Banner cycler

Solid billeddokumentation

Alt mellem himmel og jord, men hold det sobert og frit for politik...

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 878
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Solid billeddokumentation

30. nov 2019, 23:05

I denne artikel:
https://www.dr.dk/nyheder/indland/lav-a ... dledningen
øffes der over SUV biler. Det er der jo intet usædvanligt i, der øffes jo altid over alt andet end ministerbilernes forurening.
Som dokumentation for den enorme mængde SUV biler har journalisten indsat et billede fra en Kbh'sk motorvej.
På billedet ses et par lastbiler, en del varebiler en enkelt sort Brianbil, en lækker Saab 9000 CSE og en enkelt SUV med svenske nummerplader :lol:


9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Solid billeddokumentation

1. dec 2019, 10:28

Ja SUV'er eller "X-over" eller hvad de kaldes er meget populære. Nissan Quaskai var vist en af de mest solgte biler i år. Det er nok en mode ting der går over på et eller andet tidspunkt.
Hvad der ikke går over er nok forbruget. Bilfabrikanterne har i årevis holdt forbrugere og myndigheder for nar ved at oplyse et langt lavere forbrug end reelt. Det er så først de seneste par år at de er blevet tvunget til at oplyse mere realistiske forbrugstal. Så mon ikke snarere det er derfor forbruget, på papiret, er så meget højere?
For øvrigt går min 20+ år gamle 9-5 ca. 10,5 km/liter (i gennemsnit efter ca 5000 km) men er oplyst til at gå 9 km/liter. Jeg tror dog at SAAB og Volvo var de eneste fer oplyste realistiske/pessimistiske forbrugstal for deres biler. Stort set alle andre biler var lige lovlig optimistiske. Især de fabrikanter der markedsførte sig som ekstra økonomiske/miljøvenlige.
Men det har jeg brokket mig over i årevis og der tror jeg ikke kommer til at ændre sig. Lavt brændstofforbrug er et vigtigt konkurrenceparameter, men for de fleste betyder der kun en lille brøkdel af den samlede udgift. Især hvis man køber en ny bil på afbetaling.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Micky
SUPER SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 157
Tilmeldt: 29. apr 2017, 10:00

Re: Solid billeddokumentation

1. dec 2019, 16:47

Netop, fordi forbruget er højre, vil side gevinsten være at flere ældre biler med de lækre V motorer og andre med et. Højt km/l forbrug, bliver historie, fordi de er så pokkers dyre i ejerafgift. Til glæde for miljøet, men skidt for folk der gerne vil ha en sådan bil, og derfor ser man ofte de store luksusbiler i frit fald, da ingen vil eje dem pga ejerafgiften. Det bliver så bedre efter 2012 hvor prisen bliver mere spiselig, fordi teknologien indhenter tiden.

Så er man på jagt efter en fed luksusbil, i minister klassen så find en efter 2012. Det er så bare synd for de meget lækre ældre biler, som hverken er skamkørt eller misvedligeholdt, de bliver kun fravalgt pga ejer afgiften. Jeg synes det er trist, for rundt om i verden, eller i Sverige, koster det ikke en formue at eje sådan bil.
Saab 9-3X TTID 2010
Tidl. Saab 9-3 2,0 Turbo årgang 3/ 2003
Medlem nummer 876
Admin på Hjemmesiden
Mike :D
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Solid billeddokumentation

2. dec 2019, 10:00

Det er typisk at luksus biler ofte ruller længere på literen end opgivet.
Min Jag V8 er opgivet til 8,5 km/l. Den ruller 12 km/l landevej og 10-11 km/l motorvej 140++
Saab 900 T16 er opgivet til 10 km/l de rulle 11-12,5 km/l.

Der ”øffes” over at nye SUV har øget CO2 udledning på 8 % pga. størrelsen af vognen.
”Herre gud” det er kun nye biler, når de bliver parret ind i hele mængden af biler så kan det ikke måles.

Vi er lige på kanten ved overgangen til elbiler, så de sidste krampetrækninger for forbrændingsmotoren betyder ikke så meget.
Så hvis i ønsker noget stort med stor motor og mange kubik, så er det nu, om få år bliver det ”forbudt” dvs. belagt med så hårde afgifter at de fleste ikke kan være med.

Nu tales der om at banker skal være ”klimavenlige” dvs. lån til forbrug/biler/bolig mv. der skal renten afhænge af CO2 venligheden….
Effekten af 250 års industriel samfunds CO2 udledning kan ikke lige ”fixes” på 2-4 år !
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"

Tilbage til "Off Topic !!!"