Side 2 af 2

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

: 10. mar 2020, 21:17
af plankan
Carlsson skrev:
10. mar 2020, 20:09
NC

Jeg har jo rodet meget med lysdioderne og kan nok besvare nogle af dine spørgsmål.

Striberne på nummerpladen er fordi de anvendte pinolpærer kun lyser fremad og derfor er lygtens reflektor ikke i brug. Iøvrigt er folk tilbøjelige til at sætte alt for kraftige led pærer i nummerplade lamperne. Pinol pærerne fås i et utal af varianter og fælles for dem er at man ikke kan stole på de opgivede data om hverken levetiden, lysfarven eller spredningsvinklen. Jeg byggede selv mine led pinolpærer så de var tilpasset den enkelte lampe/parabol, men det er der jo nok ikke mange der gider at bruge tid på.
Alt lys i min kabine er hjemmelavede led pærer, undtagen instrument belysningen pga. lysdæmperen.
Min høje stoplampe er lavet med hjemmelavede vandtætte led pærer. Jeg har ombygget pærevagten så den passer til det nye lave strømforbrug, men man kan også sætte en modstand parallelt med pærerne. Dette ødelægger dog en stor del af fidusen med led pærerne.
I baglys, stoplys og blinklys har jeg normale pærer i og ser ingen grund til at bruge led.
9000's latterlige forkølede baklys kan forbedres væsentligt ved at udskifte til led, men det er en jungle at finde den rette type som kan gøre brug af reflektoren.
Mine tågelys er lavet om til kørelys og jeg har efter en årrække opgivet at bruge led pærer i dem. Levetiden er absurd lav og det er jo ikke ligefrem et 2 minutters job at skifte disse pærer.

Nå men alt dette er jo off-topic. Denne tråd er jo om Plankans nye lækre køretøj.
Jeg husker en af hans gamle tråde hvor han påstod at 9000 var en forældet bil og at hans 9-5 var verdens ottende vidunder
:lol:

:lol: 9000 er en forældet bil, men den er ikke mindre dejlig for det :lol:

Min gamle Missy er til dags dato en af de bedste Saab'er jeg har ejet -
men som selv og med kun mig selv, så blev den lidt for "dyr" i det lange løb :roll:

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

: 11. mar 2020, 15:44
af plankan
Se, altså herover i det svenske, ja der kan vi faktisk aktivt "Følge med i" -
hvad der kommer in/dukker op på diverse "ophuggere" :)

Og så er vi her, hvor det pludselig sker -
at der på "Delplocken" i Helsingborg dukker en 9K 1997 A50 op :o

Forrige uge, i fredags d.6 Marts, så kan man se disse billeder her:
A50-250.jpg
Står at den har kørt 135.000 Km :shock:
A50-251.jpg
Man tænker at, de først har taget fejl -
og det skulle være 235.000 Km :)

Men nej, den var sq god nok -
der stod 135.000 Km på speedometer :oops:

Siste af 3 billeder, der plejer at være på stuen:
A50-252.jpg
Og kigger man rigtigt nøje -
så ser man frække stofmåtter :D

Nåja, det her ser jeg først sent fredag aften efter lukketid -
så tænker at, den er nok allerede "slagtet" på de fine/gode dele :(

I går Tirsdag, ja så kom Claus over på "visit" -
så vi tog vores stadard tur forbi diverse ophuggere, også denne her oppe i Helsingborg.
Døm om ikke, denne 9 K den har stået helt urørt over hele weekend -
men også frem til denne Tirsdag da Claus og jeg kommer "forbi" :shock:

Tro det eller ej -
de der stofmåtter, de låg stadievæk i bilen :D
A50-253.jpg
Så dem lagde jeg beslag på direkte -
Claus har "beige" stue i sin 9 K, så dem kunne han alligevel ikke bruge :lol:
A50-254.jpg
Men da Cego også er i samme #247 som denne her -
ja så tog Jeg også den venstre forskærm, den var/er i betydligt bedre stand end min egen:
A50-255.jpg
Tågelygten i samme side var i rigtig fin stand -
så den fik Claus med hjem :)
A50-256.jpg
Senere under samme aften, da vi spiste Pizza -
så diskuterede vi, om ikke jeg skulle køre op i dag og tage hele stuen ud :)

Men, da jeg i dag ankom 20 min efter de åbnede -
ja så var ikke kun førestol væk, men også konsol til viskere som Claus gerne ville have :(

Men men, Claus behøvede også ny/anden "gearknop" -
så den tog jeg med hjem/retur:
A50-257.jpg
Men jeg kunne heller ikke dy mig for, at demontere højre bagdør:
A50-258.jpg
Mener bare, at en 100% helt komplet og rustfri bagdør i samme #247 som Cego -
for 650:- Sek:
A50-259.jpg
A50-260.jpg
Det er sq for dumt til at ikke bytte -
så slipper jeg denne her Bule" i fremtiden 8)
A50-261.jpg

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

: 11. mar 2020, 16:03
af plankan
Og netop i dag, så kunne jeg bare ikke dy mig for -
at "fjerne" dette dumme/åndsvage S - märke her:
A50-262.jpg
Det fylder ikke længere sin "funktion" -
dersom at de nye EU nummerplader er mærket et lands symbol :roll:

At have 2 stk S symboler er bare lidt for fjollet -
så der var kun et alternativ her.

Nemlig at gå i "krig" her -
og efter 4 møtrikker :)
A50-263.jpg
Efter en lettere rengøring:
A50-264.jpg
Den gamle og den "ny"
A50-265.jpg
Og med den "ny" på plads:
A50-266.jpg
Ja så begynder det da virklig at ligne noget 8)
A50-267.jpg

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

: 12. mar 2020, 14:15
af plankan
Nå, men det var en lille side/afstikker på selv tråden her :lol:

Efter at have renoveret kobling's cylinder -
ja så blev det også tid til at skifte/bytte selve "knuden" ude ved gearskifterlænkage.
Den fik jeg også med til tøsen 8)

Med batteri og "hylde" til ditto demonteret -
så er det noget lettere at komme til:
A50-236.jpg
Og helt her nede i det dunkle -
der gemmer den sig :D
A50-237.jpg
Vel dernede, så søgte jeg også evt defekter -
på ABS, men der vara "nada - intet" at se........

Den nye som ligger her klar til montering :)
A50-238.jpg
Så blev det tid til at finde spec værktøj frem:
A50-239.jpg
Fordi selv en 9K har samme type af "konisk - pind" -
som man også finder på OG 900 :wink:

Efter en let omgang -
ja så gav den op og smuttede den af :D
A50-241.jpg
A50-242.jpg
Ny vs gammel:
A50-243.jpg
A50-244.jpg
A50-245.jpg
Der var vist noget om snakken -
da forrige ejer ville havde den skiftet :roll:
A50-246.jpg
A50-247.jpg
Men nu er den byttet -
skinner som katteskit i måneskind der nede :lol:
A50-248.jpg
Man afslutter med at justere lænkage, dette gøres ved at lægge 3'e gear "i" -
låse med en sprint/dorn der inde og så spænde det ydre fast :)

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

: 16. mar 2020, 00:39
af plankan
Efter dette arbejde, ja hvad passer ikke bedre -
end at også lige skifte olie på gearkasse.

Fik fortalt af forrige ejer, at han allerede havde -
"konverteret" til den nyere olie fra 2002 på tøsen :)
Ikke bare det, men det var heller så længe siden det siste skift af den.

Nu er den jo slet ikke dyr den olie, og da heller ikke fordi den er besværlig at skifte eller -
at jeg ikke stoler på hvad han fortæller.
Men, det er for mig bare sådan en slags 0'er på en ny start med en ny bil -
så ved jeg at det er lavet, og hvordan det skal passes framover :roll:

Jeg fik olie'en med den siste pakke fra SSK:
A50-281.jpg
Ikke bare olie, men også det fine dejlige -
obligatoriske "slik" :D
A50-282.jpg
(Ja de "nusser" godt med os på lager gør de)

Efter aftapning -
så er det påfyldning:
A50-283.jpg

Man må da sige at en 9K er meget "servicevenlig" med dette 8)
A50-284.jpg
Efter dette, ja så stod dagen efter -
på en tur over til den danske sammen med min mor.
Det var nemlig blevet tid til at fylde køler/fryser igen :P


Vi kunne dog hurtig konstatere -
at der var virklig ikke mange 9K'ere ud at køre i DK den dag :roll:
(Vi skriver Torsdag 5. Dec 2019 her)

Park.kælderen Bilka Ishøj -
så ser man let hvor man har parkeret:
A50-285.jpg
Sådan en 9K "ligner" ikke nogen anden bil som de fleste gør idag :)
A50-286.jpg
Efter Bilka, så står den på "Buger's" lige før Høje Taastrup -
tænkt hvis dette havde været Sek priser :mrgreen:
A50-287.jpg
Og på senere stop ved en Aldi -
ja der får man lov at se en finfin OG 900:
A50-288.jpg
Oven i købet, en af de få B212 8)
A50-289.jpg
På trods af en super fin og dejlig dag -
ja så var der kun en negativ ting at skrive om.
Mit arbejde med og bytte den del af instrumenthuset -
gjorde det nemlig verken "til" eller "fra" med Temp nålen 😖

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

: 16. mar 2020, 11:55
af Carlsson
plankan skrev:
16. mar 2020, 00:39

Mit arbejde med og bytte den del af instrumenthuset -
gjorde det nemlig verken "til" eller "fra" med Temp nålen 😖
Fortvivl ikke Plankan... Jeg havde samme problem for 7 år siden.

Jeg havde købt et brugt instrument af HF-Eco Henrik, da det eksisterende instrument manglede turbo-uret :shock:
Temp. måleren viste på vanlig 9000 maner et dovent og ustabilt 1/5 udslag ved normal temperatur.
Det gjorde det også da jeg satte det nye instrument i, på trods af Henriks forvisninger om at instrumentet var omloddet.
Det stolede jeg på og kiggede i diagrammet, som viste at temp. signalet af ukendte årsager passerer EDU'en før det går til temp. viseren.
Jeg splittede EDU'en, trip computeren og klima kontrol boksen ad og fandt et utal af dårlige lodninger, især i klima kontrol boksen.
Efter denne operation stod temp. nålen klippefast på 50% og det har den nu gjort i 7 år.
Så, på med vanten, split EDU'en ad og gå den igennem for dårlige lodninger :wink:

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

: 18. mar 2020, 13:06
af plankan
Carlsson skrev:
16. mar 2020, 11:55
plankan skrev:
16. mar 2020, 00:39

Mit arbejde med og bytte den del af instrumenthuset -
gjorde det nemlig verken "til" eller "fra" med Temp nålen 😖
Fortvivl ikke Plankan... Jeg havde samme problem for 7 år siden.

Jeg havde købt et brugt instrument af HF-Eco Henrik, da det eksisterende instrument manglede turbo-uret :shock:
Temp. måleren viste på vanlig 9000 maner et dovent og ustabilt 1/5 udslag ved normal temperatur.
Det gjorde det også da jeg satte det nye instrument i, på trods af Henriks forvisninger om at instrumentet var omloddet.
Det stolede jeg på og kiggede i diagrammet, som viste at temp. signalet af ukendte årsager passerer EDU'en før det går til temp. viseren.
Jeg splittede EDU'en, trip computeren og klima kontrol boksen ad og fandt et utal af dårlige lodninger, især i klima kontrol boksen.
Efter denne operation stod temp. nålen klippefast på 50% og det har den nu gjort i 7 år.
Så, på med vanten, split EDU'en ad og gå den igennem for dårlige lodninger :wink:
Det var da noget af en omgang det 👀

Men jeg har nu lige en teori/grej jeg vil prøve før jeg gør det samme :)

Jeg fik skam et "turbohus" med tøsen:
hus.jpg
Men med mine 188 Cm og når jeg sidder som bedst i tøsen -
ja så ser jeg næsten ikke et skvat af Turbonål :evil:
Så det kan jeg sagtens leve uden :wink:

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

: 19. mar 2020, 16:50
af plankan
:D Vi "dykker" endnu en gang ned i "pannrummet " :)

Det her ser ærligt talt, ikke så godt ud :roll:
A50-268.jpg
Så der skal vi lige have ventilkåben af -
den sveder alligevel lidt, så det blir lidt alá 2 fluer i et smæk :wink:

Men se lige her, på en af skruerne :shock:
A50-269.jpg
Nåja, en mindre at arbejde med og her fik vi så ventilkåben af -
ser ikke så tosset ud efter 23 år og 240.000 kørte Km:
A50-270.jpg
Hvad er det så lige der skal arbejdes med her....
A50-271.jpg
Jo det er gammel silicone :roll:
A50-272.jpg
Hyggelig "afstøbning" :lol:
A50-273.jpg
Det er efterhånden ved at være noget af en std fejl -
med lækage på/ved den "plugg"
Så den slår vi bare "igennem"
A50-274.jpg
Men lige for at være på den sikre side, så lægger vi papir/stof som en "stopper" -
da den ikke gerne skulle falde længere ned i motor :roll:
A50-275.jpg
Lige til at "fiske" op:
A50-276.jpg
Og her ligger de så begge 2:
A50-277.jpg
Der er en gut i Eslöv som fiksede dette problem på en af sine egen biler -
det lagde han så op i sin egen projekttråd, og fik en mega response på det :shock:

Sådan her ser hans løsning ud -
Han har helt enkelt drejet sådan noget af :)
A50-278.jpg
Nu ved jeg godt man kan handle den "plugg" jeg lige har slået ud -
samt at der findes en org løsning fra Saab på de tidl modeller....
Men denne her kan jeg bare godt lide :)
A50-279.jpg
At jeg så allerede har byttet på 2 andre Saab's -
det gør det ikke mindre sjovt/dejligt 8)

Med den på plads, til til ny pakning -
samt også 4 nye "rør" inden kasetten skal på igen :)
A50-280.jpg
Endnu en ting at krydse fra "to do list'en" 8)

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

: 19. mar 2020, 21:13
af viking
Fint arbejde :-)

Den skal nok blive flot den Saab 9000

Smart prop i topstykket.
Dem Saab laver bliver utætte over tid..

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

: 20. mar 2020, 13:42
af plankan
viking skrev:
19. mar 2020, 21:13
Fint arbejde :-)

Pænt tak :)
viking skrev:
19. mar 2020, 21:13
Den skal nok blive flot den Saab 9000

Tøsen bliver som en 9K der i dag, er gået i "pension" -
d v s hun er ikke længere en "daily driver" :P
Billede fra gårdagen's luftetur efter en omgang vask:
summer3.jpg
viking skrev:
19. mar 2020, 21:13
Smart prop i topstykket.

Ja den fik han lavet helt okey -
har byttet 3 af dem nu til dags dato med Cego :)


viking skrev:
19. mar 2020, 21:13
Dem Saab laver bliver utætte over tid..

Ja mon ikke :roll:

Men de havde selv en løsning på det problem med "langmotor -
havde sådan en "plugg" på Ruby
egenpropp.jpg

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

: 22. mar 2020, 12:23
af plankan
Med låget lagt på den sag:
A50-290.jpg
ja så går vi videre med -
noget af det/de dele der fulgte med tøsen.

D v s med noget af det "jobb" forrige ejer -
havde på sin egen liste:
A50-291.jpg

Ja lige netop -
det berygtede "element" :mrgreen:
A50-292.jpg

Det er noget af et pillearbejde at komme til:
A50-293.jpg
Og en del af det, skal man være MEGET -
forsigtig med, her er ikke plads til nogen "ommer" :roll:
A50-294.jpg
So far so good -
vi skal have vand af systemet også:
A50-295.jpg
Videre i demontetingen, vi skal have blæsermotor -
samt vandslanger til element væk:
A50-296.jpg
Og sådan ser det ud når blæsemotor er demonteret :)
A50-297.jpg
Der er godt "tight" -
så man bør have lidt line etc etc til at holde AC element i skak.

Sådan ser det ud nede i "akvariet" -
når alt er demonteret:
A50-298.jpg
Ofte fyldt af blade etc etc:
A50-299.jpg
Det gamle element:
A50-300.jpg
Ikke fordi der er noget særligt at se med/på det :roll:
A50-301.jpg
Var helle rikke nogen lugt af/fra Glycol:
A50-302.jpg
Men efter det blev byttet -
ja så bliver der ikke længere "dug" på ruderne ved fugtigt vejr udenfor :)
A50-303.jpg

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

: 22. mar 2020, 14:04
af Mortenvig
Det linger meget rustfarvet vand du tapper af motoren.
Så derfor mangler du glykol lugten fra varmeelementet.
Men skumgummi isoleringen er brun af det rustfarvede vand.
Optimalt burde systemet skylles igennem med rent postevand, efterfulgt af et par gange med demineraliseret vand, og så ny kølervæske.

MVH
Morten

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

: 22. mar 2020, 15:40
af plankan
Mortenvig skrev:
22. mar 2020, 14:04
Det linger meget rustfarvet vand du tapper af motoren.
Så derfor mangler du glykol lugten fra varmeelementet.
Men skumgummi isoleringen er brun af det rustfarvede vand.
Optimalt burde systemet skylles igennem med rent postevand, efterfulgt af et par gange med demineraliseret vand, og så ny kølervæske.

MVH
Morten

Du ved sikkert godt at billeder har det med at "lyve" :?:

jeg kan altså sagten godt se forskel på rustvand -
og så dette her som ikke var rustfarvet vand der kom ud.

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

: 22. mar 2020, 20:40
af plankan
Efter en rengøring -
så ser det mange gange bedre ud i "akvariet" :D
A50-304.jpg
Også rent og fint til det nye "element"
A50-306.jpg
Made in Denmark 😎 👌
A50-307.jpg
(Er det noget skit, så kommer jeg personligt over og aflevere det ) :lol:
A50-308.jpg
Med alt og lidt til -
atter på plads:
A50-309.jpg
Ja så er der andet jeg også gerne vil have lavet -
spec nu som kølersystem er tomt.

Jeg vil gerne have byttet termostat -
og den sidder gemt af vejen her:
A50-310.jpg
Efter diverse slanger/rør og skruer -
så er det klart for at taget "huset" af:
A50-311.jpg
Og der sidder den :D
A50-312.jpg
Og nu vi er igang, problemet med temp. nålen i instrumenthuset -
ja så bytter jeg også "giveren" til Ditto :)
A50-313.jpg
Nå ja, vi kan da lige så godt tage denne her også -
nu vi er igang :lol:
A50-314.jpg
Nyt vs gammelt:
A50-315.jpg
Noget siger mig -
at det ikke var en Saab org termostat der sad i tøsen :roll:
A50-316.jpg
Med den nye giver på plads -
så blev det også klart til den nye termostat:
A50-317.jpg
Atter engang er vi er klar -
efter test i garagen, så kan konstatere at alt er tæt og tørt :D
A50-318.jpg
Næste er en tur ud på vejene :)

Dårligt billede :oops:
Men det viser en temp. nål -
der nu står i position kl 09 som den skal 👌
A50-319.jpg
(Som nogle måske også kan se, ja så lyser ABS lampen -
jeg har på dette tidspunkt ikke fundet fejlen dertil endnu og køre med den sikring "trukket"
)

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

: 23. mar 2020, 00:53
af plankan
Carlsson skrev:
16. mar 2020, 11:55

Fortvivl ikke Plankan... Jeg havde samme problem for 7 år siden.

Jeg havde købt et brugt instrument af HF-Eco Henrik, da det eksisterende instrument manglede turbo-uret :shock:
Temp. måleren viste på vanlig 9000 maner et dovent og ustabilt 1/5 udslag ved normal temperatur.
Det gjorde det også da jeg satte det nye instrument i, på trods af Henriks forvisninger om at instrumentet var omloddet.
Det stolede jeg på og kiggede i diagrammet, som viste at temp. signalet af ukendte årsager passerer EDU'en før det går til temp. viseren.
Jeg splittede EDU'en, trip computeren og klima kontrol boksen ad og fandt et utal af dårlige lodninger, især i klima kontrol boksen.
Efter denne operation stod temp. nålen klippefast på 50% og det har den nu gjort i 7 år.
Så, på med vanten, split EDU'en ad og gå den igennem for dårlige lodninger :wink:
Ja det var som sagt noget af en omgang du røg på der 👀

Men som du ser her nu -
så slap jeg noget billigere afsted med problemet :roll:

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

: 23. mar 2020, 21:25
af Carlsson
plankan skrev:
23. mar 2020, 00:53
Men som du ser her nu -
så slap jeg noget billigere afsted med problemet :roll:
Ja, du måtte skifte alle følere m.m.
Mine følere, og termostaten, er jo kun 23 år gamle og virker derfor perfekt :wink:

Hvem fremstiller mon varmeapparatet her i DK? Og er kvaliteten mon i orden?
Før i tiden kunne man købe et "Made in Denmark" Nissen varmeapparat i kobber og det holdt evigt, men så fik DJØF'erne ødelagt det, så nu er Nissen varmeapparatet noget værdiløst skrot fra Kina.

Som det ses her var mit varmeapparat utæt efter kun 160.000km:

Valeo2.jpg

Valeo skrot "Made in Italy"



Valeo-Italy.jpg

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

: 23. mar 2020, 23:39
af NC_Ribe
Hej

Hvis der står "Made in Denmark", er det nok sådan. Det håber jeg i hvert fald, idet jeg også som det første fik skiftet til et Nissen-element, da jeg fik min nyeste CSE. Mit seneste "Nissen-element" var køleren, hvor der ærligt nok stod "Behr" og "Made in Taiwan"

Og så er det næppe DJØF'ere, der har lukket produktionen hos Nissen. Vi er vist alt for dyre og verdensfjerne til at blive ansat i en fornuftig produktionsvirksomhed :? .

Mvh/NC

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

: 26. mar 2020, 21:46
af plankan
Ja vi må se hvad der sker med det i fremtiden :)

Ellers har den stået på "Homemade" US-light
A50-320.jpg
Rimlig tilfreds med det, skal dog bare have fundet et bedre glas -
til den venstre side da det ikke ser så godt ud :roll:
A50-321.jpg
Så røg vi også ud for en ny fejl med 9K, en som jeg ikke helt vare bekendt med -
en som bød på lille fight i starten :lol:

Pictogram begyndte at "advare" for bremselys ikke fungerede -
men jeg kunne ikke lige se noget skulle være galt der :roll:

Efter megen teste og bytte af pærer, ja så faldt "polletten" -
det sk 3'e bremselys oppe på bagklappen, ja det er også incl i funktionen på pictogram :roll: ....................... :lol:

Jeg har en spec "stang" der kan monteres i bil mellem pedal og stol-
sådan så man kan se om alle bremselys også fungere.
Her opdagede jeg pludselig, at bremselyset på bagklappen -
ja "glapper/blinker" undertiden man åbner og lukker :?

Hurtigt finder jeg ud af, at der er noget som ikke står rigtigt der.
En rød ledning midt i det hele :o
A50-322.jpg
Hurtigt, så går det op for mig -
det er vist ikke første gang det her er sket ......
Måske husker en del af jer her, at jeg skrev om der kom vand ind der bag -
oppe i taget ...... :?:
Lis.40.replay.jpg
Lis.40.replay.jpg (22.79 KiB) Vist 3356 gange
Det er da ganske så oplagt, grundet den forrige reparation af denne fejl.

Her har den org ledning inde fra stue af:
A50-324.jpg
A50-325.jpg
Det her bliver ikke særligt sjovt, da det også er bil med bagrudeviske -
ja så er der også en spoolerslange der skal "plugges".
Og så skal vi have en "ny" ledning trukket igennem her :o
A50-326.jpg
Med så tight plads at arbejde på -
ja så duer det ikke med tejp etc etc når der skal trækkes ny ledning igennem.....
Så må man helt enkelt "lodde" den i den ene ende -
og så holder den også til det :)
A50-327.jpg
Op igennem og have fat i den "ny" ledning:
A50-328.jpg
Og der kom den igennem :)
Nu skal bare have den røde ledning klippet af -
og så loddet en bid ny hvid stump på.
A50-329.jpg
Efter den omgang -
dagens "rest"
A50-330.jpg
Og nu lyser det 3'e bremselys som det skal -
ikke mere lys i "pictogram" end hvad der skal være ved opstart :wink:

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

: 27. mar 2020, 20:16
af plankan
😊 ABS fejlen er fundet og fikset ✅

Det bedste ved det hele, kostede ikke en eneste $$ at fikse den heller -
men lad os tage det fra start af :D

Jeg var jo nået dertil, hvor jeg var ganske sikker på at fejlen -
den ikke var at finde foran.
Så da jeg havde fået mit nye 9K kort til min Tech.2 -
ja så var det bare med og komme ud og få det prøvet af.

(Ville gerne have vist den filmsnut jeg lavede -
men kan ikke se/finde ud af at det kan gøres her
) :?:

Men her kørsel under 15 Km/t -
det ser jo helt okey ud:
A50-331.jpg
Har sluppet speeder og ruller langsomt ned mod stop -
se så lige hvad der sker med venstre bag ved 10 Km/t :shock:
A50-332.jpg
Sådan betér det sig når hastigheden kommer ned under de 15 Km/t -
så da ikke mærkeligt at systemet "reagere" som det gør :roll:

Nå, men ind i garagen igen, op med bagdelen på bukkerne -
ned/ind under og inspektere ved venstre bag.
Ikke lige noget som sådan at se, så tænkte at det måske -
kunne være kransen, næste er så af med giveren.

:o Men, her sker der så noget som får alarmklokkerne til at ringe :o

Skruen som holder giveren, ja den når knap og nap lidt mere end 360 * runt -
før den er ude af gevindet, sad også utroligt "let" 🤔
Giveren kommer pænt af som den skal, inspektion af kransen gennem det lille hul -
ja det viser ikke umiddelbart nogen "failure".........
Skruen se okey ud, den er ikke "knækket af" -
men gevindet ser dog lidt "mysko" ud, næsten som om det er lidt "skævt" :?

Kun en ting at gøre her, frem med værktøj -
prøve at rette op på dette her.
Det virkede helt som om det gik -
så tilbage med giveren og en lidt længere skrue.

Ned med tøsen igen, ud på ny testrunde -
og .............. :roll:

Det fungerer 🤩

Her står så "endelig" en 9K med fejlfri ABS system -
så nu kan jeg komme igang med alt andet man gerne vil lave 👌
A50-333.jpg

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

: 27. mar 2020, 22:41
af Carlsson
Jeg forstår ikke hvad fejlen reelt var. Var det føleren som ikke kom helt ned i bund?

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

: 27. mar 2020, 23:44
af plankan
Carlsson skrev:
27. mar 2020, 22:41
Jeg forstår ikke hvad fejlen reelt var. Var det føleren som ikke kom helt ned i bund?

Ja det tror jeg det var :)

Forrige ejer byttede jo alle 4 givere, så gad vide om den skrue her -
måske "gik af" eller på anden måde gav ham ekstra arbejde :roll:

Det har fungeret lige siden 👌
(Pepper, pepper - ta i trä)

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

: 29. mar 2020, 00:32
af plankan
Med ABS fejlen fundet og fikset -
ja så kan man endelig begynde og "lege" lidt :D

Man har jo hørt om diverse skrækcenario -
hvor folk har givet op og solgt/skrottet en bil p g a den slags fejl :roll:

Selv før fejlen var fundet, ja så havde jeg allerede -
handlet lidt NOS tilbehør på SSK :)
A50-334.jpg
Tænkte som sådan, at selv om det hele skulle "gå i vasken" -
ja så ville det ikke være noget problem at få det solgt videre.
Det er et rimligt eftertragtet tilbehør, at finde det "NOS" gør man ikke ofte -
så kunne bare ikke dy mig, da jeg så de havde det på hjemmesiden 8)
A50-335.jpg
Men desværre så "manglede" der monteringssatsen -
til det, den havde de ikke........... :cry:
A50-336.jpg
Det var alligevel ikke noget at græde over -
den havde Orio hele nogle og 76 stk af på deres lager :lol:
A50-337.jpg
A50-338.jpg
Så fik man lidt "kvällslektyr" at læse i sengen :mrgreen:
A50-339.jpg
(to be continued)

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

: 31. mar 2020, 16:25
af plankan
Jamen så er vi atter engang her bag til -
denne "udsigt" har man vist her lidt "då och då" :lol:
A50-340.jpg
Årsagen "denne gang" ja det er det rene og skær leg :D
A50-341.jpg
Jeg, som mange andre af min "årgang" der kan lide Saab og altid har kørt Saab -
vi ved godt at fremtiden ikke er bilen i sig.....
"Sporten" i dag, den ligger i at have så meget af -
de org tilbehør fra tiden da det hele begav sig 8)

Nu havde jeg så heldet at får fat i dette fine tilbehør her -
som nu langsomt, men sikkert skal på plads :)

Det er nogle få, men åbenbart vigtige detaljer -
som skal på plads:
A50-342.jpg
Dette samtidigt, som andet skal demonteres/byttes ud:
A50-343.jpg
A50-344.jpg
Dette i begge sider:
A50-345.jpg
De "huller" her er ikke kun til for pynt:
A50-346.jpg
Nej de skal bruges til det vi på svensk kalder for "korgmutter"
A50-349.jpg
Der til skal desse beslag X2 monteres/skrues fast:
A50-350.jpg
Og så begynder det hele pludselig at ligne noget :)
A50-351.jpg
Takket være disse beslag, ja så tar det ikke 10 sec
at demontere dette "galler" hvis behov foreligger 8)
A50-352.jpg
Og denne "udsigt" kan jeg sagtens leve med:
A50-353.jpg
A50-354.jpg
Lige i samme periode, ja så har Saab Webshop -
tilbud på 2 af disse beslag/øgler til last sikring for kaffepenge :)
A50-347.jpg
Det kunne jeg bare ikke modstå, dette dersom det siges at -
det e det lille/dette i småt, som gør det store 8)
A50-348.jpg

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

: 31. mar 2020, 17:11
af nemssaab
Ja, djævlen gemmer sig i detaljen :D og de øjer er vist stadig til at få hos Orio for ca. 10 SEK. Købte 4 for nogle måneder siden til cabben.

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

: 31. mar 2020, 17:20
af plankan
nemssaab skrev:
31. mar 2020, 17:11
Ja, djævlen gemmer sig i detaljen :D og de øjer er vist stadig til at få hos Orio for ca. 10 SEK. Købte 4 for nogle måneder siden til cabben.


:D Sant nok :D

Men man skal bare lige "passe på" -
for det er kun de bagerste der har "hul i midten"" -
dem længere ind/for til -
de er monteret med 2 skruer :roll:

Men det gør ikke noget -
for din gamle 9K fik de 2 jeg bestilte for meget med til DK 😎👌

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

: 31. mar 2020, 21:57
af nemssaab
Sådan, Plankan👍🏻

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

: 2. apr 2020, 23:27
af plankan
Efter leg, så kommer alvor :roll:

Det blev så tid til at gå tøsen igennem -
for evt fejl og mangler:
A50-355.jpg
Men skam også for diverse "upgrades" :)

Noget af en "classic" på en 9K -
de store bøsninger i bærearm:
A50-356.jpg
Og så "gummi" her:
A50-357.jpg
Den anden side:
A50-358.jpg
Ja den tager sig ikke meget bedre ud :roll:
A50-359.jpg
Og her, med bøsning/ophæng til gearkasse -
ja her er der da noget "galt" :o
Lige som om nogen har fået spændt det hele sammen -
bare lidt for "hurtigt" så brikken er kommet "i klemme" :roll:
A50-360.jpg
Burde have set sådan her ud:
A50-361.jpg
Her en smart ting på en 9K -
som de fleste moderne biler godt kunne have.....

Nemlig delbar frame :D
A50-362.jpg
A50-363.jpg
Her skal vi lige have vasket lidt af/rent:
A50-364.jpg
Og her er så hvad der er at arbejde med
A50-365.jpg
Når man piller det halve af framen ned -
ja så demontere man også den ene halvdel af "kræningshæmner"
A50-366.jpg
Så den tager vi også ud/ned :)
A50-369.jpg
Og så mit typiske held :evil:
A50-368.jpg

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

: 3. apr 2020, 23:50
af Carlsson
plankan skrev:
2. apr 2020, 23:27

Og så mit typiske held :evil:
Ja, elendig svensk kvalitet. Har kun holdt i 23 år 8)

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

: 3. apr 2020, 23:56
af plankan
Carlsson skrev:
3. apr 2020, 23:50
plankan skrev:
2. apr 2020, 23:27

Og så mit typiske held :evil:
Ja, elendig svensk kvalitet. Har kun holdt i 23 år 8)

Nej, var kun 2 år gammel -
byttet af forrige ejer :(

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

: 4. apr 2020, 19:11
af plankan
:D Endnu en version af juleaften :D

D v s "pakketid"
A50-370.jpg
I den finder vi lidt af "Gott och blandat" -
som til det daglige herover, er en "slikpose"
1000688big.jpg
Men det er dette her jo også for mig -
bare på en anden måde :lol:
A50-371.jpg
Består af bl.a -
en komplet ny ydre drivknude:
A50-371.1.JPG
Og så alt det andet "løse" :)
A50-372.jpg
Ny rem samt X2 "ruller"
A50-373.jpg
Og så til gearkasse "gummi" som skal byttes til "Powerflex" -
det havde jeg helt glemt, at man skal "genbruge" den ydre ring til :oops:
A50-374.jpg
Lidt af et arbejde og få det "renset"
A50-375.jpg
Og så til en af svaghederne på en 9K -
de store bøsninger på/til bærearm:
A50-376.jpg
Her ser vi resultatet af det jeg viste billede på før -
nogen havde fået spændt gearkasse-ophæng lidt for "hastigt".
Det ses tydeligt her på billede :roll:
A50-378.jpg
Sørme godt man har de dele på "Lager" :)
A50-377.jpg
"Lagerstöd" er noget af det som "går til" på en 9K -
så friske gevind er et stort + når der arbejdes her:
A50-379.jpg
Den ene side (Højre) af den indre trækaksel har ikke sluttet helt tæt -
det skal laves om igen:
A50-380.jpg
Fedt gridser godt til :?
A50-381.jpg
Men her ser vi lidt af en anden slags "sygdom" på 9K -
d v s servoslange som gridser på en helt anden måde
A50-382.jpg

Re: "Cego" 1 stk 1997 9K A50 4 free

: 8. apr 2020, 06:16
af plankan
Så langt så godt med det meste, ikke alt klart endnu -
men med bærerarme og gearkasseophæng her bag i "skuffen" klart:
A50-383.jpg
Ja så bare videre med det andet/resten -
d v s med den forreste inderskærm demonteret:
A50-384.jpg
Her er noget af det første min øjne lægger mærke til -
"pakdåse" som "sveder" lidt :roll:
A50-385.jpg
Heller ikke nogen større overraskelse at konstatere -
"multiremmen" er ved at have gjort sit:
A50-386.jpg
Så af med den og hele "det" :)
A50-387.jpg
Har alligevel bestilt et nyt "kit" dertil:
A50-388.jpg
Servo slange er også noget af en grisebasse -
den er også lidt af et problembarn på 9K :mrgreen:
A50-390.jpg
Her "klipper" jeg helt enkelt røret tæt på anslutning, så kan man lettere løsne møtrik -
med en "Hylse" før man demontere selve pumpen :)
A50-389.jpg
Når så at servopumpe incl holder er demonteret -
ja så kan man komme til generator:
A50-391.jpg
Der var i o f sig ikke noget der indikerede fejl på ladningen, men da et arbejde med just generator på en 9K -
uanset hvad årsag måtte være, er noget "bøvl"
Ja så har jeg valgt at tage det sikre for det "usikre"
A50-392.jpg
Og se bare her :lol:
A50-393.jpg
Lige så godt at få byttet den "regulator" 8)
A50-394.jpg