Min næste Saab er nok en Tesla
Redaktør: Bestyrelsen
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Min næste Saab er nok en Tesla
Jeg har kørt Saab i ca. 30 år og har købt både nye og gamle enheder.
De er modrne, hurtige, sikre og bygget med omtanke.
Saab store moderne gennembrud kom med Saab 900 turbo og med Saab 9000 turbo var de meget moderne og helt fremme med det bedste.
Desværre blev Saab udsultet og til sidst dræbt af finanskrisen.
NEVS bikser lidt med at udhule en gammel 9-3 og prøve med at bruge den til el drift.
Men en Elbil skal bygges helt anderles op fra bunden med tanke på el og ikke en tidl. forbrændingsmotor.
Bl.a. skal der ikke være et motorrum fyldt med alverdens ting. Der skal være bagage plads.
Jeg savner en moderne bil der er effektiv, hurtig og velbygget.
Derfor bliver min næste Saab nok en Tesla 3
Hvorfor det ?
En moderne benzin bil kører ca. 15-17 km/l, vores Clio diesel kører 22-25 km/l
( 1 liter benz= 9,7kWh energi, 1 liter diesel = 11 kWh energi, sådan ca. )
Så det vil sige en benzin bil bruger ca. 600 watt pr. km. ( svarende til 0,8 kr/km)
Vores diesel bruger 400 til 500 watt pr. km ( Svarende til 0,45 kr/km )
En tesla bruger 220 watt pr. km kørsel. 1 kWh el koste ca. 2,2 kr. ( Så det svarer til 0,48 kr/km).
Dvs. en tesla koster det samme i forbrug som en meget økonomisk diesel.
Tesla har gratis opladning mange steder, bl.a. med super laderne, på arbejdspladser osv.
Service på elbilen er langt mindre en service på en benzin eller diesel bil.
Ingen udstødning, erg ventil, tændrør på benz biler. , turbolader, brændstof filtre, olie mv. der skal skiftes.
Ingen parkering afgift og ingen restriktioner i større byer rundt omkring.
Ingen bøvl med opvarmning
Tiden er ved at løbe ud for biler med forbrændingsmotorer.
og ja batteriet holder ikke evigt, men der er 8 års garanti og så er bilen nok kørt ud efter 200-300 kkm.
Besparelser i energiforbrug, ejerafgifter og service betaler biler, således at det er samme pris at kører en moderne bil, som at futte rundt i en ældre Saab, eller en ny diesek og så begynder der at komme mere og mere fokus på udledninger, miljø, klima mv.
En ny model 3 koster i dag 369 kkr, det er samme pris som en billig Saab kostede i midt nullerne.
Selv om jeg elsker mine Saab, så skal de nok mere bruges til veteran og hygge kørsel.
Så det er nok ved at være tiden til at springe til el drift....
De er modrne, hurtige, sikre og bygget med omtanke.
Saab store moderne gennembrud kom med Saab 900 turbo og med Saab 9000 turbo var de meget moderne og helt fremme med det bedste.
Desværre blev Saab udsultet og til sidst dræbt af finanskrisen.
NEVS bikser lidt med at udhule en gammel 9-3 og prøve med at bruge den til el drift.
Men en Elbil skal bygges helt anderles op fra bunden med tanke på el og ikke en tidl. forbrændingsmotor.
Bl.a. skal der ikke være et motorrum fyldt med alverdens ting. Der skal være bagage plads.
Jeg savner en moderne bil der er effektiv, hurtig og velbygget.
Derfor bliver min næste Saab nok en Tesla 3
Hvorfor det ?
En moderne benzin bil kører ca. 15-17 km/l, vores Clio diesel kører 22-25 km/l
( 1 liter benz= 9,7kWh energi, 1 liter diesel = 11 kWh energi, sådan ca. )
Så det vil sige en benzin bil bruger ca. 600 watt pr. km. ( svarende til 0,8 kr/km)
Vores diesel bruger 400 til 500 watt pr. km ( Svarende til 0,45 kr/km )
En tesla bruger 220 watt pr. km kørsel. 1 kWh el koste ca. 2,2 kr. ( Så det svarer til 0,48 kr/km).
Dvs. en tesla koster det samme i forbrug som en meget økonomisk diesel.
Tesla har gratis opladning mange steder, bl.a. med super laderne, på arbejdspladser osv.
Service på elbilen er langt mindre en service på en benzin eller diesel bil.
Ingen udstødning, erg ventil, tændrør på benz biler. , turbolader, brændstof filtre, olie mv. der skal skiftes.
Ingen parkering afgift og ingen restriktioner i større byer rundt omkring.
Ingen bøvl med opvarmning
Tiden er ved at løbe ud for biler med forbrændingsmotorer.
og ja batteriet holder ikke evigt, men der er 8 års garanti og så er bilen nok kørt ud efter 200-300 kkm.
Besparelser i energiforbrug, ejerafgifter og service betaler biler, således at det er samme pris at kører en moderne bil, som at futte rundt i en ældre Saab, eller en ny diesek og så begynder der at komme mere og mere fokus på udledninger, miljø, klima mv.
En ny model 3 koster i dag 369 kkr, det er samme pris som en billig Saab kostede i midt nullerne.
Selv om jeg elsker mine Saab, så skal de nok mere bruges til veteran og hygge kørsel.
Så det er nok ved at være tiden til at springe til el drift....
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- kobbernagel
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Min næste Saab er nok en Tesla
Den gratis opladning på Teslas ladestationer, var vist kun i starten. Så vidt jeg kan se, skal der nu betales for opladning:
https://www.tesla.com/da_DK/support/supercharging
https://www.tesla.com/da_DK/support/supercharging
Saab 9-5 2.0T Hirch 2008 - solgt
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
- Peter
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Min næste Saab er nok en Tesla
Viking, din beregning er lige lovlig optimistisk.
De fleste Tesla-piloter oplever et forbrug, og ved øko-kørsel, væsentligt over de 220 Wh. Du skal regne med mindst 250 Wh i praksis, og mange oplever også forbrug højere end dette.
Vi har lige købt ny bil. Det var MEGET tæt på at blive en Tesla 3, men projektet faldt på den reelle rækkevidde, som ikke rækker til fruens kørselsbehov (som nogle dage kan være Ringe-Fredericia-København-Ringe).
Det næste er din prisangivelse på 369.000 kr. Det er en skrabede model, og den skal man ikke købe. Du vil vel ha' den lange rækkevidde og de selvkørende funktioner, for man køber da ikke en fabriksny Tesla uden??? Så er prisen altså over 500.000 kr.
"Velbygget", skriver du. Tesla koster som en luksusbil, men materiale- og samlekvaliteten er altså ikke helt skarp. Se diverse Youtube-videoer om bilen.
Vi købte i stedet med en Audi A6 TDI Ultra. Den kører 19-21 km/l (ved fruens pendlerkørsel), og rammer med lethed 1200 km pr. optankning.
Når Tesla når en praktisk rækkevidde på 800 km og en optankningstid på et kvartér - så er vi klar. Måske.
De fleste Tesla-piloter oplever et forbrug, og ved øko-kørsel, væsentligt over de 220 Wh. Du skal regne med mindst 250 Wh i praksis, og mange oplever også forbrug højere end dette.
Vi har lige købt ny bil. Det var MEGET tæt på at blive en Tesla 3, men projektet faldt på den reelle rækkevidde, som ikke rækker til fruens kørselsbehov (som nogle dage kan være Ringe-Fredericia-København-Ringe).
Det næste er din prisangivelse på 369.000 kr. Det er en skrabede model, og den skal man ikke købe. Du vil vel ha' den lange rækkevidde og de selvkørende funktioner, for man køber da ikke en fabriksny Tesla uden??? Så er prisen altså over 500.000 kr.
"Velbygget", skriver du. Tesla koster som en luksusbil, men materiale- og samlekvaliteten er altså ikke helt skarp. Se diverse Youtube-videoer om bilen.
Vi købte i stedet med en Audi A6 TDI Ultra. Den kører 19-21 km/l (ved fruens pendlerkørsel), og rammer med lethed 1200 km pr. optankning.
Når Tesla når en praktisk rækkevidde på 800 km og en optankningstid på et kvartér - så er vi klar. Måske.
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
- aboy
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Min næste Saab er nok en Tesla
Hvis jeg stod over for at købe en (ny) bil til 375.000 kr., så ville jeg bestemt overveje en skrabet Tesla 3.
Men hvad skal vi sammenligne med af Saab?
Vi købte brugt Saab sidste år. 110.000 kr. for en Saab 9-3 SS 240 HK Hirsch med tomatgear fra 2010. Ejeren før mig havde taget et tab på godt 400.000 kr. på otte år.
Vi kører ca. 10.000 km årligt. En høkerregning viser, at den årlige ekstraregning for den ift. en Tesla 3 vil være:
5.000 kr. ekstra for brændstof
5.000 kr. ekstra for ejerafgift
5.000 kr. ekstra for vedligehold (ved ikke, om det er højt eller lavt sat?)
-5.000 kr. for forsikring (Tesla er møgdyre af forsikre).
Dvs. årligt kunne jeg spare 10.000 kr. ved at køre Tesla 3 ift. min brugte Saab.
Til gengæld slipper jeg 265.000 kr. billigere ved at købe en Saab.
Der er ingen tvivl om, at el- og brintbiler er fremtiden, og hvis man ønsker en ny bil, så skal man bestemt overveje elbil og Tesla.
Men i mine øjne får man stadig meget for pengene med en brugt Saab. Selvfølgelig med den store usikkerhed, at den er brugt og at udgifterne til vedligehold kan svinge meget.
Men hvad skal vi sammenligne med af Saab?
Vi købte brugt Saab sidste år. 110.000 kr. for en Saab 9-3 SS 240 HK Hirsch med tomatgear fra 2010. Ejeren før mig havde taget et tab på godt 400.000 kr. på otte år.
Vi kører ca. 10.000 km årligt. En høkerregning viser, at den årlige ekstraregning for den ift. en Tesla 3 vil være:
5.000 kr. ekstra for brændstof
5.000 kr. ekstra for ejerafgift
5.000 kr. ekstra for vedligehold (ved ikke, om det er højt eller lavt sat?)
-5.000 kr. for forsikring (Tesla er møgdyre af forsikre).
Dvs. årligt kunne jeg spare 10.000 kr. ved at køre Tesla 3 ift. min brugte Saab.
Til gengæld slipper jeg 265.000 kr. billigere ved at købe en Saab.
Der er ingen tvivl om, at el- og brintbiler er fremtiden, og hvis man ønsker en ny bil, så skal man bestemt overveje elbil og Tesla.
Men i mine øjne får man stadig meget for pengene med en brugt Saab. Selvfølgelig med den store usikkerhed, at den er brugt og at udgifterne til vedligehold kan svinge meget.
- bolsen
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Min næste Saab er nok en Tesla
En ting er økonomi og rækkevidde - en anden ting er campingvognen eller traileren ..... kan man hænge den bag på en Tesla ......
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Min næste Saab er nok en Tesla
Ladestander på arbejde og ladestander hjemme på værkstedet.
Adgang til Super laderer ( og selvfølgelige forbliver de ikke gratis over tid. )
Men hvis man sammenligner nye biler, så står Tesla 3 ud som et godt valg (inden afgiften stiger igen. )
https://www.youtube.com/watch?v=DSRWKxytW40
Tesla er i liga med den BMW 3M, der koster 650-700 kkr. Eller Audi A6 der koster 600-700 kkr.Hvorfor sammenligne med Saab:
Som tidl. debateret her på SKD: Hvilken bil vælge nu når Saab er stoppet.
Det er ca.10 år siden at Saab sendte mange biler på gaden og biler med få km. bag sig er sjældne..
Hvis man ønsker en ny bil er valget lidt svært.
BMW: Nej tak, bølle bil.
Audi: Nej tak det er en DJØF firma vogn for dem der vil ligne de andre mellemledere med sorte biler.
Mercedes: Nej tak de er for bastante, igen en sælger og mellemleder firmabil i sort.
VW: Konservativ standard vogn der svindler med dieslerne.
Volvo: Egentligt ok, men et sandt billigt plastik helvede inden i
Jaguar: Ikke i samme liga og pris
Tesla S: For stor og for dyr
Nissan Leaf: De har ikke forstået at man ikke skal udhule en alm. bil og fylde batterier i den. Den er ikke i samme liga som Tesla 3
Rækkevidde: Vi kan godt nøjes med 250-300 km, det er fint.
Desuden er Tesla 3 ikke så anmasende som tyskerne,
Kan desuden sagtens leve uden service omkostningerne som Tyskerne
Nå vi vil nok prøve at lease en i en måned.
Ps. hvis kørsels behovet kun er 10kkm årligt, så er en brugt Saab et super valg.
Adgang til Super laderer ( og selvfølgelige forbliver de ikke gratis over tid. )
Men hvis man sammenligner nye biler, så står Tesla 3 ud som et godt valg (inden afgiften stiger igen. )
https://www.youtube.com/watch?v=DSRWKxytW40
Tesla er i liga med den BMW 3M, der koster 650-700 kkr. Eller Audi A6 der koster 600-700 kkr.Hvorfor sammenligne med Saab:
Som tidl. debateret her på SKD: Hvilken bil vælge nu når Saab er stoppet.
Det er ca.10 år siden at Saab sendte mange biler på gaden og biler med få km. bag sig er sjældne..
Hvis man ønsker en ny bil er valget lidt svært.
BMW: Nej tak, bølle bil.
Audi: Nej tak det er en DJØF firma vogn for dem der vil ligne de andre mellemledere med sorte biler.
Mercedes: Nej tak de er for bastante, igen en sælger og mellemleder firmabil i sort.
VW: Konservativ standard vogn der svindler med dieslerne.
Volvo: Egentligt ok, men et sandt billigt plastik helvede inden i
Jaguar: Ikke i samme liga og pris
Tesla S: For stor og for dyr
Nissan Leaf: De har ikke forstået at man ikke skal udhule en alm. bil og fylde batterier i den. Den er ikke i samme liga som Tesla 3
Rækkevidde: Vi kan godt nøjes med 250-300 km, det er fint.
Desuden er Tesla 3 ikke så anmasende som tyskerne,
Kan desuden sagtens leve uden service omkostningerne som Tyskerne
Nå vi vil nok prøve at lease en i en måned.
Ps. hvis kørsels behovet kun er 10kkm årligt, så er en brugt Saab et super valg.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Peter
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Min næste Saab er nok en Tesla
Den er go' med dig, Viking.
"Audi: Nej tak det er en DJØF firma vogn for dem der vil ligne de andre mellemledere med sorte biler."
Det har du fået helt forkert fat i Mellemlederne kører muligvis sorte Audi, men det er A4... Vi andre har en hvid A6 sedan. Man kan kalde den mange ting, men ikke "mellemlederbil"...
"Audi: Nej tak det er en DJØF firma vogn for dem der vil ligne de andre mellemledere med sorte biler."
Det har du fået helt forkert fat i Mellemlederne kører muligvis sorte Audi, men det er A4... Vi andre har en hvid A6 sedan. Man kan kalde den mange ting, men ikke "mellemlederbil"...
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Min næste Saab er nok en Tesla
A6 er en meget brugt mellemleder vogn.
Leaset og leveret i "std flot" sort..
Chefen har A7 eller A8
A4 er vognen for yngre sælgere eller
Jr. DJØF-en., lidt ala 320i
Spøj til side:
Lidt vildt at Tesla 3 spunser fra en BMW 3M
Så er vejen lige som vist...
Ps: Jeg kan godt li diesel. De er effektive, stabile, trækker som en traktor og holder længe.
Men tidens vinde blæser mod diesel, især dem uden AdBlue.
Så hellere vælge benzin der forbruger 30 procent mere brændstof.
Leaset og leveret i "std flot" sort..
Chefen har A7 eller A8
A4 er vognen for yngre sælgere eller
Jr. DJØF-en., lidt ala 320i
Spøj til side:
Lidt vildt at Tesla 3 spunser fra en BMW 3M
Så er vejen lige som vist...
Ps: Jeg kan godt li diesel. De er effektive, stabile, trækker som en traktor og holder længe.
Men tidens vinde blæser mod diesel, især dem uden AdBlue.
Så hellere vælge benzin der forbruger 30 procent mere brændstof.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Min næste Saab er nok en Tesla
Sorte biler er for begravelsesforretninger.
Dog, der er et underligt paradoks mht. biler med taxamotorer. Folk køber svimlende dyre biler med ækelmotorer.
Folk har råd til kanondyre biler, men folk har ikke råd til brændstof..
KLAK-KLAK-KLAK-KLAK-KLAK-KLAK-KLAK..
Dog, der er et underligt paradoks mht. biler med taxamotorer. Folk køber svimlende dyre biler med ækelmotorer.
Folk har råd til kanondyre biler, men folk har ikke råd til brændstof..
KLAK-KLAK-KLAK-KLAK-KLAK-KLAK-KLAK..
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Min næste Saab er nok en Tesla
Hørt, Edwins
Mvh/NC
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- Peter
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Min næste Saab er nok en Tesla
Tjae... Med et kørselsbehov på over 80.000 km året i pendlerbilen, så skal man vist være temmelig velhavende før man har penge til at køre alle disse km på benzin...
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Min næste Saab er nok en Tesla
Til det behov skal der en Mercedes 300TD
De kan rulle 1 mio. Km
De kan rulle 1 mio. Km
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Min næste Saab er nok en Tesla
Hej Peter
Point taken .
Mit had til ækelmotorer skyldes de, der køber en sådan uden at have det passende kørselsbehov. Og så svindlerproducenterne, der pusher disse motorer, oven i købet med start/stop-teknologi, uden at det giver nogen som helst mening (andet end et på papiret lidt bedre forbrug). Og endelig de Brian'er, der voldtuner dem, så man ender i en tyk sodsky, når de skal vise sig.
I modsætning til Viking mener jeg, at Audien er det bedste, man kan få til jeres behov, når en SAAB ikke er en mulighed. Volvo kunne selvfølgelig også være en mulighed, men Audi er vist det mest SAAB'ske...
Jeg håber, din kone nyder de lange ture i den lækre tysker .
Mvh/NC
Point taken .
Mit had til ækelmotorer skyldes de, der køber en sådan uden at have det passende kørselsbehov. Og så svindlerproducenterne, der pusher disse motorer, oven i købet med start/stop-teknologi, uden at det giver nogen som helst mening (andet end et på papiret lidt bedre forbrug). Og endelig de Brian'er, der voldtuner dem, så man ender i en tyk sodsky, når de skal vise sig.
I modsætning til Viking mener jeg, at Audien er det bedste, man kan få til jeres behov, når en SAAB ikke er en mulighed. Volvo kunne selvfølgelig også være en mulighed, men Audi er vist det mest SAAB'ske...
Jeg håber, din kone nyder de lange ture i den lækre tysker .
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- 900C
- SAAB FREAK
Indlæg
Re: Min næste Saab er nok en Tesla
Hej Alle
Ja der kommer til at ske rigtig meget de næste år på bil området...
Jeg stillede 9000éren på Lager til senere veteran kørsel i sommers.. efter 12års drift..
Købte en brugt Renault ZOE fra 2015.. (ellert)
Den dækker faktisk fint mit behov ..
Samle kvaliteten & Road feeling er IKKE som i en SAAB.. Det matcher ZOEén ikke...
Men den er rigtig frisk i byen fra 0-70Km /t..
Køre oplevelsen på EL er bare noget andet mere befriende/let kørt på en måde som er svær at forklare..
Anhænger trækket bliver på sigt dækket ind med en Veteran 900GL fra 84..
Hvis Ens behov er rigtig mange KM/år så kan der købes nogle flat rate aftaler hos eks. Clever Eller EON...
For 600-800kr/mdr kan du tanke alt det strøm du vil der hjemme (med en lade box fra udbyderen) eller på udbyderens lade netværk på landevejen...
Så er det i princippet ligegyldig hvor økonomisk din EL bil den er hvis du tegner flatrate....
Faktuelt kan jeg køre mellem 150km & 100km (Vinter) på de 22 kW/h der er i ZOEén..
Varme system koster ranges & ranges falder når der bliver koldt grundet batteri kapacitet reduktion..
Ved mit behov 12500km /år.. mest mindre ture..
Kan jeg spare ca 10.000kr på drift af bil... /år.
ZOEén er med batteri Leje så der er på den måde garanti for de virker (75% kapacitet). udgiften her til går ca. op med det der er sparet på grøn afgift & forsikring i forhold til 9000érne..
Lader bare der hjemme har ingen refusions aftale.. (Mulighed for at få 1kr/kW tilbage). det kræver en aftale med et firma, en EL måler kun til bilen og igen faste udgifter til aftalen 600kr/år.. + der er politik i om mulighed for refusion fortsætter... "Christians borg"
Brint eller EL det bliver rigtig spændene at se hvordan det hele udvikler sig...
Mit køb af EL bil var klart inspireret af et besøg hos NEVS i Sverige i 2016..
Savner road feelingen som SAABérne har haft... men det bunder nok mere i de her moderne El-servo styre tøj systemer på moderne biler...
Klare Anbefalinger herfra til EL drift..
Men husk at tage udgangs punkt i behov... det bedste Lade udbud/aftale afhænger meget af faktuelt behov...
Så der er lidt at læse op på...
/Thomas
1982 900GL
1994 900i 16V
1986 900I
1994 9000 CS
2015 Renault ZOE
900GL M84 på vej... til Søndags kørsel..
Ja der kommer til at ske rigtig meget de næste år på bil området...
Jeg stillede 9000éren på Lager til senere veteran kørsel i sommers.. efter 12års drift..
Købte en brugt Renault ZOE fra 2015.. (ellert)
Den dækker faktisk fint mit behov ..
Samle kvaliteten & Road feeling er IKKE som i en SAAB.. Det matcher ZOEén ikke...
Men den er rigtig frisk i byen fra 0-70Km /t..
Køre oplevelsen på EL er bare noget andet mere befriende/let kørt på en måde som er svær at forklare..
Anhænger trækket bliver på sigt dækket ind med en Veteran 900GL fra 84..
Hvis Ens behov er rigtig mange KM/år så kan der købes nogle flat rate aftaler hos eks. Clever Eller EON...
For 600-800kr/mdr kan du tanke alt det strøm du vil der hjemme (med en lade box fra udbyderen) eller på udbyderens lade netværk på landevejen...
Så er det i princippet ligegyldig hvor økonomisk din EL bil den er hvis du tegner flatrate....
Faktuelt kan jeg køre mellem 150km & 100km (Vinter) på de 22 kW/h der er i ZOEén..
Varme system koster ranges & ranges falder når der bliver koldt grundet batteri kapacitet reduktion..
Ved mit behov 12500km /år.. mest mindre ture..
Kan jeg spare ca 10.000kr på drift af bil... /år.
ZOEén er med batteri Leje så der er på den måde garanti for de virker (75% kapacitet). udgiften her til går ca. op med det der er sparet på grøn afgift & forsikring i forhold til 9000érne..
Lader bare der hjemme har ingen refusions aftale.. (Mulighed for at få 1kr/kW tilbage). det kræver en aftale med et firma, en EL måler kun til bilen og igen faste udgifter til aftalen 600kr/år.. + der er politik i om mulighed for refusion fortsætter... "Christians borg"
Brint eller EL det bliver rigtig spændene at se hvordan det hele udvikler sig...
Mit køb af EL bil var klart inspireret af et besøg hos NEVS i Sverige i 2016..
Savner road feelingen som SAABérne har haft... men det bunder nok mere i de her moderne El-servo styre tøj systemer på moderne biler...
Klare Anbefalinger herfra til EL drift..
Men husk at tage udgangs punkt i behov... det bedste Lade udbud/aftale afhænger meget af faktuelt behov...
Så der er lidt at læse op på...
/Thomas
1982 900GL
1994 900i 16V
1986 900I
1994 9000 CS
2015 Renault ZOE
900GL M84 på vej... til Søndags kørsel..
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Min næste Saab er nok en Tesla
Selv morfar segmentet er forbløffet...
https://youtu.be/XVaZ1sFnstw
Og så lige en stodder vogn til fritiden:
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/ford/ ... 3d/2375996
Ps. Kanøjserne kommer:
https://www.dr.dk/nyheder/viden/teknolo ... r-fra-kina
Selv Made in Kina volvo....
Og sikkert også NEVS
https://youtu.be/XVaZ1sFnstw
Og så lige en stodder vogn til fritiden:
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/ford/ ... 3d/2375996
Ps. Kanøjserne kommer:
https://www.dr.dk/nyheder/viden/teknolo ... r-fra-kina
Selv Made in Kina volvo....
Og sikkert også NEVS
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Min næste Saab er nok en Tesla
Den der WV koncern, de er vist nogle værr nogen
"Pårsje" har fusket:
https://www.motormagasinet.dk/article/v ... der_kroner
"Pårsje" har fusket:
https://www.motormagasinet.dk/article/v ... der_kroner
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Min næste Saab er nok en Tesla
SAMTLIGE fabrikater med oliemotorer har snydt, det er et kommercielt hensyn..
Alle skriger efter heste, sidste mand ved næste røde lys er bøsse..
Alle skriger efter heste, sidste mand ved næste røde lys er bøsse..
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Min næste Saab er nok en Tesla
Bare vent til de opdager hvor meget turbo benzin biler sviner når møllen arbejder.
Så vælter der partikler ud af den.
Mine Saab turbo biler bruger lige så meget benz som min jag V8.
Jeg kører mest landevej 70-80 km-t sjældent med turbonålen i andet end vacumm til 0bar ud over acc.
Vi lever på lånt tid med forbrændingsmotorer
Så vælter der partikler ud af den.
Mine Saab turbo biler bruger lige så meget benz som min jag V8.
Jeg kører mest landevej 70-80 km-t sjældent med turbonålen i andet end vacumm til 0bar ud over acc.
Vi lever på lånt tid med forbrændingsmotorer
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Min næste Saab er nok en Tesla
Arhh, Viking; partikler fra en old school benzinmotor? En SAAB-motor med katalysator (for ikke at tale om Trionic) er vist noget af det bedste (bortset fra el), du kan finde mht. lokal forurening. CO2-forureningen er så noget helt andet, men det skader jo ikke helbredet (kun hos klimaet).
Mvh/NC
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Min næste Saab er nok en Tesla
En katalysator løser ikke alt, den lapper kun på problemet.
Med elbiler kommer vi ikke til at savne alle dem der:
Får astma og kræft af udstødningrøg.
Sygdomme fra udstødningsrøgen for alle dem der bor op langs motorvejen
Nødvendig brug af næstspray pga. diesel og benzin os.
Så vi går en ny tid imøde uden stanken fra udstødningen...
https://www.lunge.dk/luft/viden-nox-og- ... -partikler
og ja hvis el til bilerne er produceret på et kulkraftværk, så hjælper det ikke meget. Men der er også en omstilling på vej...
Kørte bag efter en Ford Mondet i går, den røg kul sort som en dampmaskine.
Det bliver godt at slippe for dem...
Med elbiler kommer vi ikke til at savne alle dem der:
Får astma og kræft af udstødningrøg.
Sygdomme fra udstødningsrøgen for alle dem der bor op langs motorvejen
Nødvendig brug af næstspray pga. diesel og benzin os.
Så vi går en ny tid imøde uden stanken fra udstødningen...
https://www.lunge.dk/luft/viden-nox-og- ... -partikler
og ja hvis el til bilerne er produceret på et kulkraftværk, så hjælper det ikke meget. Men der er også en omstilling på vej...
Kørte bag efter en Ford Mondet i går, den røg kul sort som en dampmaskine.
Det bliver godt at slippe for dem...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Min næste Saab er nok en Tesla
Hej Viking
Tak for linket, men hvor i dette link finder du belæg for, at en traditionel benzinmotor med katalysator udsender helbredsskadelige emissioner? Mondeoen var vel en dieselbil (eller en totalt opslidt benziner med deraf følgende olieforbrug)?
Har du glemt SAABs stunt med at bruge en 9K med Trionic som "luftrenser" for en totakter? Ikke at jeg vil foreslå dette som en løsning -den kan næppe fjerne partikler og NOx fra ækelmotorer (og partikler fra benzinmotorer med direkte indsprøjtning), men kunne vi få fjernet svineriet fra skibe, brændeovne og dieselbiler, var vi nået rigtig langt.
Men det er åbenbart en udbredt vildfarelse, at ældre benzinmotorer er skadelige for miljøet: I Frankrig kan man ikke få miljømærker til biler fra før 1997, og mine døtre har også svært ved at tro på, at mine gamle 9K'ere hører til de mest miljøvenlige, man kan få (altså bortset lige fra det med CO2-udslippet... ). Men de har alle tre (ligesom vores seneste OG900) fået det tyske grønne miljømærke. Det har jeg så også set VW-er med svindelækelmotorer have, men SAAB har altså ikke svindlet for at opnå det.
Mvh/NC
Tak for linket, men hvor i dette link finder du belæg for, at en traditionel benzinmotor med katalysator udsender helbredsskadelige emissioner? Mondeoen var vel en dieselbil (eller en totalt opslidt benziner med deraf følgende olieforbrug)?
Har du glemt SAABs stunt med at bruge en 9K med Trionic som "luftrenser" for en totakter? Ikke at jeg vil foreslå dette som en løsning -den kan næppe fjerne partikler og NOx fra ækelmotorer (og partikler fra benzinmotorer med direkte indsprøjtning), men kunne vi få fjernet svineriet fra skibe, brændeovne og dieselbiler, var vi nået rigtig langt.
Men det er åbenbart en udbredt vildfarelse, at ældre benzinmotorer er skadelige for miljøet: I Frankrig kan man ikke få miljømærker til biler fra før 1997, og mine døtre har også svært ved at tro på, at mine gamle 9K'ere hører til de mest miljøvenlige, man kan få (altså bortset lige fra det med CO2-udslippet... ). Men de har alle tre (ligesom vores seneste OG900) fået det tyske grønne miljømærke. Det har jeg så også set VW-er med svindelækelmotorer have, men SAAB har altså ikke svindlet for at opnå det.
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Min næste Saab er nok en Tesla
PS: (Completely off topic): Min lillebror, der er udstationeret i England, har købt en Jaguar XF 3,0 diesel årgang 2011 facelift.
Premium Luxury for 6400£ (km-stand 126 000). Har du noget som helst kendskab til denne model (eller kender du et forum for disse)?
Mvh/NC
Premium Luxury for 6400£ (km-stand 126 000). Har du noget som helst kendskab til denne model (eller kender du et forum for disse)?
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- Peter_Vinter
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: Min næste Saab er nok en Tesla
https://jec.org.uk er god - de har også modelspecifikke fora med ret aktive brugere. Forum'et for din lillebrors model har ca. 1200 posts p.t., så der er nok lidt at hente: https://jec.org.uk/forums/viewforum.php ... f8d782cc2e
Mvh. Peter
Mvh. Peter
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Min næste Saab er nok en Tesla
Jag med taxamotor? Det lyder som en joke..
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Min næste Saab er nok en Tesla
Jag med diesel og trailertræk er ikke gangbar til overkasse vognen...
Men da Jag gerne ville sælge til forretnings segmentets firmavogne skal de have diesel på programmet.
Desuden er der krav om gennemsnits CO2 udledning fra fabrikanterne
3,0 td i Jag er deres egen motor. 2,2 og 2,4 er Ford Mondeo.
Iøvrigt ruller XF 3,0 Td ganske godt.
Den rykker over 700 Nm. Og 300 Hk. Der skal deres 4,2 benzin for at følge den motor.
Man skal bare huske olieskift hver 10kkm og EGR ventil rensning ofte.
XF kunne leveres som "Sportsbrake" model.
Her er en XJ
https://www.jaguarhouse.dk/2016-Jaguar- ... K-700-N-tm
Og den her er med baby motor:
https://www.jaguarhouse.dk/2015-Jaguar- ... K-400-n-tm
Min yndlings Jag er XK vognen
Tesla mangler en Wagon.
Men da Jag gerne ville sælge til forretnings segmentets firmavogne skal de have diesel på programmet.
Desuden er der krav om gennemsnits CO2 udledning fra fabrikanterne
3,0 td i Jag er deres egen motor. 2,2 og 2,4 er Ford Mondeo.
Iøvrigt ruller XF 3,0 Td ganske godt.
Den rykker over 700 Nm. Og 300 Hk. Der skal deres 4,2 benzin for at følge den motor.
Man skal bare huske olieskift hver 10kkm og EGR ventil rensning ofte.
XF kunne leveres som "Sportsbrake" model.
Her er en XJ
https://www.jaguarhouse.dk/2016-Jaguar- ... K-700-N-tm
Og den her er med baby motor:
https://www.jaguarhouse.dk/2015-Jaguar- ... K-400-n-tm
Min yndlings Jag er XK vognen
Tesla mangler en Wagon.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Min næste Saab er nok en Tesla
Min yndlings Jag er XK vognen:
https://www.jaguarhouse.dk/2015-JAGUAR- ... V8-385-H-K
Motoren er samme type som i min bare boret op fra 4,2 til 5,0.
En Jag skal have en stor, stærk og stille V8 benzin motor.
Deres R motor med kompressor er over the top.
For tung alt for tørstig og for kraftig til bilen.
300-400 hk suge heste er rigeligt nok
Deres tidl. V12 var en trist historie...
Samme med deres 3.0 og 4.0 V8, de var også problematiske.
3,2, 4,2 og 5,0 de er super stabile. Med variable knastaksler der giver bundtræk og top hastighed.
Jag's V8 var verdens mest økonimiske V8 da de kom frem...
Det var ukendt tidl. at en V8 kunne rulle 10-12 km-l
Tesla mangler en Wagon.
https://www.jaguarhouse.dk/2015-JAGUAR- ... V8-385-H-K
Motoren er samme type som i min bare boret op fra 4,2 til 5,0.
En Jag skal have en stor, stærk og stille V8 benzin motor.
Deres R motor med kompressor er over the top.
For tung alt for tørstig og for kraftig til bilen.
300-400 hk suge heste er rigeligt nok
Deres tidl. V12 var en trist historie...
Samme med deres 3.0 og 4.0 V8, de var også problematiske.
3,2, 4,2 og 5,0 de er super stabile. Med variable knastaksler der giver bundtræk og top hastighed.
Jag's V8 var verdens mest økonimiske V8 da de kom frem...
Det var ukendt tidl. at en V8 kunne rulle 10-12 km-l
Tesla mangler en Wagon.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Min næste Saab er nok en Tesla
Men står valget for mig mellem 350-400 kkr for en brugt Jag eller en fabriksny Tesla X, så er valget ikke svært.
El er fremtiden, Benzin og Diesel er fortiden.
Jeg vil ikke savne rep. og service på:
Toppakning, ventiler, tændrør, egr ventil, olieskift, olie-benzfilter skift, udstødning, stempelringe osv osv osv
Så der ville jeg vælge en el bil, evt leasing, da jeg ikke vil smide så mange penge efter en bil.
El er fremtiden, Benzin og Diesel er fortiden.
Jeg vil ikke savne rep. og service på:
Toppakning, ventiler, tændrør, egr ventil, olieskift, olie-benzfilter skift, udstødning, stempelringe osv osv osv
Så der ville jeg vælge en el bil, evt leasing, da jeg ikke vil smide så mange penge efter en bil.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Min næste Saab er nok en Tesla
Mere snak om heste og moment. Big deal. Dog, jeg fik ikke en årsag for ønsket for endnu større motoreffekt til en gadebil..
Offentlige veje er ikke racerbaner.
Offentlige veje er ikke racerbaner.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Min næste Saab er nok en Tesla
Ja det er "totalt tarveligt" at el biler overhaler Saab, BMW og Aston.
og "tarveligt" at de ikke har en kobling man skal sidde og hoppe på hele siden.
El biler giver en meget mere behagelig jævn kørsel hvor energien regenereres med opbremsning.
Kommer godt nok til at savne oilsludge...
og træerne gror ikke ind i himmelen:
El biler har vildt meget elektronik og batteri bomben, dvs. batteripakken der dør over tid.
Men det gør forbrændingsmotoren også...
At skifte fra benz/diesel, er lige så banebrydende som da man skiftede fra kul til olie
og fra kul til vindmøller
eller kul til A-kraft
og "tarveligt" at de ikke har en kobling man skal sidde og hoppe på hele siden.
El biler giver en meget mere behagelig jævn kørsel hvor energien regenereres med opbremsning.
Kommer godt nok til at savne oilsludge...
og træerne gror ikke ind i himmelen:
El biler har vildt meget elektronik og batteri bomben, dvs. batteripakken der dør over tid.
Men det gør forbrændingsmotoren også...
At skifte fra benz/diesel, er lige så banebrydende som da man skiftede fra kul til olie
og fra kul til vindmøller
eller kul til A-kraft
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Min næste Saab er nok en Tesla
Der er vist ikke alt leasing man lige skal springe på:
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/tesla ... 1557487593
"Udstyr: aut.gear/tiptronic" (næppe)
To gear: Et frem, et tilbage
Leasing forslag (Erhverv 12 mdr.):
1. gangs ydelse: 99.000,- ekskl. moms
mdl. ydelse: 2.395,- ekskl. moms
restværdi: 315.000,- ekskl. moms og reg. afgift
Pænt dyrt !!!
Hvis man siger 7 år så er prisen ved alm. afbedrag inkl. udbetaling: 4800 kr / md.
5 år med restværdi 150kkr: så siger almindelig afbedrag: 4350 kr brutto
Uden restværdi: 6570 kr. / md.
Billigt er det bestem ikke...
Hvis man regner vores diesel over 5 år og 0kr. værd efter 5 år så "koster den" 3200 kr./md.
Den er heldigvis køb og betalt Så den koster o kr. plus rep og "filthy fuel"
Men der er heller ikke meget "street cred" over en Clio
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/tesla ... 1557487593
"Udstyr: aut.gear/tiptronic" (næppe)
To gear: Et frem, et tilbage
Leasing forslag (Erhverv 12 mdr.):
1. gangs ydelse: 99.000,- ekskl. moms
mdl. ydelse: 2.395,- ekskl. moms
restværdi: 315.000,- ekskl. moms og reg. afgift
Pænt dyrt !!!
Hvis man siger 7 år så er prisen ved alm. afbedrag inkl. udbetaling: 4800 kr / md.
5 år med restværdi 150kkr: så siger almindelig afbedrag: 4350 kr brutto
Uden restværdi: 6570 kr. / md.
Billigt er det bestem ikke...
Hvis man regner vores diesel over 5 år og 0kr. værd efter 5 år så "koster den" 3200 kr./md.
Den er heldigvis køb og betalt Så den koster o kr. plus rep og "filthy fuel"
Men der er heller ikke meget "street cred" over en Clio
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Min næste Saab er nok en Tesla
Køv dog en 920 HK/1020 Kg. Forrd RS200 Evo Pikes Peak. 1.7 sek. til 100. Den kører let fra de andre pølsevogne, incl. Tesla. Svagpisserbiler..
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Min næste Saab er nok en Tesla
Hej Peter og Viking
Tusind tak for svarene, som har beroliget mig lidt. Da lillebror nu HAR købt bilen, vil jeg undlade at genere ham med mine (vores) meninger om ækelmotorer, og blot ønske ham held og lykke med købet, og videregive jeres tips.
Viking: Jeg forstår tildels din (og andres) fascination af elbilskørsel, da jeg selv har haft en Leaf som kundebil. Det er en fed fornemmelse (men også mere end flad, hvis man ikke kan få den ladet op). Jeg lejede også en RAV4 hybrid i England sidste sommer -også en lækker fornemmelse ved bykørsel, P-manøvrer etc., men hysterisk milliongearsagtig ved motorvejskørsel og ikke særligt økonomisk samlet set (det var overvejende landevejskørsel). Og jeg har endda været vant til konens DAF 66 i mine unge dage (den fik jeg nu også modificeret til mindre hysteri og mere sejtræk).
Hvis du nu ender med en Tesla -hvad skal hun så hedde? Theresa? (komplet uden personlighed og charme)
Mvh/NC
Tusind tak for svarene, som har beroliget mig lidt. Da lillebror nu HAR købt bilen, vil jeg undlade at genere ham med mine (vores) meninger om ækelmotorer, og blot ønske ham held og lykke med købet, og videregive jeres tips.
Viking: Jeg forstår tildels din (og andres) fascination af elbilskørsel, da jeg selv har haft en Leaf som kundebil. Det er en fed fornemmelse (men også mere end flad, hvis man ikke kan få den ladet op). Jeg lejede også en RAV4 hybrid i England sidste sommer -også en lækker fornemmelse ved bykørsel, P-manøvrer etc., men hysterisk milliongearsagtig ved motorvejskørsel og ikke særligt økonomisk samlet set (det var overvejende landevejskørsel). Og jeg har endda været vant til konens DAF 66 i mine unge dage (den fik jeg nu også modificeret til mindre hysteri og mere sejtræk).
Hvis du nu ender med en Tesla -hvad skal hun så hedde? Theresa? (komplet uden personlighed og charme)
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Min næste Saab er nok en Tesla
Elbilen er produktmodnet. Batterierne er IKKE produktionsmodne. Batterierne dør ud, efter max. 1000 cycles.
www. minebatteriererflade.com
www. minebatterierhartabtkraft.dk
www. minebatteriererflade.com
www. minebatterierhartabtkraft.dk
Senest rettet af Edwins 10. maj 2019, 22:29, rettet i alt 1 gang.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Min næste Saab er nok en Tesla
Skal vi gætte på, at Vikings eventuelle Tesla ikke skal kaldes Dolly (Parton)
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Min næste Saab er nok en Tesla
Hehe, vel nok kraftige oppustede..
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262