stag" også var i samme farve som støddæmpere
Sådan, så er vi klar med den del til når bagtøj kommer tilbage igen
En efterlængtet pakke er ankommet: Og i den ligger der bl.a ny olie til gearkasse -
men også fine støddæmpere fra Bilstein Lige på dette tidspunkt, så havde Speedparts tilbud på dem -
og da "Sport Edition" har Aero/Viggen undervogn, så kom de godt til pads
Og så lidt af al gummi til bagtøj: Men støddæmperne er jo i kedlig sort -
og det duer ikke med det "koncept" jeg har på G her.
Kun en ting at gøre ved det Och Voilá Nu begynder det da at ligne noget i stil -
med det billede jeg havde inde i hovedet Og samlet igen ser det ud som de skal på en Saab Videre så har jeg også fået fikset/malet de 2 "K-stag" til bagtøj: Og hvorfor så lige i samme farve spørger nogen måske ......
Jo jeg fik for en del år siden, en idé ud fra et tilbehørskatalog til OG 900.
Der ser man et billede på et "kit" til bedre vejbeliggenhed: Jeg så frem for mig, at det da havde været frækt -
hvis de 2 "stag" også var i samme farve som støddæmpere
Sådan, så er vi klar med den del til når bagtøj kommer tilbage igen
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: Saab OG 9-3 "Sport Edition" alá Amy
Og se på den
Mandag d.18 Januar fik jeg så et SMS fra Linda på Ahnelövs industrimålning -
min bagaksel var færdig, klar til afhentning
Og her er den så Efter en tur med blæster og efterfølgende "pulvermalning" -
samt her med "detaljerne/delene" der tilhøre den.
Det hele er så "rumsrent" -
at man sagtens kan have det på gulvet inde i den egen stue Så ud i garagen og få de der bøsninger på plads: Med tilhørende "K-stag" på plads Må man godt vise porno her
Vi mangler så lige de bagerste gummi til bagerste "stag" Det er dem vi har her: Sådan, der sidder de klar til at tjenstgøre i fremtiden: Det er sq noget af en "udsigt" altså Ikke ofte at man med så få midler -
kan få så meget ud af det Porno på det højeste nivå som det nu går med en OG 9-3 Næste er at forberede for den endelige montering -
d v s gøre rent/klart ude i garagen
Mandag d.18 Januar fik jeg så et SMS fra Linda på Ahnelövs industrimålning -
min bagaksel var færdig, klar til afhentning
Og her er den så Efter en tur med blæster og efterfølgende "pulvermalning" -
samt her med "detaljerne/delene" der tilhøre den.
Det hele er så "rumsrent" -
at man sagtens kan have det på gulvet inde i den egen stue Så ud i garagen og få de der bøsninger på plads: Med tilhørende "K-stag" på plads Må man godt vise porno her
Vi mangler så lige de bagerste gummi til bagerste "stag" Det er dem vi har her: Sådan, der sidder de klar til at tjenstgøre i fremtiden: Det er sq noget af en "udsigt" altså Ikke ofte at man med så få midler -
kan få så meget ud af det Porno på det højeste nivå som det nu går med en OG 9-3 Næste er at forberede for den endelige montering -
d v s gøre rent/klart ude i garagen
- Esbenw
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Saab OG 9-3 "Sport Edition" alá Amy
Wow det ser godt ud min den gamle 9-3 begynde også at lide lidt at slidt baghjulsophæng så jeg tror det er alle penge hver at få set det bagtøj efter på de 9-3. Jeg er spændt på at høre om den bare kører som på skinner nu efter den omgang.
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Dog ved jeg ikke helt hvor meget forskel det har gjort -
så meget "nåede" jeg heller at køre i henne efter købet/projektet begyndte
Re: Saab OG 9-3 "Sport Edition" alá Amy
Amy køre fint-fint i dag
Dog ved jeg ikke helt hvor meget forskel det har gjort -
så meget "nåede" jeg heller at køre i henne efter købet/projektet begyndte
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: Saab OG 9-3 "Sport Edition" alá Amy
At have en fin bagaksel gør ikke det hele i sig -
man skal have "hånd"-bremse også Normalt når jag laver håndbremse på Saab -
ja så demontér jeg ikke dele i sig som just her.
Nu er dette just/endast p g a at det hele til bagtøj allerede er demonteret.
Der blev handlet en hel del nyt stuff -
så som hævearmen til just håndbremse: Smuk er den/de gamle ikke -
der blev også handlet nye: og for at undgå der bliver en "reprise" på rust -
Ja så lægger jeg lige et lager farve: Dette sammen med ny monteringssats Ser godt ud Hjullejer bag sidder med møtrikker x4: En side klar
man skal have "hånd"-bremse også Normalt når jag laver håndbremse på Saab -
ja så demontér jeg ikke dele i sig som just her.
Nu er dette just/endast p g a at det hele til bagtøj allerede er demonteret.
Der blev handlet en hel del nyt stuff -
så som hævearmen til just håndbremse: Smuk er den/de gamle ikke -
der blev også handlet nye: og for at undgå der bliver en "reprise" på rust -
Ja så lægger jeg lige et lager farve: Dette sammen med ny monteringssats Ser godt ud Hjullejer bag sidder med møtrikker x4: En side klar
- Esbenw
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Saab OG 9-3 "Sport Edition" alá Amy
Flot arbejde, så godt som ny, syntes stadig det er en mærkelig konstruktion Saab fik lavet med to separate bremsesystemer, jeg glemte altid at motionere håndbremsen så min var konstant rusten.
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
men jeg er nu mere til trommebremser bag da det er enkel mekanik
Uanset hvilken type man end har -
så bør man jo "motionere" håndbremsen.
Re: Saab OG 9-3 "Sport Edition" alá Amy
Jo der er fordele og ulemper med det meste -
men jeg er nu mere til trommebremser bag da det er enkel mekanik
Uanset hvilken type man end har -
så bør man jo "motionere" håndbremsen.
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: Saab OG 9-3 "Sport Edition" alá Amy
20 Jan 2016 -
den dag havde vi sne Den dag var det rimligt koldt Men det var også en dag med fin sol -
en sol som gjorde dagen lidt bedre, lidt mere varm.
Det var også den dag -
hvor Amy skulle have sit bagtøj tilbage på plads igen Og her er vi fint på G Som det ser ud lige i det første undertil: Endnu sidder det meste "løst": Der er meget vi skal have på/op før det hele skal "trækkes til" -
vi skal også have "rene" overflader: Til de nye bremser Som også have helt nye bremseskiver på: Lige min stil
den dag havde vi sne Den dag var det rimligt koldt Men det var også en dag med fin sol -
en sol som gjorde dagen lidt bedre, lidt mere varm.
Det var også den dag -
hvor Amy skulle have sit bagtøj tilbage på plads igen Og her er vi fint på G Som det ser ud lige i det første undertil: Endnu sidder det meste "løst": Der er meget vi skal have på/op før det hele skal "trækkes til" -
vi skal også have "rene" overflader: Til de nye bremser Som også have helt nye bremseskiver på: Lige min stil
- nemssaab
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: Saab OG 9-3 "Sport Edition" alá Amy
Flot arbejde
Man får sku lidt dårlig samvittighed over for sin i forhold forsømte 9-3 :
.... men stadig også en inspiration.
Man får sku lidt dårlig samvittighed over for sin i forhold forsømte 9-3 :
.... men stadig også en inspiration.
‘02 9-3 2,0t 5D Jubi
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: Saab OG 9-3 "Sport Edition" alá Amy
Men bremseskiver x2 på plads:
og grundjusteret Så begynder det at ligne noget Næste bliver at få bremseklodser -
og det hydrauliske på plads: Men men, før det -
så kom der sørme lige et sæde tilbage: Langsomt, men sikkert: Så begynder man at genkende stuen igen
Samt en håndbremse der er monteret -og grundjusteret Så begynder det at ligne noget Næste bliver at få bremseklodser -
og det hydrauliske på plads: Men men, før det -
så kom der sørme lige et sæde tilbage: Langsomt, men sikkert: Så begynder man at genkende stuen igen
- Esbenw
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Saab OG 9-3 "Sport Edition" alá Amy
Det er imponerende flot arbejde det du laver, din detalje grad er noget misundelsesværdig .
Og øv jeg savner min gamle saab, men den havde nået en alder og stand hvor jeg ikke kunne være med længere. Trist at tænke på at min "nye" er 11-12 år gammel og runder snart 200kkm
Hvad er de sorte plastik ting under sædet?, Du skulle næsten se om du kunne finde nogle jubii sæder, de er bare for fede! Læderet er en fantastisk kvalitet og så Saabs fly logo stemplet i ryggen, mums, de var for fede de sæder.
Og øv jeg savner min gamle saab, men den havde nået en alder og stand hvor jeg ikke kunne være med længere. Trist at tænke på at min "nye" er 11-12 år gammel og runder snart 200kkm
Hvad er de sorte plastik ting under sædet?, Du skulle næsten se om du kunne finde nogle jubii sæder, de er bare for fede! Læderet er en fantastisk kvalitet og så Saabs fly logo stemplet i ryggen, mums, de var for fede de sæder.
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
er bare et bevis på man "ikke har et liv"
just disse stole er spec til vores "Sport Edition" de er med Turbo logo i ryggen:
Re: Saab OG 9-3 "Sport Edition" alá Amy
Det behøver du ikke at blive -
er bare et bevis på man "ikke har et liv"
Det kan stadievæk lade sig gøre at finde fine ex herover hvis man vil
Er det muligvis gulv ventilationen du tænker på
Nu har vi ikke denne "jubii" på samme måde herover i det svenske -
just disse stole er spec til vores "Sport Edition" de er med Turbo logo i ryggen:
- nemssaab
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: Saab OG 9-3 "Sport Edition" alá Amy
De danske 9-3 Jubii-modeller fra 2002 har også ‘turbo’- logo - det har min i hvert fald. Tog lige et billede med I-pad, så det er underbelyst. Beklager.
Sæderne er dog i fuldlæder - måske det er en kold fornøjelse at sætte sig på læder under den svenske vinter?
Mon ikke EsbenW i øvrigt tænker på de sæder, der blev brugt til 9000 A50 i 1997?
Sæderne er dog i fuldlæder - måske det er en kold fornøjelse at sætte sig på læder under den svenske vinter?
Mon ikke EsbenW i øvrigt tænker på de sæder, der blev brugt til 9000 A50 i 1997?
‘02 9-3 2,0t 5D Jubi
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Men for os der bor i det skånske -
så er det lidt hip som hap med kulde
Re: Saab OG 9-3 "Sport Edition" alá Amy
Det er jo derfor Saab opfandt varme i sæderne
Men for os der bor i det skånske -
så er det lidt hip som hap med kulde
Jo mon ikke han gjorde det
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: Saab OG 9-3 "Sport Edition" alá Amy
Bremseklodser på G
så tid til det "hydrauliske" d v s slanger og rør: Vi skal også have det elektriske til ABS på plads: Hvorfor ser det nu lige sådan ud her -
jo det er fordi jeg har demonteret den bagerste underste "kjole/skørte".
Tiden før Amy kom hertil, så der være sket noget med udstødning -
for man ser tydeligt der er skader her: Som om der er noget der "ligget imod" Og dette her ser alt andet end org ud Men der er løsning på G med det
Ellers er vi så småt ved at være klar/færdig bagtil: Lidt sjovt man også kan se det blå inde/under bag til håndbremse
Det tager sig: Step: By step:
Med dem på plads -så tid til det "hydrauliske" d v s slanger og rør: Vi skal også have det elektriske til ABS på plads: Hvorfor ser det nu lige sådan ud her -
jo det er fordi jeg har demonteret den bagerste underste "kjole/skørte".
Tiden før Amy kom hertil, så der være sket noget med udstødning -
for man ser tydeligt der er skader her: Som om der er noget der "ligget imod" Og dette her ser alt andet end org ud Men der er løsning på G med det
Ellers er vi så småt ved at være klar/færdig bagtil: Lidt sjovt man også kan se det blå inde/under bag til håndbremse
Det tager sig: Step: By step:
- Esbenw
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Saab OG 9-3 "Sport Edition" alá Amy
hej
I har fuldstændig ret med Turbo mærket, det er bare mig der ikke kan huske
Jeg havde lige siddet og set på "Cego" din fine 9000 og så havde jeg lige rodet rundt i mærkerne, men selvfølgelig er det Turbo der stod på Jubi sæderne. Pudsigt at man ikke kunne få Jubi varianten i Sverige, men den hed måske bare noget andet?
I Virkeligheden minder de jo så egentlig meget om dine ud over de bare er læder over alt. Det er Selvfølgelig også en smagssag om man kan lide læder, nogle syntes det er både for koldt og varmt, jeg syntes det fungere super fint.
du har ret med luftdysser det havde jeg heller ikke opdaget min havde, man lære noget nyt hele tiden
mvh
Esben
I har fuldstændig ret med Turbo mærket, det er bare mig der ikke kan huske
Jeg havde lige siddet og set på "Cego" din fine 9000 og så havde jeg lige rodet rundt i mærkerne, men selvfølgelig er det Turbo der stod på Jubi sæderne. Pudsigt at man ikke kunne få Jubi varianten i Sverige, men den hed måske bare noget andet?
I Virkeligheden minder de jo så egentlig meget om dine ud over de bare er læder over alt. Det er Selvfølgelig også en smagssag om man kan lide læder, nogle syntes det er både for koldt og varmt, jeg syntes det fungere super fint.
du har ret med luftdysser det havde jeg heller ikke opdaget min havde, man lære noget nyt hele tiden
mvh
Esben
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Saab ville fejre de 25 år der var gået siden den første Saab (99) Turbo
Jubi varianter kom der jo ellers for hvert "Decennium" d v s 1987 900i: 1997 A50: 2007 A60:
Re: Saab OG 9-3 "Sport Edition" alá Amy
Man skal jo huske på at just denne her Sport Edition kom til fordi -Esbenw skrev: ↑7. feb 2020, 07:33hej
I har fuldstændig ret med Turbo mærket, det er bare mig der ikke kan huske
Jeg havde lige siddet og set på "Cego" din fine 9000 og så havde jeg lige rodet rundt i mærkerne, men selvfølgelig er det Turbo der stod på Jubi sæderne. Pudsigt at man ikke kunne få Jubi varianten i Sverige, men den hed måske bare noget andet?
I Virkeligheden minder de jo så egentlig meget om dine ud over de bare er læder over alt. Det er Selvfølgelig også en smagssag om man kan lide læder, nogle syntes det er både for koldt og varmt, jeg syntes det fungere super fint.
du har ret med luftdysser det havde jeg heller ikke opdaget min havde, man lære noget nyt hele tiden
mvh
Esben
Saab ville fejre de 25 år der var gået siden den første Saab (99) Turbo
Jubi varianter kom der jo ellers for hvert "Decennium" d v s 1987 900i: 1997 A50: 2007 A60:
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: Saab OG 9-3 "Sport Edition" alá Amy
Og se på den, der kom den siste stol/siste sæde på plads igen
lege med sort farve:
Det er de små "detaljer" som gør det siges det. Så er vi så småt ved at have et komplet "cockpit" igen: Skal nok bliver helt oki når vi er klar/færdige: Et dejlig "udsigt" i en "Sport Edition" -
som trods "alder" holder sig med et fint "Carbonpanel" Et som man ellers kun finder i Aero alá "Salomon Edition" Det bliver bedre og bedre for hver gang det her
I bedste stil, ja så kunne jeg bare ikke lade være med at -lege med sort farve:
Det er de små "detaljer" som gør det siges det. Så er vi så småt ved at have et komplet "cockpit" igen: Skal nok bliver helt oki når vi er klar/færdige: Et dejlig "udsigt" i en "Sport Edition" -
som trods "alder" holder sig med et fint "Carbonpanel" Et som man ellers kun finder i Aero alá "Salomon Edition" Det bliver bedre og bedre for hver gang det her
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: Saab OG 9-3 "Sport Edition" alá Amy
Vi går mod lysere tider
Der skulle også laves et "tjek" på belysningen -
vidste godt at kun den ene pære højre side til baklys ikke lyste.
Det skulle dog vise sig, at det var nok man "pillede lidt": Det "alm" lys bagtil, var der intet galt med:
Da jeg "pillede" med baklys, så lagde jeg mærke til -
at der manglede en pære der. Tågelys havde Amy kun i venstre side -
tænkte at hun vel var en af disse "moderne" biler med kun en af slagsen
Men, hvad nu hvis man alligevel monterer en pære der...........
Yes babe Så smutter vi op fortil -
her ser vi "park/pos" lys hvor tågelygterne også fungere sammen med: Men lige så hurtigt man tænder for det korte lys (halvljus) på svensker sprog
ja så slukker de: Det skal de helst også gøre -
det er nemlig forbudt at køre med kort lys/tågelygter sammen herover.
Men se så her -
hvad der sker når man tænder for det lange lys (helljus)
Ja så tænder tågelygterne igen.
Det er fra før min tid med OG 9-3 -
det er nemlig 1 indstilling ud af 3 man kan aktivere med Tech.2
Vi skal videre, for en Saab er ikke en Saab -
hvis den ikke har funktionen med lys der tænder fortil når bakgear lægged i
Så næste lille projekt i "projektet" bliver dette: Her er der plads nok -
tror det er noget som er forberedt til US bilerne
Men her første test, kun med strøm lånt fra batteri: Lyser godt op her Lige sådan som man gerne vil have det
Der skulle også laves et "tjek" på belysningen -
vidste godt at kun den ene pære højre side til baklys ikke lyste.
Det skulle dog vise sig, at det var nok man "pillede lidt": Det "alm" lys bagtil, var der intet galt med:
Da jeg "pillede" med baklys, så lagde jeg mærke til -
at der manglede en pære der. Tågelys havde Amy kun i venstre side -
tænkte at hun vel var en af disse "moderne" biler med kun en af slagsen
Men, hvad nu hvis man alligevel monterer en pære der...........
Yes babe Så smutter vi op fortil -
her ser vi "park/pos" lys hvor tågelygterne også fungere sammen med: Men lige så hurtigt man tænder for det korte lys (halvljus) på svensker sprog
ja så slukker de: Det skal de helst også gøre -
det er nemlig forbudt at køre med kort lys/tågelygter sammen herover.
Men se så her -
hvad der sker når man tænder for det lange lys (helljus)
Ja så tænder tågelygterne igen.
Det er fra før min tid med OG 9-3 -
det er nemlig 1 indstilling ud af 3 man kan aktivere med Tech.2
Vi skal videre, for en Saab er ikke en Saab -
hvis den ikke har funktionen med lys der tænder fortil når bakgear lægged i
Så næste lille projekt i "projektet" bliver dette: Her er der plads nok -
tror det er noget som er forberedt til US bilerne
Men her første test, kun med strøm lånt fra batteri: Lyser godt op her Lige sådan som man gerne vil have det
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: Saab OG 9-3 "Sport Edition" alá Amy
Så blev det tid til at gå i krig med resten af det som der stod i annoncen -
nemlig rudehejs bag der bag
Men hvorfor tager han nu hele dør af for byte af ruderhejs Det er der nok nogle som undre sig over nu
.
.
.
.
Vi skal lige igen tilbage -
til noget af det som der stod i annoncen:
Välvårdad och mkt fin bil invändigt för den som kan skruva eller känner billig mek.
Kända fel: litet oljeläckage.
Troligen topplockspackningen, droppar på katalysatorn vilket besiktningen inte godkände.
Dessutom behöver handbromsbelägg bytas på en sida.
Fönsterhissarna bak funkar ej, elmotorer hela men trassel i vajer.
Lite rostangrepp i dörrar.
Allt annat funkar såsom acc, all elektronik, display mm.
Motor och växellåda går fint. Inga fläckar och stolarna är i toppskick med delskinn.
Relativt nya ok bak och helt nya skivor fram. Bromsrör och ABS-kransar bytta för ca 1-2 år sedan.
Og jo tak Der var masser af rust her: På noget af det mest kedelige sted
Men det gider jeg ikke stå og slås med -
så går istedet ind på lager og henter en frisk dør Her fortæller historien nemlig ikke, at jeg under tiden har fundet en anden dør -
i helt den samme farve på en af alle disse ture til "skroten" Det er jo en af "fordelene" i dag med en ældre OG 9-3 .....
der er masser af dem på skroten.
Og efter en lettere vask Så "hægter" vi den på plads: Noget af en meget "simpelt" konstruktion til disse bagdøre må man sige
Men det elektriske kunne man godt ønske sig lidt bedre udført-
Ikke så "lige til" som med dørene foran Nå men det skal da ikke tage gejsten fra en
Lidt pillearbejde med ledninger etc etc -
og vi har atter fungerende rudehejs venstre bag Jag valgte at demontere det ydre håndtag -
dersom det ikke var så kønt at se på: Og slet ikke så tosset med farve heller -
ser ud som om jeg slipper godt fra det i bedste stil som med gamle Ruby Men det ser vi efter al støv er vasket af.
Slet ikke så tosset en dag -
2 fluer i et smæk her med rust og rudehejs
nemlig rudehejs bag der bag
Men hvorfor tager han nu hele dør af for byte af ruderhejs Det er der nok nogle som undre sig over nu
.
.
.
.
Vi skal lige igen tilbage -
til noget af det som der stod i annoncen:
Välvårdad och mkt fin bil invändigt för den som kan skruva eller känner billig mek.
Kända fel: litet oljeläckage.
Troligen topplockspackningen, droppar på katalysatorn vilket besiktningen inte godkände.
Dessutom behöver handbromsbelägg bytas på en sida.
Fönsterhissarna bak funkar ej, elmotorer hela men trassel i vajer.
Lite rostangrepp i dörrar.
Allt annat funkar såsom acc, all elektronik, display mm.
Motor och växellåda går fint. Inga fläckar och stolarna är i toppskick med delskinn.
Relativt nya ok bak och helt nya skivor fram. Bromsrör och ABS-kransar bytta för ca 1-2 år sedan.
Og jo tak Der var masser af rust her: På noget af det mest kedelige sted
Men det gider jeg ikke stå og slås med -
så går istedet ind på lager og henter en frisk dør Her fortæller historien nemlig ikke, at jeg under tiden har fundet en anden dør -
i helt den samme farve på en af alle disse ture til "skroten" Det er jo en af "fordelene" i dag med en ældre OG 9-3 .....
der er masser af dem på skroten.
Og efter en lettere vask Så "hægter" vi den på plads: Noget af en meget "simpelt" konstruktion til disse bagdøre må man sige
Men det elektriske kunne man godt ønske sig lidt bedre udført-
Ikke så "lige til" som med dørene foran Nå men det skal da ikke tage gejsten fra en
Lidt pillearbejde med ledninger etc etc -
og vi har atter fungerende rudehejs venstre bag Jag valgte at demontere det ydre håndtag -
dersom det ikke var så kønt at se på: Og slet ikke så tosset med farve heller -
ser ud som om jeg slipper godt fra det i bedste stil som med gamle Ruby Men det ser vi efter al støv er vasket af.
Slet ikke så tosset en dag -
2 fluer i et smæk her med rust og rudehejs
- nemssaab
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: Saab OG 9-3 "Sport Edition" alá Amy
Hej Plankan,
Hvor langt er du tidsmæssigt på dette stadie - eller hvor lang tid har du brugt for at nå hertil?
Mvh, Niels-Erik
Hvor langt er du tidsmæssigt på dette stadie - eller hvor lang tid har du brugt for at nå hertil?
Mvh, Niels-Erik
‘02 9-3 2,0t 5D Jubi
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: Saab OG 9-3 "Sport Edition" alá Amy
Med den venstre side afklaret, så mangler vi lige den højre.
Det var jo samme "Halløj" der med træpind Denne dør lider dog ikke af Norsk chrome syndromet -
så her er det nok bare at bytte selve rudehejs
Jeg plukkede dette "hejs" i samme omgang, t o m fra samme bil -
som dørren kommer fra da det så relativt nyt ud.
Tror faktisk det var byttet, dersom at "nitterne" det sad med -
ikke var magen til dem fra døren og at der næsten ikke var "støv/skit" på det heller
Med de sølle "rester" ude Denne side spec, må man da sige -
at den lever op til en del af teksten i annonce
Fönsterhissarna bak funkar ej, elmotorer hela men "trassel" i vajer.: "Ny" vs gammel/defekt: Og med den "ny" monteret samt forsigtig test: Så er: "Segern min" Med den venstre dør og det ydre håndtag afklaret -
ja så blev det tid til at montere den sammen igen: Langsomt, men sikkert: Så bliver stuen også klar Højer side nu også med "panel" på Der er ikke meget som slår "känslan" af at få en ny bil/tøs ind i familien -
hvor man så fikser alle defekterne, en efter en Og får henne tilbage i den stand hun engang var i fra ny af
Det var jo samme "Halløj" der med træpind Denne dør lider dog ikke af Norsk chrome syndromet -
så her er det nok bare at bytte selve rudehejs
Jeg plukkede dette "hejs" i samme omgang, t o m fra samme bil -
som dørren kommer fra da det så relativt nyt ud.
Tror faktisk det var byttet, dersom at "nitterne" det sad med -
ikke var magen til dem fra døren og at der næsten ikke var "støv/skit" på det heller
Med de sølle "rester" ude Denne side spec, må man da sige -
at den lever op til en del af teksten i annonce
Fönsterhissarna bak funkar ej, elmotorer hela men "trassel" i vajer.: "Ny" vs gammel/defekt: Og med den "ny" monteret samt forsigtig test: Så er: "Segern min" Med den venstre dør og det ydre håndtag afklaret -
ja så blev det tid til at montere den sammen igen: Langsomt, men sikkert: Så bliver stuen også klar Højer side nu også med "panel" på Der er ikke meget som slår "känslan" af at få en ny bil/tøs ind i familien -
hvor man så fikser alle defekterne, en efter en Og får henne tilbage i den stand hun engang var i fra ny af
- nemssaab
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: Saab OG 9-3 "Sport Edition" alá Amy
Flot kabine! Det må man sige.
Hvis du nu skulle kede dig, så har jeg en magen til, som meget gerne måtte få samme tur
Hvis du nu skulle kede dig, så har jeg en magen til, som meget gerne måtte få samme tur
‘02 9-3 2,0t 5D Jubi
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
- nemssaab
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: Saab OG 9-3 "Sport Edition" alá Amy
Den samme tur som du har giver Amy, burde jeg give min Jubi - men mit Jensen GT projekt optager pladsen i garagen og fylder mit sind. Når lærken begynder at synge, så skal jeg have nr.plader på den og9-3 cab 1998, som jeg hentede i Sverige medio oktober, og så skal hun, Vixen i den grad pudses op efter at have været opstaldet i 3 år.
‘02 9-3 2,0t 5D Jubi
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
vi har snart ikke flere af de fine Saab tilbage herover
Man har jo selv gennem årene -
hjulpet til med at få nogle af dem afsted også
Re: Saab OG 9-3 "Sport Edition" alá Amy
Endnu en som gik til DK -nemssaab skrev: ↑18. feb 2020, 21:17Den samme tur som du har giver Amy, burde jeg give min Jubi - men mit Jensen GT projekt optager pladsen i garagen og fylder mit sind. Når lærken begynder at synge, så skal jeg have nr.plader på den og9-3 cab 1998, som jeg hentede i Sverige medio oktober, og så skal hun, Vixen i den grad pudses op efter at have været opstaldet i 3 år.
008CD842-637A-490D-92E0-C667074445D5.jpeg
vi har snart ikke flere af de fine Saab tilbage herover
Man har jo selv gennem årene -
hjulpet til med at få nogle af dem afsted også
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: Saab OG 9-3 "Sport Edition" alá Amy
Med stuen, så godt som afklaret -
så skal vi skal videre her.
Der var en pakke at afhente nede hos den lokale "købmand" crème de la crème Kunne bare ikke modstå -
og så et 2.5" af slagsen (Systemet her alene, kostede mere end hvad jeg gav for Amy)
Opdagede senere i projektet, at det forreste rør -
ja det så ikke så godt ud alligevel Atterigen, så havde jeg heldet med mig -
på en af mine "ture" sad dette ikke så gamle rør Ville da være synd hvis det bare skulle presses -
og måske blive til en korea/riskoger i sit næste liv
Så tilbage/op med de 2 stk varmeskjold igen: Og så få det nye system "under construction" Det er pasform i bedste Saab org stil skal jeg lige love for En anden ting der ikke er skrevet om -
ja det er "kanistern" bag.
den "ny/anden" er også kommet på plads: Den gamle opdagede jeg sørme at der var sprække i
så skal vi skal videre her.
Der var en pakke at afhente nede hos den lokale "købmand" crème de la crème Kunne bare ikke modstå -
og så et 2.5" af slagsen (Systemet her alene, kostede mere end hvad jeg gav for Amy)
Opdagede senere i projektet, at det forreste rør -
ja det så ikke så godt ud alligevel Atterigen, så havde jeg heldet med mig -
på en af mine "ture" sad dette ikke så gamle rør Ville da være synd hvis det bare skulle presses -
og måske blive til en korea/riskoger i sit næste liv
Så tilbage/op med de 2 stk varmeskjold igen: Og så få det nye system "under construction" Det er pasform i bedste Saab org stil skal jeg lige love for En anden ting der ikke er skrevet om -
ja det er "kanistern" bag.
den "ny/anden" er også kommet på plads: Den gamle opdagede jeg sørme at der var sprække i
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: Saab OG 9-3 "Sport Edition" alá Amy
Med udstødning på plads og efter at have hørt hvor dejligt den "synger" -
synd man ikke kan lægge små klip op her med det på
Så blev det tid til at gå i krig med det forreste, d v s en større service etc etc Her er en ting jeg hurtigt lærte mig om "std failure" på OG 9-3
Kåben der ligger over her -
ja den ligger også og "gnaver" på dette rør her: Ikke særligt "nice" Men nu har jeg bestemt mig for at "nulle" det hele her -
d v s at bytte "rubbet" med rem/hjul/pumpe etc etc Med remmen demonteret: Das "Snake" Klart til at demontere vandpumpe: Og med den "borte" Jeg vil nu gerne bytte alle O-ring x3 -
så vi skal lige have den "tapp" med ud fra blokken: Her ser man tydelig at på T7 blokket -
så er der ikke længere noget "hak/styretapp" som på T5: Og så med den gamle vandpumpe demonteret:
synd man ikke kan lægge små klip op her med det på
Så blev det tid til at gå i krig med det forreste, d v s en større service etc etc Her er en ting jeg hurtigt lærte mig om "std failure" på OG 9-3
Kåben der ligger over her -
ja den ligger også og "gnaver" på dette rør her: Ikke særligt "nice" Men nu har jeg bestemt mig for at "nulle" det hele her -
d v s at bytte "rubbet" med rem/hjul/pumpe etc etc Med remmen demonteret: Das "Snake" Klart til at demontere vandpumpe: Og med den "borte" Jeg vil nu gerne bytte alle O-ring x3 -
så vi skal lige have den "tapp" med ud fra blokken: Her ser man tydelig at på T7 blokket -
så er der ikke længere noget "hak/styretapp" som på T5: Og så med den gamle vandpumpe demonteret:
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: Saab OG 9-3 "Sport Edition" alá Amy
Videre i servicen her -
pakning til ventildæksel, ja den "sveder" også lidt hist og her: Og med "kassetten" demonteret -
så lige tage en tjek på hvor gammel den nu er
Skiftet allerede til en med uge 25 og år 2006: Når jeg nu tænker mig lidt om -
så var der vist også noget om, at Saab byttede dem på garanti en årgang....
Nå, men med dæksel af -
så ser det sådan her ud i en motor med 264.000 på uret: I samme omgang og med kølersystem "tømt" -
hvorfor så ikke også lige så godt bytte nogle af "giverne" ud Her den nye vandpumpe på som plads: Der er som sagt ikke nogen form for stress med projektet, men da jeg en dag ligger under Amy -
ja så breder min nysgerrighed sig altså lidt her Som man kan se, ja så "sveder" tøsen også omkring krumtappen -
Amy er jo på trods af X2 upgrade med "ventilation" stadievæk en "oilslugder" af slagsen
Min nysgerrighed omkring hvordan mon en 110% passet bil/motor -
med olieskift for hvert år eller hver 10.000Km, kan se ud i bundkar
Ja den tager overhånd, så -
her er bundkar "nede", helt untoucth: Sådan er det første indtryk: Ja døm selv: Men nu er det da fint "renset": Klart til endnu mange svenske "mil" på landevejene
pakning til ventildæksel, ja den "sveder" også lidt hist og her: Og med "kassetten" demonteret -
så lige tage en tjek på hvor gammel den nu er
Skiftet allerede til en med uge 25 og år 2006: Når jeg nu tænker mig lidt om -
så var der vist også noget om, at Saab byttede dem på garanti en årgang....
Nå, men med dæksel af -
så ser det sådan her ud i en motor med 264.000 på uret: I samme omgang og med kølersystem "tømt" -
hvorfor så ikke også lige så godt bytte nogle af "giverne" ud Her den nye vandpumpe på som plads: Der er som sagt ikke nogen form for stress med projektet, men da jeg en dag ligger under Amy -
ja så breder min nysgerrighed sig altså lidt her Som man kan se, ja så "sveder" tøsen også omkring krumtappen -
Amy er jo på trods af X2 upgrade med "ventilation" stadievæk en "oilslugder" af slagsen
Min nysgerrighed omkring hvordan mon en 110% passet bil/motor -
med olieskift for hvert år eller hver 10.000Km, kan se ud i bundkar
Ja den tager overhånd, så -
her er bundkar "nede", helt untoucth: Sådan er det første indtryk: Ja døm selv: Men nu er det da fint "renset": Klart til endnu mange svenske "mil" på landevejene
- nemssaab
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: Saab OG 9-3 "Sport Edition" alá Amy
Tak, Plankan - tråden er bestemt stadig meget læsværdig.
Meget illustrativt at se, hvad olieskift for hver 10000 km gør af godt i forhold til sludge.
Meget illustrativt at se, hvad olieskift for hver 10000 km gør af godt i forhold til sludge.
‘02 9-3 2,0t 5D Jubi
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Ja det er de ærlige billeder af sagen, sådan kan det se ud efter 14 år og 264.000 Km -
når der byttes olie for hvert 10.000 Km eller 12 mån
Tror stadievæk, at hvis man ikke havde haft denne idiotiske "long life" service -
så havde Saab nok aldrig haft dette problem med Slugde i det omfang........
Re: Saab OG 9-3 "Sport Edition" alá Amy
Ja det er de ærlige billeder af sagen, sådan kan det se ud efter 14 år og 264.000 Km -
når der byttes olie for hvert 10.000 Km eller 12 mån
Tror stadievæk, at hvis man ikke havde haft denne idiotiske "long life" service -
så havde Saab nok aldrig haft dette problem med Slugde i det omfang........
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: Saab OG 9-3 "Sport Edition" alá Amy
Men...........
Der går alligevel kuk i det
Da jeg fik dæksel af, så ser jeg direkte , at der er noget galt -
kæden mellem de 2 hjul er "skæv"
På trods af at tøsen var helt stille med kæden ved køb -
(eller's havde jeg aldrig handlet henne)
Ja så er den alligevel lidt gal......
Det ses også her når man "nuller" -
drev/hjul til højre ser man spor på siden af/fra kæden: Og vi skal ikke snakke om hvor "langt fra" -
knasten står ved "markering" Med spænderen aflastet og demonteret: Ja så viser det sig, at den er næsten helt ude -
er kun et "hak" tilbage enligt Saab's "data" på kædesystem Og så er vi der igen, da det er min mor som skal have tøsen -
så går det jo ikke at ignorera problemet her.
Ville nu også være alt for dumt at ikke fikse det -
spec nu som man kan "komme til" så godt det nu går.
Der blev lagt order på et nyt "transmission kit -
og under tiden begyndte jeg at demontere det gamle: Lige nød til at holde det hele på plads først: Og med "låget" af ser vi hele herligheden: Alt det gamle er nu borte: Og her kom det nye så på plads: Her vælger jeg så at gøre noget, som får nogle til at "reagere" -
der kommer nemlig ikke nogen ny "sats" på til balanceakselene.
Det forbliver et "lukke system" -
og så på med kåben igen: Nyt rent og fint, og nej, jeg har aldrig været typen -
som "bruger" mig af de gule markeringer når det skal "nulles" Lidt af noget ekstra arbejde man røg på her -
men det tager sig: Trin for trin: De gamle "rester"
Der går alligevel kuk i det
Da jeg fik dæksel af, så ser jeg direkte , at der er noget galt -
kæden mellem de 2 hjul er "skæv"
På trods af at tøsen var helt stille med kæden ved køb -
(eller's havde jeg aldrig handlet henne)
Ja så er den alligevel lidt gal......
Det ses også her når man "nuller" -
drev/hjul til højre ser man spor på siden af/fra kæden: Og vi skal ikke snakke om hvor "langt fra" -
knasten står ved "markering" Med spænderen aflastet og demonteret: Ja så viser det sig, at den er næsten helt ude -
er kun et "hak" tilbage enligt Saab's "data" på kædesystem Og så er vi der igen, da det er min mor som skal have tøsen -
så går det jo ikke at ignorera problemet her.
Ville nu også være alt for dumt at ikke fikse det -
spec nu som man kan "komme til" så godt det nu går.
Der blev lagt order på et nyt "transmission kit -
og under tiden begyndte jeg at demontere det gamle: Lige nød til at holde det hele på plads først: Og med "låget" af ser vi hele herligheden: Alt det gamle er nu borte: Og her kom det nye så på plads: Her vælger jeg så at gøre noget, som får nogle til at "reagere" -
der kommer nemlig ikke nogen ny "sats" på til balanceakselene.
Det forbliver et "lukke system" -
og så på med kåben igen: Nyt rent og fint, og nej, jeg har aldrig været typen -
som "bruger" mig af de gule markeringer når det skal "nulles" Lidt af noget ekstra arbejde man røg på her -
men det tager sig: Trin for trin: De gamle "rester"
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: Saab OG 9-3 "Sport Edition" alá Amy
Før vi montere bundkar tilbage på sin plads -
så skal der lige byttes 2 stk O-ringe til Med dem på plads -
ja så blev det tid til Saab's eget røde "snask" Med bundkar på plads -
ja så bydes der lige på endnu en gang x2 O-ringe Det er til oliekøler som tilhøre motor: Vandpumpe med alle rør og slanger: Og så blev det til til at tage domkraft væk igen -
monterer org fæste så motor endnu engang holdes oppe via dette "motorok"
(aner ikke hvad det hedder på DK sprog) Så var det ellers tid for at montere das "snake" Men som det fjols man var -
ja så glemte jeg da at bestille ny O-ring til den Men her man ellers den ny kædespænder: Og her er bundkar oppe på sin plads: 1 stk domkraft på vej ud igen:
så skal der lige byttes 2 stk O-ringe til Med dem på plads -
ja så blev det tid til Saab's eget røde "snask" Med bundkar på plads -
ja så bydes der lige på endnu en gang x2 O-ringe Det er til oliekøler som tilhøre motor: Vandpumpe med alle rør og slanger: Og så blev det til til at tage domkraft væk igen -
monterer org fæste så motor endnu engang holdes oppe via dette "motorok"
(aner ikke hvad det hedder på DK sprog) Så var det ellers tid for at montere das "snake" Men som det fjols man var -
ja så glemte jeg da at bestille ny O-ring til den Men her man ellers den ny kædespænder: Og her er bundkar oppe på sin plads: 1 stk domkraft på vej ud igen:
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: Saab OG 9-3 "Sport Edition" alá Amy
Hej Plankan
Angående slidte kæder or styr op B2x5 så tror jeg det er normalt for næsten alle disse motorer med 300+ kkm på klokken. De fleste af os lever bare med det så længe det ikke rasler for meget Så det er super at du har haft mod på at skifte det hele på den gamle dame
Men er det godt nok muligt at skifte det hele uden at tage motoren helt ud på en 9-3? Jeg troede ikke der var nok plads.
Jeg kan selvfølgelig se at forbroen (bærerammen kalder de den vist i WIS) er afmonteret, hvilket jo er nødvendigt for at hive bundkarret af. Kan man derved vippe motoren nok rundt så endedækslet kan fjernes og monteres igen?
"Motorok" Frit oversat "motoråg". Den kaldes ved biltema "motorløft" og andre steder motorbom, hvilket nok er det mest korrekte.
<Slut på dansk lektion >
MVH Mads
Angående slidte kæder or styr op B2x5 så tror jeg det er normalt for næsten alle disse motorer med 300+ kkm på klokken. De fleste af os lever bare med det så længe det ikke rasler for meget Så det er super at du har haft mod på at skifte det hele på den gamle dame
Men er det godt nok muligt at skifte det hele uden at tage motoren helt ud på en 9-3? Jeg troede ikke der var nok plads.
Jeg kan selvfølgelig se at forbroen (bærerammen kalder de den vist i WIS) er afmonteret, hvilket jo er nødvendigt for at hive bundkarret af. Kan man derved vippe motoren nok rundt så endedækslet kan fjernes og monteres igen?
"Motorok" Frit oversat "motoråg". Den kaldes ved biltema "motorløft" og andre steder motorbom, hvilket nok er det mest korrekte.
<Slut på dansk lektion >
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99