Denne begivenhed er sket kun en gang før! Det var omkring nytår, og det lød som en eksplosion fra et fyrværkeri. Jeg skulle afsted på arbejde.
Nøglen sættes i "tænding position", instrumentlyse tænder så kom et brag (ikke højt men dybt) fra under motor helmen. Røg stiger ligesom fra flere cigarette ud fra sprækket imellem m/hjelmen og forskærmen. Det lugter som brændt plastik, det engelsk ord er "acrid", umiskendligt.
Da m/hjelmen blev åbnet, forventede jeg ild og røg - men ingenting, ikke en disse, bar lidt lugt af røg. Eksplosionslyden synes at kom dybt ned i motorrummet, venstre side, omkring under batteriet..
Forsigtigt starter motoren, alt er normalt, lading ok, alle instrumenter fungere. Gas motoren op, alt normal ligesom intet var sket
Så i går sket det igen . "Same procedure as last time". Bilen har kørt 243K km.
Motoren er ren, ingen spilt olie, ingen fugt. En motor varmer er installeret som bruges hver morgen om vnteren når temp. er under 10 grader.
Er der nogen der har en idé af hvad det kan være?
Christopher
9K CS 2000- Et fyrværkeri lyd fra under motorhjelmen
Redaktør: Bestyrelsen
- SGT
- SAAB-MANIAC
Opstår fænomenet når der sættes tænding på, eller når startmotoren aktiveres?
Hvordan har dit lysrelæ det? De har det med at smelte.
SAAB är bra!
9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil
9-5 2.0t Sedan 2001 metal, vinterbil
9-5 2.0t Sedan 1999 sølv, nysynet
9-5 2.0t Estate 2005 metal, nysynet
- SÅB
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Heey Christopher. Har du set om der er nogle ledninger der er møre, det vil sige isoleringen knækker, det kan forklare det lille knald og lugten af brændt plastik. Har selv haft nogle SAABer med møre ledninger uden de problemer du omtaler.
SÅB
9000CS MY92
9000CST MY92 projekt
medlemsnr. 446
9000CS MY92
9000CST MY92 projekt
medlemsnr. 446
- casper-fischer
- SAAB-MANIAC
den drypper måske med benz. en dyse der er defekt så tænder den ud i udstødningen
9000 aero 1993 3"jt GT3076r turbo M: extern wastegate 3"downpipe "banan"Kort top m.storre ventiler.frakoblet ballance aksler.850ml dyser.Knaster 268/9,6 520hk 669 nm
- SGT
- SAAB-MANIAC
Opstår fænomenet når der sættes tænding på, eller når startmotoren aktiveres?
SAAB är bra!
- Saab-daniel
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!

- Kontakt:
Daniel
Moderator
Ikke længere, har lige sat dem sammen,SÅB skrev:Der er to tråde med samme emne og afsender
Mvh
Daniel
Moderator
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
http://www.fischer-saab.com/
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
http://www.fischer-saab.com/
- Christopher
- SAAB NET NYBEGYNDER
Tak for Jeres svar, jeg har slet ikke været hjem i de sidste 4 aftner, derfor ingen svar på spørgsmål, og jeg ikke har kikket efter emnerne som I har talt om.
1). Der lugters ikke af benzin, jeg har selv tænkt på en åben ventil. Det er meget muligt,
men motorer har den vane at standse i den samme stilling ikke hver gang men flere
gange.
2). Fenomenet forgår udmiddelbart efter tænding tændes og inden motoren startes. Dog
blev motoren ikke startet af hensyn til mulig eksplosionsfare eller skade til bilen.
3). Som sagt er der ingen benzin lugt, bare lugten af brændtplastik som forsvinder ret hurtigt. eller noget i den
retning. Der er meget lidt røg, så kommer det fra et mindre apparat.
4). Jeg vil kikker i "lysrelæ kassen" for at se om der er noget.
5). Der har iikke været noget siden jeg skrev sidste gang jeg skrev.
6). Motoren kører upåklageligt, uden mislyd, dog tomgang omdrejninger faldt til 750 rpm.
for en stund, nu er den op til 1000 igen.
Ellers ikke noget.
Tak for svarene
Christopher
Tak for Jeres svar, jeg har slet ikke været hjem i de sidste 4 aftner, derfor ingen svar på spørgsmål, og jeg ikke har kikket efter emnerne som I har talt om.
1). Der lugters ikke af benzin, jeg har selv tænkt på en åben ventil. Det er meget muligt,
men motorer har den vane at standse i den samme stilling ikke hver gang men flere
gange.
2). Fenomenet forgår udmiddelbart efter tænding tændes og inden motoren startes. Dog
blev motoren ikke startet af hensyn til mulig eksplosionsfare eller skade til bilen.
3). Som sagt er der ingen benzin lugt, bare lugten af brændtplastik som forsvinder ret hurtigt. eller noget i den
retning. Der er meget lidt røg, så kommer det fra et mindre apparat.
4). Jeg vil kikker i "lysrelæ kassen" for at se om der er noget.
5). Der har iikke været noget siden jeg skrev sidste gang jeg skrev.
6). Motoren kører upåklageligt, uden mislyd, dog tomgang omdrejninger faldt til 750 rpm.
for en stund, nu er den op til 1000 igen.
Ellers ikke noget.
Tak for svarene
Christopher