Banner cycler

Elbil vs. hybrid CO2 udledning, ret ens

Alt mellem himmel og jord, men hold det sobert og frit for politik...

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Elbil vs. hybrid CO2 udledning, ret ens

11. mar 2021, 19:03

Der er den store debat lige pt. om hvad er den ægte CO2 udledning fra el biler vs. hybrid vs ICE (forbrændingsmotor)

Her går de ret grundigt til emnet:

https://www.youtube.com/watch?v=MEqxaH47DTs


El data er baseret på:
El mix:
20% kul, 40% naturgas, 20% kernekraft, 20% vedvarende. det giver ca. 0,42 kg CO2 / kWH udledning.

Det der virkelig "dræber" elbilen og går at den ikke er så super ren som alle siger er batteriet. Produktion af dette giver ca. 10 ton CO2 !!

Vedlagt er uddrag af data.

Men lidt spændende er det at en hybrid med mix kørsel ikke er så langt fra en "tesla" elbin og at ICE motoren heller ikke er så slem som alle siger.

Estimat er ud fra at batteriet i Toyota holder mindst 150.000 miles og Tesla 200.000 miles ( Så langt holder de færreste Saab motorer !).
Kørsel pr. år 21600 km og bilens min. levetid 10 år.

Hvad nu hvis "ICE" bilen køre på 85-100% bio ethanol. Så er de nok ret ens.

Det viser at elbinen ikke helt er den jubel hjælp som alle ønsker. Det hjælper selvfølgelig hvis alt el er vedvarende energi..
Vedhæftede filer
Hybid vs el.jpg


Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Esbenw
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 378
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

Re: Elbil vs. hybrid CO2 udledning, ret ens

11. mar 2021, 21:49

Jeg syntes også det kniber lidt for at regne ud hvad den realistiske udledning er på de forskellige biltyper og tallene kan variere helt vild afhængig af hvem man spørger pro el / pro Dino juice. Jeg er selv meget i tvivl med hensyn til batterier, men har prøvet en Tesla nogle gange og syntes den kører super fedt. Den skeptiske side af mig er dog lidt i tvivl om hvor langt de træer egentlig vokser ind i himlen. F.eks. må det grønne regnskab gå lige i kælderen nå Hyundai kalder 82.000 elbiler tilbage for at få skiftet batteri eller når Ford skal skifte batteri på alle deres Kuga, VW har vidst også deres problemer med batterier... Og man samtidig ved at der ikke for alvor er styr på at genanvende batterier og det meste bare skrottes eller Brandes.
Desuden vejer elbiler mere hvilket burde slide mere på veje og dæk (ved godt at det påstår tilhænger de ikke gør ) men jeg er ikke helt overbevist. I forvejen kommer 60% af alt mikroplast i verden fra dæk, så hvis det tal stiger hvordan modregnes det eventuelt i mindre CO2...?
Men hvis man spørger vores politiker så er svaret jo meget klar: En elbil har Zero udledning.

Men det kan jo faktisk godt være at el bare er det bedste alternativ lige nu, det er da i hvertfald ikke udelukket at bil nr 2 bliver el her.
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Brugeravatar
tknage
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1632
Tilmeldt: 15. jun 2010, 07:15

Re: Elbil vs. hybrid CO2 udledning, ret ens

11. mar 2021, 22:48

Vi har nogle elbiler på arbejde. Kvote da vi arbejder for staten/ "det offentlige".

Forleden parkerede jeg nede i p-kælderen i den ene ende. - Jeg kører dieselbrænder til daglig.

Da jeg steg ud af bilen kunne jeg høre en summen fra den anden ende af p-kælderen. Man kan ikke kigge fra den ene til den anden, men høre alt.
Jeg syntes jeg kender lyden fra min kollegas elbil og jeg tænkte han var parkeret i den anden ende, men vil nu køre mig i møde hvor jeg holder.

P-kælderen er i øvrigt rungende tom her i coronatiden, bort set fra os der arbejder "on site".

Den summende lyd forsvandt og ingen kollega kom rullende. :?

Så gik jeg hen imod en trappeopgang tættere på den ende hvor jeg tror min kollega holder kunne jeg hørte lyden igen. Denne gang kunne jeg konstatere det var rengøringspersonalet ovenpå der havde gang i en støvsuger. :lol:

Min kollega mødte 5 minutter senere. 8)
Mvh. Thomas, Medlem nr. 710

9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Elbil vs. hybrid CO2 udledning, ret ens

16. mar 2021, 09:02

Tesla lurer med en model 2, til ca. 20-25.000 $

så begynder benz/diesel festen at ende......

https://www.youtube.com/watch?v=jlOjovQwH7w


Det er bare et godt spørgsmål med Tesla:
Hvorfor bliver de grimmere og grimmere.

De startede med en lille forserie i sportsvognen.

Dernæst model S. Jaguar smuk, og så begyndte de at gå ned af bakke !...

Desuden er de små kun Sedan modeller :roll:
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"

Tilbage til "Off Topic !!!"