Nogle af de pærer jeg lavede blev ret aparte for at få den optimale belysning. Her er f.eks. pæren til cigartænderen

Redaktør: Bestyrelsen
Carlsson skrev: ↑29. feb 2020, 13:14Jeg lavede det meste af lysdiode belysningen selv da jeg ikke var tilfreds med de led pærer man kunne købe for 7 år siden. Måske er de blevet bedre med tiden. Jeg har iøvrigt ikke haft en eneste fejl på de hjemmelavede, i stærk kontrast til hvad man normalt oplever med kinesiske købe pærer.
Nogle af de pærer jeg lavede blev ret aparte for at få den optimale belysning. Her er f.eks. pæren til cigartænderen![]()
Cigarlys.jpg
Det er jo "Intermittent" og ledningen kan sagtens knække på 2 år hvis den ikke er fastgjort korrekt.
Den teori var jeg også lidt inde på -
Det er dels 9509175, som der skal være 6+9 stk. af (måske de kontrollampepærer, som fulgte med dit instrument?), og dels 4084547 (2 stk.), 9525767 og 8568693. Min reservedelsmand regner med at kunne finde tilsvarende, når jeg får pillet hatten af og pærerne ud.NC_Ribe skrev: ↑
18 feb 2020, 21:51
PS: Jeg ville blive superglad for datoer på de forskellige steg -jeg har fx bestilt pærer til mit instrumenthus -
men en del af dem kan ikke længere skaffes fra Orio.
Hvad skulle det da være for nogle af dem
Det var d.21 Nov 2019 jeg handlede mine ....
Det er jo lidt unfair at sammenligne nye LED med gamle, sortsværtede pinolpærer, og mit spørgsmål er dels, om de nye spreder lyset ordentligt, og dels, om de er tilpas afdæmpede (og, hvis ja, hvad det er for nogen)? Jeg skal ikke dømme ud fra billeder, da et kamera jo ikke kan vise det helt, som øjet ser det. Jeg spørger, fordi jeg har set så mange eksempler på nummerpladelys, der giver to blændende hvide striber på nummerpladen, så man kun kan læse lige det, der er i striberne. Det samme gælder for nogle bag-, bremse og blinklys, der giver et meget kraftigt lys på en lille overflade. Og det er jo synd, når originalen (bortset fra baklyset) faktisk lyser suverænt og behageligt fra store lysflader.Belysningen lader da meget at ønske:
A50-196.jpg
Men da heller ikke så mærkeligt -
når man ser resultatet at det som sidder monteret
A50-197.jpg
Sørme godt, at man haver "bedre brugt" på lager -
og her sammen med den ny LED pære
A50-198.jpg
Og nu ser det da straks så meget bedre ud -
man kan se forskel om ikke andet
A50-199.jpg
De gamle "rester"
A50-200.jpg
Og det nye fine/dejlige resultat
A50-202.jpg
Ser da bare så godt "oplyst" ud
A50-203.jpg
Carlsson skrev: ↑10. mar 2020, 20:09NC
Jeg har jo rodet meget med lysdioderne og kan nok besvare nogle af dine spørgsmål.
Striberne på nummerpladen er fordi de anvendte pinolpærer kun lyser fremad og derfor er lygtens reflektor ikke i brug. Iøvrigt er folk tilbøjelige til at sætte alt for kraftige led pærer i nummerplade lamperne. Pinol pærerne fås i et utal af varianter og fælles for dem er at man ikke kan stole på de opgivede data om hverken levetiden, lysfarven eller spredningsvinklen. Jeg byggede selv mine led pinolpærer så de var tilpasset den enkelte lampe/parabol, men det er der jo nok ikke mange der gider at bruge tid på.
Alt lys i min kabine er hjemmelavede led pærer, undtagen instrument belysningen pga. lysdæmperen.
Min høje stoplampe er lavet med hjemmelavede vandtætte led pærer. Jeg har ombygget pærevagten så den passer til det nye lave strømforbrug, men man kan også sætte en modstand parallelt med pærerne. Dette ødelægger dog en stor del af fidusen med led pærerne.
I baglys, stoplys og blinklys har jeg normale pærer i og ser ingen grund til at bruge led.
9000's latterlige forkølede baklys kan forbedres væsentligt ved at udskifte til led, men det er en jungle at finde den rette type som kan gøre brug af reflektoren.
Mine tågelys er lavet om til kørelys og jeg har efter en årrække opgivet at bruge led pærer i dem. Levetiden er absurd lav og det er jo ikke ligefrem et 2 minutters job at skifte disse pærer.
Nå men alt dette er jo off-topic. Denne tråd er jo om Plankans nye lækre køretøj.
Jeg husker en af hans gamle tråde hvor han påstod at 9000 var en forældet bil og at hans 9-5 var verdens ottende vidunder
Fortvivl ikke Plankan... Jeg havde samme problem for 7 år siden.
Det var da noget af en omgang detCarlsson skrev: ↑16. mar 2020, 11:55Fortvivl ikke Plankan... Jeg havde samme problem for 7 år siden.
Jeg havde købt et brugt instrument af HF-Eco Henrik, da det eksisterende instrument manglede turbo-uret![]()
Temp. måleren viste på vanlig 9000 maner et dovent og ustabilt 1/5 udslag ved normal temperatur.
Det gjorde det også da jeg satte det nye instrument i, på trods af Henriks forvisninger om at instrumentet var omloddet.
Det stolede jeg på og kiggede i diagrammet, som viste at temp. signalet af ukendte årsager passerer EDU'en før det går til temp. viseren.
Jeg splittede EDU'en, trip computeren og klima kontrol boksen ad og fandt et utal af dårlige lodninger, især i klima kontrol boksen.
Efter denne operation stod temp. nålen klippefast på 50% og det har den nu gjort i 7 år.
Så, på med vanten, split EDU'en ad og gå den igennem for dårlige lodninger![]()
Mortenvig skrev: ↑22. mar 2020, 14:04Det linger meget rustfarvet vand du tapper af motoren.
Så derfor mangler du glykol lugten fra varmeelementet.
Men skumgummi isoleringen er brun af det rustfarvede vand.
Optimalt burde systemet skylles igennem med rent postevand, efterfulgt af et par gange med demineraliseret vand, og så ny kølervæske.
MVH
Morten
Ja det var som sagt noget af en omgang du røg på derCarlsson skrev: ↑16. mar 2020, 11:55
Fortvivl ikke Plankan... Jeg havde samme problem for 7 år siden.
Jeg havde købt et brugt instrument af HF-Eco Henrik, da det eksisterende instrument manglede turbo-uret![]()
Temp. måleren viste på vanlig 9000 maner et dovent og ustabilt 1/5 udslag ved normal temperatur.
Det gjorde det også da jeg satte det nye instrument i, på trods af Henriks forvisninger om at instrumentet var omloddet.
Det stolede jeg på og kiggede i diagrammet, som viste at temp. signalet af ukendte årsager passerer EDU'en før det går til temp. viseren.
Jeg splittede EDU'en, trip computeren og klima kontrol boksen ad og fandt et utal af dårlige lodninger, især i klima kontrol boksen.
Efter denne operation stod temp. nålen klippefast på 50% og det har den nu gjort i 7 år.
Så, på med vanten, split EDU'en ad og gå den igennem for dårlige lodninger![]()
Ja, du måtte skifte alle følere m.m.