Banner cycler

Ny bil!

Alt mellem himmel og jord, men hold det sobert og frit for politik...

Redaktør: Bestyrelsen

FBS02
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 1
Tilmeldt: 10. jul 2021, 16:24

Ny bil!

10. jul 2021, 17:14

Hejsa allesammen.

Jeg er en ung gut på 18. Har det sidste stykke tid været på udkig efter ny bil, jeg har hidtil kørt rundt i en Peugeot 207, som desværre er stået af. Derfor er jeg på udkig efter ny bil, og er faldet over en Saab 9-5 linear sport Hirsch.

Jeg må tilstå ikke at have den store forstand og erfaring med biler, og søger derfor lidt gode råd og info omkring hvad man kan forvente, når man køber en brugt Saab. .

Lidt info om bilen jeg har kigget på:
11.4 km/l
209 HK (154 kw)
2 l (1985 ccm), benzin
vægt - 2050 kg
2.790,00 kr. / Halvårlig
Kilometertal: 225.000
1. Registrering: 2007
Bilen ser ud til at være i god stand, ingen buler, ridser eller andre tegn på slid.
Den står til 50.000.

Kan der forventes mange besøg på værksted efter 225.000 km? Hvor længe kan man forvente at en Saab motor kører før den står af? Og hvordan ligger priser på reservedele i forhold til andre biler?

På forhånd tusind tak!


Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Ny bil!

10. jul 2021, 22:36

Hej FBS02,

Velkommen til SKD siten .-)

Stedet hvor saab nørder nødes og hjælper hinanden.

Saab 9-5 er generelt en meget stærk bil, der kan rulle 500.000 km.., hvis de er passet rigtigt.

DVS. skiftet olie hver ca. 10.000 km. har fået opgraderet krumtapshus-udluftningskit mv...

Turboladeren holder ca. 150-290 kkm. De kan skiftet til fornuftige penge, og det er rimeligt at skaffe stumper til dem...

Dele er medium kostbare, holder længe men har IKKE samme lave priser som Mercedes, Ford og VW


Ps. Tal lige med din forsikringsmand inden du køber.

200 hk + Biler er IKKE billige når man er 18 år gammel...

Selv ved "forældrekøb" er forsikringen halvdyr.

Ejerafgift: Halv dyrt...

Benz økonomi: forvent 10 km/l automatgear og 12-13 km/l gør det selv gear.. kan pines til 14 km/l men så bruger man ikke turboen ret meget

Blandet kørsel by, forvent 8-10 km/l.

Rust: Der er de medium. Tjek bunden af døre, vanger, bunden af panelet lige bag bagdørene..

Men generelt er ejerne af Saab, meget glade for deres biler, og de passer dem...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
PeterZ
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1011
Tilmeldt: 20. jan 2004, 09:27

Re: Ny bil!

11. jul 2021, 22:18

Hej,

Jeg har kørt SAAB i mange år med få problemer, 2000 9-5 Estate i 8-9 år med meget få problemer, solgt ved 275t km, derefter MB E klasse og BMW 5 serie, ca. samme alder og km - det blev opgivet på grund af alt for mange problemer, de sidste 2½ år 2009 9-5 Estate som idag har kørt 263t km, igen meget få problemer.
/Peter

2009 9-5 Griffin, Estate, Aut., Hirsch
2015 Suzuki Swift
Sidste 25+ år, tæt på 100% selvmekanikker.
Tidligere:
MB E320, 2xBMW540i og BMW530XI
SAAB: 3x99, 3xOG900, 2x9000, OG9-3 og OG9-5
SteenHansen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 403
Tilmeldt: 16. feb 2004, 20:49

Re: Ny bil!

15. jul 2021, 12:25

Hej
Vi har netop en 2007 model i samme opsætning, en stationcar, også med Hirsch og manuel. Den har vi haft fra ny, og den er løbende vedligeholdt og i god stand.
Jeg er ret krævende ift. at alt fungerer og hvis du kan leve med småting som ikke er vigtige ikke er optimale bliver det selvfølgelig billigere.

Viking rammer meget godt med min erfaring over 270.000 km.

Det er en super dejlig bil at køre i, vi har været meget glad for den.

Det jeg lige kan huske er repareret undervejs af større ting:

Gasspjæld er skiftet, og står måske for tur igen

Støddæmpere

Gummibøsninger i undervogn skiftet ( dårligt gearskifte forsvandt også ) - stor forskel på køreegenskaber blev meget bedre.

Krumtapsensor - bilen døde helt

Tændkassette

Bundkar renset -vigtigt når du køber en du ikke kender historien på.

Begge bagskærme rustreparation ved overgang til kofanger

Rust i bagerste tagkant under øverste gummiliste mod bagklap (stationcar)

Tror at det er de største på 270000 km ud over alm vedligehold.

Turbo er ikke skiftet endnu

Og så skader det selvfølgelig ikke generelt hvis den er godt rustbeskyttet efterfølgende.

Det er en rigtig god bil som vi har været meget glade for, men du kan sikkert finde en billigere løsning, hvis økonomien er afgørende for dig.
Men ellers kan jeg kun anbefale denne SAAB som er rigtig god og fleksibel i daglig drift.

Steen
SAAB - the most intelligent car ever built.

Tilbage til "Off Topic !!!"