Side 1 af 1
Måske man skulle have en jaguar en gang
: 13. apr 2019, 22:59
af Esbenw
Re: Måske man skulle have en jaguar en gang
: 14. apr 2019, 20:05
af viking
Håber det bliver med ægte jaguar hjulophæng, for der var og er Jaguar langt foran hvad Saab nåede til.
og med bilstein computer affjedning som modellen antyder
very nice...
https://www.bilstein.com/us/en/airspring/
Jag har altid ofret meget på undervognen. Selv om det er kostbart.
Helst med "Double wishbone" for og bag.
Kunne godt tænke mig en Jag elbil. Meeeeeen kunne ikke tænke mig prisen.
Re: Måske man skulle have en jaguar en gang
: 14. apr 2019, 23:57
af Edwins
Re: Måske man skulle have en jaguar en gang
: 15. apr 2019, 15:41
af viking
Saabs stenalder stive hestevogns bagaksel er ikke match for en moderne bil.
Den er af "halv" gammel typen.
Hoppe og er ikke optimal.
Dobbelt whisbone er for rigtige biler.
Hall link er en nødløsning...
Re: Måske man skulle have en jaguar en gang
: 15. apr 2019, 16:50
af Edwins
SAAB har ikke brugt Hall link. SAAB brugte Watt bagaksel. Et godt kompromis. Lav Uaffjedret masse. Ingen ændringer for camber.
Se animationen for Watt:
https://en.wikipedia.org/wiki/Watt%27s_linkage
Re: Måske man skulle have en jaguar en gang
: 16. apr 2019, 08:50
af viking
Watt stive hestevognsaksel har den meget kedelige effekt at det der påvirker et baghjul også påvirker det modsatte baghjul. Watt type er lidt bedre alm. stiv bagaksel men det er et "kost effektivt" kompromi.
Elsker Saab 900 lækre forende der styrer fantastisk, da det er dobbelt whisbone, MEN bagenden er bare en der hopper rundt på vejen
Den er ikke den mest velkørende eller mest komfortable. Men rimelig.
Prøv en Lotus, en jag XKR, en WRX STI eller for den sags skyld en BWM 140M, selv om den sidste bruger multi link.
https://www.youtube.com/watch?v=DsEmK1M87VQ
Den stive bagaksel var fin nok i 1968 da Saab 99 kom på gaden, men tiden har flyttet sig.