Her adskildes en ny 2020 Supra motor og tjekkes:
https://www.youtube.com/watch?v=MckxlP60cnY
Er den bedre end en Saab B234R motor ?
B234R er mere robust bygget og knasterne trykker direkte på ventilerne.
Supra motoren trykker på en vippearm der trykker på ventilen.
Stemplerne er mere moderne i Supra motoren. De ligner lidt smede stempler.
Men med smede stempler og grovtuning af B234R, så er der ingen tvivl om hvilken motor jeg helst vil have i min Sonett
Så Saab var langt fremme den gang i 90erne....
Er ny Supra motore bedre end B234R ?
Redaktør: Bestyrelsen
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Er ny Supra motore bedre end B234R ?
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Seniorsergent
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Er ny Supra motore bedre end B234R ?
Uanset hvad der er bedst, så får du næppe plads til en række-6 i Sonetten
Så du er nok nødt til at "nøjes" med B234R-motoren.
Så du er nok nødt til at "nøjes" med B234R-motoren.
Sláinte
Mick
Mick
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Er ny Supra motore bedre end B234R ?
Saab sonett med 180 Hk motor bagi.
https://www.msn.com/en-ca/autos/autoscl ... ar-BBRdtp0
Gad vide om de har beholdt ford motoren i fronten...
Har også set en Sonett med en T16 motor og gærkasse..
Så er der straks 230 svenske dalaheste der kan tranpe igennem...
Men ville være nice med en B234RR og en ZF gearkasse....ala Ford GT 40
Og en bagagerums forlænger.
https://www.msn.com/en-ca/autos/autoscl ... ar-BBRdtp0
Gad vide om de har beholdt ford motoren i fronten...
Har også set en Sonett med en T16 motor og gærkasse..
Så er der straks 230 svenske dalaheste der kan tranpe igennem...
Men ville være nice med en B234RR og en ZF gearkasse....ala Ford GT 40
Og en bagagerums forlænger.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Er ny Supra motore bedre end B234R ?
Knastaksler der trykker direkte på ventilen, via en mekanisk let løfter, var et godt salgsargument i tresserne.
Det var ren formel 1 teknologi, der kunne tage mange omdrejninger.
Tilsæt en hydraulisk løfter, der vejer meget, og ideen forsvinder, specielt på en motor der kun drejer 6500 omdr/min som maks.
Vippearmen med en rulle imod knastakslen giver mere mening.
Vi fjerner vægten af den hydrauliske løfter, da den er monteret i topstykkel.
Og har kun en let vippearm, der påvirker ventilen, og denne vægt kan halveres.
Prøv at sammenligne knastaksel profilerne, de er nærmest firkantet på motoren med vippearme.
Hvilket giver en længer åbningstid på ventilen, ved langt mindre totalt løft, og dermed mindre belastning på ventilfjederen.
Og et mere simpelt design af kanalerne i topstykket, da de ikke skal designes til at virke over en meget stor ventil løfte højde.
Til Sonetten havde jeg nok valgt en 4 cylindret motor og en transaksel, som i en Porsche 944 eller en moderne Corvette.
For at slippe for at modificere den ydre karosse.
Men det er desværre drømme der er umulige at udføre i Danmark.
MVh
Morten
Det var ren formel 1 teknologi, der kunne tage mange omdrejninger.
Tilsæt en hydraulisk løfter, der vejer meget, og ideen forsvinder, specielt på en motor der kun drejer 6500 omdr/min som maks.
Vippearmen med en rulle imod knastakslen giver mere mening.
Vi fjerner vægten af den hydrauliske løfter, da den er monteret i topstykkel.
Og har kun en let vippearm, der påvirker ventilen, og denne vægt kan halveres.
Prøv at sammenligne knastaksel profilerne, de er nærmest firkantet på motoren med vippearme.
Hvilket giver en længer åbningstid på ventilen, ved langt mindre totalt løft, og dermed mindre belastning på ventilfjederen.
Og et mere simpelt design af kanalerne i topstykket, da de ikke skal designes til at virke over en meget stor ventil løfte højde.
Til Sonetten havde jeg nok valgt en 4 cylindret motor og en transaksel, som i en Porsche 944 eller en moderne Corvette.
For at slippe for at modificere den ydre karosse.
Men det er desværre drømme der er umulige at udføre i Danmark.
MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk