"Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Redaktør: Bestyrelsen
- Carlsson
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
En Saab 9000 uden turbo-ur
Næ, hør nu, så kan man da lige så godt køre i en Opel...
Næ, hør nu, så kan man da lige så godt køre i en Opel...
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
En limousine med muller.
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Med det meste af stuen "ude" -
ja så får jeg en mindre "flashback" med minder fra tiden med gamle Ruby
Ruby som i 2012 blev den første 9K i Familien her -
ja hun blev også en tøs hvor jeg fik "afprøvet/leget" med mange ting
Nogle af dem, ja det var noget jeg allerede havde testet mig frem med i OG 900 -
og det kunne man da også sagtens "kopiere" i en 9K
Så da jeg nu selv er blevet 110% 9K ejer -
ja så er det jo frit spil og lidt til her
En ting jeg godt kan lide i mine biler, uanset om det er OG 900 eller 9K -
så er det noget man i dag finder som standard i de fleste biler......
Nemlig "gulv/instegs" belysning.
Billede fra tiden med Ruby: Så det skal vi lige igang med at lave en "replay" på
Mål, tjek op -
tjek op igen og så afslut med et siste tjek op Og når du tror du har fået det rigtigt -
så er det bare med at komme igang: Har du fået lavet det korrekt -
ja så skal det se sådan her ud Ser bare super duper ud altså Resultatet af just dette her lader vente lidt endnu på sig, men kan da under tiden -
byde på et billede som det tog sig ud i "Ruby" Så må man jo bare håbe at dette også lykkes i "Cego"
En anden ting der "gik mig lidt på", det var Airbag eller rettere sagt -
de x2 stk "plastic" der sidder, hvor der senere i OG 9-5/9-3 kom "knapper" til stereo.
Når man engang har ejet eller kørt dem -
ja så føles dette her lidt "billigt" på en måde Nu er denne Airbag jo mere eller mindre den samme af slagsen -
så jeg fik en idé her Det er jo de samme X4 skruer her: Så af med disse små "fake" kåber: På en af alle mine ture på skroten, ja så fandt jeg disse her -
fra en 9-5 Aero med "tomatgear" Da disse nu ikke skal bruges til noget, andet end er til "pynt" -
så klipper jeg alle ledninger:
Men se her: Tænk engang, hvis Saab allerede havde haft denne løsning -
på de siste årgange af 9K Pjat/latterligt/dumt måske
Men det ser sq bare så meget bedre ud
ja så får jeg en mindre "flashback" med minder fra tiden med gamle Ruby
Ruby som i 2012 blev den første 9K i Familien her -
ja hun blev også en tøs hvor jeg fik "afprøvet/leget" med mange ting
Nogle af dem, ja det var noget jeg allerede havde testet mig frem med i OG 900 -
og det kunne man da også sagtens "kopiere" i en 9K
Så da jeg nu selv er blevet 110% 9K ejer -
ja så er det jo frit spil og lidt til her
En ting jeg godt kan lide i mine biler, uanset om det er OG 900 eller 9K -
så er det noget man i dag finder som standard i de fleste biler......
Nemlig "gulv/instegs" belysning.
Billede fra tiden med Ruby: Så det skal vi lige igang med at lave en "replay" på
Mål, tjek op -
tjek op igen og så afslut med et siste tjek op Og når du tror du har fået det rigtigt -
så er det bare med at komme igang: Har du fået lavet det korrekt -
ja så skal det se sådan her ud Ser bare super duper ud altså Resultatet af just dette her lader vente lidt endnu på sig, men kan da under tiden -
byde på et billede som det tog sig ud i "Ruby" Så må man jo bare håbe at dette også lykkes i "Cego"
En anden ting der "gik mig lidt på", det var Airbag eller rettere sagt -
de x2 stk "plastic" der sidder, hvor der senere i OG 9-5/9-3 kom "knapper" til stereo.
Når man engang har ejet eller kørt dem -
ja så føles dette her lidt "billigt" på en måde Nu er denne Airbag jo mere eller mindre den samme af slagsen -
så jeg fik en idé her Det er jo de samme X4 skruer her: Så af med disse små "fake" kåber: På en af alle mine ture på skroten, ja så fandt jeg disse her -
fra en 9-5 Aero med "tomatgear" Da disse nu ikke skal bruges til noget, andet end er til "pynt" -
så klipper jeg alle ledninger:
Men se her: Tænk engang, hvis Saab allerede havde haft denne løsning -
på de siste årgange af 9K Pjat/latterligt/dumt måske
Men det ser sq bare så meget bedre ud
- Carlsson
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Næ hør nu Plankan, først et instrument hvor turbo nålen mangler og derefter dummy knapper i rattet
Hvad bliver det næste ???
Hvad bliver det næste ???
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
En limousine med muller.
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
men har man ikke lyst til at læse/følge hvad jeg skriver.....
Så er det jo frit valg på at lade være
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Ja som sagt, det har nok med alder at gøre -
men har man ikke lyst til at læse/følge hvad jeg skriver.....
Så er det jo frit valg på at lade være
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Hej Plankan (og Carlsson)
Jeg har bestemt lyst til at læse (og tænker også mit ), så skal vi ikke bare holde det i den venskabelige tone og undre os?...
Mvh/NC
PS: Jeg ville blive superglad for datoer på de forskellige steg -jeg har fx bestilt pærer til mit instrumenthus, men en del af dem kan ikke længere skaffes fra Orio.
Jeg har bestemt lyst til at læse (og tænker også mit ), så skal vi ikke bare holde det i den venskabelige tone og undre os?...
Mvh/NC
PS: Jeg ville blive superglad for datoer på de forskellige steg -jeg har fx bestilt pærer til mit instrumenthus, men en del af dem kan ikke længere skaffes fra Orio.
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- Carlsson
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Der er absolut ingen uvenskabelig tone fra mig, og hvis der ikke er plads til lidt spøg og drilleri her bliver det da lige så kedeligt som at køre i en Doyoda...
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
En limousine med muller.
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Se nu bare der -
pakketid igen
Som man kan se, så kommer den ene fra Saab Web shop -
og den anden fra SSK Der er jo som bekendt "Hylder/plads" i midterkonsol -
men med tiden, ja så blir de bare ikke så pæne at se på
Så da jeg opdagede at den lille fandtes ny på "Saab's webshop" -
samt at "SSK" havde 1 stk tilbage af den store
Jag så kunne det ikke gå hurtigt nok med at få lagt en order på dem -
og her er de så
Med 1é trin til belysning af gulv afklaret -
ja så skal vi videre til den næste af slagsen.
Den som jeg også lavede i de fleste af mine OG900 -
d v s belysning i det nederste "fack"
Klar til at mærke op: Og hvad er det så lige vi skal have på plads her -
jo det er 1 stk "sådan her" De fleste af jer -
kender den helt sikkert som belysning i handskerum.....
Så er vi der igen, mål op -
et tjek på det, og så lige siste tjek på opmålning Altid lige nervøst sådan noget her -
spec når det også er med NOS dele..... So far, so good ..... Så skal der bare lige "justeres" lidt med en fil -
samt laves nye ledninger
Det hele overgår så til at begynde med montering i tøsen -
men en 9K er jo lidt anderledes indrettet
I en OG 900 finder man ikke disse her: Og som standard, ja så "dækker" de den nye belysningen til -
så den går jo ikke .....
Man er nød til at "modifiere" lidt -
og her ser vi alle x5 "rester" fra denne operation: Så kom vi endelig der, hvor al det elektriske er afklaret: Og så kommer det store spørgsmål -
fungere det nu også som det er tænkt
Voli´a Bare med at komme videre så -
vi montere instrumenthuset tilbage på sin plads igen: Og nu går det tjep her -
"panel" er også tilbage på sin plads To be continued
pakketid igen
Som man kan se, så kommer den ene fra Saab Web shop -
og den anden fra SSK Der er jo som bekendt "Hylder/plads" i midterkonsol -
men med tiden, ja så blir de bare ikke så pæne at se på
Så da jeg opdagede at den lille fandtes ny på "Saab's webshop" -
samt at "SSK" havde 1 stk tilbage af den store
Jag så kunne det ikke gå hurtigt nok med at få lagt en order på dem -
og her er de så
Med 1é trin til belysning af gulv afklaret -
ja så skal vi videre til den næste af slagsen.
Den som jeg også lavede i de fleste af mine OG900 -
d v s belysning i det nederste "fack"
Klar til at mærke op: Og hvad er det så lige vi skal have på plads her -
jo det er 1 stk "sådan her" De fleste af jer -
kender den helt sikkert som belysning i handskerum.....
Så er vi der igen, mål op -
et tjek på det, og så lige siste tjek på opmålning Altid lige nervøst sådan noget her -
spec når det også er med NOS dele..... So far, so good ..... Så skal der bare lige "justeres" lidt med en fil -
samt laves nye ledninger
Det hele overgår så til at begynde med montering i tøsen -
men en 9K er jo lidt anderledes indrettet
I en OG 900 finder man ikke disse her: Og som standard, ja så "dækker" de den nye belysningen til -
så den går jo ikke .....
Man er nød til at "modifiere" lidt -
og her ser vi alle x5 "rester" fra denne operation: Så kom vi endelig der, hvor al det elektriske er afklaret: Og så kommer det store spørgsmål -
fungere det nu også som det er tænkt
Voli´a Bare med at komme videre så -
vi montere instrumenthuset tilbage på sin plads igen: Og nu går det tjep her -
"panel" er også tilbage på sin plads To be continued
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Det tager sig, langsomt men sikkert:
fordelen med det er X2.
"låner" strøm til belysning fra askebæger, d v s at så kan jeg regulere styrken -
via "dimmer" til belysningen i samme styrke som Cego's org. belysning
Der bliver ikke "cuttet" eller lavet anden form for "skade" -
man kan på 2 min "återställa" det hele
Sådan, så er vi ved at være der: Som man kan se her, ja så "dropper" jeg det org 9K soundsystem -
dette af 2 årsager: 1: Det org 9K system fungerede som sådan oki -
men desværre så var "display" i CD-spiller "skadet"
2: Jeg har haft denne stereo her i Kvartz -
den fylder mine behov bedre ikke bare fordi den har CD spiller, men også USB
(Og nej, jeg er generation 67 som "aldrig" kommer til at eje en af disse moderne Ipod etc etc )
Lyden bliver absolut ikke mindre god i Cego for det -
hun har jo A50 standard med x8 højtalere
En andel fordel med denne "nyere" stereo -
man kan justere/stille "farven" i den så den passer med det "øvrige"
(Vi kommer dertil lidt senere)
Med det meste af panel afklaret -
så skal vi ikke glemme den del i midten: Samt tilbehøret der fandtes til den Dette dejlige org tilbehør som også høre til Cego: Suger godt dette læder ser jeg nu, må lige have en ekstra gang til
Igen, så ser dette her helt okey ud Og med det meste monteret på plads, så ser det bare så godt ud -
dette her er lige et "cockpit" i min stil Her ser man også belysning af den nyere stereo, med de "option's" den har -
så ser bare helt okey ud
Instrumenthuset efter alle pærer samt den ene del der er byttet: Overrasker mig lidt, at der ikke blev den mindste forskel -
på farve/styrke i nålene
Vask af ellers nok så "beskidte" højtalergaller: Og med det store "låg" lagt på plads: Sådan, nu begynder det atter at ligne noget Noget som jeg sagtens kan leve med
Og så kom vi endelig til det her
Jeg har lavet et lille "kit" med ledninger -fordelen med det er X2.
"låner" strøm til belysning fra askebæger, d v s at så kan jeg regulere styrken -
via "dimmer" til belysningen i samme styrke som Cego's org. belysning
Der bliver ikke "cuttet" eller lavet anden form for "skade" -
man kan på 2 min "återställa" det hele
Sådan, så er vi ved at være der: Som man kan se her, ja så "dropper" jeg det org 9K soundsystem -
dette af 2 årsager: 1: Det org 9K system fungerede som sådan oki -
men desværre så var "display" i CD-spiller "skadet"
2: Jeg har haft denne stereo her i Kvartz -
den fylder mine behov bedre ikke bare fordi den har CD spiller, men også USB
(Og nej, jeg er generation 67 som "aldrig" kommer til at eje en af disse moderne Ipod etc etc )
Lyden bliver absolut ikke mindre god i Cego for det -
hun har jo A50 standard med x8 højtalere
En andel fordel med denne "nyere" stereo -
man kan justere/stille "farven" i den så den passer med det "øvrige"
(Vi kommer dertil lidt senere)
Med det meste af panel afklaret -
så skal vi ikke glemme den del i midten: Samt tilbehøret der fandtes til den Dette dejlige org tilbehør som også høre til Cego: Suger godt dette læder ser jeg nu, må lige have en ekstra gang til
Igen, så ser dette her helt okey ud Og med det meste monteret på plads, så ser det bare så godt ud -
dette her er lige et "cockpit" i min stil Her ser man også belysning af den nyere stereo, med de "option's" den har -
så ser bare helt okey ud
Instrumenthuset efter alle pærer samt den ene del der er byttet: Overrasker mig lidt, at der ikke blev den mindste forskel -
på farve/styrke i nålene
Vask af ellers nok så "beskidte" højtalergaller: Og med det store "låg" lagt på plads: Sådan, nu begynder det atter at ligne noget Noget som jeg sagtens kan leve med
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Som man kan se her:
ja så ligner det mere og mere en bil igen Også klart der bag i "skuffen": "Home sweet home" Og med lidt "12V" Velkommen ind ind i "varmen" Jeg elsker når at man kan lave sit "eget" Cockpit i den "personlige" stil Dette her kan jeg sagtens leve med Indtil videre har dette kun været mest "leg" -
der er jo som sagt 2 ting vi skal til og gå i krig med
Bremser der "hugger" rimligt meget -
og så dette ABS problem
Så mangler der kun en ting i stuen nu:
Og med det monteret -ja så ligner det mere og mere en bil igen Også klart der bag i "skuffen": "Home sweet home" Og med lidt "12V" Velkommen ind ind i "varmen" Jeg elsker når at man kan lave sit "eget" Cockpit i den "personlige" stil Dette her kan jeg sagtens leve med Indtil videre har dette kun været mest "leg" -
der er jo som sagt 2 ting vi skal til og gå i krig med
Bremser der "hugger" rimligt meget -
og så dette ABS problem
- Esbenw
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Det ser virkelig godt ud, jeg kan virkelig godt lide lyset i den kabine den ser generelt ud til at være i god stand med rust også den bil. Som sagt så er mit kendskab til 9000 lille men generet ser kabinen ud til at være i ret høj kvalitet en lille ting som sæde varme der har 4 niveauer hvor den gamle 9-3 have tænd slukket, og den nye har 2. Hvordan er kvaliteten egentlig sammenlignet med andre saaber?
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Tøsen er rimelig okey for alder og Km, men der begynder dog -
at komme lidt i det småt på forskærmene .........
Jo det er sant
I dag må man anse det for at være en gammel af slagsen, men den holder stadievæk en fin "standard" -
hvor der er absolut intet der giver "lyd" fra sig ved bump etc etc
En anden ting er sæderne -
de føles på en eller anden måde som lidt bedre bygget sammen
Skal man se til at Saab på den tid gik fra OG 900 og så til 9K -
så må man da sige det var noget af et spring ud/satsning på at prøve og komme med i "premium" ligan
Vejen der til var lang og hård -
og det var vel først med CS/e bilerne det meste kom på plads.
Den er vel heller ikke den letteste at skrue på af alle Saab'erne -
men når først man kommer ind i det, ja så er den faktisk helt okey
(Dette er min personlige mening med og omkring 9K)
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Thnx
Tøsen er rimelig okey for alder og Km, men der begynder dog -
at komme lidt i det småt på forskærmene .........
Jo det er sant
I dag må man anse det for at være en gammel af slagsen, men den holder stadievæk en fin "standard" -
hvor der er absolut intet der giver "lyd" fra sig ved bump etc etc
En anden ting er sæderne -
de føles på en eller anden måde som lidt bedre bygget sammen
Ja altså, en 9K er jo noget lidt for sig selv
Skal man se til at Saab på den tid gik fra OG 900 og så til 9K -
så må man da sige det var noget af et spring ud/satsning på at prøve og komme med i "premium" ligan
Vejen der til var lang og hård -
og det var vel først med CS/e bilerne det meste kom på plads.
Den er vel heller ikke den letteste at skrue på af alle Saab'erne -
men når først man kommer ind i det, ja så er den faktisk helt okey
(Dette er min personlige mening med og omkring 9K)
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Så blev der handlet pære ind til lillemor
ja så gik jeg også "all-in" på den øvrige belysning
Begynder med det lidt lettere, nemlig dem der sidder i dørrene -
her ser man det org. "look": En lettere vask af bag/indsiden -
samt den nye LED: Og man får dette resultat her Fordør er det blot til at lave det samme på: Og med de 2 i højre side i samme omgang -
så blev det også tid til at bytte belysningen i skuffen Der er skam også handlet ind til det foran -
her ser vi forskellen på parkering/positions belysningen Med begge 2 byttet: Her resultatet i dørrene -
samt med positions belysning Indtil videre byttet: Der er mere på G -
men har bare ikke lige fået det med posten på dette tidspunkt.
Men noget andet der derimod er kommet med posten Det er fra "Transportstyrelsen" og yes -
det er X2 nye nummerplader alá 160:- Brev nummer 2 -
det er fra "Saabmuseet: Ja det er til nummerplade bag -
og så med en lille "bonus"
Foruden at bytte det meste der sidder i instrumenthuset -ja så gik jeg også "all-in" på den øvrige belysning
Begynder med det lidt lettere, nemlig dem der sidder i dørrene -
her ser man det org. "look": En lettere vask af bag/indsiden -
samt den nye LED: Og man får dette resultat her Fordør er det blot til at lave det samme på: Og med de 2 i højre side i samme omgang -
så blev det også tid til at bytte belysningen i skuffen Der er skam også handlet ind til det foran -
her ser vi forskellen på parkering/positions belysningen Med begge 2 byttet: Her resultatet i dørrene -
samt med positions belysning Indtil videre byttet: Der er mere på G -
men har bare ikke lige fået det med posten på dette tidspunkt.
Men noget andet der derimod er kommet med posten Det er fra "Transportstyrelsen" og yes -
det er X2 nye nummerplader alá 160:- Brev nummer 2 -
det er fra "Saabmuseet: Ja det er til nummerplade bag -
og så med en lille "bonus"
- kesr
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Tak for en god tråd! Og respekt for et godt stykke arbejde. Den er virkelig flot sådan en 9000 i sølv.
Saab CV
2014 - Saab 9-3 2.0t '08
2007-14 Saab 9-3 2.0t SE '01
2004-07 Saab 900 S 2.0 '96
snygg, snabb, snål
Far, mor, storesøster, lillesøster og Saab'en
- familie på 5
2014 - Saab 9-3 2.0t '08
2007-14 Saab 9-3 2.0t SE '01
2004-07 Saab 900 S 2.0 '96
snygg, snabb, snål
Far, mor, storesøster, lillesøster og Saab'en
- familie på 5
- Carlsson
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Jeg lavede det meste af lysdiode belysningen selv da jeg ikke var tilfreds med de led pærer man kunne købe for 7 år siden. Måske er de blevet bedre med tiden. Jeg har iøvrigt ikke haft en eneste fejl på de hjemmelavede, i stærk kontrast til hvad man normalt oplever med kinesiske købe pærer.
Nogle af de pærer jeg lavede blev ret aparte for at få den optimale belysning. Her er f.eks. pæren til cigartænderen
Nogle af de pærer jeg lavede blev ret aparte for at få den optimale belysning. Her er f.eks. pæren til cigartænderen
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
En limousine med muller.
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
LED i/på instrumentbrættet er ikke noget jeg er glad for -
har kun dårlig erfarenhed med, det "skær sig" i styrken.
Jeg har det dog oppe i "spot/læselampen", kan til nød og næppe -
strække mig til belysningen over gulvet, men sådan blev det ikke her.
LED har jeg gerne i dørrene da det også er lidt med sikkerhed om aften -
eller's er det "frit slag" i det små uden på tøsen
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Carlsson skrev: ↑29. feb 2020, 13:14Jeg lavede det meste af lysdiode belysningen selv da jeg ikke var tilfreds med de led pærer man kunne købe for 7 år siden. Måske er de blevet bedre med tiden. Jeg har iøvrigt ikke haft en eneste fejl på de hjemmelavede, i stærk kontrast til hvad man normalt oplever med kinesiske købe pærer.
Nogle af de pærer jeg lavede blev ret aparte for at få den optimale belysning. Her er f.eks. pæren til cigartænderen
Cigarlys.jpg
LED i/på instrumentbrættet er ikke noget jeg er glad for -
har kun dårlig erfarenhed med, det "skær sig" i styrken.
Jeg har det dog oppe i "spot/læselampen", kan til nød og næppe -
strække mig til belysningen over gulvet, men sådan blev det ikke her.
LED har jeg gerne i dørrene da det også er lidt med sikkerhed om aften -
eller's er det "frit slag" i det små uden på tøsen
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Nummerplader på Cego er godt nok dem org fra ny af
Men, det er også den "model" -
der hurtigt blev dømt ud p g a dårlig kvalitet: Og dem her, ser heller ikke for godt ud
Så det skal vi lige have skiftet ud mod helt nye: Med det hele demonteret: Men efter alle de år -
ja så skulle det jo ikke blive "bare sådan" at få dem af: Men sådan nogle har man jo på lager Sådan, så er vi klar igen -
til en ny omgang "plader" Og så kom også dagen hvor jeg modtog de LED pære til tågelygterne -
som jeg vandt på tradera auktion for "hele" 50:- Med den ny nummerplade på plads og den ene "pære" bytet -
ja så ser man allerede en vis forskel ........... En forskel til det så meget bedre (Og nej, de "blænder" ikke modkørende)
Da jeg fik tøsen, så fik jeg også dem her med Som det ser ud indtil videre
Men, det er også den "model" -
der hurtigt blev dømt ud p g a dårlig kvalitet: Og dem her, ser heller ikke for godt ud
Så det skal vi lige have skiftet ud mod helt nye: Med det hele demonteret: Men efter alle de år -
ja så skulle det jo ikke blive "bare sådan" at få dem af: Men sådan nogle har man jo på lager Sådan, så er vi klar igen -
til en ny omgang "plader" Og så kom også dagen hvor jeg modtog de LED pære til tågelygterne -
som jeg vandt på tradera auktion for "hele" 50:- Med den ny nummerplade på plads og den ene "pære" bytet -
ja så ser man allerede en vis forskel ........... En forskel til det så meget bedre (Og nej, de "blænder" ikke modkørende)
Da jeg fik tøsen, så fik jeg også dem her med Som det ser ud indtil videre
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Med de nye nummerplader hjemme -
så blev det også tid til at bytte der bag Så ikke lige så "galt ud" som foran -
men her finder man gamle rustne skruer Desværre så har denne nummerplade "ligget imod/på" -
direkte mod bagklappen, og dermed laver x4 små rustangreb Disse er provisorisk "dæmpet" -
må se hvad der sker længere frem om der evt skal afleveres af ting til den lokale maler
Belysningen lader da meget at ønske: Men da heller ikke så mærkeligt -
når man ser resultatet at det som sidder monteret Sørme godt, at man haver "bedre brugt" på lager -
og her sammen med den ny LED pære Og nu ser det da straks så meget bedre ud -
man kan se forskel om ikke andet De gamle "rester" Og det nye fine/dejlige resultat Og så lite "hægte" den ny nummerplade på plads -
sådan en "holder" kan man da godt være bekendt at køre runt med Ser da bare så godt "oplyst" ud
så blev det også tid til at bytte der bag Så ikke lige så "galt ud" som foran -
men her finder man gamle rustne skruer Desværre så har denne nummerplade "ligget imod/på" -
direkte mod bagklappen, og dermed laver x4 små rustangreb Disse er provisorisk "dæmpet" -
må se hvad der sker længere frem om der evt skal afleveres af ting til den lokale maler
Belysningen lader da meget at ønske: Men da heller ikke så mærkeligt -
når man ser resultatet at det som sidder monteret Sørme godt, at man haver "bedre brugt" på lager -
og her sammen med den ny LED pære Og nu ser det da straks så meget bedre ud -
man kan se forskel om ikke andet De gamle "rester" Og det nye fine/dejlige resultat Og så lite "hægte" den ny nummerplade på plads -
sådan en "holder" kan man da godt være bekendt at køre runt med Ser da bare så godt "oplyst" ud
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Et andet "mindre" problem med Cego -
ja det var at, antennen kun gik op til det halve af hvad den burde Men den gik heller ikke 100% ned Der var dog ingen "mislyde", eller noget der tydede på at den "hoppede over" -
men se lige her Lige til at pille af: De sølle rester Så jeg lod antenne stå i 24 Tim. med lidt påfyldning af 5-56 x-antal gange, og se bare her -
efter lidt "motion" og den behandling Nu går den ikke bare helt op i "top" -
men også helt ned i "bund" Dejligt man har res. dele på eget "lager"
ja det var at, antennen kun gik op til det halve af hvad den burde Men den gik heller ikke 100% ned Der var dog ingen "mislyde", eller noget der tydede på at den "hoppede over" -
men se lige her Lige til at pille af: De sølle rester Så jeg lod antenne stå i 24 Tim. med lidt påfyldning af 5-56 x-antal gange, og se bare her -
efter lidt "motion" og den behandling Nu går den ikke bare helt op i "top" -
men også helt ned i "bund" Dejligt man har res. dele på eget "lager"
- Esbenw
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Hvad er det for nogle led pærer du køber? Jeg kan se det skal være h8 pærer jeg skal bruge til min, jeg syntes det ser meget godt ud på min når man har led lys for oven tændt og tåge lys, det ville bare se endnu bedre ud hvis tåge lys også var led
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Ja det skal være H8 fra 2004 9-5 Aero/2008 NG 9-3 -
havde selv den variant på min gamle "Missy" med biltema LED oppe i pos lys Det var dog nogle jeg fik af en ven -
kan ikke huske fabrikat etc etc, men det går at finde
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Ja det skal være H8 fra 2004 9-5 Aero/2008 NG 9-3 -
havde selv den variant på min gamle "Missy" med biltema LED oppe i pos lys Det var dog nogle jeg fik af en ven -
kan ikke huske fabrikat etc etc, men det går at finde
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Tid til at komme igang med og kigge på det lidt mere "alvorlige" på Cego -
d v s bremserne.
Problem nr:1 ABS er rent ud sagt "uhyggelig"
Når man bremse ned til et stop, ja så sker der følgende.....
De siste 10-15 Km/t lige indtil et stop, ja så skyder tøsen bremsepedal op som bare den -
og tværbremser så man er på vej mod rattet/forrude
(Den første tid, ja så kørte vi med den sikring til ABS "trukket ud")
Problem nr:2 Bremseskiver "hugger" som bare den -
af en sådan grad jeg sjældent har været med om før
Kunne næsten godt forstille mig -
at det måske var derfor som ABS "gik ind"
Så, jeg tog chansen og bytter bremse foran først -
de skal jo alligevel byttes.
Men den dag start ikke for godt: Typisk -
dette sker på begge sider Men trods det dårlige humør -
så kan jeg da konstatere der er byttet ankerplader i begge sider Men humøret just den dag, ja det endte op i at arbejdet med bremserne -
det blev lavet uden billeder af det
(Sorry)
Det blev da heller ikke bedre af, at arbejdet med bytte af skiver etc etc -
ja det gjorde Nada for resultatet med ABS
Kun en ting og gøre her, ind og hente Tech.2 -
og ja så fik jeg dette "svar" tilbage: Lidt mysko, forrige ejer byttede alle 4 ABS givere, til nye for 2 år siden -
men jeg bestemmer mig så for at måle dem alle 4 op med multimeter.
Resultatet af det -
ser man her: Her er ikke noget at komme efter -
de ligger alle 4 inden for det godkendte af hvad Saab skriver
d v s bremserne.
Problem nr:1 ABS er rent ud sagt "uhyggelig"
Når man bremse ned til et stop, ja så sker der følgende.....
De siste 10-15 Km/t lige indtil et stop, ja så skyder tøsen bremsepedal op som bare den -
og tværbremser så man er på vej mod rattet/forrude
(Den første tid, ja så kørte vi med den sikring til ABS "trukket ud")
Problem nr:2 Bremseskiver "hugger" som bare den -
af en sådan grad jeg sjældent har været med om før
Kunne næsten godt forstille mig -
at det måske var derfor som ABS "gik ind"
Så, jeg tog chansen og bytter bremse foran først -
de skal jo alligevel byttes.
Men den dag start ikke for godt: Typisk -
dette sker på begge sider Men trods det dårlige humør -
så kan jeg da konstatere der er byttet ankerplader i begge sider Men humøret just den dag, ja det endte op i at arbejdet med bremserne -
det blev lavet uden billeder af det
(Sorry)
Det blev da heller ikke bedre af, at arbejdet med bytte af skiver etc etc -
ja det gjorde Nada for resultatet med ABS
Kun en ting og gøre her, ind og hente Tech.2 -
og ja så fik jeg dette "svar" tilbage: Lidt mysko, forrige ejer byttede alle 4 ABS givere, til nye for 2 år siden -
men jeg bestemmer mig så for at måle dem alle 4 op med multimeter.
Resultatet af det -
ser man her: Her er ikke noget at komme efter -
de ligger alle 4 inden for det godkendte af hvad Saab skriver
- Carlsson
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Det kan jo også være at den forrige ejer har sat uoriginale kinesiske følere i
Eller måske en sprængt tandkrans....
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Det er jo "Intermittent" og ledningen kan sagtens knække på 2 år hvis den ikke er fastgjort korrekt.
Det kan jo også være at den forrige ejer har sat uoriginale kinesiske følere i
Eller måske en sprængt tandkrans....
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
En limousine med muller.
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Sant nok, men så skulle det vel også "synes" når man måler med multimeter -
at man kan "provokere" ved at røre på ledning
Men nu sidder den helt korrekt, så der finder vi ikke fejlen.......
Lader jeg være usagt -
de har da i det mindste den korrekte kontakt til det øvrige elsystem
så havde begge givere af for at "kigge ned" Godt nok manglede der 1 stk plastic i den venstre side -
men det skulle vise sig at ikke gøre nogen forskel.
Historien her, den fortæller endnu ikke -
at forrige ejer også havde byttet begge drivknuder for 2 år siden
Så nej, der var ikke noget at komme efter -
andet end at skal bestille nogle nye dele til fortøj ser jeg
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Sant nok, men så skulle det vel også "synes" når man måler med multimeter -
at man kan "provokere" ved at røre på ledning
Men nu sidder den helt korrekt, så der finder vi ikke fejlen.......
Lader jeg være usagt -
de har da i det mindste den korrekte kontakt til det øvrige elsystem
Den teori var jeg også lidt inde på -
så havde begge givere af for at "kigge ned" Godt nok manglede der 1 stk plastic i den venstre side -
men det skulle vise sig at ikke gøre nogen forskel.
Historien her, den fortæller endnu ikke -
at forrige ejer også havde byttet begge drivknuder for 2 år siden
Så nej, der var ikke noget at komme efter -
andet end at skal bestille nogle nye dele til fortøj ser jeg
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Der var intet, ingen skader på ABS som det blotte øje kunde se her......
Enligt forrige ejer, ja så troede han selv på at han måske var kommet til -
at lave "ravage" da gearkasse skulle monteres tilbage efter byte af kobling
Meget af det arbejde der stod på hans liste -
alt sådant han selv ville have lavet, ja de dele fik jeg jo også sammen med tøsen
Så næste på "skema", bliver at renovere hovedcylinder til kobling: Og den sidder godt gemt af vejen på en 9K: Skal igang med 1 stk "slange" samt 1 stk "rør" Jeg har lagt plasticposer og masser af aviser ud på gulvet -
det plejer at grise godt sådan noget her
Så vi skal lige have tømt beholder her: Helt ned, så det suger man bedst op Her har vi så nogle af delene der skal arbejdes med -
1 stk renoveringssats men også et helt nyt "rør/slange" Og der fik vi så Cyl demonteret og klar for "operationen"
Og jo, den fungerede da okey -
men det var nok ikke nogen dum ide at give den en overhauling Består endelig ikke af så mange dele: En rengøring på det: På med de nye pakninger, samt godt med det røde "fedt" på Og "vupti" -
så var den samlet igen Og just det gamle "rør/slange": Ja det må man da -
give forrige ejer "credit's" for at have skænket en tanke
Enligt forrige ejer, ja så troede han selv på at han måske var kommet til -
at lave "ravage" da gearkasse skulle monteres tilbage efter byte af kobling
Meget af det arbejde der stod på hans liste -
alt sådant han selv ville have lavet, ja de dele fik jeg jo også sammen med tøsen
Så næste på "skema", bliver at renovere hovedcylinder til kobling: Og den sidder godt gemt af vejen på en 9K: Skal igang med 1 stk "slange" samt 1 stk "rør" Jeg har lagt plasticposer og masser af aviser ud på gulvet -
det plejer at grise godt sådan noget her
Så vi skal lige have tømt beholder her: Helt ned, så det suger man bedst op Her har vi så nogle af delene der skal arbejdes med -
1 stk renoveringssats men også et helt nyt "rør/slange" Og der fik vi så Cyl demonteret og klar for "operationen"
Og jo, den fungerede da okey -
men det var nok ikke nogen dum ide at give den en overhauling Består endelig ikke af så mange dele: En rengøring på det: På med de nye pakninger, samt godt med det røde "fedt" på Og "vupti" -
så var den samlet igen Og just det gamle "rør/slange": Ja det må man da -
give forrige ejer "credit's" for at have skænket en tanke
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Prøv at rense/kontrollere stikket på styringen til Abs modulet.
Er de muligt at bytte rundt på sensorene fra højre til venstre, for så kan du udelukke en dårlig sensor.
Et multimeter når man måler ohm er meget dårligt til at finde lednings fejl, der skal bare være en intakt tråd i ledningen, og alt viser ok.
Man bliver nød til at måle spændings tabet.
MVh
Morten
Er de muligt at bytte rundt på sensorene fra højre til venstre, for så kan du udelukke en dårlig sensor.
Et multimeter når man måler ohm er meget dårligt til at finde lednings fejl, der skal bare være en intakt tråd i ledningen, og alt viser ok.
Man bliver nød til at måle spændings tabet.
MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Hej Plankan
Lige lidt opsamling mht pærer:
Med hensyn til LED-lys:
Mvh/NC
Lige lidt opsamling mht pærer:
Det er dels 9509175, som der skal være 6+9 stk. af (måske de kontrollampepærer, som fulgte med dit instrument?), og dels 4084547 (2 stk.), 9525767 og 8568693. Min reservedelsmand regner med at kunne finde tilsvarende, når jeg får pillet hatten af og pærerne ud.NC_Ribe skrev: ↑
18 feb 2020, 21:51
PS: Jeg ville blive superglad for datoer på de forskellige steg -jeg har fx bestilt pærer til mit instrumenthus -
men en del af dem kan ikke længere skaffes fra Orio.
Hvad skulle det da være for nogle af dem
Det var d.21 Nov 2019 jeg handlede mine ....
Med hensyn til LED-lys:
Det er jo lidt unfair at sammenligne nye LED med gamle, sortsværtede pinolpærer, og mit spørgsmål er dels, om de nye spreder lyset ordentligt, og dels, om de er tilpas afdæmpede (og, hvis ja, hvad det er for nogen)? Jeg skal ikke dømme ud fra billeder, da et kamera jo ikke kan vise det helt, som øjet ser det. Jeg spørger, fordi jeg har set så mange eksempler på nummerpladelys, der giver to blændende hvide striber på nummerpladen, så man kun kan læse lige det, der er i striberne. Det samme gælder for nogle bag-, bremse og blinklys, der giver et meget kraftigt lys på en lille overflade. Og det er jo synd, når originalen (bortset fra baklyset) faktisk lyser suverænt og behageligt fra store lysflader.Belysningen lader da meget at ønske:
A50-196.jpg
Men da heller ikke så mærkeligt -
når man ser resultatet at det som sidder monteret
A50-197.jpg
Sørme godt, at man haver "bedre brugt" på lager -
og her sammen med den ny LED pære
A50-198.jpg
Og nu ser det da straks så meget bedre ud -
man kan se forskel om ikke andet
A50-199.jpg
De gamle "rester"
A50-200.jpg
Og det nye fine/dejlige resultat
A50-202.jpg
Ser da bare så godt "oplyst" ud
A50-203.jpg
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- Carlsson
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
NC
Jeg har jo rodet meget med lysdioderne og kan nok besvare nogle af dine spørgsmål.
Striberne på nummerpladen er fordi de anvendte pinolpærer kun lyser fremad og derfor er lygtens reflektor ikke i brug. Iøvrigt er folk tilbøjelige til at sætte alt for kraftige led pærer i nummerplade lamperne. Pinol pærerne fås i et utal af varianter og fælles for dem er at man ikke kan stole på de opgivede data om hverken levetiden, lysfarven eller spredningsvinklen. Jeg byggede selv mine led pinolpærer så de var tilpasset den enkelte lampe/parabol, men det er der jo nok ikke mange der gider at bruge tid på.
Alt lys i min kabine er hjemmelavede led pærer, undtagen instrument belysningen pga. lysdæmperen.
Min høje stoplampe er lavet med hjemmelavede vandtætte led pærer. Jeg har ombygget pærevagten så den passer til det nye lave strømforbrug, men man kan også sætte en modstand parallelt med pærerne. Dette ødelægger dog en stor del af fidusen med led pærerne.
I baglys, stoplys og blinklys har jeg normale pærer i og ser ingen grund til at bruge led.
9000's latterlige forkølede baklys kan forbedres væsentligt ved at udskifte til led, men det er en jungle at finde den rette type som kan gøre brug af reflektoren.
Mine tågelys er lavet om til kørelys og jeg har efter en årrække opgivet at bruge led pærer i dem. Levetiden er absurd lav og det er jo ikke ligefrem et 2 minutters job at skifte disse pærer.
Nå men alt dette er jo off-topic. Denne tråd er jo om Plankans nye lækre køretøj.
Jeg husker en af hans gamle tråde hvor han påstod at 9000 var en forældet bil og at hans 9-5 var verdens ottende vidunder
Jeg har jo rodet meget med lysdioderne og kan nok besvare nogle af dine spørgsmål.
Striberne på nummerpladen er fordi de anvendte pinolpærer kun lyser fremad og derfor er lygtens reflektor ikke i brug. Iøvrigt er folk tilbøjelige til at sætte alt for kraftige led pærer i nummerplade lamperne. Pinol pærerne fås i et utal af varianter og fælles for dem er at man ikke kan stole på de opgivede data om hverken levetiden, lysfarven eller spredningsvinklen. Jeg byggede selv mine led pinolpærer så de var tilpasset den enkelte lampe/parabol, men det er der jo nok ikke mange der gider at bruge tid på.
Alt lys i min kabine er hjemmelavede led pærer, undtagen instrument belysningen pga. lysdæmperen.
Min høje stoplampe er lavet med hjemmelavede vandtætte led pærer. Jeg har ombygget pærevagten så den passer til det nye lave strømforbrug, men man kan også sætte en modstand parallelt med pærerne. Dette ødelægger dog en stor del af fidusen med led pærerne.
I baglys, stoplys og blinklys har jeg normale pærer i og ser ingen grund til at bruge led.
9000's latterlige forkølede baklys kan forbedres væsentligt ved at udskifte til led, men det er en jungle at finde den rette type som kan gøre brug af reflektoren.
Mine tågelys er lavet om til kørelys og jeg har efter en årrække opgivet at bruge led pærer i dem. Levetiden er absurd lav og det er jo ikke ligefrem et 2 minutters job at skifte disse pærer.
Nå men alt dette er jo off-topic. Denne tråd er jo om Plankans nye lækre køretøj.
Jeg husker en af hans gamle tråde hvor han påstod at 9000 var en forældet bil og at hans 9-5 var verdens ottende vidunder
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
En limousine med muller.
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
9000 er en forældet bil, men den er ikke mindre dejlig for det
Min gamle Missy er til dags dato en af de bedste Saab'er jeg har ejet -
men som selv og med kun mig selv, så blev den lidt for "dyr" i det lange løb
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Carlsson skrev: ↑10. mar 2020, 20:09NC
Jeg har jo rodet meget med lysdioderne og kan nok besvare nogle af dine spørgsmål.
Striberne på nummerpladen er fordi de anvendte pinolpærer kun lyser fremad og derfor er lygtens reflektor ikke i brug. Iøvrigt er folk tilbøjelige til at sætte alt for kraftige led pærer i nummerplade lamperne. Pinol pærerne fås i et utal af varianter og fælles for dem er at man ikke kan stole på de opgivede data om hverken levetiden, lysfarven eller spredningsvinklen. Jeg byggede selv mine led pinolpærer så de var tilpasset den enkelte lampe/parabol, men det er der jo nok ikke mange der gider at bruge tid på.
Alt lys i min kabine er hjemmelavede led pærer, undtagen instrument belysningen pga. lysdæmperen.
Min høje stoplampe er lavet med hjemmelavede vandtætte led pærer. Jeg har ombygget pærevagten så den passer til det nye lave strømforbrug, men man kan også sætte en modstand parallelt med pærerne. Dette ødelægger dog en stor del af fidusen med led pærerne.
I baglys, stoplys og blinklys har jeg normale pærer i og ser ingen grund til at bruge led.
9000's latterlige forkølede baklys kan forbedres væsentligt ved at udskifte til led, men det er en jungle at finde den rette type som kan gøre brug af reflektoren.
Mine tågelys er lavet om til kørelys og jeg har efter en årrække opgivet at bruge led pærer i dem. Levetiden er absurd lav og det er jo ikke ligefrem et 2 minutters job at skifte disse pærer.
Nå men alt dette er jo off-topic. Denne tråd er jo om Plankans nye lækre køretøj.
Jeg husker en af hans gamle tråde hvor han påstod at 9000 var en forældet bil og at hans 9-5 var verdens ottende vidunder
9000 er en forældet bil, men den er ikke mindre dejlig for det
Min gamle Missy er til dags dato en af de bedste Saab'er jeg har ejet -
men som selv og med kun mig selv, så blev den lidt for "dyr" i det lange løb
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Se, altså herover i det svenske, ja der kan vi faktisk aktivt "Følge med i" -
hvad der kommer in/dukker op på diverse "ophuggere"
Og så er vi her, hvor det pludselig sker -
at der på "Delplocken" i Helsingborg dukker en 9K 1997 A50 op
Forrige uge, i fredags d.6 Marts, så kan man se disse billeder her: Står at den har kørt 135.000 Km Man tænker at, de først har taget fejl -
og det skulle være 235.000 Km
Men nej, den var sq god nok -
der stod 135.000 Km på speedometer
Siste af 3 billeder, der plejer at være på stuen: Og kigger man rigtigt nøje -
så ser man frække stofmåtter
Nåja, det her ser jeg først sent fredag aften efter lukketid -
så tænker at, den er nok allerede "slagtet" på de fine/gode dele
I går Tirsdag, ja så kom Claus over på "visit" -
så vi tog vores stadard tur forbi diverse ophuggere, også denne her oppe i Helsingborg.
Døm om ikke, denne 9 K den har stået helt urørt over hele weekend -
men også frem til denne Tirsdag da Claus og jeg kommer "forbi"
Tro det eller ej -
de der stofmåtter, de låg stadievæk i bilen Så dem lagde jeg beslag på direkte -
Claus har "beige" stue i sin 9 K, så dem kunne han alligevel ikke bruge Men da Cego også er i samme #247 som denne her -
ja så tog Jeg også den venstre forskærm, den var/er i betydligt bedre stand end min egen: Tågelygten i samme side var i rigtig fin stand -
så den fik Claus med hjem Senere under samme aften, da vi spiste Pizza -
så diskuterede vi, om ikke jeg skulle køre op i dag og tage hele stuen ud
Men, da jeg i dag ankom 20 min efter de åbnede -
ja så var ikke kun førestol væk, men også konsol til viskere som Claus gerne ville have
Men men, Claus behøvede også ny/anden "gearknop" -
så den tog jeg med hjem/retur: Men jeg kunne heller ikke dy mig for, at demontere højre bagdør: Mener bare, at en 100% helt komplet og rustfri bagdør i samme #247 som Cego -
for 650:- Sek: Det er sq for dumt til at ikke bytte -
så slipper jeg denne her Bule" i fremtiden
hvad der kommer in/dukker op på diverse "ophuggere"
Og så er vi her, hvor det pludselig sker -
at der på "Delplocken" i Helsingborg dukker en 9K 1997 A50 op
Forrige uge, i fredags d.6 Marts, så kan man se disse billeder her: Står at den har kørt 135.000 Km Man tænker at, de først har taget fejl -
og det skulle være 235.000 Km
Men nej, den var sq god nok -
der stod 135.000 Km på speedometer
Siste af 3 billeder, der plejer at være på stuen: Og kigger man rigtigt nøje -
så ser man frække stofmåtter
Nåja, det her ser jeg først sent fredag aften efter lukketid -
så tænker at, den er nok allerede "slagtet" på de fine/gode dele
I går Tirsdag, ja så kom Claus over på "visit" -
så vi tog vores stadard tur forbi diverse ophuggere, også denne her oppe i Helsingborg.
Døm om ikke, denne 9 K den har stået helt urørt over hele weekend -
men også frem til denne Tirsdag da Claus og jeg kommer "forbi"
Tro det eller ej -
de der stofmåtter, de låg stadievæk i bilen Så dem lagde jeg beslag på direkte -
Claus har "beige" stue i sin 9 K, så dem kunne han alligevel ikke bruge Men da Cego også er i samme #247 som denne her -
ja så tog Jeg også den venstre forskærm, den var/er i betydligt bedre stand end min egen: Tågelygten i samme side var i rigtig fin stand -
så den fik Claus med hjem Senere under samme aften, da vi spiste Pizza -
så diskuterede vi, om ikke jeg skulle køre op i dag og tage hele stuen ud
Men, da jeg i dag ankom 20 min efter de åbnede -
ja så var ikke kun førestol væk, men også konsol til viskere som Claus gerne ville have
Men men, Claus behøvede også ny/anden "gearknop" -
så den tog jeg med hjem/retur: Men jeg kunne heller ikke dy mig for, at demontere højre bagdør: Mener bare, at en 100% helt komplet og rustfri bagdør i samme #247 som Cego -
for 650:- Sek: Det er sq for dumt til at ikke bytte -
så slipper jeg denne her Bule" i fremtiden
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Og netop i dag, så kunne jeg bare ikke dy mig for -
at "fjerne" dette dumme/åndsvage S - märke her: Det fylder ikke længere sin "funktion" -
dersom at de nye EU nummerplader er mærket et lands symbol
At have 2 stk S symboler er bare lidt for fjollet -
så der var kun et alternativ her.
Nemlig at gå i "krig" her -
og efter 4 møtrikker Efter en lettere rengøring: Den gamle og den "ny" Og med den "ny" på plads: Ja så begynder det da virklig at ligne noget
at "fjerne" dette dumme/åndsvage S - märke her: Det fylder ikke længere sin "funktion" -
dersom at de nye EU nummerplader er mærket et lands symbol
At have 2 stk S symboler er bare lidt for fjollet -
så der var kun et alternativ her.
Nemlig at gå i "krig" her -
og efter 4 møtrikker Efter en lettere rengøring: Den gamle og den "ny" Og med den "ny" på plads: Ja så begynder det da virklig at ligne noget
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Nå, men det var en lille side/afstikker på selv tråden her
Efter at have renoveret kobling's cylinder -
ja så blev det også tid til at skifte/bytte selve "knuden" ude ved gearskifterlænkage.
Den fik jeg også med til tøsen
Med batteri og "hylde" til ditto demonteret -
så er det noget lettere at komme til: Og helt her nede i det dunkle -
der gemmer den sig Vel dernede, så søgte jeg også evt defekter -
på ABS, men der vara "nada - intet" at se........
Den nye som ligger her klar til montering Så blev det tid til at finde spec værktøj frem: Fordi selv en 9K har samme type af "konisk - pind" -
som man også finder på OG 900
Efter en let omgang -
ja så gav den op og smuttede den af Ny vs gammel: Der var vist noget om snakken -
da forrige ejer ville havde den skiftet Men nu er den byttet -
skinner som katteskit i måneskind der nede Man afslutter med at justere lænkage, dette gøres ved at lægge 3'e gear "i" -
låse med en sprint/dorn der inde og så spænde det ydre fast
Efter at have renoveret kobling's cylinder -
ja så blev det også tid til at skifte/bytte selve "knuden" ude ved gearskifterlænkage.
Den fik jeg også med til tøsen
Med batteri og "hylde" til ditto demonteret -
så er det noget lettere at komme til: Og helt her nede i det dunkle -
der gemmer den sig Vel dernede, så søgte jeg også evt defekter -
på ABS, men der vara "nada - intet" at se........
Den nye som ligger her klar til montering Så blev det tid til at finde spec værktøj frem: Fordi selv en 9K har samme type af "konisk - pind" -
som man også finder på OG 900
Efter en let omgang -
ja så gav den op og smuttede den af Ny vs gammel: Der var vist noget om snakken -
da forrige ejer ville havde den skiftet Men nu er den byttet -
skinner som katteskit i måneskind der nede Man afslutter med at justere lænkage, dette gøres ved at lægge 3'e gear "i" -
låse med en sprint/dorn der inde og så spænde det ydre fast
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Efter dette arbejde, ja hvad passer ikke bedre -
end at også lige skifte olie på gearkasse.
Fik fortalt af forrige ejer, at han allerede havde -
"konverteret" til den nyere olie fra 2002 på tøsen
Ikke bare det, men det var heller så længe siden det siste skift af den.
Nu er den jo slet ikke dyr den olie, og da heller ikke fordi den er besværlig at skifte eller -
at jeg ikke stoler på hvad han fortæller.
Men, det er for mig bare sådan en slags 0'er på en ny start med en ny bil -
så ved jeg at det er lavet, og hvordan det skal passes framover
Jeg fik olie'en med den siste pakke fra SSK: Ikke bare olie, men også det fine dejlige -
obligatoriske "slik" (Ja de "nusser" godt med os på lager gør de)
Efter aftapning -
så er det påfyldning:
Man må da sige at en 9K er meget "servicevenlig" med dette Efter dette, ja så stod dagen efter -
på en tur over til den danske sammen med min mor.
Det var nemlig blevet tid til at fylde køler/fryser igen
Vi kunne dog hurtig konstatere -
at der var virklig ikke mange 9K'ere ud at køre i DK den dag
(Vi skriver Torsdag 5. Dec 2019 her)
Park.kælderen Bilka Ishøj -
så ser man let hvor man har parkeret: Sådan en 9K "ligner" ikke nogen anden bil som de fleste gør idag Efter Bilka, så står den på "Buger's" lige før Høje Taastrup -
tænkt hvis dette havde været Sek priser Og på senere stop ved en Aldi -
ja der får man lov at se en finfin OG 900: Oven i købet, en af de få B212 På trods af en super fin og dejlig dag -
ja så var der kun en negativ ting at skrive om.
Mit arbejde med og bytte den del af instrumenthuset -
gjorde det nemlig verken "til" eller "fra" med Temp nålen
end at også lige skifte olie på gearkasse.
Fik fortalt af forrige ejer, at han allerede havde -
"konverteret" til den nyere olie fra 2002 på tøsen
Ikke bare det, men det var heller så længe siden det siste skift af den.
Nu er den jo slet ikke dyr den olie, og da heller ikke fordi den er besværlig at skifte eller -
at jeg ikke stoler på hvad han fortæller.
Men, det er for mig bare sådan en slags 0'er på en ny start med en ny bil -
så ved jeg at det er lavet, og hvordan det skal passes framover
Jeg fik olie'en med den siste pakke fra SSK: Ikke bare olie, men også det fine dejlige -
obligatoriske "slik" (Ja de "nusser" godt med os på lager gør de)
Efter aftapning -
så er det påfyldning:
Man må da sige at en 9K er meget "servicevenlig" med dette Efter dette, ja så stod dagen efter -
på en tur over til den danske sammen med min mor.
Det var nemlig blevet tid til at fylde køler/fryser igen
Vi kunne dog hurtig konstatere -
at der var virklig ikke mange 9K'ere ud at køre i DK den dag
(Vi skriver Torsdag 5. Dec 2019 her)
Park.kælderen Bilka Ishøj -
så ser man let hvor man har parkeret: Sådan en 9K "ligner" ikke nogen anden bil som de fleste gør idag Efter Bilka, så står den på "Buger's" lige før Høje Taastrup -
tænkt hvis dette havde været Sek priser Og på senere stop ved en Aldi -
ja der får man lov at se en finfin OG 900: Oven i købet, en af de få B212 På trods af en super fin og dejlig dag -
ja så var der kun en negativ ting at skrive om.
Mit arbejde med og bytte den del af instrumenthuset -
gjorde det nemlig verken "til" eller "fra" med Temp nålen
- Carlsson
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Jeg havde købt et brugt instrument af HF-Eco Henrik, da det eksisterende instrument manglede turbo-uret
Temp. måleren viste på vanlig 9000 maner et dovent og ustabilt 1/5 udslag ved normal temperatur.
Det gjorde det også da jeg satte det nye instrument i, på trods af Henriks forvisninger om at instrumentet var omloddet.
Det stolede jeg på og kiggede i diagrammet, som viste at temp. signalet af ukendte årsager passerer EDU'en før det går til temp. viseren.
Jeg splittede EDU'en, trip computeren og klima kontrol boksen ad og fandt et utal af dårlige lodninger, især i klima kontrol boksen.
Efter denne operation stod temp. nålen klippefast på 50% og det har den nu gjort i 7 år.
Så, på med vanten, split EDU'en ad og gå den igennem for dårlige lodninger
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Fortvivl ikke Plankan... Jeg havde samme problem for 7 år siden.
Jeg havde købt et brugt instrument af HF-Eco Henrik, da det eksisterende instrument manglede turbo-uret
Temp. måleren viste på vanlig 9000 maner et dovent og ustabilt 1/5 udslag ved normal temperatur.
Det gjorde det også da jeg satte det nye instrument i, på trods af Henriks forvisninger om at instrumentet var omloddet.
Det stolede jeg på og kiggede i diagrammet, som viste at temp. signalet af ukendte årsager passerer EDU'en før det går til temp. viseren.
Jeg splittede EDU'en, trip computeren og klima kontrol boksen ad og fandt et utal af dårlige lodninger, især i klima kontrol boksen.
Efter denne operation stod temp. nålen klippefast på 50% og det har den nu gjort i 7 år.
Så, på med vanten, split EDU'en ad og gå den igennem for dårlige lodninger
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
En limousine med muller.
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Men jeg har nu lige en teori/grej jeg vil prøve før jeg gør det samme
Jeg fik skam et "turbohus" med tøsen: Men med mine 188 Cm og når jeg sidder som bedst i tøsen -
ja så ser jeg næsten ikke et skvat af Turbonål
Så det kan jeg sagtens leve uden
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Det var da noget af en omgang detCarlsson skrev: ↑16. mar 2020, 11:55Fortvivl ikke Plankan... Jeg havde samme problem for 7 år siden.
Jeg havde købt et brugt instrument af HF-Eco Henrik, da det eksisterende instrument manglede turbo-uret
Temp. måleren viste på vanlig 9000 maner et dovent og ustabilt 1/5 udslag ved normal temperatur.
Det gjorde det også da jeg satte det nye instrument i, på trods af Henriks forvisninger om at instrumentet var omloddet.
Det stolede jeg på og kiggede i diagrammet, som viste at temp. signalet af ukendte årsager passerer EDU'en før det går til temp. viseren.
Jeg splittede EDU'en, trip computeren og klima kontrol boksen ad og fandt et utal af dårlige lodninger, især i klima kontrol boksen.
Efter denne operation stod temp. nålen klippefast på 50% og det har den nu gjort i 7 år.
Så, på med vanten, split EDU'en ad og gå den igennem for dårlige lodninger
Men jeg har nu lige en teori/grej jeg vil prøve før jeg gør det samme
Jeg fik skam et "turbohus" med tøsen: Men med mine 188 Cm og når jeg sidder som bedst i tøsen -
ja så ser jeg næsten ikke et skvat af Turbonål
Så det kan jeg sagtens leve uden
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Vi "dykker" endnu en gang ned i "pannrummet "
Det her ser ærligt talt, ikke så godt ud Så der skal vi lige have ventilkåben af -
den sveder alligevel lidt, så det blir lidt alá 2 fluer i et smæk
Men se lige her, på en af skruerne Nåja, en mindre at arbejde med og her fik vi så ventilkåben af -
ser ikke så tosset ud efter 23 år og 240.000 kørte Km: Hvad er det så lige der skal arbejdes med her.... Jo det er gammel silicone Hyggelig "afstøbning" Det er efterhånden ved at være noget af en std fejl -
med lækage på/ved den "plugg"
Så den slår vi bare "igennem" Men lige for at være på den sikre side, så lægger vi papir/stof som en "stopper" -
da den ikke gerne skulle falde længere ned i motor Lige til at "fiske" op: Og her ligger de så begge 2: Der er en gut i Eslöv som fiksede dette problem på en af sine egen biler -
det lagde han så op i sin egen projekttråd, og fik en mega response på det
Sådan her ser hans løsning ud -
Han har helt enkelt drejet sådan noget af Nu ved jeg godt man kan handle den "plugg" jeg lige har slået ud -
samt at der findes en org løsning fra Saab på de tidl modeller....
Men denne her kan jeg bare godt lide At jeg så allerede har byttet på 2 andre Saab's -
det gør det ikke mindre sjovt/dejligt
Med den på plads, til til ny pakning -
samt også 4 nye "rør" inden kasetten skal på igen Endnu en ting at krydse fra "to do list'en"
Det her ser ærligt talt, ikke så godt ud Så der skal vi lige have ventilkåben af -
den sveder alligevel lidt, så det blir lidt alá 2 fluer i et smæk
Men se lige her, på en af skruerne Nåja, en mindre at arbejde med og her fik vi så ventilkåben af -
ser ikke så tosset ud efter 23 år og 240.000 kørte Km: Hvad er det så lige der skal arbejdes med her.... Jo det er gammel silicone Hyggelig "afstøbning" Det er efterhånden ved at være noget af en std fejl -
med lækage på/ved den "plugg"
Så den slår vi bare "igennem" Men lige for at være på den sikre side, så lægger vi papir/stof som en "stopper" -
da den ikke gerne skulle falde længere ned i motor Lige til at "fiske" op: Og her ligger de så begge 2: Der er en gut i Eslöv som fiksede dette problem på en af sine egen biler -
det lagde han så op i sin egen projekttråd, og fik en mega response på det
Sådan her ser hans løsning ud -
Han har helt enkelt drejet sådan noget af Nu ved jeg godt man kan handle den "plugg" jeg lige har slået ud -
samt at der findes en org løsning fra Saab på de tidl modeller....
Men denne her kan jeg bare godt lide At jeg så allerede har byttet på 2 andre Saab's -
det gør det ikke mindre sjovt/dejligt
Med den på plads, til til ny pakning -
samt også 4 nye "rør" inden kasetten skal på igen Endnu en ting at krydse fra "to do list'en"
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Fint arbejde
Den skal nok blive flot den Saab 9000
Smart prop i topstykket.
Dem Saab laver bliver utætte over tid..
Den skal nok blive flot den Saab 9000
Smart prop i topstykket.
Dem Saab laver bliver utætte over tid..
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Pænt tak
Tøsen bliver som en 9K der i dag, er gået i "pension" -
d v s hun er ikke længere en "daily driver"
Billede fra gårdagen's luftetur efter en omgang vask:
Ja den fik han lavet helt okey -
har byttet 3 af dem nu til dags dato med Cego
Ja mon ikke
Men de havde selv en løsning på det problem med "langmotor -
havde sådan en "plugg" på Ruby
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Pænt tak
Tøsen bliver som en 9K der i dag, er gået i "pension" -
d v s hun er ikke længere en "daily driver"
Billede fra gårdagen's luftetur efter en omgang vask:
Ja den fik han lavet helt okey -
har byttet 3 af dem nu til dags dato med Cego
Ja mon ikke
Men de havde selv en løsning på det problem med "langmotor -
havde sådan en "plugg" på Ruby
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Med låget lagt på den sag:
noget af det/de dele der fulgte med tøsen.
D v s med noget af det "jobb" forrige ejer -
havde på sin egen liste:
Ja lige netop -
det berygtede "element"
Det er noget af et pillearbejde at komme til: Og en del af det, skal man være MEGET -
forsigtig med, her er ikke plads til nogen "ommer" So far so good -
vi skal have vand af systemet også: Videre i demontetingen, vi skal have blæsermotor -
samt vandslanger til element væk: Og sådan ser det ud når blæsemotor er demonteret Der er godt "tight" -
så man bør have lidt line etc etc til at holde AC element i skak.
Sådan ser det ud nede i "akvariet" -
når alt er demonteret: Ofte fyldt af blade etc etc: Det gamle element: Ikke fordi der er noget særligt at se med/på det Var helle rikke nogen lugt af/fra Glycol: Men efter det blev byttet -
ja så bliver der ikke længere "dug" på ruderne ved fugtigt vejr udenfor
ja så går vi videre med -noget af det/de dele der fulgte med tøsen.
D v s med noget af det "jobb" forrige ejer -
havde på sin egen liste:
Ja lige netop -
det berygtede "element"
Det er noget af et pillearbejde at komme til: Og en del af det, skal man være MEGET -
forsigtig med, her er ikke plads til nogen "ommer" So far so good -
vi skal have vand af systemet også: Videre i demontetingen, vi skal have blæsermotor -
samt vandslanger til element væk: Og sådan ser det ud når blæsemotor er demonteret Der er godt "tight" -
så man bør have lidt line etc etc til at holde AC element i skak.
Sådan ser det ud nede i "akvariet" -
når alt er demonteret: Ofte fyldt af blade etc etc: Det gamle element: Ikke fordi der er noget særligt at se med/på det Var helle rikke nogen lugt af/fra Glycol: Men efter det blev byttet -
ja så bliver der ikke længere "dug" på ruderne ved fugtigt vejr udenfor
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Det linger meget rustfarvet vand du tapper af motoren.
Så derfor mangler du glykol lugten fra varmeelementet.
Men skumgummi isoleringen er brun af det rustfarvede vand.
Optimalt burde systemet skylles igennem med rent postevand, efterfulgt af et par gange med demineraliseret vand, og så ny kølervæske.
MVH
Morten
Så derfor mangler du glykol lugten fra varmeelementet.
Men skumgummi isoleringen er brun af det rustfarvede vand.
Optimalt burde systemet skylles igennem med rent postevand, efterfulgt af et par gange med demineraliseret vand, og så ny kølervæske.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Du ved sikkert godt at billeder har det med at "lyve"
jeg kan altså sagten godt se forskel på rustvand -
og så dette her som ikke var rustfarvet vand der kom ud.
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Mortenvig skrev: ↑22. mar 2020, 14:04Det linger meget rustfarvet vand du tapper af motoren.
Så derfor mangler du glykol lugten fra varmeelementet.
Men skumgummi isoleringen er brun af det rustfarvede vand.
Optimalt burde systemet skylles igennem med rent postevand, efterfulgt af et par gange med demineraliseret vand, og så ny kølervæske.
MVH
Morten
Du ved sikkert godt at billeder har det med at "lyve"
jeg kan altså sagten godt se forskel på rustvand -
og så dette her som ikke var rustfarvet vand der kom ud.
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Efter en rengøring -
så ser det mange gange bedre ud i "akvariet" Også rent og fint til det nye "element" Made in Denmark (Er det noget skit, så kommer jeg personligt over og aflevere det )
Med alt og lidt til -
atter på plads: Ja så er der andet jeg også gerne vil have lavet -
spec nu som kølersystem er tomt.
Jeg vil gerne have byttet termostat -
og den sidder gemt af vejen her: Efter diverse slanger/rør og skruer -
så er det klart for at taget "huset" af: Og der sidder den Og nu vi er igang, problemet med temp. nålen i instrumenthuset -
ja så bytter jeg også "giveren" til Ditto Nå ja, vi kan da lige så godt tage denne her også -
nu vi er igang Nyt vs gammelt: Noget siger mig -
at det ikke var en Saab org termostat der sad i tøsen Med den nye giver på plads -
så blev det også klart til den nye termostat: Atter engang er vi er klar -
efter test i garagen, så kan konstatere at alt er tæt og tørt Næste er en tur ud på vejene
Dårligt billede
Men det viser en temp. nål -
der nu står i position kl 09 som den skal (Som nogle måske også kan se, ja så lyser ABS lampen -
jeg har på dette tidspunkt ikke fundet fejlen dertil endnu og køre med den sikring "trukket")
så ser det mange gange bedre ud i "akvariet" Også rent og fint til det nye "element" Made in Denmark (Er det noget skit, så kommer jeg personligt over og aflevere det )
Med alt og lidt til -
atter på plads: Ja så er der andet jeg også gerne vil have lavet -
spec nu som kølersystem er tomt.
Jeg vil gerne have byttet termostat -
og den sidder gemt af vejen her: Efter diverse slanger/rør og skruer -
så er det klart for at taget "huset" af: Og der sidder den Og nu vi er igang, problemet med temp. nålen i instrumenthuset -
ja så bytter jeg også "giveren" til Ditto Nå ja, vi kan da lige så godt tage denne her også -
nu vi er igang Nyt vs gammelt: Noget siger mig -
at det ikke var en Saab org termostat der sad i tøsen Med den nye giver på plads -
så blev det også klart til den nye termostat: Atter engang er vi er klar -
efter test i garagen, så kan konstatere at alt er tæt og tørt Næste er en tur ud på vejene
Dårligt billede
Men det viser en temp. nål -
der nu står i position kl 09 som den skal (Som nogle måske også kan se, ja så lyser ABS lampen -
jeg har på dette tidspunkt ikke fundet fejlen dertil endnu og køre med den sikring "trukket")
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Men som du ser her nu -
så slap jeg noget billigere afsted med problemet
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Ja det var som sagt noget af en omgang du røg på derCarlsson skrev: ↑16. mar 2020, 11:55
Fortvivl ikke Plankan... Jeg havde samme problem for 7 år siden.
Jeg havde købt et brugt instrument af HF-Eco Henrik, da det eksisterende instrument manglede turbo-uret
Temp. måleren viste på vanlig 9000 maner et dovent og ustabilt 1/5 udslag ved normal temperatur.
Det gjorde det også da jeg satte det nye instrument i, på trods af Henriks forvisninger om at instrumentet var omloddet.
Det stolede jeg på og kiggede i diagrammet, som viste at temp. signalet af ukendte årsager passerer EDU'en før det går til temp. viseren.
Jeg splittede EDU'en, trip computeren og klima kontrol boksen ad og fandt et utal af dårlige lodninger, især i klima kontrol boksen.
Efter denne operation stod temp. nålen klippefast på 50% og det har den nu gjort i 7 år.
Så, på med vanten, split EDU'en ad og gå den igennem for dårlige lodninger
Men som du ser her nu -
så slap jeg noget billigere afsted med problemet
- Carlsson
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Mine følere, og termostaten, er jo kun 23 år gamle og virker derfor perfekt
Hvem fremstiller mon varmeapparatet her i DK? Og er kvaliteten mon i orden?
Før i tiden kunne man købe et "Made in Denmark" Nissen varmeapparat i kobber og det holdt evigt, men så fik DJØF'erne ødelagt det, så nu er Nissen varmeapparatet noget værdiløst skrot fra Kina.
Som det ses her var mit varmeapparat utæt efter kun 160.000km:
Valeo skrot "Made in Italy"
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Ja, du måtte skifte alle følere m.m.
Mine følere, og termostaten, er jo kun 23 år gamle og virker derfor perfekt
Hvem fremstiller mon varmeapparatet her i DK? Og er kvaliteten mon i orden?
Før i tiden kunne man købe et "Made in Denmark" Nissen varmeapparat i kobber og det holdt evigt, men så fik DJØF'erne ødelagt det, så nu er Nissen varmeapparatet noget værdiløst skrot fra Kina.
Som det ses her var mit varmeapparat utæt efter kun 160.000km:
Valeo skrot "Made in Italy"
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
En limousine med muller.
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Hej
Hvis der står "Made in Denmark", er det nok sådan. Det håber jeg i hvert fald, idet jeg også som det første fik skiftet til et Nissen-element, da jeg fik min nyeste CSE. Mit seneste "Nissen-element" var køleren, hvor der ærligt nok stod "Behr" og "Made in Taiwan"
Og så er det næppe DJØF'ere, der har lukket produktionen hos Nissen. Vi er vist alt for dyre og verdensfjerne til at blive ansat i en fornuftig produktionsvirksomhed .
Mvh/NC
Hvis der står "Made in Denmark", er det nok sådan. Det håber jeg i hvert fald, idet jeg også som det første fik skiftet til et Nissen-element, da jeg fik min nyeste CSE. Mit seneste "Nissen-element" var køleren, hvor der ærligt nok stod "Behr" og "Made in Taiwan"
Og så er det næppe DJØF'ere, der har lukket produktionen hos Nissen. Vi er vist alt for dyre og verdensfjerne til at blive ansat i en fornuftig produktionsvirksomhed .
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Ja vi må se hvad der sker med det i fremtiden
Ellers har den stået på "Homemade" US-light Rimlig tilfreds med det, skal dog bare have fundet et bedre glas -
til den venstre side da det ikke ser så godt ud Så røg vi også ud for en ny fejl med 9K, en som jeg ikke helt vare bekendt med -
en som bød på lille fight i starten
Pictogram begyndte at "advare" for bremselys ikke fungerede -
men jeg kunne ikke lige se noget skulle være galt der
Efter megen teste og bytte af pærer, ja så faldt "polletten" -
det sk 3'e bremselys oppe på bagklappen, ja det er også incl i funktionen på pictogram .......................
Jeg har en spec "stang" der kan monteres i bil mellem pedal og stol-
sådan så man kan se om alle bremselys også fungere.
Her opdagede jeg pludselig, at bremselyset på bagklappen -
ja "glapper/blinker" undertiden man åbner og lukker
Hurtigt finder jeg ud af, at der er noget som ikke står rigtigt der.
En rød ledning midt i det hele Hurtigt, så går det op for mig -
det er vist ikke første gang det her er sket ......
Måske husker en del af jer her, at jeg skrev om der kom vand ind der bag -
oppe i taget ...... Det er da ganske så oplagt, grundet den forrige reparation af denne fejl.
Her har den org ledning inde fra stue af: Det her bliver ikke særligt sjovt, da det også er bil med bagrudeviske -
ja så er der også en spoolerslange der skal "plugges".
Og så skal vi have en "ny" ledning trukket igennem her Med så tight plads at arbejde på -
ja så duer det ikke med tejp etc etc når der skal trækkes ny ledning igennem.....
Så må man helt enkelt "lodde" den i den ene ende -
og så holder den også til det Op igennem og have fat i den "ny" ledning: Og der kom den igennem
Nu skal bare have den røde ledning klippet af -
og så loddet en bid ny hvid stump på. Efter den omgang -
dagens "rest" Og nu lyser det 3'e bremselys som det skal -
ikke mere lys i "pictogram" end hvad der skal være ved opstart
Ellers har den stået på "Homemade" US-light Rimlig tilfreds med det, skal dog bare have fundet et bedre glas -
til den venstre side da det ikke ser så godt ud Så røg vi også ud for en ny fejl med 9K, en som jeg ikke helt vare bekendt med -
en som bød på lille fight i starten
Pictogram begyndte at "advare" for bremselys ikke fungerede -
men jeg kunne ikke lige se noget skulle være galt der
Efter megen teste og bytte af pærer, ja så faldt "polletten" -
det sk 3'e bremselys oppe på bagklappen, ja det er også incl i funktionen på pictogram .......................
Jeg har en spec "stang" der kan monteres i bil mellem pedal og stol-
sådan så man kan se om alle bremselys også fungere.
Her opdagede jeg pludselig, at bremselyset på bagklappen -
ja "glapper/blinker" undertiden man åbner og lukker
Hurtigt finder jeg ud af, at der er noget som ikke står rigtigt der.
En rød ledning midt i det hele Hurtigt, så går det op for mig -
det er vist ikke første gang det her er sket ......
Måske husker en del af jer her, at jeg skrev om der kom vand ind der bag -
oppe i taget ...... Det er da ganske så oplagt, grundet den forrige reparation af denne fejl.
Her har den org ledning inde fra stue af: Det her bliver ikke særligt sjovt, da det også er bil med bagrudeviske -
ja så er der også en spoolerslange der skal "plugges".
Og så skal vi have en "ny" ledning trukket igennem her Med så tight plads at arbejde på -
ja så duer det ikke med tejp etc etc når der skal trækkes ny ledning igennem.....
Så må man helt enkelt "lodde" den i den ene ende -
og så holder den også til det Op igennem og have fat i den "ny" ledning: Og der kom den igennem
Nu skal bare have den røde ledning klippet af -
og så loddet en bid ny hvid stump på. Efter den omgang -
dagens "rest" Og nu lyser det 3'e bremselys som det skal -
ikke mere lys i "pictogram" end hvad der skal være ved opstart
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
ABS fejlen er fundet og fikset
Det bedste ved det hele, kostede ikke en eneste $$ at fikse den heller -
men lad os tage det fra start af
Jeg var jo nået dertil, hvor jeg var ganske sikker på at fejlen -
den ikke var at finde foran.
Så da jeg havde fået mit nye 9K kort til min Tech.2 -
ja så var det bare med og komme ud og få det prøvet af.
(Ville gerne have vist den filmsnut jeg lavede -
men kan ikke se/finde ud af at det kan gøres her)
Men her kørsel under 15 Km/t -
det ser jo helt okey ud: Har sluppet speeder og ruller langsomt ned mod stop -
se så lige hvad der sker med venstre bag ved 10 Km/t Sådan betér det sig når hastigheden kommer ned under de 15 Km/t -
så da ikke mærkeligt at systemet "reagere" som det gør
Nå, men ind i garagen igen, op med bagdelen på bukkerne -
ned/ind under og inspektere ved venstre bag.
Ikke lige noget som sådan at se, så tænkte at det måske -
kunne være kransen, næste er så af med giveren.
Men, her sker der så noget som får alarmklokkerne til at ringe
Skruen som holder giveren, ja den når knap og nap lidt mere end 360 * runt -
før den er ude af gevindet, sad også utroligt "let"
Giveren kommer pænt af som den skal, inspektion af kransen gennem det lille hul -
ja det viser ikke umiddelbart nogen "failure".........
Skruen se okey ud, den er ikke "knækket af" -
men gevindet ser dog lidt "mysko" ud, næsten som om det er lidt "skævt"
Kun en ting at gøre her, frem med værktøj -
prøve at rette op på dette her.
Det virkede helt som om det gik -
så tilbage med giveren og en lidt længere skrue.
Ned med tøsen igen, ud på ny testrunde -
og ..............
Det fungerer
Her står så "endelig" en 9K med fejlfri ABS system -
så nu kan jeg komme igang med alt andet man gerne vil lave
Det bedste ved det hele, kostede ikke en eneste $$ at fikse den heller -
men lad os tage det fra start af
Jeg var jo nået dertil, hvor jeg var ganske sikker på at fejlen -
den ikke var at finde foran.
Så da jeg havde fået mit nye 9K kort til min Tech.2 -
ja så var det bare med og komme ud og få det prøvet af.
(Ville gerne have vist den filmsnut jeg lavede -
men kan ikke se/finde ud af at det kan gøres her)
Men her kørsel under 15 Km/t -
det ser jo helt okey ud: Har sluppet speeder og ruller langsomt ned mod stop -
se så lige hvad der sker med venstre bag ved 10 Km/t Sådan betér det sig når hastigheden kommer ned under de 15 Km/t -
så da ikke mærkeligt at systemet "reagere" som det gør
Nå, men ind i garagen igen, op med bagdelen på bukkerne -
ned/ind under og inspektere ved venstre bag.
Ikke lige noget som sådan at se, så tænkte at det måske -
kunne være kransen, næste er så af med giveren.
Men, her sker der så noget som får alarmklokkerne til at ringe
Skruen som holder giveren, ja den når knap og nap lidt mere end 360 * runt -
før den er ude af gevindet, sad også utroligt "let"
Giveren kommer pænt af som den skal, inspektion af kransen gennem det lille hul -
ja det viser ikke umiddelbart nogen "failure".........
Skruen se okey ud, den er ikke "knækket af" -
men gevindet ser dog lidt "mysko" ud, næsten som om det er lidt "skævt"
Kun en ting at gøre her, frem med værktøj -
prøve at rette op på dette her.
Det virkede helt som om det gik -
så tilbage med giveren og en lidt længere skrue.
Ned med tøsen igen, ud på ny testrunde -
og ..............
Det fungerer
Her står så "endelig" en 9K med fejlfri ABS system -
så nu kan jeg komme igang med alt andet man gerne vil lave
- Carlsson
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
Jeg forstår ikke hvad fejlen reelt var. Var det føleren som ikke kom helt ned i bund?
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
En limousine med muller.