Banner cycler

Det kan være vores Saab forbrændingsmotor har en fremtid

Alt mellem himmel og jord, men hold det sobert og frit for politik...

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12553
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Det kan være vores Saab forbrændingsmotor har en fremtid

10. mar 2020, 09:39

Der udvikles ligt. pt på teknologier der kan omdanne CO2 og vand til brændstof: Ethanol

Så det kan være vi ikke lige skal smide Saab forbrændingsmotoren ud. Især de sene E85 motorer er lige i øjet.

Artikkel fra Inginøren:
https://ing.dk/artikel/co2-kan-blive-kl ... rce-232519

Jeg kunne godt tænke mig et køleskab ser står og laver afgiftfri brændstof til mine Saab biler :-)


I Californien står der en bemærkelsesværdig maskine på størrelse med et køleskab. Maskinen suger atmosfærisk luft ind, hvorfra den udvinder CO2. Derefter reagerer denne kuldioxid med vand og danner kulsyre, som ved hjælp af elektricitet omdannes til kulilte og videre til ethanol på en kobberoverflade.
Ethanolen separeres fra vandet via en plastmembran med kulstofnanorør, som ethanolmolekylerne passerer hurtigere igennem end vand. I et sidste trin omdannes ethanolen til benzin ved hjælp af en kommerciel zeolit-katalysator.
Og nu kommer det interessante. Hvis den strøm, som driver de elektrokemiske reaktioner, kommer fra sol og vind, er det producerede brændstof klimaneutralt, når det afbrændes i nutidens biler, skibe eller fly – fordi benzinen er baseret på kulstof, som er hentet i atmosfæren.

Fakta: Kemiske byggesten
Verdens mest anvendte industrikemikalie, ethylen, er byggestenen i de mest udbredte plasttyper som polyethylen og PVC. Plastindustrien bruger hvert år 150 millioner ton af stoffet, der i dag typisk produceres ud fra naftafraktionen i råolie via en energiintensiv dampreformeringsproces.
I januar offentliggjorde en canadisk-amerikansk forskergruppe imidlertid i Nature, at de ved hjælp af en kobberoverflade med organiske molekyler havde omsat CO2 og vand til ethylen i en elektrolysecelle. Omkring 20 procent af el-energien blev omsat til ethylen, og elektrolysen var stabil gennem 190 timer.
Reaktoren er udviklet af firmaet Prometheus, og den fremstiller kun 50-100 milliliter ethanol i timen, som kan konverteres til 20 liter benzin om ugen. Men ifølge virksomhedens stifter, Rob McGinnis, vil firmaet i år blive klar med en storebror på størrelse med en container, som skal producere flere hundredtusinde liter flydende brændstof om året.
På den baggrund har Prometheus underskrevet en aftale med flyproducenten Boom Technology om at levere klimaneutralt brændstof til testflyvningerne med en lille prototype af et overlydsfly.
Rob McGinnis vurderer, at teknologien i løbet af et par år vil kunne fremstille klimaneutrale elektrobrændstoffer til lavere priser end oliebaserede produkter, hvis produktionen baseres på billig overskudsstrøm fra solcelleanlæg eller vindmølleparker.
Herhjemme finder professor Kim Daasbjerg fra Carbon Dioxide Activation Center ved Aarhus Universitet projektet interessant – men han er knap så optimistisk, hvad angår tidsplanen:
»Reaktoren er i sit udgangspunkt spændende, fordi den omfatter hele processen fra udvinding af CO2 fra luften til fremstilling og separering af flydende brændstoffer, men jeg er skeptisk med hensyn til, om teknologien er så tæt på kommercialisering, som firmaet hævder,« siger han.


Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"

Tilbage til "Off Topic !!!"