Banner cycler

Hvor producerede Saab sine motorer ?

Alt mellem himmel og jord, men hold det sobert og frit for politik...

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12291
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Hvor producerede Saab sine motorer ?

3. nov 2019, 20:25

Saabs 2T motor blev fabrikeret i Gøteborg i 1960

Saab B204-B234 blev fabrikeret på Scania fabrikken.
Gummimotoren(B205-235) kom også fra Scania

Var B207-B237 fra GM i Tyskland eller ?

Har Saab aldrig produceret motorer oppe i skoven i Trollhättan ?


https://youtu.be/gbNBLBsrw2k


Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12291
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Hvor producerede Saab sine motorer ?

3. nov 2019, 20:59

B motoren blev lavet på Scania fabrikken i Sødertalje:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Saab_B-motor

H motoren kom også fra Scania samme sted..

V4 kom fra Ford i Køln.

Så har fabrikken aldrig selv lavet motorer?

Andet end de meget tidlige kopier af DKV

I 2009 var det slut:

https://www.nyteknik.se/industri/saab-a ... en-6416081

Der er vedlagt billeder af gyser motoren fra Triumph med tændrør mellem udstødningsportene, uhhh sikke et sted.
Vedhæftede filer
20191102_142021_HDR.jpg
20191102_142041_HDR.jpg
20191102_142124_HDR.jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
NC_Ribe
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 404
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Hvor producerede Saab sine motorer ?

4. nov 2019, 15:34

Hej Viking

Det er i mine øjne ligeså letkøbt at kalde SAAB's motorfabrik i Södertälje for Scania-fabrikken, som det er at kalde SAAB's totaktsmotorer for DKW-kopier. I 50-erne og 60-erne var det jo standard at konstruere en motor efter diverse anerkendte ingeniørprincipper (og med små midler) og så bare sætte produktionen i gang. Så dem lavede de altså selv, og modificerede dem senere i sportsversionerne til ukendelighed sammenlignet med DKW. Hvad det kunne være blevet til, hvis direkte benzinindsprøjtning, trykladning og variabel kompression var kommet lidt tidligere, kan man jo kun drømme om.

Du har jo selv fundet kilderne i forhold til Södertälje-fabrikken, hvoraf det fremgår, at 2,3-motoren til 9-5 bliver den sidste svenskproducerede, mens 9-3-motorerne overvejende fremstilles i Kaiserslauten (og dieselmotorerne i Torino).

Södertälje-fabrikken har vist ikke mere med Scania at gøre, end at byen også rummer Scanias hovedsæde (og at der sikkert har været noget personale- og ideudveksling -specielt i turbo-æraen). Jeg husker i hvert fald, at jeg forsøgte at arrangere et besøg i forbindelse med en studietur med gymnasiet til Stockholm (formentlig i 1975), hvor SAABs motorfabrik benyttede sig af helt nytænkende gruppeorganiseret produktion fremfor samlebåndsproduktion. De skulle nu ikke have en flok nysgerrige gymnasieelever ind i det allerhelligste, og henviste os til Trollhättan -og dér var der jo ikke den store nytænkning rent produktionsmæssigt.

Så alle 1,985-motorer fra 1972 og frem er fremstillet på motorfabrikken i Södertälje, og det slutter åbenbart først helt i 2009 (hvor 2,3-motoren til 9-5 dog skal fremstilles "nogle år" endnu).

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (adskillige OG 900 med og uden turbo og aut.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12291
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Hvor producerede Saab sine motorer ?

4. nov 2019, 17:35

Ja det troede jeg også..

Men vi talte med chef indkøberen fra Saab i lørdags, han fortalte det var Scanias fabrik motorerne blev produceret på.
En separat enhed, dog under lastbilfabrikken.

Det giver god mening.
Saab designede og Scania støbte, bearbejdede og samlede motorerne...

I år 2000 købte GM den sidste halvdel af Saab fra Scania og de lavede en aftale om at fortsætte motor produktionen.

Det stoppede med tyskermotoren (gummiventilmotoren) B2x7 plus V6...

Og ja Saab 92 var ren kopi af DKW designet.
Det endte vist i retten.....
Heldig kom Saab videre end "oliestinkeren" og fik fabrikeret moderne enheder..
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
NC_Ribe
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 404
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Hvor producerede Saab sine motorer ?

4. nov 2019, 23:18

Hej igen

Nå, ham?... Tjae, når der ingen kildehenvisninger er, kan mine erindringer vel være lige så plausible som hans? Og så er det vel dybest set også en strid om kejserens skæg, om man kalder det SAAB eller Scania i Wallenberg/SAAB-Scania-tiden :?

Og den med DKW-kopi og retssag skal du altså længere ud på landet med, hvis du ikke kan komme med kildehenvisninger. Der er ikke mange ligheder mellem DKW's førkrigsmodeller og SAAB 92 (bortset fra motoren), så hvad skulle DKW have et sagsanlæg begrundet i? Og mon ikke de havde andet at tænke på end at sagsøge et tvivlsomt svensk bilprojekt? Men OK, der er da mange henvisninger til, at DKW-motoren skulle have inspireret SAAB (Bl.a: https://en.wikipedia.org/wiki/DKW).

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (adskillige OG 900 med og uden turbo og aut.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12291
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Hvor producerede Saab sine motorer ?

5. nov 2019, 13:24

The Saab two-stroke was a two-stroke cycle, two cylinder, and later Straight-three engine that Saab based on a DKW design. :lol:

Nu er det her heldigvis en bil site og ikke et juridisk fora, der spilder tiden med at sande alle processer til.

Jusristerme må holde sig til kobber tårnet i Kbh eller Aarhus mv.

Her er teknik i højsædet :mrgreen:

Jeg er helt sikker på at det blev "spændende" i Gøteborg hos Scania og lidt Saab, da GM købte de sidste 50% aktier i år 2000 og da Saab gik i betalingsstandsning i 2011.

Vores "ven" havde ikke lige just pæne ord at sige om GM.....


Hvis man kikker på Triumph motoren så lånte Saab også meget af design fra den:

Rigtigt mange principper er de samme. (Heldigvis var bygge kvaliteten ikke den samme). Det er svært at lave ovale boringer og æggeformede tandhjul :lol:

Havde Triumph motoren også vandpumpen drevet af en mellemaksel via et snekke gear ?
Det havde Saab B motoren..... (sært og besværligt system).
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12291
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Hvor producerede Saab sine motorer ?

5. nov 2019, 13:46

Her er den spændende detailje i Triumph og Saab B motoren:

Vandpumpen er drevet af snekkedrev.

Alt det bliver spændende når o-ringene bliver trætte. Så savler der kølevand ned i drevet :(

Termostaten er desuden placeret "svært" mht. service.

Saab kom dog strækt igen med B201 og B202 og frem. Der trådte de ind i den moderne verden....

(Ford motoren er fin, har den selv, meeeen der er ikke meget fut den).
Vedhæftede filer
Vandpumpe.jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"

Tilbage til "Off Topic !!!"