Banner cycler

Det med vinterdæk

Alt mellem himmel og jord, men hold det sobert og frit for politik...

Redaktør: Bestyrelsen

Sport E
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 304
Tilmeldt: 3. okt 2021, 00:06

Det med vinterdæk

25. nov 2021, 16:07

Sådan, så blev der skiftet til de andre "sutter" der tilhører tøsen:
V-daek.1.jpg
Af røg en omgang 5-Spoke Anniversary (ALU.37) -
som nu engang er standard på sådan en Sport Edition

På kom i stedet for "Round" 5-Spoke (ALU.22) -
med just det, næsten nye vinterdæk på :)
V-daek.2.jpg
Der er jo ikke lov på vinterdæk her i Danmark som der er t.ex i det svenske -
Norge med sådan da, hvis man læser mellem "linjerne" i deres regelværk :roll:

Nu er det ikke sne jeg tænker mest på når snakken går om vinterdæk, nej det er mere det "glatte stuff" -
det der som oftest altid kommer bag på de fleste, hvert evige eneste år :mrgreen:

Så, hvad syntes i andre her.....
Burde vi have en lov for vinterdæk på en bestemt del af året -
t.ex som i det svenske, d v s 1.Dec -31.Marts :?:


Brugeravatar
Esbenw
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 378
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

Re: Det med vinterdæk

25. nov 2021, 19:39

De er simpelthen fine de gamle 9-3, savner stadig min en gang i mellem :wink:

Er lidt blandet for vores Clio kører på helårsdæk Goodyear vector 4 season g2 og de er ret gode i sne og frost, mindst lige så gode som de fleste middelmådige vinterdæk... Måske man bare kan nøjes med at forbyde sommerdæk om vinteren :roll: :roll:

Jeg har ikke lige et billede af min bil og det er for mørkt nu men det skal jeg nok tage i weekenden når der er lys :ugeek men pæn er den nu ikke lige nu. Jeg skiftede også til vinterdæk i sidste weekend, continental wintercontact ts 860, som jeg egentlig ikke er for imponerende over de larmer af h.. til og imponere ikke specielt i sne, det bliver Goodyear Ultragrip "igen" næste gang som jeg syntes er bedre. Jeg lod mig overtale af FDM testen hvor continental jo nærmest altid vinder, forstå det hvem der kan...
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Det med vinterdæk

26. nov 2021, 00:52

Hej

Et forbud mod sommerdæk i vintermånederne? What a brillant idea! (citeret fra (vistnok) David Coultard om et råd fra pitten om, at han skulle forsøge at overhale :lol: ). Dog ingen sarkasme herfra -jeg synes faktisk, det er en fremragende ide, der kunne få mange usikre biler/bilister væk fra vintervejene.

Det undrer mig således meget, at FDM som forbrugerorganisation holder fast i anbefalingen om skift mellem sommer- og vinterdæk for alle, når en stor del af danske bilister ikke har et årligt kørselsbehov, der gør det økonomisk ansvarligt at have to sæt hjul (dækkene ældes, længe før de bliver slidt op). En historie fra den virkelige verden: Vi fik monteret CrossClimate-dæk på konens Micra ved leveringen, da de havde fået fine anmeldelser på det tidspunkt. Efterfølgende er begejstringen kølnet noget, og de anbefales ikke længere i "rigtigt vinterføre". Med andre ord: Vi kan ikke bruge bilen til heldags- eller langture i vintermånederne, medmindre vi er forberedt på at tage en (ekstra) overnatning, hvis det pludseligt skulle blive snestorm/isslag. Desuden larmer de en del.

Omvendt var jeg forrige sommer noget doven, og lod mine V-dæk blive på langt hen på sommeren. Jeg oplevede ikke noget kørselsforbud i den anledning :roll: . Det ville selvfølgelig ikke gælde en sommertur på autobahn, men det kunne en passende høj hastighedskode på mine V-dæk jo have afhjulpet. Jeg er ikke den vilde handling-entusiast, men ind imellem vil jeg da gerne lege lidt med de 200 heste, og det klarer mine Good Year-vinterdæk til UG :D . Så skal jeg vælge, bliver det vinterhjulene til helårsbrug med mit nuværende kørselsbehov.

Mvh/NC

PS: Jeg har tidligere været utrolig glad for Conti-dæk (især sommer, men også vinter), men de nyeste erfaringer siger nu Michelin Primacy om sommeren og Good Year om vinteren.
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Sport E
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 304
Tilmeldt: 3. okt 2021, 00:06

Re: Det med vinterdæk

26. nov 2021, 20:53

Esbenw skrev:
25. nov 2021, 19:39
De er simpelthen fine de gamle 9-3, savner stadig min en gang i mellem :wink:

Jo, nok kan man se når der står en rigtig bil ude på gaden i dag :)
Ibyen.1.JPG

De "moderne" biler i dag ligner snart ikke andet, end noget med "bedst før dato" på :roll:
Ibyen.2.JPG
Esbenw skrev:
25. nov 2021, 19:39
Er lidt blandet for vores Clio kører på helårsdæk Goodyear vector 4 season g2 og de er ret gode i sne og frost, mindst lige så gode som de fleste middelmådige vinterdæk... Måske man bare kan nøjes med at forbyde sommerdæk om vinteren :roll: :roll:

Jeg har ikke lige et billede af min bil og det er for mørkt nu men det skal jeg nok tage i weekenden når der er lys :ugeek men pæn er den nu ikke lige nu. Jeg skiftede også til vinterdæk i sidste weekend, continental wintercontact ts 860, som jeg egentlig ikke er for imponerende over de larmer af h.. til og imponere ikke specielt i sne, det bliver Goodyear Ultragrip "igen" næste gang som jeg syntes er bedre. Jeg lod mig overtale af FDM testen hvor continental jo nærmest altid vinder, forstå det hvem der kan...

Har ellers hørt af/fra mange med NG 9-3 SC, at der generelt er meget "vejstøj" i dem.
En af mine gamle venner havde selv en 9-3 2.8 Aero fra 2007 -
der var lige godt mere af den støj end man ellers ville forvente sig :|
Brugeravatar
Esbenw
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 378
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

Re: Det med vinterdæk

27. nov 2021, 12:53

Jeg syntes nu ikke den larmer mere end den gamle vi havde, men nej den er ikke på niveau med tilsvarende dyre tyske biler.

Anyway bremsestøvs farvede vinterfælge... Smart til dovne personer :roll: :wink:
IMG_20211127_122507148~2.jpg
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Sport E
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 304
Tilmeldt: 3. okt 2021, 00:06

Re: Det med vinterdæk

1. dec 2021, 16:18

Godt man fik dem på :D
Sne.2.jpg
Sne.jpg
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Det med vinterdæk

1. dec 2021, 20:27

Skiftede til vinterdæk i søndags :-)

De har ind til nu holdt 156.000 km. !!!!

(Eller kom med den nye bil og efter 130.000 Km blev de to fordæk skiftet, så de to sidste er stadig 156.000 km gamle)

Er fint bløde, uden revner og testede med håndbremsen i dag med alt de gode sne..

Skal der lov om vinterdæk ?

Enten det eller kørselsforbud med sommerdæk når det er under 5C ude...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Esbenw
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 378
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

Re: Det med vinterdæk

1. dec 2021, 22:38

Brugte 3 timer på at køre 11 km idag pga sne :shock:
Jeg kørte i Clio med helårsdæk (rettelse det er vector 4 season g3) og den står perfekt fast, jeg er ganske imponeret, jeg er ikke i stand til at mærke forskel mellem saabens vinterdæk og dem...
Øv der er simpelthen alt for mange der kører på sommerdæk... hvor bliver man træt af dem når man lige har spildt så meget bare fordi folk ikke kan tage sig sammen eller for fedtet til at købe ordentlige dæk. Men selvfølgelig hvad hjælper det når halvdelen af tunnellen er fyldt med lastbiler som heller ikke kan komme hverken frem eller tilbage pga... når ja sommerdæk... Øv.
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Sport E
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 304
Tilmeldt: 3. okt 2021, 00:06

Re: Det med vinterdæk

2. dec 2021, 23:15

viking skrev:
1. dec 2021, 20:27
Skiftede til vinterdæk i søndags :-)

De har ind til nu holdt 156.000 km. !!!!

(Eller kom med den nye bil og efter 130.000 Km blev de to fordæk skiftet, så de to sidste er stadig 156.000 km gamle)

Er fint bløde, uden revner og testede med håndbremsen i dag med alt de gode sne..

Skal der lov om vinterdæk ?

Enten det eller kørselsforbud med sommerdæk når det er under 5C ude...

Jo men den frihed kan jo hurtigt gå hen og straffe sig.....
Fint vejr når man køre afsted hjemmefra og før man kommer hjem igen -
ja så er der evt vejromslag til det værre hvor sommersutterne ikke gør megen nytte :wink:
Sport E
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 304
Tilmeldt: 3. okt 2021, 00:06

Re: Det med vinterdæk

2. dec 2021, 23:23

Esbenw skrev:
1. dec 2021, 22:38
Brugte 3 timer på at køre 11 km idag pga sne :shock:
Jeg kørte i Clio med helårsdæk (rettelse det er vector 4 season g3) og den står perfekt fast, jeg er ganske imponeret, jeg er ikke i stand til at mærke forskel mellem saabens vinterdæk og dem...
Øv der er simpelthen alt for mange der kører på sommerdæk... hvor bliver man træt af dem når man lige har spildt så meget bare fordi folk ikke kan tage sig sammen eller for fedtet til at købe ordentlige dæk.
Men selvfølgelig hvad hjælper det når halvdelen af tunnellen er fyldt med lastbiler som heller ikke kan komme hverken frem eller tilbage pga... når ja sommerdæk... Øv.

Jo men det jo netop også samme lov for lastbiler i det svenske:

Det er påbudt at køre med vinterdæk i Sverige i perioden 1. december til 31. marts, når der er vintervejr med lave temperaturer og sne, is, eller vand på vejbanen.
Kravet gælder alle typer af motorkøretøjer samt trailere og campingvogne. :)

Ifølge svensk lov er vinterdæk til personbiler enten pigdæk eller såkaldte friktionsdæk eller helårsdæk -
der er særligt fremstillet til vinterkørsel og som har en mønsterdybde på mindst 3 mm.

For lastbiler, busser eller personbiler klasse II med en totalvægt over 3500 kg, kræves en mønsterdybde på mindst 5 mm.

Så er der da en lille chance for at man slipper se sådan et syn her i dag:
Snow1.jpg
Snow2.jpg
Det var noget af en omgang vi fik her i går :D 8)

Tilbage til "Off Topic !!!"