I dag er det som sagt, dagen for 10 år siden -
hvor SAAB måtte "dreje nøgle om" og lukke biksen en gang for alle
Da konkurs var et faktum, ja så stod der stadievæk mange biler tilbage på samlebåndet -
men hvad der var endnu værre, de fleste af dem var næsten samlet
Der blev lavet en "redningsaktion" for disse biler der stod tilbage -
om det blev der bl.a "annonceret"
I marts fik Ana til opgave at skrue 47 stk 9-3 cabriolet sammen, der var næsten færdige -
og tog samme skridt til at købe 46 karosserier og 14.000 fælge, det samme antal dæk og også reservedele.
21 af disse var venstrestyret, men de fleste af bilerne, 26 af dem, var så højerstyret.
Udover cabrioleterne påtog Ana sig også at bygge 50 andre Saab-biler, der også var delvist fremstillet.
Af disse var fire model 9-5 og 20 var 9-3. 24 biler var højerstyret og 26 havde rattet til venstre for bilen.
Det er nemlig bland den "bunke" af disse 50 biler, vi så finder den absolutte sidste ægte SAAB.
Så kom den store dag, d. 26 Maj hvor man kunne se den blive leveret til ANA i Trollhättan -
dette var bestemt til at være kl 13:00
Jeg havde dengang bestemt mig for, at det ville jeg da ikke gå glip af -
så det var bare med at komme afsted
Og i god tid ankom man da også, til alt held, for bare en små 30 min senere -
så var folket begyndt at ankomme:
Det var en fin sommerdag, præcis som om at vejrguderne havde forståelse for just den dag
Men det er indenfor at forestillingen skal tage sin plads -
og her står tøsen
Her finder man hele historien beskrevet om de absolutte sidste dage på fabrikken:
Efter diverse fodgang incl diverse "snak" bland folk man godt kendte -
samt at have kigget sig omkring på fine visningsbiler som den sidste af de 4 NG 9-5:
Lige så med denne cabriolet, er en 2,0 Biopower som åbenbart har forladt det svenske -
gik hvad jeg kan se nu, på eksport d.3 Maj 2018
Sidste reg km stand var da ca 17.340 Km:
Ja så kom vi endelig til det de fleste var kommet for
Og her er hun så, en hvid en af slagsen, en 9-3 TTiD
Efter dette var der så en lille pause dersom der skulle forberedes til at få tøsen ud inde fra Ana -
og til den køretur der var planeret
M a o, alle fik travlt med at komme ud og starte deres biler op -
for så at danne kø
Turen gik gennem byen og ud på de snoede veje lidt udenfor -
og så selvfølge også til fabrikken
Selv havnede man godt langt bag i kortegen, ved pilen ser man "hovedpersonen" -
foran henne, ja så valgte man en NG 9-5 som en slags "safety-car"
At ligge langt bag i kortegen var da fint nok på sin måde -
men drøm om ikke "vi" også havde heldet til at komme med længst fremme
Da alle billeder der skulle tages så var afklaret -
så gik turen videre til slutdestination:
Som ganske rigtigt nok, var museet
Der var gratis entré dagen til ære, så en tur igennem for at handle lidt "nice stuff" -
en sidste snak med fodfolket og så gik turen atter hjem igen.......