Banner cycler

GDPR / OLE RALFKIÆR

Alt mellem himmel og jord, men hold det sobert og frit for politik...

Redaktør: Bestyrelsen

autoanders
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Kontakt:
Indlæg: 1774
Tilmeldt: 17. jan 2004, 02:24

GDPR / OLE RALFKIÆR

6. mar 2019, 18:00

Til Ole Ralfkiær.

Nu hvor du håndhæver reglerne, tænker jeg at du den rette at henvende sig
til.Jeg vil gerne udbede mig klubbens dokumentation i forhold til GDPR.
Altså, hvor klubben har data om mig, hvordan den behandles og hvilken
procedure jeg skal følge, hvis jeg ønsker indblik i disse data.

Jeg går ud fra at det har ligget klart siden 1/5 2018, men på trods af at
jeg har søgt efter det, kan jeg ikke finde det. Den nye lov giver mig ret
til indsigt, men også til at blive glemt, f.eks. ved ophør af mit
medlemskab.

Jeg vil derfor gerne om du kan henvise mig til dokumentet/dokumenterne, så
jeg kan overholde reglerne når jeg skal bede om en oversigt over alle data
klubben har på mig. Herunder betænker jeg referater, økonomisystem, backup
af emails hvor mit navn fremgår.

Er der ikke styr på dette, og klubben ikke har styr på medlemmernes data er
dette også et klart lovbrud.


Brugeravatar
9000Griffin
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 211
Tilmeldt: 10. okt 2016, 19:46

Re: GDPR / OLE RALFKIÆR

6. mar 2019, 20:26

Hej Anders

Det lyder til at du har sat dig særdeles grundigt ind i sagerne. Må jeg have lov (menigt medlem til menigt medlem) at stille dig følgende spørgsmål:

Hvad ønsker du at opnå med forespørgslen?

Har du sendt den samme forespørgsel til andre klubber, du måtte være medlem af (og hvad har svaret i givet fald været)?

Hvad agter du at foretage dig, hvis det skulle vise sig, at SKDs GDPR-dokumentation ikke per 1. maj 2018 forelå i den lovkrævede form eller ikke er bragt 100% i orden endnu?

/Sune
99 L 1.85 1971 (tidligere SKDs klubbil)
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
autoanders
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Kontakt:
Indlæg: 1774
Tilmeldt: 17. jan 2004, 02:24

Re: GDPR / OLE RALFKIÆR

6. mar 2019, 20:48

Nu var spørgsmålet ikke stillet til dig Sune. Men det korte svar er datatilsynet, regler skal jo overholdes ikke Sune
Brugeravatar
9000Griffin
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 211
Tilmeldt: 10. okt 2016, 19:46

Re: GDPR / OLE RALFKIÆR

6. mar 2019, 21:08

slettet grundet GDPR.... skrev:
6. mar 2019, 20:48
Nu var spørgsmålet ikke stillet til dig Sune. Men det korte svar er datatilsynet, regler skal jo overholdes ikke Sune
Hej Anders

Som udgangspunkt har du ganske ret; regler er til for at blive fulgt. Nu er det imidlertid en kendsgerning, at ganske mange større og mindre foreninger har haft megen besvær med at efterleve GDPR-reglerne til punkt og prikke og til tiden, en problemstilling jeg er overbevist om at Datatilsynet er opmærksom på, uden at det dog har ført til omfattende foreningsdød i dette land.

Siden du vælger at stille spørgsmålet til Ole i det åbne forum og ikke på tomandshånd, synes jeg at du også skylder at besvare de spørgsmål du stilles sammesteds.

/Sune
99 L 1.85 1971 (tidligere SKDs klubbil)
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
autoanders
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Kontakt:
Indlæg: 1774
Tilmeldt: 17. jan 2004, 02:24

Re: GDPR / OLE RALFKIÆR

6. mar 2019, 21:40

Nu bliver der ikke svaret pr mail, det har jeg forsøgt siden den 6/12 2018. Men nu er det jo Ole der henviser til regler og det er Ole der håndhæver det for en enig bestyrelse .
Brugeravatar
9000Griffin
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 211
Tilmeldt: 10. okt 2016, 19:46

Re: GDPR / OLE RALFKIÆR

6. mar 2019, 21:49

slettet grundet GDPR.... skrev:
6. mar 2019, 21:40
Nu bliver der ikke svaret pr mail, det har jeg forsøgt siden den 6/12 2018. Men nu er det jo Ole der henviser til regler og det er Ole der håndhæver det for en enig bestyrelse .
Hej Anders

Lad os se, om der kommer et svar ad denne vej.

Mens vi venter, kan du jo så passende svare på mine spørgsmål. Det er altid godt at foregå med et godt eksempel.

/Sune
99 L 1.85 1971 (tidligere SKDs klubbil)
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
autoanders
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Kontakt:
Indlæg: 1774
Tilmeldt: 17. jan 2004, 02:24

Re: GDPR / OLE RALFKIÆR

6. mar 2019, 22:07

Mener nu jeg har svaret dig, datstilsynet .
Brugeravatar
9000Griffin
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 211
Tilmeldt: 10. okt 2016, 19:46

Re: GDPR / OLE RALFKIÆR

6. mar 2019, 22:16

slettet grundet GDPR.... skrev:
6. mar 2019, 22:07
Mener nu jeg har svaret dig, datstilsynet .
Hej Anders

Tak for svar.

Det forstår jeg sådan, at du vil anmelde SKD til Datatilsynet, hvis du finder ud af, at klubben ikke overholder reglerne i GDPR/Persondataforordningen. Er det korrekt?

Hvis svaret er ja, leder det mig til følgende spørgsmål (som jeg tidligere stillede længere tilbage i tråden, men for nemheds skyld har indsat igen herunder):

Hvad ønsker du at opnå med forespørgslen?
Her kan jeg tilføje: Hvad ønsker du at opnå med, i givet fald, at melde SKD til Datastyrelsen?

Har du sendt den samme forespørgsel til andre klubber, du måtte være medlem af (og hvad har svaret i givet fald været)?

/Sune
99 L 1.85 1971 (tidligere SKDs klubbil)
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: GDPR / OLE RALFKIÆR

6. mar 2019, 23:55

GDPR er General Data Protection Regulation .

Jeg troede at det et kontor i Kreml? :roll:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Vels
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4386
Tilmeldt: 28. feb 2006, 15:06

Re: GDPR / OLE RALFKIÆR

7. mar 2019, 00:12

Edwins.. GDPR = Gitte & Per :P

Om Anders ønsker at få indblik i hans registrerede oplysninger, og om han ønsker at gøre brug af nogle af de rettigheder han har, er vel en privat sag.
Spørgsmålet er vel ret simpelt, blot hvor medlemmer og brugere kan finde en oversigt over hvilke oplysninger der indsamles, hvad de bruges til og hvor lang retention ( opbevaring ) der evt. måtte være.

Nogle mennesker går mere op i at beskytte deres oplysninger eller have styr på dem, end andre.
Eksempelvis, har klubben for nogle år tilbage fået en anmodning fra et medlem om, at blive slettet både på forum og i google søgeresultater. Det måtte "vi" efterleve på daværende tidspunkt, uden spørgsmål, da der var indført den type lovgivning på daværende tidspunkt. Dette relaterede sig specifikt til søgerobotternes adgang til forum, hvor GDPR er en kraftig udvidelse.
Om det medlem der henvendte sig for nogle år tilbage, fik jeg i øvrigt årsagen bagefter. Jobskifte og kunne ikke have sit navn sammenkædet med en bilklub i.f.t. den stilling der skulle betrides.
Det illustrerer måske meget godt, at det kan have mange bevæggrunde, når et medlem eller en bruger retter henvendelse.

Sune, du har ret i, at en del foreninger ( og virksomheder ) fortsat mangler lidt her og der. Det er dog mit indtryk, at langt de fleste har forsøgt at komme tæt på målet. Omvendt, kan man måske bruge analogien "hvis de andre kører over for rødt, er det så også ok at jeg gør det?"
Nu kan jeg af gode grunde ikke vide, om dokumentation foreligger internt. Set ude fra, er det eneste der er sket for SKD i forhold til GDPR, at der er kommet certifikat på hjemmesiden ( og først efter der blev gjort opmærksom på det ).
Kan du f.eks. finde en privatlivspolitik eller er blevet bedt om at give samtykke til den siden maj 18?. Uden at ville fornærme nogen, kan man godt tilsnige sig at sige, at det er et minimum for blot at have gjort lidt.
Så, måske er Anders's bekymring om hans oplysninger berettiget? Det er svært at sige, hvis du ikke ved om der er noget at være bekymret for. Er man bekymret for sine personoplysninger, er det eneste sted du kan henvende dig til Datatilsynet, for at få hjælp.
Analogien her kunne være, at du har bedt en ven passe på 10.000 kr. Et år senere beder du om at få tilbage, men din ven kan nu ikke redegøre for hvor de er eller hvordan de kan fremskaffes. Det er ligemeget, man kan jo ikke forvente at vennen er en bank :roll:

Er GDPR for vidtgående? Ja, det syntes jeg på nogle punkter, men det fjerner desværre ikke kravene.

I øvrigt kan jeg tilføje at både Datatilsynet og Justitsministeriet er klar over, at foreninger har svært ved dette og har derfor lavet nogle fine vejledninger/faq:
https://www.datatilsynet.dk/emner/foreninger/
http://www.justitsministeriet.dk/sites/ ... ninger.pdf

PS: Admin må slette indlægget hvis jeg utilsigtet skulle have forbrudt mig imod en regel.
Billede
Brugeravatar
9000Griffin
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 211
Tilmeldt: 10. okt 2016, 19:46

Re: GDPR / OLE RALFKIÆR

7. mar 2019, 06:43

Lødigt og grundigt svar, Vels. Umuligt at være uenig :)

Ift. Anders og motivfortolkning ville det stadig være rart at få et svar fra manden selv, dog har han nu muligheden for blot at tilslutte sig din udlægning.

/Sune
99 L 1.85 1971 (tidligere SKDs klubbil)
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
Brugeravatar
Solgaard
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 1076
Tilmeldt: 13. jan 2004, 01:27

Re: GDPR / OLE RALFKIÆR

8. mar 2019, 07:29

. slettet grundet GDPR .! Hvis du har spørgsmål til Ole Ralfkiær hvorfor sender du ham så ikke en mail eller PM? Hvorfor skal alle se på den slaks?
Billede

Mine SAAB billeder mm: http://solgaard.ljbk.dk/
autoanders
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Kontakt:
Indlæg: 1774
Tilmeldt: 17. jan 2004, 02:24

Re: GDPR / OLE RALFKIÆR

8. mar 2019, 08:20

Solgaard du har jo ikke læst hvad jeg har skrevet, så lad være med at udtale før du har læst teksten
Brugeravatar
Solgaard
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 1076
Tilmeldt: 13. jan 2004, 01:27

Re: GDPR / OLE RALFKIÆR

8. mar 2019, 08:33

Ja . slettet grundet GDPR . jeg har ikke læst det hele for det er mit liv for kort til. Jeg læste at du henvendte dig til en person fra SKDs bestyrelse. Hvis man har klager og spørgsmål kan man vel sende en mail eller PM, istedet for at svine forummet her til med ting der kunne klares på anden måde.
Billede

Mine SAAB billeder mm: http://solgaard.ljbk.dk/
Brugeravatar
Peter
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1828
Tilmeldt: 3. feb 2004, 19:49

Re: GDPR / OLE RALFKIÆR

8. mar 2019, 11:46

Form og ordvalg kan altid diskuteres, men som Vels påpeger, så er GDPR noget en bestyrelse er nødt til at forholde sig til - herunder også at besvare spørgsmål.

For egen del:

GDPR er ikke dét der optager mig mest, som menigt medlem af SKD. Jeg går bare ud fra at bestyrelsen har tjek på det.

Jeg bliver til gengæld bekymret, når jeg gentagne gange konstaterer at bestyrelsen ikke helt ved hvordan man gebærder sig - som bestyrelsesmedlem i en forening. Hvordan opfører man sig som bestyrelsesmedlem? Hvad må man, hvad må man ikke, hvad er det "rigtige" at gøre?

Eksemplerne er mange: Formaliteter ved seneste GF, bestyrelsesmedlem trækker sig og bliver pludselig suppleant, den stærkt kritisable udhængning af Vels ifm bladets produktion, "forklaringerne" i seneste klubblad uden mulighed for at de omtalte personer selv kan komme til orde (den er lige til pressenævnet).

Og så f.eks. den grundige to-siders nekrolog i bladet, som eksemplificerer det så udmærket: Et medlem som hverken var æresmedlem eller f.eks. tidligere formand - men som åbenbart alligevel skulle omtales. Lyt nu, bestyrelse: Dét faktum at vedkommende var nært beslægtet med formand og kassereren burde måske have afholdt jer fra at sætte den nekrolog i bladet, netop fordi det giver mig anledning til at betvivle jeres dømmekraft.

Det var efter min mening en klar fejlvurdering! Det samme kan siges om de øvrige ting jeg nævner: Det er simpelthen uvidenhed og/eller mangel på dømmekraft fra bestyrelsens side at hænge Vels ud, ikke at have tjek på formalia og at føre énvejskommunikation i bladet på denne besynderlige måde.

DERFOR er Anders spørgsmål også relevant: Har bestyrelsen styr på det? Ved de overhovedet hvordan man opfører sig som bestyrelse? At dømme fra dens øvrige adfærd, så er svaret vist: "Nej".

At jeg nok havde formuleret mig lidt anderledes end Anders er en anden sag. Men vi pipper jo hver især med det næb vi nu engang har, hvilket kassererens farvel-salut også understregede.
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
Gæst

Re: GDPR / OLE RALFKIÆR

8. mar 2019, 16:07

Solgaard skrev:
8. mar 2019, 08:33
Ja . slettet grundet GDPR . jeg har ikke læst det hele for det er mit liv for kort til. Jeg læste at du henvendte dig til en person fra SKDs bestyrelse. Hvis man har klager og spørgsmål kan man vel sende en mail eller PM, istedet for at svine forummet her til med ting der kunne klares på anden måde.
Jeg er uvidende om du, trods dit kort liv, har læst tråden INT2020? Men der beskriver jeg at vi (Anders og jeg) har fået besked på ikke at kontakte bestyrelsen. Så eneste måde vi kan kontakte bestyrelsen er via hjemmesiden.
Brugeravatar
Viggen
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 714
Tilmeldt: 8. sep 2006, 09:12

Re: GDPR / OLE RALFKIÆR

8. mar 2019, 20:31

Hej . slettet grundet GDPR ..

Jeg har brugt tiden til at blive helt up to date med klubbens arbejde omkring GDPR.

Vi har godt gang i arbejdet, modsat hvad der skrives. Og det vigtigste er allerede opnået, nemlig at data er sikrede og overholder lovgivningens krav. Endnu mangler vi, at formulere en vejledning om emnet, som kan informere medlemmerne. Men vi har kontakt til jurister, som hjælper os. Så det sidste skal nok komme.

Så Anders, du kan være tryg ved, at alle dine personlige data og oplysninger ikke misbruges. Så hav lidt tålmodighed en stund endnu.

Bestyrelsen beder alle der har spørgsmål til GDPR eller vil slettes, om at skrive til én i SDK's bestyrelse.

På bestyrelsens vegne, Ole Ralfkiær
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
autoanders
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Kontakt:
Indlæg: 1774
Tilmeldt: 17. jan 2004, 02:24

Re: GDPR / OLE RALFKIÆR

8. mar 2019, 21:23

Nu gik mit spørgsmål om hvor jeg kunne finde noget om det på skrift, noget der skulle have været klar den 1/5 2018 så det kunne læses af medlemmer, du / i har meget travlt med at håndhæve jeres regler, som i sætter efter jeres egen fordel, men i har ikke styr på de regler der er lovbefalet. Jeg kan ikke bruge dit svar til noget, jeg kan bruge noget der står på skrift.
Brugeravatar
9000Griffin
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 211
Tilmeldt: 10. okt 2016, 19:46

Re: GDPR / OLE RALFKIÆR

9. mar 2019, 12:54

Ole kan vel ikke give dig mere, end hvad han allerede har givet dig. Så vidt jeg kan læse, overholdes lovgivningen mht. sikring af medlemmernes data, det der mangler er selve vejledningen, men den er på vej.

Jeg synes stadig du mangler at oplyse, hvad du ønsker at opnå ved at udstille de mangler, der måtte være. Hvis formålet er at vise, at du synes bestyrelsen kunne gøre det bedre (hvilket jeg personligt synes er svært at vide noget om, når man ikke er i deres sko), så er budskabet vist trængt igennem.
99 L 1.85 1971 (tidligere SKDs klubbil)
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
autoanders
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Kontakt:
Indlæg: 1774
Tilmeldt: 17. jan 2004, 02:24

Re: GDPR / OLE RALFKIÆR

9. mar 2019, 14:51

Der intet der overholdes Sune, jeg har svaret på de spørgsmål jeg ønsker at svare på.
autoanders
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Kontakt:
Indlæg: 1774
Tilmeldt: 17. jan 2004, 02:24

Re: GDPR / OLE RALFKIÆR

13. mar 2019, 23:30

Ole skrev
Så Anders, du kan være tryg ved, at alle dine personlige data og oplysninger ikke misbruges. Så hav lidt tålmodighed en stund endnu


Anders svarer
Tryk ved, det ved jeg nu ikke, den 17/2 skrev kasseren at hun stoppede som kasser, ved samme lejlighed fik hun lov til at svine mig til, og at jeg skulle smides ud af klubben ved næste gf, at jeg ikke kunne handle nogen steder i ..Slettet grundet GDPR...,, jeg kan nu læse at hun stadig er aktiv og deltager i den daglige drift af klubben , uden der bliver grebet ind. Jeg kan læse at saab klubbens medlemmer ved mere ind skd medlemmer gør. Jeg fatter ikke at i ikke forstår at det i laver er helt forkert, så nej , jeg er ikke tryg ved den måde i arbejder på. Jeg skriver en mail hvor jeg gerne vil have alle ting udleveret som i har på mig, så må vi jo se om i gider svare på den eller den ender som den mail jeg sendte den 6/12 2018.
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: GDPR / OLE RALFKIÆR

28. maj 2019, 00:12

Hej Peter

Du skriver :
Og så f.eks. den grundige to-siders nekrolog i bladet, som eksemplificerer det så udmærket: Et medlem som hverken var æresmedlem eller f.eks. tidligere formand - men som åbenbart alligevel skulle omtales. Lyt nu, bestyrelse: Dét faktum at vedkommende var nært beslægtet med formand og kassereren burde måske have afholdt jer fra at sætte den nekrolog i bladet, netop fordi det giver mig anledning til at betvivle jeres dømmekraft.

Det var efter min mening en klar fejlvurdering!
Lige så enig, jeg er med dig på alle andre punkter, lige så uenig er jeg med dig på dette. På trods af den sørgelige baggrund var det da et af de få opbyggelige indlæg, der var i det blad...

Jeg vil ikke beskrive min oplevelse af EGF i dette åbne forum, men vil meget gerne have en snak med dig på medlemsforum eller via PM. Det kræver dog, at du (også) er logget på. Kan vi aftale det?

Og til andre: Jeg deler gerne mine oplevelser, men det skal være for interesserede, der ønsker SKD det bedste, og ikke offentligt til skue for alle, og ikke hvor det generer de, der ønsker at diskutere tekniske (og andre mere spændende) spørgsmål.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Peter
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1828
Tilmeldt: 3. feb 2004, 19:49

Re: GDPR / OLE RALFKIÆR

28. maj 2019, 07:49

Hej NC,

Vi behøver heller ikke være enige om alt - men jeg hører meget gerne din mening om det og EGF i øvrigt. :)

Send mig en PM, så ta'r vi den dér.
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
Brugeravatar
Peter
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1828
Tilmeldt: 3. feb 2004, 19:49

Re: GDPR / OLE RALFKIÆR

29. maj 2019, 10:12

NC, jeg har sendt dig en PM - håber den er nået frem.
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: GDPR / OLE RALFKIÆR

30. maj 2019, 14:59

Hej Peter

Nej, den er ikke nået frem. Jeg prøver lige at sende én til dig, så vi kan se, om det virker den anden vej. Jeg har skrevet sammen med Sune og andre, så nogen gange virker det :) . Alternativt kan du skrive til ncs.ribe"snabela"gmail.com.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66

Tilbage til "Off Topic !!!"