Banner cycler

"Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

Skriv om jeres renoverings/ombygnings projekter gerne med billeder.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1998
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

10. mar 2020, 21:17

Carlsson skrev:
10. mar 2020, 20:09
NC

Jeg har jo rodet meget med lysdioderne og kan nok besvare nogle af dine spørgsmål.

Striberne på nummerpladen er fordi de anvendte pinolpærer kun lyser fremad og derfor er lygtens reflektor ikke i brug. Iøvrigt er folk tilbøjelige til at sætte alt for kraftige led pærer i nummerplade lamperne. Pinol pærerne fås i et utal af varianter og fælles for dem er at man ikke kan stole på de opgivede data om hverken levetiden, lysfarven eller spredningsvinklen. Jeg byggede selv mine led pinolpærer så de var tilpasset den enkelte lampe/parabol, men det er der jo nok ikke mange der gider at bruge tid på.
Alt lys i min kabine er hjemmelavede led pærer, undtagen instrument belysningen pga. lysdæmperen.
Min høje stoplampe er lavet med hjemmelavede vandtætte led pærer. Jeg har ombygget pærevagten så den passer til det nye lave strømforbrug, men man kan også sætte en modstand parallelt med pærerne. Dette ødelægger dog en stor del af fidusen med led pærerne.
I baglys, stoplys og blinklys har jeg normale pærer i og ser ingen grund til at bruge led.
9000's latterlige forkølede baklys kan forbedres væsentligt ved at udskifte til led, men det er en jungle at finde den rette type som kan gøre brug af reflektoren.
Mine tågelys er lavet om til kørelys og jeg har efter en årrække opgivet at bruge led pærer i dem. Levetiden er absurd lav og det er jo ikke ligefrem et 2 minutters job at skifte disse pærer.

Nå men alt dette er jo off-topic. Denne tråd er jo om Plankans nye lækre køretøj.
Jeg husker en af hans gamle tråde hvor han påstod at 9000 var en forældet bil og at hans 9-5 var verdens ottende vidunder
:lol:

:lol: 9000 er en forældet bil, men den er ikke mindre dejlig for det :lol:

Min gamle Missy er til dags dato en af de bedste Saab'er jeg har ejet -
men som selv og med kun mig selv, så blev den lidt for "dyr" i det lange løb :roll:


Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1998
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

11. mar 2020, 15:44

Se, altså herover i det svenske, ja der kan vi faktisk aktivt "Følge med i" -
hvad der kommer in/dukker op på diverse "ophuggere" :)

Og så er vi her, hvor det pludselig sker -
at der på "Delplocken" i Helsingborg dukker en 9K 1997 A50 op :o

Forrige uge, i fredags d.6 Marts, så kan man se disse billeder her:
A50-250.jpg
Står at den har kørt 135.000 Km :shock:
A50-251.jpg
Man tænker at, de først har taget fejl -
og det skulle være 235.000 Km :)

Men nej, den var sq god nok -
der stod 135.000 Km på speedometer :oops:

Siste af 3 billeder, der plejer at være på stuen:
A50-252.jpg
Og kigger man rigtigt nøje -
så ser man frække stofmåtter :D

Nåja, det her ser jeg først sent fredag aften efter lukketid -
så tænker at, den er nok allerede "slagtet" på de fine/gode dele :(

I går Tirsdag, ja så kom Claus over på "visit" -
så vi tog vores stadard tur forbi diverse ophuggere, også denne her oppe i Helsingborg.
Døm om ikke, denne 9 K den har stået helt urørt over hele weekend -
men også frem til denne Tirsdag da Claus og jeg kommer "forbi" :shock:

Tro det eller ej -
de der stofmåtter, de låg stadievæk i bilen :D
A50-253.jpg
Så dem lagde jeg beslag på direkte -
Claus har "beige" stue i sin 9 K, så dem kunne han alligevel ikke bruge :lol:
A50-254.jpg
Men da Cego også er i samme #247 som denne her -
ja så tog Jeg også den venstre forskærm, den var/er i betydligt bedre stand end min egen:
A50-255.jpg
Tågelygten i samme side var i rigtig fin stand -
så den fik Claus med hjem :)
A50-256.jpg
Senere under samme aften, da vi spiste Pizza -
så diskuterede vi, om ikke jeg skulle køre op i dag og tage hele stuen ud :)

Men, da jeg i dag ankom 20 min efter de åbnede -
ja så var ikke kun førestol væk, men også konsol til viskere som Claus gerne ville have :(

Men men, Claus behøvede også ny/anden "gearknop" -
så den tog jeg med hjem/retur:
A50-257.jpg
Men jeg kunne heller ikke dy mig for, at demontere højre bagdør:
A50-258.jpg
Mener bare, at en 100% helt komplet og rustfri bagdør i samme #247 som Cego -
for 650:- Sek:
A50-259.jpg
A50-260.jpg
Det er sq for dumt til at ikke bytte -
så slipper jeg denne her Bule" i fremtiden 8)
A50-261.jpg
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1998
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

11. mar 2020, 16:03

Og netop i dag, så kunne jeg bare ikke dy mig for -
at "fjerne" dette dumme/åndsvage S - märke her:
A50-262.jpg
Det fylder ikke længere sin "funktion" -
dersom at de nye EU nummerplader er mærket et lands symbol :roll:

At have 2 stk S symboler er bare lidt for fjollet -
så der var kun et alternativ her.

Nemlig at gå i "krig" her -
og efter 4 møtrikker :)
A50-263.jpg
Efter en lettere rengøring:
A50-264.jpg
Den gamle og den "ny"
A50-265.jpg
Og med den "ny" på plads:
A50-266.jpg
Ja så begynder det da virklig at ligne noget 8)
A50-267.jpg
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1998
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

12. mar 2020, 14:15

Nå, men det var en lille side/afstikker på selv tråden her :lol:

Efter at have renoveret kobling's cylinder -
ja så blev det også tid til at skifte/bytte selve "knuden" ude ved gearskifterlænkage.
Den fik jeg også med til tøsen 8)

Med batteri og "hylde" til ditto demonteret -
så er det noget lettere at komme til:
A50-236.jpg
Og helt her nede i det dunkle -
der gemmer den sig :D
A50-237.jpg
Vel dernede, så søgte jeg også evt defekter -
på ABS, men der vara "nada - intet" at se........

Den nye som ligger her klar til montering :)
A50-238.jpg
Så blev det tid til at finde spec værktøj frem:
A50-239.jpg
Fordi selv en 9K har samme type af "konisk - pind" -
som man også finder på OG 900 :wink:

Efter en let omgang -
ja så gav den op og smuttede den af :D
A50-241.jpg
A50-242.jpg
Ny vs gammel:
A50-243.jpg
A50-244.jpg
A50-245.jpg
Der var vist noget om snakken -
da forrige ejer ville havde den skiftet :roll:
A50-246.jpg
A50-247.jpg
Men nu er den byttet -
skinner som katteskit i måneskind der nede :lol:
A50-248.jpg
Man afslutter med at justere lænkage, dette gøres ved at lægge 3'e gear "i" -
låse med en sprint/dorn der inde og så spænde det ydre fast :)
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1998
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

16. mar 2020, 00:39

Efter dette arbejde, ja hvad passer ikke bedre -
end at også lige skifte olie på gearkasse.

Fik fortalt af forrige ejer, at han allerede havde -
"konverteret" til den nyere olie fra 2002 på tøsen :)
Ikke bare det, men det var heller så længe siden det siste skift af den.

Nu er den jo slet ikke dyr den olie, og da heller ikke fordi den er besværlig at skifte eller -
at jeg ikke stoler på hvad han fortæller.
Men, det er for mig bare sådan en slags 0'er på en ny start med en ny bil -
så ved jeg at det er lavet, og hvordan det skal passes framover :roll:

Jeg fik olie'en med den siste pakke fra SSK:
A50-281.jpg
Ikke bare olie, men også det fine dejlige -
obligatoriske "slik" :D
A50-282.jpg
(Ja de "nusser" godt med os på lager gør de)

Efter aftapning -
så er det påfyldning:
A50-283.jpg

Man må da sige at en 9K er meget "servicevenlig" med dette 8)
A50-284.jpg
Efter dette, ja så stod dagen efter -
på en tur over til den danske sammen med min mor.
Det var nemlig blevet tid til at fylde køler/fryser igen :P


Vi kunne dog hurtig konstatere -
at der var virklig ikke mange 9K'ere ud at køre i DK den dag :roll:
(Vi skriver Torsdag 5. Dec 2019 her)

Park.kælderen Bilka Ishøj -
så ser man let hvor man har parkeret:
A50-285.jpg
Sådan en 9K "ligner" ikke nogen anden bil som de fleste gør idag :)
A50-286.jpg
Efter Bilka, så står den på "Buger's" lige før Høje Taastrup -
tænkt hvis dette havde været Sek priser :mrgreen:
A50-287.jpg
Og på senere stop ved en Aldi -
ja der får man lov at se en finfin OG 900:
A50-288.jpg
Oven i købet, en af de få B212 8)
A50-289.jpg
På trods af en super fin og dejlig dag -
ja så var der kun en negativ ting at skrive om.
Mit arbejde med og bytte den del af instrumenthuset -
gjorde det nemlig verken "til" eller "fra" med Temp nålen 😖
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 824
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

16. mar 2020, 11:55

plankan skrev:
16. mar 2020, 00:39

Mit arbejde med og bytte den del af instrumenthuset -
gjorde det nemlig verken "til" eller "fra" med Temp nålen 😖
Fortvivl ikke Plankan... Jeg havde samme problem for 7 år siden.

Jeg havde købt et brugt instrument af HF-Eco Henrik, da det eksisterende instrument manglede turbo-uret :shock:
Temp. måleren viste på vanlig 9000 maner et dovent og ustabilt 1/5 udslag ved normal temperatur.
Det gjorde det også da jeg satte det nye instrument i, på trods af Henriks forvisninger om at instrumentet var omloddet.
Det stolede jeg på og kiggede i diagrammet, som viste at temp. signalet af ukendte årsager passerer EDU'en før det går til temp. viseren.
Jeg splittede EDU'en, trip computeren og klima kontrol boksen ad og fandt et utal af dårlige lodninger, især i klima kontrol boksen.
Efter denne operation stod temp. nålen klippefast på 50% og det har den nu gjort i 7 år.
Så, på med vanten, split EDU'en ad og gå den igennem for dårlige lodninger :wink:
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1998
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

18. mar 2020, 13:06

Carlsson skrev:
16. mar 2020, 11:55
plankan skrev:
16. mar 2020, 00:39

Mit arbejde med og bytte den del af instrumenthuset -
gjorde det nemlig verken "til" eller "fra" med Temp nålen 😖
Fortvivl ikke Plankan... Jeg havde samme problem for 7 år siden.

Jeg havde købt et brugt instrument af HF-Eco Henrik, da det eksisterende instrument manglede turbo-uret :shock:
Temp. måleren viste på vanlig 9000 maner et dovent og ustabilt 1/5 udslag ved normal temperatur.
Det gjorde det også da jeg satte det nye instrument i, på trods af Henriks forvisninger om at instrumentet var omloddet.
Det stolede jeg på og kiggede i diagrammet, som viste at temp. signalet af ukendte årsager passerer EDU'en før det går til temp. viseren.
Jeg splittede EDU'en, trip computeren og klima kontrol boksen ad og fandt et utal af dårlige lodninger, især i klima kontrol boksen.
Efter denne operation stod temp. nålen klippefast på 50% og det har den nu gjort i 7 år.
Så, på med vanten, split EDU'en ad og gå den igennem for dårlige lodninger :wink:
Det var da noget af en omgang det 👀

Men jeg har nu lige en teori/grej jeg vil prøve før jeg gør det samme :)

Jeg fik skam et "turbohus" med tøsen:
hus.jpg
Men med mine 188 Cm og når jeg sidder som bedst i tøsen -
ja så ser jeg næsten ikke et skvat af Turbonål :evil:
Så det kan jeg sagtens leve uden :wink:
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1998
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

19. mar 2020, 16:50

:D Vi "dykker" endnu en gang ned i "pannrummet " :)

Det her ser ærligt talt, ikke så godt ud :roll:
A50-268.jpg
Så der skal vi lige have ventilkåben af -
den sveder alligevel lidt, så det blir lidt alá 2 fluer i et smæk :wink:

Men se lige her, på en af skruerne :shock:
A50-269.jpg
Nåja, en mindre at arbejde med og her fik vi så ventilkåben af -
ser ikke så tosset ud efter 23 år og 240.000 kørte Km:
A50-270.jpg
Hvad er det så lige der skal arbejdes med her....
A50-271.jpg
Jo det er gammel silicone :roll:
A50-272.jpg
Hyggelig "afstøbning" :lol:
A50-273.jpg
Det er efterhånden ved at være noget af en std fejl -
med lækage på/ved den "plugg"
Så den slår vi bare "igennem"
A50-274.jpg
Men lige for at være på den sikre side, så lægger vi papir/stof som en "stopper" -
da den ikke gerne skulle falde længere ned i motor :roll:
A50-275.jpg
Lige til at "fiske" op:
A50-276.jpg
Og her ligger de så begge 2:
A50-277.jpg
Der er en gut i Eslöv som fiksede dette problem på en af sine egen biler -
det lagde han så op i sin egen projekttråd, og fik en mega response på det :shock:

Sådan her ser hans løsning ud -
Han har helt enkelt drejet sådan noget af :)
A50-278.jpg
Nu ved jeg godt man kan handle den "plugg" jeg lige har slået ud -
samt at der findes en org løsning fra Saab på de tidl modeller....
Men denne her kan jeg bare godt lide :)
A50-279.jpg
At jeg så allerede har byttet på 2 andre Saab's -
det gør det ikke mindre sjovt/dejligt 8)

Med den på plads, til til ny pakning -
samt også 4 nye "rør" inden kasetten skal på igen :)
A50-280.jpg
Endnu en ting at krydse fra "to do list'en" 8)
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12476
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

19. mar 2020, 21:13

Fint arbejde :-)

Den skal nok blive flot den Saab 9000

Smart prop i topstykket.
Dem Saab laver bliver utætte over tid..
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1998
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

20. mar 2020, 13:42

viking skrev:
19. mar 2020, 21:13
Fint arbejde :-)

Pænt tak :)
viking skrev:
19. mar 2020, 21:13
Den skal nok blive flot den Saab 9000

Tøsen bliver som en 9K der i dag, er gået i "pension" -
d v s hun er ikke længere en "daily driver" :P
Billede fra gårdagen's luftetur efter en omgang vask:
summer3.jpg
viking skrev:
19. mar 2020, 21:13
Smart prop i topstykket.

Ja den fik han lavet helt okey -
har byttet 3 af dem nu til dags dato med Cego :)


viking skrev:
19. mar 2020, 21:13
Dem Saab laver bliver utætte over tid..

Ja mon ikke :roll:

Men de havde selv en løsning på det problem med "langmotor -
havde sådan en "plugg" på Ruby
egenpropp.jpg
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1998
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

22. mar 2020, 12:23

Med låget lagt på den sag:
A50-290.jpg
ja så går vi videre med -
noget af det/de dele der fulgte med tøsen.

D v s med noget af det "jobb" forrige ejer -
havde på sin egen liste:
A50-291.jpg

Ja lige netop -
det berygtede "element" :mrgreen:
A50-292.jpg

Det er noget af et pillearbejde at komme til:
A50-293.jpg
Og en del af det, skal man være MEGET -
forsigtig med, her er ikke plads til nogen "ommer" :roll:
A50-294.jpg
So far so good -
vi skal have vand af systemet også:
A50-295.jpg
Videre i demontetingen, vi skal have blæsermotor -
samt vandslanger til element væk:
A50-296.jpg
Og sådan ser det ud når blæsemotor er demonteret :)
A50-297.jpg
Der er godt "tight" -
så man bør have lidt line etc etc til at holde AC element i skak.

Sådan ser det ud nede i "akvariet" -
når alt er demonteret:
A50-298.jpg
Ofte fyldt af blade etc etc:
A50-299.jpg
Det gamle element:
A50-300.jpg
Ikke fordi der er noget særligt at se med/på det :roll:
A50-301.jpg
Var helle rikke nogen lugt af/fra Glycol:
A50-302.jpg
Men efter det blev byttet -
ja så bliver der ikke længere "dug" på ruderne ved fugtigt vejr udenfor :)
A50-303.jpg
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1096
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

22. mar 2020, 14:04

Det linger meget rustfarvet vand du tapper af motoren.
Så derfor mangler du glykol lugten fra varmeelementet.
Men skumgummi isoleringen er brun af det rustfarvede vand.
Optimalt burde systemet skylles igennem med rent postevand, efterfulgt af et par gange med demineraliseret vand, og så ny kølervæske.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1998
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

22. mar 2020, 15:40

Mortenvig skrev:
22. mar 2020, 14:04
Det linger meget rustfarvet vand du tapper af motoren.
Så derfor mangler du glykol lugten fra varmeelementet.
Men skumgummi isoleringen er brun af det rustfarvede vand.
Optimalt burde systemet skylles igennem med rent postevand, efterfulgt af et par gange med demineraliseret vand, og så ny kølervæske.

MVH
Morten

Du ved sikkert godt at billeder har det med at "lyve" :?:

jeg kan altså sagten godt se forskel på rustvand -
og så dette her som ikke var rustfarvet vand der kom ud.
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1998
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

22. mar 2020, 20:40

Efter en rengøring -
så ser det mange gange bedre ud i "akvariet" :D
A50-304.jpg
Også rent og fint til det nye "element"
A50-306.jpg
Made in Denmark 😎 👌
A50-307.jpg
(Er det noget skit, så kommer jeg personligt over og aflevere det ) :lol:
A50-308.jpg
Med alt og lidt til -
atter på plads:
A50-309.jpg
Ja så er der andet jeg også gerne vil have lavet -
spec nu som kølersystem er tomt.

Jeg vil gerne have byttet termostat -
og den sidder gemt af vejen her:
A50-310.jpg
Efter diverse slanger/rør og skruer -
så er det klart for at taget "huset" af:
A50-311.jpg
Og der sidder den :D
A50-312.jpg
Og nu vi er igang, problemet med temp. nålen i instrumenthuset -
ja så bytter jeg også "giveren" til Ditto :)
A50-313.jpg
Nå ja, vi kan da lige så godt tage denne her også -
nu vi er igang :lol:
A50-314.jpg
Nyt vs gammelt:
A50-315.jpg
Noget siger mig -
at det ikke var en Saab org termostat der sad i tøsen :roll:
A50-316.jpg
Med den nye giver på plads -
så blev det også klart til den nye termostat:
A50-317.jpg
Atter engang er vi er klar -
efter test i garagen, så kan konstatere at alt er tæt og tørt :D
A50-318.jpg
Næste er en tur ud på vejene :)

Dårligt billede :oops:
Men det viser en temp. nål -
der nu står i position kl 09 som den skal 👌
A50-319.jpg
(Som nogle måske også kan se, ja så lyser ABS lampen -
jeg har på dette tidspunkt ikke fundet fejlen dertil endnu og køre med den sikring "trukket"
)
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1998
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

23. mar 2020, 00:53

Carlsson skrev:
16. mar 2020, 11:55

Fortvivl ikke Plankan... Jeg havde samme problem for 7 år siden.

Jeg havde købt et brugt instrument af HF-Eco Henrik, da det eksisterende instrument manglede turbo-uret :shock:
Temp. måleren viste på vanlig 9000 maner et dovent og ustabilt 1/5 udslag ved normal temperatur.
Det gjorde det også da jeg satte det nye instrument i, på trods af Henriks forvisninger om at instrumentet var omloddet.
Det stolede jeg på og kiggede i diagrammet, som viste at temp. signalet af ukendte årsager passerer EDU'en før det går til temp. viseren.
Jeg splittede EDU'en, trip computeren og klima kontrol boksen ad og fandt et utal af dårlige lodninger, især i klima kontrol boksen.
Efter denne operation stod temp. nålen klippefast på 50% og det har den nu gjort i 7 år.
Så, på med vanten, split EDU'en ad og gå den igennem for dårlige lodninger :wink:
Ja det var som sagt noget af en omgang du røg på der 👀

Men som du ser her nu -
så slap jeg noget billigere afsted med problemet :roll:

Tilbage til "Projekt Forum"