"Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free
: 16. jan 2020, 17:59
I alle mine snart 53 år (40+ år med Saab og det meste omkring dem )
- ja så har jeg fået æren af at opleve meget og mange ting
Har set og ejet biler der "officielt" ikke fandtes -
har fundet, og reddet biler der stod overgivet i mange år i lade/fabrik.....
Jeg har "lavet" "sleepers"´enligt "biblen" d v s lavet/bygget og fået dem lovlige til at køre på alm vej
Har også fundet Saab'er der har levet indenfor samme familie siden ny -
og jeg har haft æren af at eje Saab's "Anniversary's"
Jeg har også hørt om Karma, men nok set på det lidt ude fra "sidesporet"
Men nu er jeg blevet meget klogere på hvad det handler om -
for nu er det overgået selv mig
I slutningen af August 2019, får jeg et PM fra en Saab gut -
der siger han har fulgt de fleste af mine mange projekttråde
Men han er dog en af dem som læser/føgler i baggrunden -
så lige ved det første så anede jeg ikke hvem han var......
Han skriver også at han har et forslag til mig -
at han har en 9K A50 han gerne vil forærer mig helt gratis
Nu var min første tanke så, at den var måske ikke i så god stand -
og da den stod næsten helt oppe i Stockholm, så var det nok ikke så intr alligevel......
Men tvi fik jeg da der, for han skrev tilbage enligt
(På svensk her)
Hej,
här kommer bilder på Sego (den är lite långsammare än min 2,3:a, nämligen)
En helt OK bil. Höger bakdörr har en mystisk buckla längst ner– har funnits så länge jag haft bilen och eftersom lacken är oskadad har jag låtit det vara. Sista bilden visar att rosten hittat en skärmkant – det är därför jag vill göra mig av med bilen. Den förtjänar att slippa stadstrafik med massor av salt. I övrigt är det ytterst lite rost, vad jag vet. Silver var en av Saabs bra lacker.
Vinterhjulen har likadana fälgar. Rätt för årsmodellen.
Radiofacken har just nu: mugghållare med USB-uttag, stereo, CD, prylfack. Jag återställer till stereo, CD, askkopp, prylfack. Det är ändå inga bra USB-uttag och mugghållarna behövs inte.
Motor och växellåda är standard, B204E 150 hk / 219 Nm, men just nu sitter ett steg 1 i med 220 hk /340 Nm. Laddtryck ca 1,0 bar som mest. Kopplingen är bytt till Aero, 240 mm tryckplatta och lamell.
Jag vet inte om du mekar motor också. Jag har en fin extra topp som skall vara portad, samt en bra växellåda/drivaxlar med de grövre drivknutarna och tripoderna som normalt sitter i 2,3/200, 2,3/225 och Aero. De har jag dock köpt extra så de är nog mer till salu än bortskänkes. Jag tror inte att de behövs (bilen går utmärkt bra), så vi kan ju ta dem en annan gång vid behov.
Min favoritfiness ”blinkers med sidobackljus” sitter på. Fanns 1993-94 och är världens bästa grej. De vita originalblinkersarna följer med i bilen. Den andra finessen, intervalltorkarrelä från VAG syns inte men oj så bra det är. Ställbart från 1-20 sekunder Som sagt är allt det vanliga som en 9000-ägare råkar ut för fixat och skött under mina år med bilen. Oxid på dimljus-kontakter, fel på motorn till recirkulationsspjället, AC, drivrem med rullar, koppling, växellänkage, tankband, länkarmsbussningar, ABS-givare, kupétermostat ... det vanliga. Det finns lite att göra men inget akut förutom de ojämna bromsskivorna fram.
Olja och alla filter bytta för högst 600 mil sedan.
Besiktigad till sista mars.
Min att göra-lista, om jag behöll bilen:
- Kolla varför bromsarna vibrerar i hög fart - ojämna skivor, länkarmsbussningar, kärvande ok?
- Kolla att spjällmotorn till ventilationen öppnar som den skall - 9000 får lätt plötslig total imma om spjället hakar upp sig. Tips: det är samma motor till Alfa 164 så jag brukar handla från Italien.
- Byta slangen mellan kopplingens huvudcylinder och slav. Aero-kopplingen är hårdare och jag har ju en ny slang...
- Samtidigt byta packningar i huvudkopplingscylindern.
- Hitta felet på ABS-systemet. Enklast är att läsa av felkoder med Tech2 (som jag inte har) och på så sätt få veta precis var felet är. Det uppstod i samband med kopplingsbyte, så jag kan tänka mig att jag skadat en sladd på ABS-enheten eller liknande. ABS-bromsarna fungerar, men lite för bra.
- Byte styrservovätska och bromsvätska. Det kanske aldrig är gjort.
- Byta värmeväxlare - tråkigt, men jag tror det behövs på sikt. Och om man gör det är det lätt att komma åt spjällmotorn ...
- Montera intagssladden till motorvärmaren.
- Bygga in höjdjusteringsmotor i nya strålkastaren, eller laga den gamla (jag skall göra det idag tänkte jag).
- Lyfta instrumentpanelslocket och byta en glödlampa (eller alla när locket ändå är av).
- Montera slutsteget under passagerarstolen bättre. Det skall sitta på ett annat sätt.
- Byta hjullager bak, bara för att det är det enda roterande jag inte bytt på bilen.
- Fixa en bussning till den avtagbara dragkroken. Den hålls på plats med en sprint och hålet är lite för stort, tycker besiktningen. Godkänt men "bra att veta"-kommentar.
- Montera en fin plugg i hålet för fördelardosan. Där läcker det alltid lite olja och jag har köpt en seriös plugg.
Halvlång lista, men med undantag för bromsarna är inget av det direkt nödvändigt.
.
.
.
.
.
Ikke nok med dette, han tilbød t o m at komme ned og aflevere tøsen -
dersom hans datter bor i Malmö
Så var det lige her at man var nød til at tjekke op med kalender -
at vi trods alt ikke stadievæk var i April måned
Men nej/nix/nope den var sq god nok -
og på aftentimerne, som aftalt, den 10 September ankommer Cego sq på min indkørsel som aftalt Al "betalning" manden ville have, ja det var et pizzamåltid og så transport retur til Malmö -
noget andet kom bare ikke på tale, uanset hvor meget jeg end prøvede
Her ser vi de fine "lygter" der ikke er org på en A50 har han monteret: Lyser fint op omkring gør de På trods af at jeg på dette tidspunkt godt nok var ejer til en 1'ejers 1988 OG 900 -
ja så blev der ny "inneboende" i min garage den aften Det her bliver begyndelsen på noget helt nyt inden for min Saab Hobby
- ja så har jeg fået æren af at opleve meget og mange ting
Har set og ejet biler der "officielt" ikke fandtes -
har fundet, og reddet biler der stod overgivet i mange år i lade/fabrik.....
Jeg har "lavet" "sleepers"´enligt "biblen" d v s lavet/bygget og fået dem lovlige til at køre på alm vej
Har også fundet Saab'er der har levet indenfor samme familie siden ny -
og jeg har haft æren af at eje Saab's "Anniversary's"
Jeg har også hørt om Karma, men nok set på det lidt ude fra "sidesporet"
Men nu er jeg blevet meget klogere på hvad det handler om -
for nu er det overgået selv mig
I slutningen af August 2019, får jeg et PM fra en Saab gut -
der siger han har fulgt de fleste af mine mange projekttråde
Men han er dog en af dem som læser/føgler i baggrunden -
så lige ved det første så anede jeg ikke hvem han var......
Han skriver også at han har et forslag til mig -
at han har en 9K A50 han gerne vil forærer mig helt gratis
Nu var min første tanke så, at den var måske ikke i så god stand -
og da den stod næsten helt oppe i Stockholm, så var det nok ikke så intr alligevel......
Men tvi fik jeg da der, for han skrev tilbage enligt
(På svensk her)
Hej,
här kommer bilder på Sego (den är lite långsammare än min 2,3:a, nämligen)
En helt OK bil. Höger bakdörr har en mystisk buckla längst ner– har funnits så länge jag haft bilen och eftersom lacken är oskadad har jag låtit det vara. Sista bilden visar att rosten hittat en skärmkant – det är därför jag vill göra mig av med bilen. Den förtjänar att slippa stadstrafik med massor av salt. I övrigt är det ytterst lite rost, vad jag vet. Silver var en av Saabs bra lacker.
Vinterhjulen har likadana fälgar. Rätt för årsmodellen.
Radiofacken har just nu: mugghållare med USB-uttag, stereo, CD, prylfack. Jag återställer till stereo, CD, askkopp, prylfack. Det är ändå inga bra USB-uttag och mugghållarna behövs inte.
Motor och växellåda är standard, B204E 150 hk / 219 Nm, men just nu sitter ett steg 1 i med 220 hk /340 Nm. Laddtryck ca 1,0 bar som mest. Kopplingen är bytt till Aero, 240 mm tryckplatta och lamell.
Jag vet inte om du mekar motor också. Jag har en fin extra topp som skall vara portad, samt en bra växellåda/drivaxlar med de grövre drivknutarna och tripoderna som normalt sitter i 2,3/200, 2,3/225 och Aero. De har jag dock köpt extra så de är nog mer till salu än bortskänkes. Jag tror inte att de behövs (bilen går utmärkt bra), så vi kan ju ta dem en annan gång vid behov.
Min favoritfiness ”blinkers med sidobackljus” sitter på. Fanns 1993-94 och är världens bästa grej. De vita originalblinkersarna följer med i bilen. Den andra finessen, intervalltorkarrelä från VAG syns inte men oj så bra det är. Ställbart från 1-20 sekunder Som sagt är allt det vanliga som en 9000-ägare råkar ut för fixat och skött under mina år med bilen. Oxid på dimljus-kontakter, fel på motorn till recirkulationsspjället, AC, drivrem med rullar, koppling, växellänkage, tankband, länkarmsbussningar, ABS-givare, kupétermostat ... det vanliga. Det finns lite att göra men inget akut förutom de ojämna bromsskivorna fram.
Olja och alla filter bytta för högst 600 mil sedan.
Besiktigad till sista mars.
Min att göra-lista, om jag behöll bilen:
- Kolla varför bromsarna vibrerar i hög fart - ojämna skivor, länkarmsbussningar, kärvande ok?
- Kolla att spjällmotorn till ventilationen öppnar som den skall - 9000 får lätt plötslig total imma om spjället hakar upp sig. Tips: det är samma motor till Alfa 164 så jag brukar handla från Italien.
- Byta slangen mellan kopplingens huvudcylinder och slav. Aero-kopplingen är hårdare och jag har ju en ny slang...
- Samtidigt byta packningar i huvudkopplingscylindern.
- Hitta felet på ABS-systemet. Enklast är att läsa av felkoder med Tech2 (som jag inte har) och på så sätt få veta precis var felet är. Det uppstod i samband med kopplingsbyte, så jag kan tänka mig att jag skadat en sladd på ABS-enheten eller liknande. ABS-bromsarna fungerar, men lite för bra.
- Byte styrservovätska och bromsvätska. Det kanske aldrig är gjort.
- Byta värmeväxlare - tråkigt, men jag tror det behövs på sikt. Och om man gör det är det lätt att komma åt spjällmotorn ...
- Montera intagssladden till motorvärmaren.
- Bygga in höjdjusteringsmotor i nya strålkastaren, eller laga den gamla (jag skall göra det idag tänkte jag).
- Lyfta instrumentpanelslocket och byta en glödlampa (eller alla när locket ändå är av).
- Montera slutsteget under passagerarstolen bättre. Det skall sitta på ett annat sätt.
- Byta hjullager bak, bara för att det är det enda roterande jag inte bytt på bilen.
- Fixa en bussning till den avtagbara dragkroken. Den hålls på plats med en sprint och hålet är lite för stort, tycker besiktningen. Godkänt men "bra att veta"-kommentar.
- Montera en fin plugg i hålet för fördelardosan. Där läcker det alltid lite olja och jag har köpt en seriös plugg.
Halvlång lista, men med undantag för bromsarna är inget av det direkt nödvändigt.
.
.
.
.
.
Ikke nok med dette, han tilbød t o m at komme ned og aflevere tøsen -
dersom hans datter bor i Malmö
Så var det lige her at man var nød til at tjekke op med kalender -
at vi trods alt ikke stadievæk var i April måned
Men nej/nix/nope den var sq god nok -
og på aftentimerne, som aftalt, den 10 September ankommer Cego sq på min indkørsel som aftalt Al "betalning" manden ville have, ja det var et pizzamåltid og så transport retur til Malmö -
noget andet kom bare ikke på tale, uanset hvor meget jeg end prøvede
Her ser vi de fine "lygter" der ikke er org på en A50 har han monteret: Lyser fint op omkring gør de På trods af at jeg på dette tidspunkt godt nok var ejer til en 1'ejers 1988 OG 900 -
ja så blev der ny "inneboende" i min garage den aften Det her bliver begyndelsen på noget helt nyt inden for min Saab Hobby