Hej folkens
Jeg sender om etg par uger min 900i op til . slettet grundet GDPR . for at få ordnet noget lydpotteri. Anders fortalte mig, at originale dele holder væsentlig længere end uoriginale (op til 3 gange længere).
Gælder dette mon også reservedele som fx et strømfordelerdæksel, roter-armen, tændkabler og -rør?
Den stakkels gamle bil prutter nemlig helt vildt om morgenen og har ingen tomgang før den bliver varm, hvorefter alt kører fint. Jeg har sprøjtet med lidt fugtfortrænger rundt omkring men problemet er ikke forsvundet. Jeg tænker at det vil være en god idé at skifte alt fra roteren og frem til tændrørerne - og der er en del at spare på partsforsaab.com hvis man vælger uoriginale dele.
Er der nogen derude med brugbare erfaringer?
Mange hilsner og godt forår til alle!
Kristian
Skal man købe orgiginale dele?
Redaktør: Bestyrelsen
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!

- Kontakt:
Uoriginale potter støjer også mere end de originale.
Mht. tænddele, pumper, styre- og bærekugler, bremser, bremseskiver osv. har jeg lige om lidt holdt SAABer i gang i 30 år med uoriginale stumper.
Jeg holder op, når jeg får dårlige erfaringer med det.
Mht. tænddele, pumper, styre- og bærekugler, bremser, bremseskiver osv. har jeg lige om lidt holdt SAABer i gang i 30 år med uoriginale stumper.
Jeg holder op, når jeg får dårlige erfaringer med det.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
Med lem nr. 262
- viking

Hvorfor køber du ikke rustfri udstødning ?
Så er holdbarheden ca 8 - 10 år +
Til samme pris som orginal stål !!
Så er holdbarheden ca 8 - 10 år +
Til samme pris som orginal stål !!
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- mindblower
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
jensen dog, er det afgørende, hvilken bil, er det ikke snarere et spørgsmål om bilens alder, de fleste reservedelsfirmaer har alligevel ikke til de nyeste årgange, ihvertfald hvis man læser deres kataloger.
og der er vel også noget om at mange af de uoriginale dele kommer fra "samme fængsel i kina" , blot ikke præget med det originale res. nummer.???
og der er vel også noget om at mange af de uoriginale dele kommer fra "samme fængsel i kina" , blot ikke præget med det originale res. nummer.???
Nothing I can do about it now !
- viking

rigtig mange dele fra speedparts og Parts for saab kommer fra Scan parts og er samme kvalitet som orginale stumper. Jeg har haft rigtig gode erfaringer med orginale bremseskiver og bremse klodser og rigtig dårlige erfaringer med Brembo dele til bremsen....
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
Ja, vi er her ude i et emne, som man i bund og grund selv må gøre sig sine erfaringer med, når talen falder på originale kontra uoriginale stumper til de kære SAAB´er. Det er jævnt svært at finde ud af, hvad der er skidt, og hvad der er kanel.
Mine egne erfaringer + udsagn fra sagkundskaben (bl.a. MH-Parts) siger flg.:
+ Genuine SAAB:
- Udstødningssystem
- Bremser
- Oliefiltre (idag GM Longlife!)
- bære- /styrekugler
- Stødd., SACHS
- Gasfjedre (Lift-O-Mat) til bag- /forklap mm.
- Poly V-remme
- Termostater (Waxstat)
- Genuine SAAB:
- Luftfiltre ("...noget hø", siges det)
- Visse typer kølere/varmeelementer fra Valeo
Kan ik´ lige komme i tanker om flere ting
Derudover findes der også en hel urskov af såkaldte "eftermarkedsdele" til biler, som er totalt umulig at genneskue. Man kan vel sige, at sålænge man holder sig til de mere anerkendte af dem (såsom Scantech), går man ikke helt forkert! Ex. vis er der flere herinde, der sværger til Biltema, og det kan for så vidt også være udmærket. Dog må jeg sige, at det eneste, jeg selv kunne finde på at købe derfra, er deres bremsedele. Alt andet har jeg enten ikke tillid til, eller har dårlige erfaringer med...men sådan er der jo så meget.
Mvh.
Henrik
Mine egne erfaringer + udsagn fra sagkundskaben (bl.a. MH-Parts) siger flg.:
+ Genuine SAAB:
- Udstødningssystem
- Bremser
- Oliefiltre (idag GM Longlife!)
- bære- /styrekugler
- Stødd., SACHS
- Gasfjedre (Lift-O-Mat) til bag- /forklap mm.
- Poly V-remme
- Termostater (Waxstat)
- Genuine SAAB:
- Luftfiltre ("...noget hø", siges det)
- Visse typer kølere/varmeelementer fra Valeo
Kan ik´ lige komme i tanker om flere ting
Derudover findes der også en hel urskov af såkaldte "eftermarkedsdele" til biler, som er totalt umulig at genneskue. Man kan vel sige, at sålænge man holder sig til de mere anerkendte af dem (såsom Scantech), går man ikke helt forkert! Ex. vis er der flere herinde, der sværger til Biltema, og det kan for så vidt også være udmærket. Dog må jeg sige, at det eneste, jeg selv kunne finde på at købe derfra, er deres bremsedele. Alt andet har jeg enten ikke tillid til, eller har dårlige erfaringer med...men sådan er der jo så meget.
Mvh.
Henrik
- Kaas
- Bestyrelsen
- Kontakt:
Henrik: Bare lige til en obs, så er boge uoriginal men de bliver lavet samme sted som sachs. Når vi får et læs boge støddæmper hjem, så kommer de i sachs palle kasser. Ellers er jeg rimelig enig med dig og Anders, især med udstødning. Køb det hos saab. Prisen på udstødning hos saab var for en del år siden meget dyr. Men jeg kan huske da jeg arbjede hos saab i brædstrup, der blev priserne sænket kraftig.
MVH Lars Kristensen
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
Ja, det gjorde de nemlig! Købte et orig. til min gl. 900T fra ´81, hvor det så samtidigt blev "moderniseret" lidt med den ny type skråtstillede bagpotte i stedet for den håbløse tværstillede ditto. Også et plus for flowet i det hele taget. Pris: Lige under 1,6 kg!
Det var noget af det bedste, der nogensinde blev lavet på den vogn - især med kun denne ene potte
/Henrik
/Henrik
- Edwins

- Kontakt:
Jeg købte min sidste Bosal, efter at have hørt et helt nyt dunksystem på min gamle 99.
Jeg havde rendt og svejset på det gamle system, til det ikke kunne betale sig mere. Som et lille barn glædede jeg mig til at starte bilen, efter skift, fra manifold og bagud.
Bilen buldrede og støjede ud af hullet bagi. Modsat så mange andre, og helt tilbage fra teenagetiden med knallerter, syntes jeg at det var/er cool når mine forbrændingsmotorer var så tyste som muligt. Rystede på hovedet af fjolserne, som pillede "fløjterne" ud af deres pöbel-Pucher.
Således stod jeg der med helt ny udstødning på min ur-99 og var ikke tilfreds. I firmaets jerncontainer fandt jeg en lang slank potte, som var slank nok til at kunne ligge i det langsgående rørforløb, som omsluttes af et varmeskjold. Nu har bilen så 3 potter og er indiskutabelt Danmarks tysteste 99.
Jeg havde rendt og svejset på det gamle system, til det ikke kunne betale sig mere. Som et lille barn glædede jeg mig til at starte bilen, efter skift, fra manifold og bagud.
Bilen buldrede og støjede ud af hullet bagi. Modsat så mange andre, og helt tilbage fra teenagetiden med knallerter, syntes jeg at det var/er cool når mine forbrændingsmotorer var så tyste som muligt. Rystede på hovedet af fjolserne, som pillede "fløjterne" ud af deres pöbel-Pucher.
Således stod jeg der med helt ny udstødning på min ur-99 og var ikke tilfreds. I firmaets jerncontainer fandt jeg en lang slank potte, som var slank nok til at kunne ligge i det langsgående rørforløb, som omsluttes af et varmeskjold. Nu har bilen så 3 potter og er indiskutabelt Danmarks tysteste 99.
En rigtig bil har langsliggende motor.
Med lem nr. 262
Med lem nr. 262
- SGT
- SAAB-MANIAC
Har lige købt biltema udstødning fra katten og bagud, det virker sku fortrinligt.
Larmer ikke mere end min fars originale potte. Og det er samme type udstødning.
Larmer ikke mere end min fars originale potte. Og det er samme type udstødning.
SAAB är bra!
9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil
9-5 2.0t Sedan 2001 metal, vinterbil
9-5 2.0t Sedan 1999 sølv, nysynet
9-5 2.0t Estate 2005 metal, nysynet
9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil
9-5 2.0t Sedan 2001 metal, vinterbil
9-5 2.0t Sedan 1999 sølv, nysynet
9-5 2.0t Estate 2005 metal, nysynet
- viking

Køb rustfrit system. i std. udførsel. Larmer ikke mere end. std men holder super længe...
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"