hvor SAAB måtte "dreje nøgle om" og lukke biksen en gang for alle

Da konkurs var et faktum, ja så stod der stadievæk mange biler tilbage på samlebåndet -
men hvad der var endnu værre, de fleste af dem var næsten samlet

Der blev lavet en "redningsaktion" for disse biler der stod tilbage -
om det blev der bl.a "annonceret"
I marts fik Ana til opgave at skrue 47 stk 9-3 cabriolet sammen, der var næsten færdige -
og tog samme skridt til at købe 46 karosserier og 14.000 fælge, det samme antal dæk og også reservedele.
21 af disse var venstrestyret, men de fleste af bilerne, 26 af dem, var så højerstyret.
Udover cabrioleterne påtog Ana sig også at bygge 50 andre Saab-biler, der også var delvist fremstillet.
Af disse var fire model 9-5 og 20 var 9-3. 24 biler var højerstyret og 26 havde rattet til venstre for bilen.
Det er nemlig bland den "bunke" af disse 50 biler, vi så finder den absolutte sidste ægte SAAB.
Så kom den store dag, d. 26 Maj hvor man kunne se den blive leveret til ANA i Trollhättan -
dette var bestemt til at være kl 13:00
Jeg havde dengang bestemt mig for, at det ville jeg da ikke gå glip af -
så det var bare med at komme afsted

Og i god tid ankom man da også, til alt held, for bare en små 30 min senere -
så var folket begyndt at ankomme: Det var en fin sommerdag, præcis som om at vejrguderne havde forståelse for just den dag

Men det er indenfor at forestillingen skal tage sin plads -
og her står tøsen

samt at have kigget sig omkring på fine visningsbiler som den sidste af de 4 NG 9-5: Lige så med denne cabriolet, er en 2,0 Biopower som åbenbart har forladt det svenske -
gik hvad jeg kan se nu, på eksport d.3 Maj 2018



og til den køretur der var planeret

M a o, alle fik travlt med at komme ud og starte deres biler op -
for så at danne kø

og så selvfølge også til fabrikken
Selv havnede man godt langt bag i kortegen, ved pilen ser man "hovedpersonen" -
foran henne, ja så valgte man en NG 9-5 som en slags "safety-car" At ligge langt bag i kortegen var da fint nok på sin måde -
men drøm om ikke "vi" også havde heldet til at komme med længst fremme


så gik turen videre til slutdestination: Som ganske rigtigt nok, var museet

en sidste snak med fodfolket og så gik turen atter hjem igen.......