Banner cycler

OT: Eltog or not

Alt mellem himmel og jord, men hold det sobert og frit for politik...

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
henslev
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 493
Tilmeldt: 17. apr 2009, 00:43

OT: Eltog or not

19. jan 2022, 19:52

Hej.

Jeg spekulerer på, hvorfor man ikke kører med elektriske batteritog. Da jeg for mange år siden var lille, havde jeg et elektrisk tog fra Lego, men siden er der jo sket en masse med batterier.
Hvorfor kunne "man" ikke bare udhule et my og proppe det med batterier? Det skulle vel nok kunne trække 8 passagervogne fra Kbh til Frederikshavn. Noget enklere end at sætte køreledninger op. En opgave som vist har haft urimelig lav prioritet de sidste 50 år.
Da jeg boede i Finland i 90érne var der eltog overalt, og det er godtnok et mere langstrakt land end bette Danmark.
Måske der er nogen der har lyst at give nogle synsvinkler på det?

Vh Henrik


900i bordeaurød, den rigtig farve til 900
900i, 2,1, hvid, 5 døre, suveræn
900 grifen, lortebil
900i, 2,1. Træt gearkasse
Vw polo, kort visit
9000i, 2,3. Døde mellem hænderne på mig
9000 2,3 T, fantastisk og bedste benzinøkonomi af alle (-polo)
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: OT: Eltog or not

19. jan 2022, 22:35

Ja det er ikke så svært at gætte...

MY modellerne havde ca. 2000 HK

Ikke de slappe benzin HK, men Diesel HK, med kraftigt moment.
https://www.jernbanen.dk/motor.php?s=8& ... Y&typenr=2

Til intercity var der ofte to enheder.
Et for og et bag, så det ender med små 4000 HK, der skal fodres hele vejen. Ikke så slemt som en båd der krævet 75-80% ydelse hele tiden, men godt med belastning for de mange heste.

Det kan du så omsætte til J/s og begynde at regne energimængder...

Der bliver ikke meget plads til betalende passagerer.

Og skal vi have 250-300 km/t tog rundt i landet, og ikke kun fut-tog som i dag, så er der ikke energi nok i batteripakken, hvis der også skal være passagerer
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: OT: Eltog or not

20. jan 2022, 20:06

Og I taler om batterier: Det er noget håbløst udueligt skrammel. Kemisk affald. Elbiler er ganske fede, men deres batterier duer ikke. LADELADELADELADELADELADELADE, altid lade. Folk taler altid om ladestandere, der er ikke nok ladestandere. Velkommen til det flade batteri (Igen). :lol: :lol:
Sverige har elektriske tog. Man kunne rejse igennem hele Sverige, på langs i '42. Togene får 15.000 Volt vekselstrøm, ikke noget batterilort.
Seattle har trolleybusser med gummihjul. De bruger vand/atomkraft til strømmen. Disse busser er afsindigt fede. Ingen støj og ingen vibrationer. Man kan mærke at de meget kraftfulde, langt mere end nogen ækelmotor. De bliver ikke trætte og skal ikke lades meget hyppigt. Der er ikke sporvognsskinner, men chaufføren kører på en fed stribe på gaden.
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Sport E
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 304
Tilmeldt: 3. okt 2021, 00:06

Re: OT: Eltog or not

20. jan 2022, 20:33

Edwins skrev:
20. jan 2022, 20:06
Og I taler om batterier: Det er noget håbløst udueligt skrammel. Kemisk affald. Elbiler er ganske fede, men deres batterier duer ikke. LADELADELADELADELADELADELADE, altid lade. Folk taler altid om ladestandere, der er ikke nok ladestandere. Velkommen til det flade batteri (Igen). :lol: :lol:
Sverige har elektriske tog. Man kunne rejse igennem hele Sverige, på langs i '42. Togene får 15.000 Volt vekselstrøm, ikke noget batterilort.
Seattle har trolleybusser med gummihjul. De bruger vand/atomkraft til strømmen. Disse busser er afsindigt fede. Ingen støj og ingen vibrationer. Man kan mærke at de meget kraftfulde, langt mere end nogen ækelmotor. De bliver ikke trætte og skal ikke lades meget hyppigt. Der er ikke sporvognsskinner, men chaufføren kører på en fed stribe på gaden.

Glem da heller deres teknik på dette område:
https://packmove.dk/2021/05/10/stirling ... ser-vejen/

Glemmer aldrig da det lykkedes svensken at.......

Under en kampsimulation i 2005 blev det nye og utroligt bekostelige hangarskib USS Ronald Reagan sænket efter at være blevet ramt af en række torpedoer.
Det var lidt af en overraskelse for den amerikanske flåde, da modstanderen ikke var noget tilsvarende dyrt og topmoderne isenkram, men derimod en svensk ubåd fra Gotland-klassen, som hangarskibets utallige sensorer ikke kunne opfange


https://www.youtube.com/watch?v=saCdvAp5cow

https://politiken.dk/viden/art4856411/S ... us-med-USA

Nu blev det vist lidt OT :oops:
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: OT: Eltog or not

21. jan 2022, 17:10

Kunne godt tænke mig at lave en "practical joke" med min Jag.. :

Lave en model af en dejlig Shell tankstander og sætte slangen fra den ind i påfyldningsrøret på bilen, og så kan bilen den bare stå der hele dage på p pladsen
og lappe oktan 100 i sig mens motoren ruller, hygger og holder sig lun...

Så kan den sende et lille dyt en gang i mellem når den er mæt. !

Helt efter samme princip som en elbil der konstant står og bruger meget energi i tomgangsforbrug i ladestanderen.
Og sender beskeder til ejeren: jeg er færdig, nej jeg vil godt æde igen, nej jeg er færdig....

Hvad er forskellen ?

Intet, de bruger begge HC og udleder CO2.

Der er bare gået hysteri og religion i elbiler...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
adler9-5
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 11
Tilmeldt: 10. jan 2015, 15:58

Re: OT: Eltog or not

1. feb 2022, 11:18

Det kunne da være let nok.
Man skal bare bruge ca. 5 MW timer til at trække et tog fra Kbh. til Ålborg.
Det er bare 50 af de store Tesla batterier. og 200 Tesla motorer.
Og med DSB's sædvanlige performance, så skal futteren bare stå og lade 8 timer hver gang den lander i Ålborg eller København.
Det svarer blot til at halvdelen af DSB's futtere skal være parkeret ved en ladestander hele tiden.
Altså udover den halvdel der altid er på værksted.
Henrik
Roskilde
Aldrig fejl på ABS eller Cruise control på en SONETT

Tilbage til "Off Topic !!!"