Hejsa.
jeg tænkte på, en saab har en kæde og ikke en tandrem til at drive motoren. Er der nogen der har erfaring med hvorlang tid en kæde holder inden den skal skiftes? Har selv købt en og900 for ikke så længe siden som har kørt små 300.000 km.
Mvh.
Thomas
motor med kæde
Redaktør: Bestyrelsen
- SÅB
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Har selv en der har gået over 470000 kan ikke høre kæden. Ved ikke om den er skiftet eller det er mig der er ved at være "døv"
SÅB
9000CS MY92
9000CST MY92 projekt
medlemsnr. 446
9000CS MY92
9000CST MY92 projekt
medlemsnr. 446
- Speedy
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!

- Kontakt:
Jeg har haft en og900 der havde gået 622.000 uden at have haft skiftet kæde, og har aldrig hørt om en og900, hvor kæden er sprunget grundet slid. Den bliver slap, ligeså gør kædestrammerne og så rasler den hvilket kan være lidt irriterende at høre på men udover det behøver du ik være bekymret for dine 300K på krydderen.
Mvh. Anders
Mvh. Anders
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk
Saab 96V4 '67 SilverSand
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Saab 96V4 '67 SilverSand
- dragedems

- muggeboy
- SUPER SAAB FREAK
Kære alle,
tusind tak for input. Jeg tænker nu stadig over at købe en "reserve" motor som er tilsalg i køb/salg forum, for hvis tilfældet er at kæden går i stykker, så ryger motoren vel sig en tur.
Men igen, tusind tak for råd
Mvh.
Thomas
tusind tak for input. Jeg tænker nu stadig over at købe en "reserve" motor som er tilsalg i køb/salg forum, for hvis tilfældet er at kæden går i stykker, så ryger motoren vel sig en tur.
Men igen, tusind tak for råd
Mvh.
Thomas
- dragedems

lad venligst være med at ændre i "emne" når du poster svar i en tråd.. !!!!
det øger kun forvirringen..
nu har dit oprindelige indlæg efterhånden heddet 3 forskellige ting...
læs dette:
http://www.saabklubdanmark.dk/index.php ... 185#102185
lad venligst være med at ændre i "emne" når du poster svar i en tråd.. !!!!
det øger kun forvirringen..
nu har dit oprindelige indlæg efterhånden heddet 3 forskellige ting...
læs dette:
http://www.saabklubdanmark.dk/index.php ... 185#102185
SAAB 9000 CSi 1997
Fruens: Fiat Panda Ciao 1,2 årg. 2011
Fruens: Fiat Panda Ciao 1,2 årg. 2011
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!

- Kontakt:
En kædemotor er dyrere og mere kompliceret at fremstille, end en motor med en tøjforstærket fortandet elastik til at trække vippetøjet.
En kædemotor kører oftest så langt at kæden ikke er årsag til spekulation mens man har bilen. Folk som har haft kædehavari har for det meste ignoreret at motoren lød som et kilo søm i en vaskemaskine inden havariet skete.
Der er ikke take om "Silent death" som på en gummielastikmotor.
En kædemotor kører oftest så langt at kæden ikke er årsag til spekulation mens man har bilen. Folk som har haft kædehavari har for det meste ignoreret at motoren lød som et kilo søm i en vaskemaskine inden havariet skete.
Der er ikke take om "Silent death" som på en gummielastikmotor.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
Med lem nr. 262
- Speedy

- Kontakt:
Jeg har een gang hoert om en sprunget kaede paa en og900 men da var den kun ca. 50.000km gammel og maa nok have haft en defekt allerede da den blev monteret 
Mvh. Anders
Mvh. Anders
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk
Saab 96V4 '67 SilverSand
Saab 96V4 '67 SilverSand
- Edwins

- Kontakt:
Får man ventil/stempelkarambolage når det sker?
Min mors V4 fik balanceaksellejehavari, så takhjulene skred fra hinanden. Motoren rystede ad helvede til og gik i stå. Stempler og ventiler møssede ikke hinanden.
Min mors V4 fik balanceaksellejehavari, så takhjulene skred fra hinanden. Motoren rystede ad helvede til og gik i stå. Stempler og ventiler møssede ikke hinanden.
Med lem nr. 262
Med lem nr. 262
- SGT
- SAAB-MANIAC
Anderledes er det 16v, tænk på alle de første 2,3 motorer der har stillet klaveret på den måde.
Anderledes er det 16v, tænk på alle de første 2,3 motorer der har stillet klaveret på den måde.
SAAB är bra!
9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil
9-5 2.0t Sedan 2001 metal, vinterbil
9-5 2.0t Sedan 1999 sølv, nysynet
9-5 2.0t Estate 2005 metal, nysynet
9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil
9-5 2.0t Sedan 2001 metal, vinterbil
9-5 2.0t Sedan 1999 sølv, nysynet
9-5 2.0t Estate 2005 metal, nysynet
- viking

Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Edwins

- Kontakt:
Altså binde 2 kæder sammen og trække den nye igennem med den gamle?
Skal moteuren ikke ud for at nulstille kædestrammeren?
Her et gammelt demo-billede, da en ven ville have checket sin kæde efter 300:

Skal moteuren ikke ud for at nulstille kædestrammeren?
Her et gammelt demo-billede, da en ven ville have checket sin kæde efter 300:

Med lem nr. 262
Med lem nr. 262
- muggeboy
- SUPER SAAB FREAK
Oki, det vil jeg lige huske på. Tak for dit indlæg. Som jeg skrev så er det kun i starten når bilen er kold, at den kommer med den skramlelyd fra motoren. Jeg kunne forstå at det var fordi at der er brugt forkert olie (for tynd) sagde sælgeren, men tænker selv at det er kæden. Ved lejlighed vil jeg lige få det checket i ..Slettet grundet GDPR....
Mvh.
Thomas
Oki, det vil jeg lige huske på. Tak for dit indlæg. Som jeg skrev så er det kun i starten når bilen er kold, at den kommer med den skramlelyd fra motoren. Jeg kunne forstå at det var fordi at der er brugt forkert olie (for tynd) sagde sælgeren, men tænker selv at det er kæden. Ved lejlighed vil jeg lige få det checket i ..Slettet grundet GDPR....
Mvh.
Thomas
og900 aero 87
Tidligere:
900 T16, 900 2.1, lavtryksturbo, 900i 16v
----------------
jeg vil sove stille ind ligesom min bedstefar. Ikke skrigende som passagererne i hans bil...
Tidligere:
900 T16, 900 2.1, lavtryksturbo, 900i 16v
----------------
jeg vil sove stille ind ligesom min bedstefar. Ikke skrigende som passagererne i hans bil...
- khs
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Edwins: Som jeg husker det kan man godt nulstille kædestrammeren oppe fra på en 8v (eneste jeg har pillet kæde på). Der sider en lille skralde der lige kan vippes medens man trykker på strammeren... (som jeg husker det... Jeg er lidt nervøs for at give råd efter jeg fejllæste lidt i dit indlæg om koblingsdimsen) 
Hvis det skal rullekæde på, så få en ordentlig kæde. Jeg købte, for længe siden, en rullekæde i Biltema. Den knækkede i den ene side af et led så det kunne høres når ledet slog mod topdækslet.... Heldigvis fik jeg stoppen maskinen og trukket hjem inden kæden spramg.... Puha....
Hvis det skal rullekæde på, så få en ordentlig kæde. Jeg købte, for længe siden, en rullekæde i Biltema. Den knækkede i den ene side af et led så det kunne høres når ledet slog mod topdækslet.... Heldigvis fik jeg stoppen maskinen og trukket hjem inden kæden spramg.... Puha....
Venlig hilsen,
Karsten
SKD medlem 222
Karsten
SKD medlem 222
- Edwins

- Kontakt:
Jeg har aldrig raget med kæder, men ved for et faktum at "B" motoren skal ud, hvis man af vanfare tillader kæden at slækkes.
Raget med kæde har jeg vel, nemlig i forb. med toppakningsskift på min gamle 99 for mange år siden. Toppakningen baldrede bare en skønne dag, så bilen kun kørte på 3 om morgenen indtil den havde kørt 10-15 sek, så vandet tørrede bort og tændrøret ikke længere kortsluttede.
For at få låget af, skal knastakslens kædehjul boltes over på et dertil indrettet fastmonteret stag, på en "B" motor. Hvis kæden under denne proces slækkes er man f*cked og motoren skal ud og bagdæksel af, for reset af kædestrammeren.
"B" har Duplexkæde, for fedt. Her et Duplexkædeforløb, dog ikke fra en SAAB:

Raget med kæde har jeg vel, nemlig i forb. med toppakningsskift på min gamle 99 for mange år siden. Toppakningen baldrede bare en skønne dag, så bilen kun kørte på 3 om morgenen indtil den havde kørt 10-15 sek, så vandet tørrede bort og tændrøret ikke længere kortsluttede.
For at få låget af, skal knastakslens kædehjul boltes over på et dertil indrettet fastmonteret stag, på en "B" motor. Hvis kæden under denne proces slækkes er man f*cked og motoren skal ud og bagdæksel af, for reset af kædestrammeren.
"B" har Duplexkæde, for fedt. Her et Duplexkædeforløb, dog ikke fra en SAAB:
Med lem nr. 262
Med lem nr. 262
- Leifdalsgaard
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Den saab Speedy skriver om er nok den hvor kæden sprang ved 48000 km.det må være en 16v for der blev bøjet 6 udst. ventiler og 2 inds.Det var en og 900 fra 1990 og det kostede kr.25012,94 Det var i 1995
- Edwins

- Kontakt:
Blev der monteret ventiler i purt platin?
Et kædehavari ved 48000 skulle SAAB sgu have betalt, sammen med en undskyldning over at Duplexkæden er blevet sparet væk.
Min Rolex, som jeg købte i den søde ungkarletid, gik i stykker da den blev 17 år gammel. Der er ét års garanti på uret.
Det betalte Rolex i Geneve, for der var gået noget i stykker i uret, som ikke måtte gå i stykker..
Et kædehavari ved 48000 skulle SAAB sgu have betalt, sammen med en undskyldning over at Duplexkæden er blevet sparet væk.
Min Rolex, som jeg købte i den søde ungkarletid, gik i stykker da den blev 17 år gammel. Der er ét års garanti på uret.
Det betalte Rolex i Geneve, for der var gået noget i stykker i uret, som ikke måtte gå i stykker..
Med lem nr. 262
Med lem nr. 262
- Leifdalsgaard
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Edwins første henvendelse til saab blev et afslag næste henvendelse blev på 6000 kr. +moms så kom pressen ind i det ,så betalte saab det hele,men forhandleren havde beholdt 10000kr. men det gik ikke