Banner cycler

Man skal lytte til turboens Svansang (når de fløjter)

Alt mellem himmel og jord, men hold det sobert og frit for politik...

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Man skal lytte til turboens Svansang (når de fløjter)

11. jun 2021, 18:55

Turboer holder ikke evigt.

Vandkølede enheder holder længre end de enheder der kun har olie som smørring og køling.

Når turboen begynder fløjte når den spooler op, synger den "Svanesangen" som vi kalder det.

Det er dødssangen der fortæller at noget er galt og opslidt. Man kan overhøre det og tænke det går nok.

Efter svansangen kommer et puf, masser af olie røg og slut med at rulle mere.

Sammen med Svanesangen kommer i benzin biler olie røgen ( Røg signalerne, som de kaldes ) igen en indikation at nu skal der gøres noget. I dieselbiler afbrændes olie og man ser det ikke altid. )

Hvad er Svanesang ?:
"Svanesang stammer fra ældre tid, hvor man opfattede sangsvanens skrig, som dens klagende sang i dødens stund. I dag bruges ordet også i overført betydning, om den afsluttende fase på et glorværdigt forløb eller en karriere."


Jeg har vedlagt foto af turboen på vores diesel ( Transit der har sunget et stykke tid. Vi har ikke haft den så længe og købte den med klækkelig rabat pga. Svanesangen, så jeg viste godt den var gal. )

Heldigvis var rabatten væsentligt højere end prisen på en ny turbo...


og dårlig var den...

Enten har turbinehjulet ramt huset pga. af lejeslidtage eller også har noget snask ramt hjulet. Godt ser det ikke ud. !

Så den er totalt færdig.

Købte en fabriksny Mits. enhed i Letland og den passede fint på.

Så mit råd er: Lyt til motoren, hvis turboen synger når den spooler op, så er det tid til aktion før total kolaps...

Har prøvet det samme i en Saab 900 og en Saab 9000, Så svanesangen har betydning !

Den vedlagte er lidt sær konstruktion, med turboen der stikker snuden ind i udstødningsmanifolden.

Den laver omkring 0,95-1,0 bar tryk til en 2,4 liter motor.
Vedhæftede filer
IMG_3078.JPG
IMG_3075.JPG
IMG_3071.JPG
IMG_3070.JPG


Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"

Tilbage til "Off Topic !!!"