Her er en test af en tesla der både er kørt i sommer vejr ( tidl. video ) og nu i vintervejr ned til -18°C
Testen viser at bilen i gennemsnit bruger 384W/mil vinter og 327W/mil sommer.
De skal bemærkes at de heltnye tesla 3 modeller bruger en varmepumpe (a/c systemet) til varme og ikke bare et element som de første modeller.
"Man må nok erkende at Tesla er moderne tider Saab"
https://www.youtube.com/watch?v=UskzfQJt2Bc
Virker en elbil overhoved når det er rigtigt koldt !
Redaktør: Bestyrelsen
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Virker en elbil overhoved når det er rigtigt koldt !
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Seniorsergent
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Virker en elbil overhoved når det er rigtigt koldt !
Det er ikke bilens forbrug, der er interessant i kulde, det er batteriets aktuelle kapacitet ved -18
En bekendt kører El, dog ikke Tesla. Han er træt af at bilen, en Nissan kassevogn, er næsten , allerede nu, ved - 5-8 grader er nærmest uanvendelig på grund af rækkevidden er halveret.
En bekendt kører El, dog ikke Tesla. Han er træt af at bilen, en Nissan kassevogn, er næsten , allerede nu, ved - 5-8 grader er nærmest uanvendelig på grund af rækkevidden er halveret.
Sláinte
Mick
Mick
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Virker en elbil overhoved når det er rigtigt koldt !
Jeg har endnu ikke set en varebil der er overbevisende i el model..
De har alt for lille realistisk rækkevidde
Mange varebiler rulle mange km./dag, uden mulighed for opladning ind i mellem.
Og hvem har råd til at betale en eller to medarbejder stå og kikker på "at græsset gror" i 40 min. mens bilen lader og det er til 500kr/time plus moms..
Her er emnet ang. batteri tab ved lav. temperatur omtalt:
https://m.youtube.com/watch?v=rwUXlJk5UMc
Tesla har langt mere erfaring en de andre til sammen.. ingen tvivl om at rækkevidden falder drastisk i meget koldt vejr, samme fald ses i meget varmt vejr.
Desuden kan man ikke super lade et "frosset" batteri..
På den anden side: Det er ikke ukendt at dieselbilers brændstofforbrug stiger med 25-30% i -15C frosset vejr..
El biler uden "ægte" 500-600 km række vidde netto, er ikke rigtigt meget til. Så dvs. std. rækkevidde 800-900 km. og der er vi ikke lige pt....
De har alt for lille realistisk rækkevidde
Mange varebiler rulle mange km./dag, uden mulighed for opladning ind i mellem.
Og hvem har råd til at betale en eller to medarbejder stå og kikker på "at græsset gror" i 40 min. mens bilen lader og det er til 500kr/time plus moms..
Her er emnet ang. batteri tab ved lav. temperatur omtalt:
https://m.youtube.com/watch?v=rwUXlJk5UMc
Tesla har langt mere erfaring en de andre til sammen.. ingen tvivl om at rækkevidden falder drastisk i meget koldt vejr, samme fald ses i meget varmt vejr.
Desuden kan man ikke super lade et "frosset" batteri..
På den anden side: Det er ikke ukendt at dieselbilers brændstofforbrug stiger med 25-30% i -15C frosset vejr..
El biler uden "ægte" 500-600 km række vidde netto, er ikke rigtigt meget til. Så dvs. std. rækkevidde 800-900 km. og der er vi ikke lige pt....
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- tknage
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Virker en elbil overhoved når det er rigtigt koldt !
Jeg er ikke tesla fanboy. Snarre tvært imod. På det seneste har jeg fulgt en række videoer på "tuben". Et firma der specialiserer sig i reverse engineering skiller diverse elbiler ad og analyserer komponenter. Er du elbilsproducent kan du købe en tyk rapport over en konkurrents produkt af Munro. Du kan også få hjælp til kost optimereing i produktion af dit eget produkt.
Han har været interviewet i diverse programmer omkring elbiler osv. i årevis. Under coronanedlukningen har han lavet sin egen youtube kanal.
Kanalen heder "Munro Live" og har man ikke fulgt med, er der mange timers video, at indhente.
Det ser ud til, at tesla er lysår foran andre producenter på samtlige punkter, på nær et. Måden karosseriet er sammensat af alt for mange del-komponenter der gør produktionen unødigt dyr, vidner om nogen, der laver bil for første gang. Det ligner noget en amatør har fundet på nogen steder. Det er solidt nok, men produktionen er for kompleks. Det var tidlig model S. De forbedrer hele tiden.
På den anden side siger Munro gang på gang: Det her foreslog jeg hos xx bilproducent for 30 år siden. De er bare for konservative og beholder hellere noget der virker.
Tesla startede op i slutningen af sidste finanskrise og har kunnet ansætte arbejdsløse top-udviklere du normalt kun kan drømme om, at få fingre i, i det antal. Modsat måden karosseriet er lavet, især de tidlige model S, er elektronik helt oppe at ringe og er aerospace/mil grade kvali.
Han har været interviewet i diverse programmer omkring elbiler osv. i årevis. Under coronanedlukningen har han lavet sin egen youtube kanal.
Kanalen heder "Munro Live" og har man ikke fulgt med, er der mange timers video, at indhente.
Det ser ud til, at tesla er lysår foran andre producenter på samtlige punkter, på nær et. Måden karosseriet er sammensat af alt for mange del-komponenter der gør produktionen unødigt dyr, vidner om nogen, der laver bil for første gang. Det ligner noget en amatør har fundet på nogen steder. Det er solidt nok, men produktionen er for kompleks. Det var tidlig model S. De forbedrer hele tiden.
På den anden side siger Munro gang på gang: Det her foreslog jeg hos xx bilproducent for 30 år siden. De er bare for konservative og beholder hellere noget der virker.
Tesla startede op i slutningen af sidste finanskrise og har kunnet ansætte arbejdsløse top-udviklere du normalt kun kan drømme om, at få fingre i, i det antal. Modsat måden karosseriet er lavet, især de tidlige model S, er elektronik helt oppe at ringe og er aerospace/mil grade kvali.
Mvh. Thomas, Medlem nr. 710
9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Virker en elbil overhoved når det er rigtigt koldt !
Hvis man ser videoer når de adskiller Tesla S og ser kølesystemet mv. ligner det noget det er opfundet på 5 min. med forhåndenværende materialer.
Der er sket enorm udvikling fra de første Tesla S til model 3.
S modellen var kostbar og kunne øsle med ueffektiv produktion og materialer, det kan model 3 ikke. Den er volumen varen, der er langt mere streamlinet bygget.
Kvaliteten i 3, gen.2 er på højde med moderne tyske biler. Bare ærgerligt den ikke er bygget af alu.
HELE den tyske bil industri blev overhalet indenom af amatør Tesla selskabet, bla. fordi de ikke var plaget at gammel vanetænkning, gamle platforme og modstand mod det kvantespring el biler er.
Så har tyskerne forsøgt at udhule gamle benzinbiler, som Saab Nevs også prøvede det, hvor de propper en elmotor i gammel design, halvhjertet.
Først nu begynder vi at se lidt brugbare tyske modeller, MEN de er kun i gen 1. hvor Tesla er i gen 3-4.
Folkevogn brugte deres penge på diesel svindel så de har være uhyre tunge i at komme i gang.
Meget af det stammer fra konservativ Tysk mentalitet der i grunden ikke elsker elbiler...
Og det har kostet dem dyrt.
Den eneste sted i verden der kunne fostre kvantespringet er nok "Silikonedalen" / Siliciumdalen.
Hele mindsættet der er High tech. og disroption.
Så ja Tesla har panelgab issues og lidt kostbare samle principper, men software, batteri, ladestation og opdateringsmetodikken er langt foran tyske mf...
Vil jeg selv have en Tesla ? JA
500.000 KR ? Nej
Min diesel hakket er så billig i drift at de lige må slides op først... Så der er 250.000 km = 3-4år samlet i dem før vi går "Stødet"
Der er sket enorm udvikling fra de første Tesla S til model 3.
S modellen var kostbar og kunne øsle med ueffektiv produktion og materialer, det kan model 3 ikke. Den er volumen varen, der er langt mere streamlinet bygget.
Kvaliteten i 3, gen.2 er på højde med moderne tyske biler. Bare ærgerligt den ikke er bygget af alu.
HELE den tyske bil industri blev overhalet indenom af amatør Tesla selskabet, bla. fordi de ikke var plaget at gammel vanetænkning, gamle platforme og modstand mod det kvantespring el biler er.
Så har tyskerne forsøgt at udhule gamle benzinbiler, som Saab Nevs også prøvede det, hvor de propper en elmotor i gammel design, halvhjertet.
Først nu begynder vi at se lidt brugbare tyske modeller, MEN de er kun i gen 1. hvor Tesla er i gen 3-4.
Folkevogn brugte deres penge på diesel svindel så de har være uhyre tunge i at komme i gang.
Meget af det stammer fra konservativ Tysk mentalitet der i grunden ikke elsker elbiler...
Og det har kostet dem dyrt.
Den eneste sted i verden der kunne fostre kvantespringet er nok "Silikonedalen" / Siliciumdalen.
Hele mindsættet der er High tech. og disroption.
Så ja Tesla har panelgab issues og lidt kostbare samle principper, men software, batteri, ladestation og opdateringsmetodikken er langt foran tyske mf...
Vil jeg selv have en Tesla ? JA
500.000 KR ? Nej
Min diesel hakket er så billig i drift at de lige må slides op først... Så der er 250.000 km = 3-4år samlet i dem før vi går "Stødet"
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"