Se lige her, de åbner en 300.000 miles motor:
https://m.youtube.com/watch?v=ReIis6tR4WY
Volvo 850 og Saab 9000, bygget for at holde.
90erne var et stærkt årti for de to svenske mærker.
Nullerne blev enden.....
Eller mere konkret:
Sen 90erne gav Saab B205/B235
og de endte med af gå konkurs og dø
Volvo blev købt af Ford, det gik ok ind til de begynde at sætte ford motorer i Volvoen. De skulle nok have brugt en Ford 4000 traktor motor, ikke en svag 2,0 umulighed...
Fra 2010 blev de en Kina ting...
Så der var en gang de to Svenskere kunne rulle rigtigt langt uden motorbøvl.
Hvem husker ikke den klassiske kamp:
850T5R vs 9000 Aero ummm
https://m.youtube.com/watch?v=9lxWnilM0L8&t=64s
Derfor kan vi godt li Svenske motore fra 90erne
Redaktør: Bestyrelsen
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Derfor kan vi godt li Svenske motore fra 90erne
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- tknage
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Derfor kan vi godt li Svenske motore fra 90erne
Gode klip du finder.
For mig virker det også som om 90'erne var der de solide principper og metoder blev forfinet. CAD og simulering bliver brugt til, at skabe bedre produkter.
0'erne er der avanceret "optimering" tager fart. En computer kan som aldrig før regne ud, om en del kan holde eller om vi lige kan barbere 1% mere af. CAD og simulering bliver misbrugt til, at regne ud hvor elendigt man kan slippe af sted med, at lave tingene.
Plastic olie og vandpumper. Knæk siger det 2 minutter efter garantien er udløbet. - 80k til en ny motor. Og du sidder i saksen med afbetalinger til langt over skorstenen til en ny, dyr bil.
- Jeg købte en 9-3 som var ens nr 2 bil hvor dette skete. Det var oliepumpen i plastic der brækkede sig. Mærkeværkstedet kendte godt fejlen og kunne have skiftet pumpen som service inden det skete. I stedet lod de fejlen opstå, da det ikke er deres problem. Personen var nødt til, at gå af med bil nr 2 som hun hellere havde beholdt i stedet for det lort. Uheldigvis sad hun i afbetalingssumpen halvt rasende og halvt grædefærdig ....80K at betale ved kasse 1.
Godt elbilerne kommer. Der er færre komponenter de kan f*** med.
For mig virker det også som om 90'erne var der de solide principper og metoder blev forfinet. CAD og simulering bliver brugt til, at skabe bedre produkter.
0'erne er der avanceret "optimering" tager fart. En computer kan som aldrig før regne ud, om en del kan holde eller om vi lige kan barbere 1% mere af. CAD og simulering bliver misbrugt til, at regne ud hvor elendigt man kan slippe af sted med, at lave tingene.
Plastic olie og vandpumper. Knæk siger det 2 minutter efter garantien er udløbet. - 80k til en ny motor. Og du sidder i saksen med afbetalinger til langt over skorstenen til en ny, dyr bil.
- Jeg købte en 9-3 som var ens nr 2 bil hvor dette skete. Det var oliepumpen i plastic der brækkede sig. Mærkeværkstedet kendte godt fejlen og kunne have skiftet pumpen som service inden det skete. I stedet lod de fejlen opstå, da det ikke er deres problem. Personen var nødt til, at gå af med bil nr 2 som hun hellere havde beholdt i stedet for det lort. Uheldigvis sad hun i afbetalingssumpen halvt rasende og halvt grædefærdig ....80K at betale ved kasse 1.
Godt elbilerne kommer. Der er færre komponenter de kan f*** med.
Mvh. Thomas, Medlem nr. 710
9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Derfor kan vi godt li Svenske motore fra 90erne
Helt enig.
I 80 erne fik man styr på indsprøjtning og gik væk fra karburatoren. Fik efter hånden styr på rust og bilerne blev rimeligt stabile.
90 erne var et godt årti for forbrændingsmotoren. De fleste var stadig robust bygget, især Saab, volvo, og tyskerne.
00 erne regnearksdrengende blev sat i chefstolen og dikterede plastik og lige til øllet design.
Tidl. tiders super stabile biler var væk. Saab, Volvo, BMW, Audi & Merc. blev ustabile og ringe bygget i forhold til tidl.
Leasing gjorde at mange napped den løsning og efter 5 år var bilerne uintressante. Det kostede mere at holde den gamle i gang, end at lease en ny.
00 erne endte i et brag med finanskrisen, der dræbte mange bilmodeller og mærker. Dem der overlevede skulle virkelig "optimeres" og ned designes, samtidig med de blev fyldt alt mulig "herlig" elektronik og styresystemer der konstant går i "Check Engine" Limp home mode osv.
Det var slut med alm. elsystemer, nu blev alt bus eller lysleder.
Dewalt / Elbiler får fjernet en masse af mekanisk snask væk, men bliver fyldt at ekstra meget elektronisk styring. Den side af dem skal nok blive hyggelig når de bliver gammel. Men ok jeg kommer ikke til at savne alt det olie halløj...
En del Tesla har kørt 3/4 til 1Mkm. det skal nok blive "stoppet" så de degenererer langt tidl.
I 80 erne fik man styr på indsprøjtning og gik væk fra karburatoren. Fik efter hånden styr på rust og bilerne blev rimeligt stabile.
90 erne var et godt årti for forbrændingsmotoren. De fleste var stadig robust bygget, især Saab, volvo, og tyskerne.
00 erne regnearksdrengende blev sat i chefstolen og dikterede plastik og lige til øllet design.
Tidl. tiders super stabile biler var væk. Saab, Volvo, BMW, Audi & Merc. blev ustabile og ringe bygget i forhold til tidl.
Leasing gjorde at mange napped den løsning og efter 5 år var bilerne uintressante. Det kostede mere at holde den gamle i gang, end at lease en ny.
00 erne endte i et brag med finanskrisen, der dræbte mange bilmodeller og mærker. Dem der overlevede skulle virkelig "optimeres" og ned designes, samtidig med de blev fyldt alt mulig "herlig" elektronik og styresystemer der konstant går i "Check Engine" Limp home mode osv.
Det var slut med alm. elsystemer, nu blev alt bus eller lysleder.
Dewalt / Elbiler får fjernet en masse af mekanisk snask væk, men bliver fyldt at ekstra meget elektronisk styring. Den side af dem skal nok blive hyggelig når de bliver gammel. Men ok jeg kommer ikke til at savne alt det olie halløj...
En del Tesla har kørt 3/4 til 1Mkm. det skal nok blive "stoppet" så de degenererer langt tidl.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"