Banner cycler

Osram Night Breaker pærer

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

bolsen
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 825
Tilmeldt: 22. dec 2007, 11:39

Osram Night Breaker pærer

22. sep 2008, 21:09

Hej
Jeg har nu flere gange købt dyre Osram Night Breaker forlygte pærer, men de holder kun mellem 2. til 3. mdr. Hvis jeg sætter almindelige Osram pære i, kan de holde flere år. Har I også denne erfaring, eller er det galt med spændings releet.


Brugeravatar
Deja-wuzzz
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 12. aug 2007, 18:39

Osram Night Breaker pærer

22. sep 2008, 21:21

Prøv at kontrollere din lade spænding.
Jeg har selv kørt med samme pærer i 6 måneder , men bruger kørelys i dagtimerne så det kan ikke sammenlignes :roll:
Mine tidligere pærer holdt i 10 År , og måtte udsktifes fordi de simplethend var aftaget for meget i lysstyrke
(derfor bruger jeg positionslygtene som kørelys i dag )
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
tagetoft
SAAB FREAK
Indlæg: 83
Tilmeldt: 4. sep 2007, 21:30

Osram Night Breaker pærer

22. sep 2008, 23:16

Jeg har skiftet 4 Night Breaker (H7, kørelys) på 15.000km / 10 mdr :-( Lækkert lys, men angiveligt ikke de mest holdbare pærer. Ingen andre pærer er gået undervejs, så jeg tror ikke det er spænding - pæren holder bare ikke ret godt ... Mvh / tage
< 9-5 combi, 02, 2.0t, bsr1 >
Brugeravatar
Jake
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 420
Tilmeldt: 17. apr 2006, 18:55

23. sep 2008, 11:33

Har kørt med mine i over et halvt år. Men det er godt nok på en 9000.

Har også læst at en del oplever kort holdbarhed, men det er ikke noget jeg har oplevet.
Brugeravatar
dragedems
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Indlæg: 6094
Tilmeldt: 31. okt 2004, 18:16

23. sep 2008, 13:28

.. så vidt jeg husker, st står der noget om "begrænset levetid" på bagsiden af emballagen med Nightbreakerne".. :(
SAAB 9000 CSi 1997
Fruens: Fiat Panda Ciao 1,2 årg. 2011
Brugeravatar
dragedems
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Indlæg: 6094
Tilmeldt: 31. okt 2004, 18:16

23. sep 2008, 14:14

dette siger lidt om levetiden : på osrams tyske hjemmeside står dr noget om 450 timer.. og det er jo ikke meget...

Billede
SAAB 9000 CSi 1997
Fruens: Fiat Panda Ciao 1,2 årg. 2011
Brugeravatar
dragedems
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Indlæg: 6094
Tilmeldt: 31. okt 2004, 18:16

23. sep 2008, 14:18

måske man skulle bruge den i stedet:
http://alarmshop.dk/autopaerer/osram_h4 ... ay_da.html
citat:
H4 Light@Day pæren er en specialpære fra Osram. Pæren er fra Long life serien Light@day. Light@Day serien er specielt udviklet til lande, hvor det er påbudt at køre med lys hele døgnet. Serien er derfor meget bedre rustet til danske forhold.

Måske har du en bil, hvor pærerne ofte springer? Så kan det med garanti betale sig at skifte til Light@Day.
SAAB 9000 CSi 1997
Fruens: Fiat Panda Ciao 1,2 årg. 2011
Brugeravatar
Deja-wuzzz
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 12. aug 2007, 18:39

23. sep 2008, 17:54

450 Timer var ikke meget , men svarer vel til en 25.000-30.000 Km.
Hvis man skifter 4 stk. på 15.000 må det næsten være fordi spændingen på pæren er for høj.
Nogle biler ( bla. Audi ) kører med formodstand på pærerne når der køres i dagtimer ,hvilket giver længere levetid.

Hmm.. mine gamle Tungsram har vel kørt 4500 Timer ,og virkede ennu :shock:
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
bolsen
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 825
Tilmeldt: 22. dec 2007, 11:39

23. sep 2008, 19:26

Tja-Dragedem :idea:
Det kan kodt være jeg skal prøve Light@Day pærer,men tror du de lyser lige så godt som Night Breaker, -for de er da rigtig goé i forhold til almindelige pærer.
BEK
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 163
Tilmeldt: 10. okt 2007, 19:26

23. sep 2008, 20:58

Det er helt normalt at +20/40/70% pærer, har en kortere levetid end alm. pærer. Det skyldes dels trådens udformning og forøget varme.
Saab 9-3SS BSR Stage 1 - brum brum :)
ErnstHøjbergJeppesen
SAAB FREAK
Indlæg: 92
Tilmeldt: 10. feb 2004, 21:56

Night Breaker pærer

23. sep 2008, 21:47

Nu er det jo sådan, at ved traditionelle halogen pærer afgøres lysintensiteten af glødetrådens modstand. De traditionelle pærer har en rimelig lang levetid pga en kraftigere glødetråd, men de kan ikke hamle op med de de nye krav fra brugerne om et stærkt og mere hvidt / blåligt lys som fra zenonpærerne. Derfor har alle fabrikanterne udviklet diverse pærer, som imødegår forbrugernes ønsker, - men forbrugerne må også acceptere, at det koster pga. den kortere levetid. Det kan der ikke ændres på, hvis man ønsker et stærkt hvidt / blåt lys, hvis man ikke vil betale, hvad zenon pærerne koster inkl. den automatisk niveauregulering, som jeg mener er et krav. Desværre er der mange, der har set stort på det, - indtil næste periodiske syn!
Jeg kører med Philips Iceblue. de holder ikke særlig længe, men giver et godt lys. Og ærlig talt, hvor mange hundred kronersedler smider vi ikke i tanken i samme periode. Så det kan da ikke være pærerne, der vælter bilbudgettet.
Never mind - skift til zenon med alt hvad det bringer. Men husk at den længere levetid modsvares af en meget dyrere pære!
Bare et lille input fra en el - mand.
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4380
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Night Breaker pærer

23. sep 2008, 22:10

Helt enig her!
Kører selv med Philips pærer, hhv. Premium +30 til fjernlyset og de nyeste VisionPlus til nær-/kørelyset. Er mildt sagt meget tilfreds med begge typer. Det giver et markant bedre "syn" ude på de mørke strækninger. Sidstnævnte er endda lavet i krystalglas som vist nok den eneste på markedet og indeholder samtidigt en slags Xenongas, så vidt jeg kan forstå :?
Lysudbyttet skulle være ca. ½ gang kraftigere ifht. traditionelle halogenpærer. Levetiden har jeg heller ingen negative meninger om so far. Et plus er her, at bilens orig. kørelys er et såkaldt reduceret kørelys (formodstand), sålænge vælgerkontakten befinder sig til venstre, selvklart. Der er her tale om H1 pærer :wink:

De koster så til gengæld ca. 100,- stykket, men er dog alle pengene værd, synes jeg!

/Henrik
Brugeravatar
T-Slot
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 1355
Tilmeldt: 20. maj 2004, 00:46

23. sep 2008, 22:54

Hej

Jeg har stor glæde af Osram Night Breaker.

Bruger dem kun på det lage lys på mine 9ker, og så holder de jo længe.....
Mvh Slot -Medl. nr. 242.
Saab 900S 1991
Saab 9000CDEt 2,3 200Hk, 1995
Saab 9000CST 2,3 200Hk, 1995
Brugeravatar
koldstart
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 356
Tilmeldt: 28. nov 2007, 22:11

24. sep 2008, 22:39

Den der med formodstand på kørelys om dagen....

Jeg mener min gl Passat havde sådan et system, og det havde 3 klare fordele:

1) Pærerene holdt længere
2) lyset i instrumentbordet var slukket om dagen, så det sparede på de pærer der er så vanskelige at udskifte.
3) man glemte aldrig at tænde for sit kørelys.

På min nuværende Saab må jeg trille omkring med permanent natbelysning, og der vil jeg da gerne ud over, hvis jeg kan.

Kan man selv trække en shunt.ledning, med modstand, mellem batteri og ledningen til det korte lys (inkl. baglygter og nrpladebelysning)? Eller vil man blot kortslutte ledningsnettet, og så fodre sit instrumentbord med strøm til instrumentlys ad begvejen? :roll:

Hvis nogen ved hvordan man gør, er det så noget jeg kan få hjælp til, og hvad koster sådan et indgreb (slag på tasken) :?:
Koldstart

Saab 9-3 SS TiDS 2008
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12110
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

25. sep 2008, 02:00

I min gamle 99 sidder der 3 saftige keramiske powermodstande i v. hjulkasse. Et relæ kobler disse modstande ind og ud. Skulle styrestrøm til relæet fejle, lyses der med fuld styrke.

Når den lille kontakt på instrumentpanelet er til, er lyset søvnigt, men lovligt. Der løber så 22-23 watt til hver forpære. Når kontakten er fra er der fuldt blus på.

Bare sådan en sød, nuser lille en som sidder og dikke-dikker relæet:

Billede

Som noget man ikke tænker over vrider jeg rheostaten til instrumentlyset i minimum når jeg lander om aftenen. Når jeg så får brug for instrumentlys igen, vrides rheostaten op, og pærerne softstartes. Skift af instrumentpærer i egne biler er ikke det jeg gør mest i. :D

På Cabben, '92 og morens bil Og900 '93 har jeg ændret ledningsføring og rodet med lampesokler således at bilerne igen kører med hjørnelys på om dagen, som 99 og de tidligere 900. Det store lys brænder kun når der er brug for at belyse vejen foran sig. Forpæreskift er ikke udpræget hyppige, må man nok sige.. :teethsmile
En rigtig bil har langsliggende motor.

Billede

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262

Tilbage til "Modern Forum"