..er den noget værd?? Har nogen gange overvejet at anskaffe mig en sådan. Lige pt er jeg ved at få mekket en OG900 Aero til automat gear. Men kommer nok til at savne det at skifte gear...selv at flytte stangen til det rigtige gear når man kommer til et sving/lyskryds. Så vidt jeg har undersøgt er det kun på NG900 den findes og er der nogen i DK der har det??..eller nogen her fra SKD der har erfaringer med den??
Cheers
Mattias
Sensonic
Redaktør: Bestyrelsen
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
Om det er noget værd, skal jeg lade være usagt, men idéen med denne semiautomatiske transmission, kaldet Sensonic, som skifter gear vha. en elektro-hydraulisk mekanisme, er sådan set god nok. Det er dog stærkt begrænset med kendskabet til dette system herhjemme, da der vist kun er solgt et beskedent antal NG900 Turbo med denne finesse. Jeg mener også, at systemet krævede en del tilvænning og, at det var behæftet med nogle uheldige tendenser ifm. med en dueltest, jeg læste engang, med en anden potent modkandidat af ukendt herkomst.
Det kunne mao. ikke betegnes som "problemfrit", og SAAB gik vist også ret hurtigt væk fra dette stykke ekstraudstyr igen, mig bekendt. Måske der er andre, der kan give dig et mere fyldestgørende svar?
Iøvrigt kan jeg sagtens følge dig i den tanke med at have sådant et gearskifte, da det lugter lidt af det manuelle - dog uden kobling!
/Henrik
Det kunne mao. ikke betegnes som "problemfrit", og SAAB gik vist også ret hurtigt væk fra dette stykke ekstraudstyr igen, mig bekendt. Måske der er andre, der kan give dig et mere fyldestgørende svar?
Iøvrigt kan jeg sagtens følge dig i den tanke med at have sådant et gearskifte, da det lugter lidt af det manuelle - dog uden kobling!
/Henrik
- Saab-ilac
- SUPER SAAB FREAK
- Kontakt:
Takker Henrik
Fik da lige sat det rigtige navn på
Kunne jo være et projekt at finde en sådan. Men det er vel kun koblings udløseren og det ved gearstangen der er anderledes. Man kunne jo prøve at lave en OG900 motor med det system på... Jeg vil prøve at kigge mere ind i sagen og se om jeg kan finde nogle NG900 med det system eller evt en hugger der har stumperne liggende.. Ville gerne have en hvor jeg selv kan skifte gear
Men bliver nok ganske godt tilfreds med min OG900 Aero med tomat kasse hvis den da ikke splitter kassen af med det samme.
Cheers
Mattias
Fik da lige sat det rigtige navn på
Cheers
Mattias
Mitglied nummer: 377
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!

- Kontakt:
Saab-ilac, det er et tilvænningspørgsmål.
Jeg blev engang kørt i min egen bil af en af konens veninder. Det var nødvendigt at bede hende om at sætte det venstre ben helt ind til sædet, og lade være med at fumle med gearvælgeren under kørsel. Hun havde aldrig kørt med tomatgear før.
Da den 15 km. lange køretur var endt, fandt hun sig aldeles godt tilrette i bilen og jeg var ikke utryg ved at lade hende køre den hjem igen, alene.
Jeg kører den jo hver dag og har ingensomhelst ønsker om at blande mig i hvad den foretager sig transmissionsmæssigt, det klarer den selv, til UG med kryds og slange.
Jeg kan dog finde på at skubbe gearvælgeren i neutral, hvis jeg skal holde og vente længe, så man ikke skal sidde med foden på bremsen. Bilen "kryber" jo i tomgang, når den står i drive.
Dens kick-down funktion under overhaling fungerer fremragende og er ingenlunde dårligere end at selv geare ned under en overhaling. Jeg vil ikke bytte med en stick-shift bil, ikke under de trafikmæssige betingelser bilen og jeg er underlagt her på Amager, hvor man sætter lyskryds op, fordi man har for mange penge, og hvor 2 km.'s uforstyrret kørsel får en klokke til at ringe i bilen.
Gærkassen har siddet i bilen i 25 år. Ikke én mislyd eller malfunktion har den.
Skulle jeg lave om på noget, hvilket jo ikke kommer på tale, skulle det være et 4. gear og Lock-on, altså torque converterens rotor og stator låses mekanisk sammen ved højere hastigheder, så man kunne forbedre limoens brændstoføkonomi. 
Fars gamle, trofaste altvejrsjager. De kvaler andre skriver om herinde med deres lisså gamle 900, kender jeg ikke rigtigt noget til.

Jeg blev engang kørt i min egen bil af en af konens veninder. Det var nødvendigt at bede hende om at sætte det venstre ben helt ind til sædet, og lade være med at fumle med gearvælgeren under kørsel. Hun havde aldrig kørt med tomatgear før.
Da den 15 km. lange køretur var endt, fandt hun sig aldeles godt tilrette i bilen og jeg var ikke utryg ved at lade hende køre den hjem igen, alene.
Jeg kører den jo hver dag og har ingensomhelst ønsker om at blande mig i hvad den foretager sig transmissionsmæssigt, det klarer den selv, til UG med kryds og slange.
Jeg kan dog finde på at skubbe gearvælgeren i neutral, hvis jeg skal holde og vente længe, så man ikke skal sidde med foden på bremsen. Bilen "kryber" jo i tomgang, når den står i drive.
Dens kick-down funktion under overhaling fungerer fremragende og er ingenlunde dårligere end at selv geare ned under en overhaling. Jeg vil ikke bytte med en stick-shift bil, ikke under de trafikmæssige betingelser bilen og jeg er underlagt her på Amager, hvor man sætter lyskryds op, fordi man har for mange penge, og hvor 2 km.'s uforstyrret kørsel får en klokke til at ringe i bilen.
Gærkassen har siddet i bilen i 25 år. Ikke én mislyd eller malfunktion har den.
Fars gamle, trofaste altvejrsjager. De kvaler andre skriver om herinde med deres lisså gamle 900, kender jeg ikke rigtigt noget til.

En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Saab-ilac
- SUPER SAAB FREAK
- Kontakt:
Nu har jeg selv kørt meget med automat gear inde ved mili i tiden før jeg tog afsted på den skæbnesvangre tur til afghanistan. Så er ganske godt tilvænnet. Men havde bare en lyst til at komme tlbage i min trofaste OG900 T8 med 5 trin manuel. Det kan blive "kedeligt" i længden med automat gear. Men det er jo desværre vejen frem for mig lige pt. Men går og pusler med en håndudløst kobling fra gear vælgeren.
Men det bliver først engang når jeg er faldet til ro et eller andet sted...
Cheers
Mattias
Men det bliver først engang når jeg er faldet til ro et eller andet sted...
Cheers
Mattias
Mitglied nummer: 377