Banner cycler

Osram Night Breaker pærer

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

bolsen
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 825
Tilmeldt: 22. dec 2007, 11:39

Osram Night Breaker pærer

22. sep 2008, 21:09

Hej
Jeg har nu flere gange købt dyre Osram Night Breaker forlygte pærer, men de holder kun mellem 2. til 3. mdr. Hvis jeg sætter almindelige Osram pære i, kan de holde flere år. Har I også denne erfaring, eller er det galt med spændings releet.


Brugeravatar
Deja-wuzzz
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1649
Tilmeldt: 12. aug 2007, 18:39

Osram Night Breaker pærer

22. sep 2008, 21:21

Prøv at kontrollere din lade spænding.
Jeg har selv kørt med samme pærer i 6 måneder , men bruger kørelys i dagtimerne så det kan ikke sammenlignes :roll:
Mine tidligere pærer holdt i 10 År , og måtte udsktifes fordi de simplethend var aftaget for meget i lysstyrke
(derfor bruger jeg positionslygtene som kørelys i dag )
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
tagetoft
SAAB FREAK
Indlæg: 83
Tilmeldt: 4. sep 2007, 21:30

Osram Night Breaker pærer

22. sep 2008, 23:16

Jeg har skiftet 4 Night Breaker (H7, kørelys) på 15.000km / 10 mdr :-( Lækkert lys, men angiveligt ikke de mest holdbare pærer. Ingen andre pærer er gået undervejs, så jeg tror ikke det er spænding - pæren holder bare ikke ret godt ... Mvh / tage
< 9-5 combi, 02, 2.0t, bsr1 >
Brugeravatar
Jake
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 420
Tilmeldt: 17. apr 2006, 18:55

23. sep 2008, 11:33

Har kørt med mine i over et halvt år. Men det er godt nok på en 9000.

Har også læst at en del oplever kort holdbarhed, men det er ikke noget jeg har oplevet.
Brugeravatar
dragedems
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Indlæg: 6094
Tilmeldt: 31. okt 2004, 18:16

23. sep 2008, 13:28

.. så vidt jeg husker, st står der noget om "begrænset levetid" på bagsiden af emballagen med Nightbreakerne".. :(
SAAB 9000 CSi 1997
Fruens: Fiat Panda Ciao 1,2 årg. 2011
Brugeravatar
dragedems
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Indlæg: 6094
Tilmeldt: 31. okt 2004, 18:16

23. sep 2008, 14:14

dette siger lidt om levetiden : på osrams tyske hjemmeside står dr noget om 450 timer.. og det er jo ikke meget...

Billede
SAAB 9000 CSi 1997
Fruens: Fiat Panda Ciao 1,2 årg. 2011
Brugeravatar
dragedems
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Indlæg: 6094
Tilmeldt: 31. okt 2004, 18:16

23. sep 2008, 14:18

måske man skulle bruge den i stedet:
http://alarmshop.dk/autopaerer/osram_h4 ... ay_da.html
citat:
H4 Light@Day pæren er en specialpære fra Osram. Pæren er fra Long life serien Light@day. Light@Day serien er specielt udviklet til lande, hvor det er påbudt at køre med lys hele døgnet. Serien er derfor meget bedre rustet til danske forhold.

Måske har du en bil, hvor pærerne ofte springer? Så kan det med garanti betale sig at skifte til Light@Day.
SAAB 9000 CSi 1997
Fruens: Fiat Panda Ciao 1,2 årg. 2011
Brugeravatar
Deja-wuzzz
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1649
Tilmeldt: 12. aug 2007, 18:39

23. sep 2008, 17:54

450 Timer var ikke meget , men svarer vel til en 25.000-30.000 Km.
Hvis man skifter 4 stk. på 15.000 må det næsten være fordi spændingen på pæren er for høj.
Nogle biler ( bla. Audi ) kører med formodstand på pærerne når der køres i dagtimer ,hvilket giver længere levetid.

Hmm.. mine gamle Tungsram har vel kørt 4500 Timer ,og virkede ennu :shock:
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
bolsen
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 825
Tilmeldt: 22. dec 2007, 11:39

23. sep 2008, 19:26

Tja-Dragedem :idea:
Det kan kodt være jeg skal prøve Light@Day pærer,men tror du de lyser lige så godt som Night Breaker, -for de er da rigtig goé i forhold til almindelige pærer.
BEK
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 163
Tilmeldt: 10. okt 2007, 19:26

23. sep 2008, 20:58

Det er helt normalt at +20/40/70% pærer, har en kortere levetid end alm. pærer. Det skyldes dels trådens udformning og forøget varme.
Saab 9-3SS BSR Stage 1 - brum brum :)
ErnstHøjbergJeppesen
SAAB FREAK
Indlæg: 92
Tilmeldt: 10. feb 2004, 21:56

Night Breaker pærer

23. sep 2008, 21:47

Nu er det jo sådan, at ved traditionelle halogen pærer afgøres lysintensiteten af glødetrådens modstand. De traditionelle pærer har en rimelig lang levetid pga en kraftigere glødetråd, men de kan ikke hamle op med de de nye krav fra brugerne om et stærkt og mere hvidt / blåligt lys som fra zenonpærerne. Derfor har alle fabrikanterne udviklet diverse pærer, som imødegår forbrugernes ønsker, - men forbrugerne må også acceptere, at det koster pga. den kortere levetid. Det kan der ikke ændres på, hvis man ønsker et stærkt hvidt / blåt lys, hvis man ikke vil betale, hvad zenon pærerne koster inkl. den automatisk niveauregulering, som jeg mener er et krav. Desværre er der mange, der har set stort på det, - indtil næste periodiske syn!
Jeg kører med Philips Iceblue. de holder ikke særlig længe, men giver et godt lys. Og ærlig talt, hvor mange hundred kronersedler smider vi ikke i tanken i samme periode. Så det kan da ikke være pærerne, der vælter bilbudgettet.
Never mind - skift til zenon med alt hvad det bringer. Men husk at den længere levetid modsvares af en meget dyrere pære!
Bare et lille input fra en el - mand.
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4404
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Night Breaker pærer

23. sep 2008, 22:10

Helt enig her!
Kører selv med Philips pærer, hhv. Premium +30 til fjernlyset og de nyeste VisionPlus til nær-/kørelyset. Er mildt sagt meget tilfreds med begge typer. Det giver et markant bedre "syn" ude på de mørke strækninger. Sidstnævnte er endda lavet i krystalglas som vist nok den eneste på markedet og indeholder samtidigt en slags Xenongas, så vidt jeg kan forstå :?
Lysudbyttet skulle være ca. ½ gang kraftigere ifht. traditionelle halogenpærer. Levetiden har jeg heller ingen negative meninger om so far. Et plus er her, at bilens orig. kørelys er et såkaldt reduceret kørelys (formodstand), sålænge vælgerkontakten befinder sig til venstre, selvklart. Der er her tale om H1 pærer :wink:

De koster så til gengæld ca. 100,- stykket, men er dog alle pengene værd, synes jeg!

/Henrik
Brugeravatar
T-Slot
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 1355
Tilmeldt: 20. maj 2004, 00:46

23. sep 2008, 22:54

Hej

Jeg har stor glæde af Osram Night Breaker.

Bruger dem kun på det lage lys på mine 9ker, og så holder de jo længe.....
Mvh Slot -Medl. nr. 242.
Saab 900S 1991
Saab 9000CDEt 2,3 200Hk, 1995
Saab 9000CST 2,3 200Hk, 1995
Brugeravatar
koldstart
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 356
Tilmeldt: 28. nov 2007, 22:11

24. sep 2008, 22:39

Den der med formodstand på kørelys om dagen....

Jeg mener min gl Passat havde sådan et system, og det havde 3 klare fordele:

1) Pærerene holdt længere
2) lyset i instrumentbordet var slukket om dagen, så det sparede på de pærer der er så vanskelige at udskifte.
3) man glemte aldrig at tænde for sit kørelys.

På min nuværende Saab må jeg trille omkring med permanent natbelysning, og der vil jeg da gerne ud over, hvis jeg kan.

Kan man selv trække en shunt.ledning, med modstand, mellem batteri og ledningen til det korte lys (inkl. baglygter og nrpladebelysning)? Eller vil man blot kortslutte ledningsnettet, og så fodre sit instrumentbord med strøm til instrumentlys ad begvejen? :roll:

Hvis nogen ved hvordan man gør, er det så noget jeg kan få hjælp til, og hvad koster sådan et indgreb (slag på tasken) :?:
Koldstart

Saab 9-3 SS TiDS 2008
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12124
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

25. sep 2008, 02:00

I min gamle 99 sidder der 3 saftige keramiske powermodstande i v. hjulkasse. Et relæ kobler disse modstande ind og ud. Skulle styrestrøm til relæet fejle, lyses der med fuld styrke.

Når den lille kontakt på instrumentpanelet er til, er lyset søvnigt, men lovligt. Der løber så 22-23 watt til hver forpære. Når kontakten er fra er der fuldt blus på.

Bare sådan en sød, nuser lille en som sidder og dikke-dikker relæet:

Billede

Som noget man ikke tænker over vrider jeg rheostaten til instrumentlyset i minimum når jeg lander om aftenen. Når jeg så får brug for instrumentlys igen, vrides rheostaten op, og pærerne softstartes. Skift af instrumentpærer i egne biler er ikke det jeg gør mest i. :D

På Cabben, '92 og morens bil Og900 '93 har jeg ændret ledningsføring og rodet med lampesokler således at bilerne igen kører med hjørnelys på om dagen, som 99 og de tidligere 900. Det store lys brænder kun når der er brug for at belyse vejen foran sig. Forpæreskift er ikke udpræget hyppige, må man nok sige.. :teethsmile
En rigtig bil har langsliggende motor.

Billede

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12567
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

25. sep 2008, 10:28

Der er flere muligheder.
9k kan der monteres 21W parkerings halogen pærer i forlygter
i 0,9k kan der monteres 21 w kørerlyspærer i forlygten. Det har jeg selv i min CAB. Så sparer jeg netto 68 watte lys ved dagskørsel. Desuden holder hovedlyset meget længre på den måde.
Til de listige :
Træk en ledning der modtager signal når generatoren lader. Dette signal bruges til at tænde et relæ der kan bruges til kører lys. Evt i de ekstra sokler der er i hjørneblink lampen. På den måde tænder de når motoren ruller og der lades, desuden slipper i for at belaste baglygterne. Så kan der spares rigtig meget strøm.....( = mindre benz forbrug).
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12124
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

25. sep 2008, 11:55

Loven kræver også baglys og nummerlys, som en del af kørelyset. Ork, det er undersøgt til bunds.

Jeg var aldrig forelsket i de biler som tænder sit kørelys, som funktion af generatorens ladning. Det er et velkendt faktum at de fleste pærer springer når de tændes.

På mine gamle biler kommer der lys på når tændingsnøglen kommer i kørestilling. Der serveres altså 12 volt for dem i tændingsøjeblikket, stigende til 14 volt når bilen kører. På en bil som tænder lys som generatorfunktion serveres der 14 volt for pærerne i tændingsøjeblikket.

Der er en betragtelig effektforskel for en pære når den forspændes med 14 volt, i stedet for 12.

At jeg bytter så få pærer på bilerne tilskriver jeg selv at de sparkes i gang med 12 volt og ikke 14.

Positionslys er for lidt for kørelyslovgivningen. Her et par billeder fra da jeg lavede kørelys på Cabben, så de stakkels forlygtepærer og generatoren kan få fred om dagen:

Positionslys:
Billede

Kørelys:
Billede
En rigtig bil har langsliggende motor.

Billede

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4404
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

25. sep 2008, 12:40

Flot lavet! Det er helt efter bogen :!:
Det er en udpræget misforståelse, at det lovpligtige dagskørelys styrkemæssigt skal svare til et normalt nærlys - altså 55W! Var min egen CS´er ikke udstyret med dette såkaldte "reduceret kørelys", kunne jeg sagtens være fristet af at lave et system á la det, min gamle M81 900T var udstyret med ab fabrik, nemlig det velkendte 21W (hjørne-)sikkerhedskørelys! Problemet blev så hen ad vejen - angiveligt et alderdomstegn - at styrken kom til at minde for meget om et parkeringslys istedet (5W) :(
Et spændingsfald fra batteri til ledningen helt ude i lampen måltes til >2,0 V! Der blev gjort flg. efter råd fra en autoelektriker: Montering af et hjælperelæ som letteste løsning! Dette blev placeret oven på venstre hjulkasse lige før el-centralen, da det viste sig, at der i forvejen hang en rød/hvid ledning der fra fabrikken, som ikke blev brugt til noget, men som var strømførende ved 1. klik på tændingsnøglen - PERFEKT! Denne kunne så passende bruges som styrestrøm, og således fik jeg fikset dét problem. Sammen med en opfriskning af lygternes paraboler, rengøring af glassene indvendigt samt friske 21W pærer, blev lyset faktiskt (blændende :lol: ) godt!
På en "forsøgsstrækning" en sen aftentime på en mørk, øde landevej, prøvede jeg at slukke for nærlyset. Minsandten, om jeg ikke kunne se vejen og det, jeg skulle, med kun dette lys! :shock:

Operationen blev således en succes, og jeg kan kun anbefale andre med lignende problemer på de aldrende SAAB´er at gøre det samme :idea:

viking - gider du ik´ lige forklare dette: "9k kan der monteres 21W parkerings halogen pærer i forlygter" ???????? :? :roll:

/Henrik
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12567
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

25. sep 2008, 12:53

Jo naturlig vis. HF

Man kan købe nogle osram halogen pærer 21 W der passer ned i parkeringslys fatningen.

Dermed har du kørerlys og baglys mv uden at have hovedlyset i aktion.
Kørerlyset virker når du fjerner sikringen til reduseret kørerlys og drejer lyskontakten til parkeringslys.
Reduseret kørerlys giver ingen mening, det bruger jo samme effekt. (mindrelys og noget varme på effekt modstandende). = samme benz forbrug.

Til E:
Min opbygning er med et signal til et lysrelæ fra generatoren, der giver signal når enheden lader. Strømmen til pærerne skal komme fra det "normale" 12 v system.
Brugeravatar
dragedems
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Indlæg: 6094
Tilmeldt: 31. okt 2004, 18:16

25. sep 2008, 13:07

viking> men det kræver vel at man husker at slukke for positionslyset når man forlader bilen.. ellers tapper det jo strømmen "over night", ik ??
SAAB 9000 CSi 1997
Fruens: Fiat Panda Ciao 1,2 årg. 2011
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12567
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

25. sep 2008, 13:33

Jep ellers skal der trylles med nogle ledninger eller en lys alarm...
(PS lån ikke bilen ud til den "langhåret" model : Ingen strøm næste morgen, samt buler overalt og det hele er opstået af sig selv...) :?
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12567
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

25. sep 2008, 13:36

Sådan ser fætteren næsten ud :

http://www.autobulbsdirect.co.uk/h21w-r ... 17299.html

Den skal vist være ligebenet til 9k parkeringslys
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12124
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

25. sep 2008, 14:37

Reduceret kørelys giver ingen mening, det bruger jo samme effekt. (mindre lys og noget varme på effektmodstandene). = samme benz forbrug.

Ikke sandt, effektforbruget er mindre. Når jeg har "søvnigt" lys på min 99 om dagen, er det nu ikke så meget for at spare effekt, men for at skåne forlygtepærerne, så jeg ikke skal rende og bytte pærer i et væk, pga. kørelyslovgivningen, som jeg absolut ikke bifalder.

Hvad er det næste? En lille gul rotorblinker på taget og en dæmpet wau-wau wailer som snakker ud af kølergrillen, så vi er sikre på at se og høre hinanden?
En rigtig bil har langsliggende motor.

Billede

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12567
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

25. sep 2008, 15:23

Hvad det næste er :
http://www.berlingske.dk/article/199910 ... 110130685/

"Du kører for stærkt fy fy fy, skal vi sende en SMS til din værge !!!!! "

Ingen smøjer, sprit, fedt, fart eller spas. bliv koksgrå og stem på Marianne helvede......
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
svenT16
SAAB-MANIAC
Indlæg: 3427
Tilmeldt: 29. nov 2005, 20:31

25. sep 2008, 16:23

viking skrev:Hvad det næste er :
http://www.berlingske.dk/article/199910 ... 110130685/

"Du kører for stærkt fy fy fy, skal vi sende en SMS til din værge !!!!! "

Ingen smøjer, sprit, fedt, fart eller spas. bliv koksgrå og stem på Marianne helvede......
hehehehe :lol: :lol: :lol: :lol:
der fik vi da vist tændt godt op i kakkelovnen :lol: :lol:
MVH. Sven T.
Bilhistorik. Nuværende 9-3 ss 08.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
Og900 aero. (006'eren) årg 87.
9K Aero fra 95

med-lem nr 115 skd..
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6466
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

25. sep 2008, 19:35

hf-eco-power skrev: Sammen med en opfriskning af lygternes paraboler
Jeg har også givet mine blink-/køre-/positionslys en opfriskning. Jeg har simpethen malet parabolerne med krom effekt maling. Efter over 20 år på vejen bliver de grå og kedelige (næsten sorte). Det ser super lækkert ud, næsten som nye lygter. Dette trick dur dog kun på de gamle 900 hvor man kan pille glassene af. Baglygterne på min 900cc får samme tur når den tid kommer. På en sedan kan man desværre ikke uden at splitte lygterne af :( lorte hella lygter med dårlig stelforbindelse og lysshow ;)
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
OG9⁵ '99
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83 + diverse projekter
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12124
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

25. sep 2008, 20:17

Jeg troede at dårlige stelforbindelser og lysshow var en Ford-ting? Jeg har ikke haft knas med lyset, siden min '63 TT, som havde så tærede sokler i forreste positionslys at der ikke var noget tilbage til at holde pærerne, som følgeligt havde loddede forbindelser på pærepolerne. :oops:
En rigtig bil har langsliggende motor.

Billede

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:
Indlæg: 5785
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:34

25. sep 2008, 20:20

viking skrev:Reduseret kørerlys giver ingen mening, det bruger jo samme effekt. (mindrelys og noget varme på effekt modstandende). = samme benz forbrug.
Hvis det er tilfældet så ringer jeg til teknisk skole i morgen og melder mig til som første års lærling igen for så er der noget grunlæggende galt i det jeg lærte for 16 år siden. ja ohms lov må være omskrevet siden den gang :roll:

hvis vi tager en 21W :idea: til 12V så har den en modstand på 6,86ohm og trækker 1,75Amp

lad os bare tag en modstand på 6,86ohm og sætte foran vores 21W :idea: så får vi en samlet modstand på 13,72 ohm. da spændingen stadigvæk er 12V falder stræmmen til 0.87Amp effekten er her efter nem at regne ud da det er Volt * Amp = 12 * 0,87 = 10,44W

Viking er vi enige eller skal jeg ringe til det jyske helvede i morgen :lol:
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
Brugeravatar
Deja-wuzzz
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1649
Tilmeldt: 12. aug 2007, 18:39

25. sep 2008, 22:36

Jammen det går jow helt fint Casper :wink:

Effektttabet i serie-modstanden vil være 13 Watt i en 1,6 Ohms modstand hvis man ville reducere de 55W til 21W , ved 12 Volt ( pr. pære )
Da spændingen er lidt højere skal der nok benyttes en lidt størrer modstand.
Senest rettet af Deja-wuzzz 25. sep 2008, 22:40, rettet i alt 1 gang.
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
BEK
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 163
Tilmeldt: 10. okt 2007, 19:26

25. sep 2008, 22:39

koldstart skrev:Den der med formodstand på kørelys om dagen....

Jeg mener min gl Passat havde sådan et system, og det havde 3 klare fordele:

1) Pærerene holdt længere
2) lyset i instrumentbordet var slukket om dagen, så det sparede på de pærer der er så vanskelige at udskifte.
3) man glemte aldrig at tænde for sit kørelys.

På min nuværende Saab må jeg trille omkring med permanent natbelysning, og der vil jeg da gerne ud over, hvis jeg kan.
Hvorfor er det et problem at køre med lys i instrumenterne ? Det er lysdioder der sidder, så du skal nok ikke frygte at lyset forsvinder af at blive brugt, som en glødelampe.

Anyway, jeg har justeret mit lys helt i bund via den kontakt der nu kan det. Min bil er udstyret med aut. nedblændelig bakspejl, og det bliver også brugt til at justere kontrast i SID/radiodisplay - det virker fint fnt for mig.

Om lyset i instrumentet bliver justeret sammen med SID/radiodisplay, ved jeg faktisk ikke - jeg bruger Nightpanel så snart der er lidt mørkt.
Saab 9-3SS BSR Stage 1 - brum brum :)
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4404
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

25. sep 2008, 23:53

I lighed med en 9000´er sidder der et lille "magisk øje" i radio-hovedenheden, der afhængig af lysintensiteten i kabinen justerer instrumentbelysningen, men selve grundjusteringen foretages stadig med en reostat. I 9-3ss/sc er denne elektronisk.

Jeg forstår til gengæld ikke, at der er grund til at lave en så stor sag ud af et emne som spænding><pærers holdbarhed inklusive softstartede pærer og hvad har vi. Jeg oplever yderst sjældent, at der sprænger én af de utallige pærer, der findes i en fuldloaded 9000, såvel med som uden loddeben. Sker det en sjælden gang, bliver det fikset pr. omgående. Færdig, slut! Hvor meget spænding er der egentligt på et normalt gennemsnitsbatteri, efter at vognen har sovet hele natten lang? Ikke meget over 12V, angiveligt. Hvad, når man så vrider øret rundt og dermed belaster batteriet sammen med tændte instrumentlys? Så snakker vi måske 10 - 10,5V. Skulle det så være et problem med pærernes holdbarhed? Ikke som jeg ser det :wink:

Man kunne måske netop kalde dette for softstart-ning af disse hårdtprøvede glødelamper
:roll: :?

/Henrik
Brugeravatar
khs
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1650
Tilmeldt: 28. sep 2004, 00:29

26. sep 2008, 00:41

:ontopic
Ja, lad lysekontakten stå så lyset tændes umiddelbart før end starteren sætter ind. Så er de da soft startet som hf-eco.. skriver.

:offtopic
Og lad så for øvrigt det skide lys være tændt. Baldre der en pære så skift den. Der er ikke nogen grund til at finde på en masse tricks for at undgå at have fuld lys på vognen i dagtimerne. Let foden lidt fra speederen og spar mere bensin end lamperne forbruger. Et nedslit batteri eller en håndfuld brændte pærere er ikke værd at vægte mod et barns liv. Dette skriver jeg fordi et godt kraftigt lys på bilen gør at den er langt nemmere at se i modlys om dagen og derved kan børn og gamle nemmere registrere bilen og undgå at gå eller cykle ud foran den. Det virker også i forhold til andre bilister der nemmere ser den mådkørende. Denne regel om lys på bilen er ikke lavet for bilernes skyld, men for at vores alle sammen bedre kan opdage bilerne. I mit sind er det noget forbandet pjat at prøve at få så lidt lys ud at lygterne at det kun lige akurat er lovligt. Brug nu det lys som det er tænkt. Som en ekstra sikkerhedsforanstaltning. Den der ikke ser bilen kan være på en villa vej i en by du tilfældigvis kører igennem eller dit eget barn lige rundt om hjørnet hvor du selv bor. Sæt godt og kraftigt lys på bilen dag og nat og kør i andre kvarterer som du vil have at andre kører i dit. Det er i vores alle sammens interesse at bilen kan ses så tydeligt som muligt i alle situationer. Vær også opmærksom på at kørelys og hvide sideblink foran er en uheldig kombination. Orange blink ses bedre når lyset er tændt. Læg nogle ekstra pærere i handskerummet sammen med ekstra sikringer og skift når det er nødvendigt. Det er et usselt sted at spare :evil:

:offtopic
Denne tanke om at der ikke er nogen der skal bestemme "om der skal være lys på min bil" er meget lig debaten om at vejbump ødelægger støddæmperne... Så kør dog langsommere over dem og skift de støddæmpere hvis de går i stykker, men hold dog farten nede. Det er det bumpene er der for. Kører I også med bred sort tape på skrå over brystet så det ser ud som om I har sele på fordi der ikke er nogen der skal bestemme om I skal have sele på?

:ontopic
De der Night Breaker lyder som nogle rigtig gode pærere. Dem vil jeg prøve og se om de kan gøre nytte på en og900 der jo ikke har verdens bedste lys. Jeg må nok hellere købe tre med det samme så der er en til handskerummet :-)
Venlig hilsen,
Karsten
SKD medlem 222
René-Jørgensen
EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 377
Tilmeldt: 15. nov 2005, 22:56

26. sep 2008, 10:08

khs, ENIG!!

Jeg er selv stor modstander af at folk kører med "lovlig" lys, for det gør sq en forksel - Ved "kun" lovlpligtigt kørelys kan man i farten risikere at tage fejl af om det er en standset bil ... Jeg ved godt der ikke er nogen af superbillisterne herinde der kunne, men jeres nabos bedstemødre kunne i hvert fald ;) Og det ville da være trist at der skulle være en Saab mindre på vejen fordi at hun er en uopmærksom moden dame. For en stor uge siden oplevede jeg at der var en grå Galf2 med positionslys som blændede FULDSTÆNDING (Ja, med caps und alles!) ind i vejen en morgen hvor der ellers ikke var udpræget meget tåge .. Havde jeg været 4 år yngre, kørt en japserslæde og haft travlt med at holde omdrejningerne i top, så er jeg sikker på at jeg kunne have kørt ud foran den uden nogensinde at vide hvor den var kommet fra.
Oftest (I min verden) er det ældre Volvo eller Mercedes som holder af at køre med minimumslys og heldigvis ikke noget man ser særlig tit på Saab, og hvorfor skulle man også det? De er trods alt de første til at lave automatisk slukning af forlyset - http://www.saab.dk/main/DK/dk/innovations.shtml helt tilbage i 69, hvor det åbenbart var en dokumenteret sikkerhedsforanstaltning at køre med nærlyset tændt.

Jeg har svært ved at forstå hvorfor det er man vil gå på kompromis, folk herinde bruger mange penge på at holde deres biler i tip-top stand, opgradere motor og den slags, men at ofre 150kr på en pære hvert halve år - Det kan man ikke? :S I sidste ende må det være en så uendelig lille udgift i forhold til hvad man får, hvad bruger i ikke på brændstof om måneden?
Det er lidt ligesom de folk der ikke vil give de småpenge til at skifte deres viskere når de absolut INTET regn fjerner, de 150kr et sæt udemærkede viskere kan koste, kontra den komfort og sikkerhed der er i at få dem skiftet.

Sidst men ikke mindst, så plejer Thansen faktisk at være billigst med autopærer (I hvert fald af hvad jeg har fundet), og de er på lager stort set altid så man bare kan smutte ind og hente dem. http://thansen.dk/product.asp?c=2138214 ... 1664424973 (Bare til info, da jeg tit synes folk (På bilgalleri og den slags) poster diverse internetbutikker med et suuuupertilbud der koster væsentligt mere + porto)
www.SaabMuseum.dk
Saab 9-3 2008, Saab 9-3 Aero 2001, Saab 9-3t 2000, Saab(-Lancia) 600 1985, Saab 900 T16 Aero 1984, Saab 900 T8 1979, Saab 96 TT 1966, Saab 96 TT 1962
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6466
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

26. sep 2008, 11:05

Dem der kører med manglende forlys hvad enten det er fordi de kører på positionslys eller med en sprungen forlygtepærer kan være til stor fare i trafikken, så vidt er jeg enig. Dem der kører med fejljusteret nærlys eller blå og grønne pærer som blænder helt usandsynligt vil jeg dog mene er til endnu mere gene i trafikken.
Jeg kører altid med kørelys når det er lyst. Dvs. 2x26watt forud og 2x10 watt bagud. Dette overskrider så rigeligt de påkrævede 2x18watt forud og 2x5watt bagud. Er der en sjælden gang en selvbestaltet politibetjent der signalerer til mig, så kan det da ikke være fordi han har overset mig, i så fald vil han da ikke signalere mig ;) Havde jeg kørt med reduceret spænding på mine h4 pærer vil der aldrig være en sjæl der lagde mærke til at jeg "kun" havde 26 watt på lygten.
Grunden til at jeg kører med kørelys er ikke for at spare pærer. (I de 5 år jeg har kørt SAAB har jeg kun skiftet 1 sæt pærer, og de var ikke engang sprunget) Grunden er forlygteparabolerne. De bliver matte af den kraftige varme fra pærerne. At nogen vælger at køre med pærer der giver mere lys er som at tisse i bukserne da de så vil svitse parabolerne endnu mere. Som ekstralys har jeg monteret 2x50 watt fjernprojektører, ikke kun for at bedre kunne se, men for at blive set af rådyr og vildt. Derfor kører jeg også med fjernlys i skumringen hvor man egentligt godt kan se, men hvor rådyrene især vandrer fra deres fødeområder til hvor de overnatter.
KHS: Hvis du mener at der er dårligt lys på en og900 så tro jeg du skal overveje at få skiftet forlygteparabolerne ud før du køber dig fattig i ekstreme pærer. Paraboler koster 500 pr. stk., det svarer til ca. 4 pærer som jo kun holder 2-3 mdr. hvilket vil sige knap et års forbrug af pærer. Parabolerne holder mindst 5 år, og så kan man bruge standard Osram pærer til 25 kr. pr. stk. som også holder 5 år. Dette giver et væsentligt bedre og skarpere afgrænset nærlys, og det er det der er med til at fremme sikkerheden, i min bog i hvert fald.
Undskyld hvis jeg provokerer, men jeg føler mig også provokeret når du antyder at os der kører med reduceret effekt på kørelyset i dagtimerne bare er pisse ligeglade med alt der hedder trafiksikkerhed, og ældre kvinder og små børn der ender under bilen bare selv er ude om det. :(
Godt ord igen, du bestemmer selvfølgelig selv hvilke pærer du kører med, men der er bedre og billigere alternativer så vidt jeg ser det.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
OG9⁵ '99
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83 + diverse projekter
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12124
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

26. sep 2008, 11:15

Når man nu som jeg ikke er overbevist om de "mirakler" kørelys laver, er der vel ikke noget forgjort i at reducere lyset til det mindst lovlige?

Hvis man er ude i at forlyset skal skifte mellem højt og lavt automatisk, en lille rotorblinker på taget og en dæmpet wau-wau wailer som hyler, skal folk slet ikke have kørekort, men bør så købe sig en en kongeblå rollator i stedet. Jeg har da kørt både i Tyskland og USA uden forlygter tændt, og har ikke de allerfjerneste problemer med at se mine medtrafikanter. Kørelys stinker, længere er den ikke ikke. Det er en narresut, som blev indført sammen med hastighedsreduktioner, hvor man så tillagde lyset at der var færre færdselsuheld. :roll:
En rigtig bil har langsliggende motor.

Billede

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
khs
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1650
Tilmeldt: 28. sep 2004, 00:29

26. sep 2008, 11:43

Jensen: Jeg har ok paraboler i min og900 nu, men er helt enig i at man da også skal skifte parabolerne. Jeg mp nok skifte den mens de endnu kan købes.. Provokeret? Godt :-) Det skærper opmærksomheden på problemstillinger at vi diskutere dem :-)

Edwins: Du glemte at rød mand i lyskurven er en åndsvag regel. Man kan jo bare se sig for når man går over... Hvis alle kørte uden kørelys ville det være normalbilledet og ikke noget stort problem, men når nu de fleste kører med lys, er de få der ikke gør nu mere usynlige end de ellers ville have været. Spørgsmålet er om man, af principielle årsager, kan forsvare at være den der opfører sig farligt fordi man ikke er forudsigelig set fra de andre trafikanter? Tyskland og USA eksemplet duer ikke da alle bilerne er uden lys og der derved ikke er nogen der skjuler sig med slukkede lygter i en række biller med lys på. Se nu indad og lad være med at blive trodsig, men se hvordan du kan gøre livet i dette samfund lettere for dem der skal leve med dig :-) For mig er det ok du ryger på dit enkeltmandskontor, men ikke at du ikke bare tænder dit lys og opfører dig som en ansvarlig borger i dette land. Man kan ikke bare leve efter egne regler.... Dog er denne ting med lys jo nok en af de mindre alvorlige forseelser :-)

Jeg googlede forøvrigt på kørelys og fandt undersøgelser der viser at der ikke er nogen målbar målbar effekt på fodgængere, men dog på medtrafikanter...
Venlig hilsen,
Karsten
SKD medlem 222
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4404
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

26. sep 2008, 13:37

Jeg er, modsat Edwins, tilhænger af brugen af kørelys i dagtimerne. Det var ikke en dag for tidligt, at det blev indført :!: Til gengæld skal det så være "enten/eller": Enten har alle lyset tændt, eller også har ingen.
På en ferietur i det herrens år 1983 til Gardasøen i vores 900 GLs fra ´79, blev vi konstant mindet om, at vi havde lys på, hvilket faktisk var direkte ulovligt dengang. Fair nok! Alle andre kørte jo med slukkede lamper. Så ved næste rast blev det lige fikset, så vi lignede alle de andre og kunne køre i fred...så at sige.

Er just i søndags kommet hjem fra Frankfurt efter messebesøg. Tingene har vist ændret sig ret så markant i den mellemliggende tid. På trods af, at det vist endnu ikke er indført ved lov i Tyskland, at der er påbud om kørelys i dagtimerne, kører langt hovedparten af bilisterne ude på Autobahn´en med lyset tændt...måske endda helt op til 90%!!! Det er lidt tankevækkende, synes jeg :roll:
Problemet er som før nævnt, at de (få) bilister, der vælger at lade lyset være slukket så er endnu mere "sløret" eller "gemt" i mængden, så derfor bør der være en regel om enten det ene eller det andet. Men noget tyder altså på, at vores sydlige naboer har "set lyset" i det sikkerhedsmæssige aspekt desangående.

Sådan er der så meget, men selv er jeg rimeligt overbevist om det positive i brugen af kørelys. Hatten af for svenskernes fremsynethed med tanke på, at det indførtes for omkring 37 år siden :shock:

/Henrik
Brugeravatar
dragedems
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Indlæg: 6094
Tilmeldt: 31. okt 2004, 18:16

26. sep 2008, 13:45

enig !! men det sørgelige er jo ikke desto trods, at antallet af dræbte i trafikken stiger og stiger .... og specielt antallet af dræbte motorcykelførere er jo skræmmende...
til trods for at MC'er også skal køre med lyset tændt, og gerne langt lys i dagtimerne.. men her spiller hastigheden måske en rolle.. ?
SAAB 9000 CSi 1997
Fruens: Fiat Panda Ciao 1,2 årg. 2011
Brugeravatar
khrisdk
Webmaster
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 26. jun 2007, 20:01

26. sep 2008, 14:07

:offtopic
Mht. MC'erne er der en hel del grunde som ikke har meget med lys at gøre.
Gamle mænd på nye maskiner. Der er en del flere hypper i en moderne maskine end i den de drømte om eller kørte da de var yngre.

Bilisters manglende respekt for MC'er..Jeg har flere gange set mig nødsaget til at nakke et sidespejl på en bil der troede at jeg kunne presses til siden.
Det var nemmere dengang en mand på en MC per definition var en rod

Bilister der tror at en MC er en 45-knallert.

Og sæ'fø'li fart..selv min gamle ' 89 500 ccm enbanker kører fra en Porsche til 80.

Der er så selvfølgelig opfundet Vibralys til MC'erne. Det påstås at virke så man bliver set bedre, men det hjælper nu ikk' meget hvis bilerne er ligeglade.

Bemærk f.eks den forskel der er på bilers og MC'ers adfærdsmønster omkring at holde afstand:

Bilisterne holder mindst mulig afstand for at der ikke skal slippe nogen ind foran, MC'erne holder afstand for at kunne bremse... :twocents .
For Those About To Rock..We Salute You..

Bilen på The Saab Register
Den Sure Gamle mand

Christian W
Medlem Nr. 349
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6466
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

26. sep 2008, 19:34

En meget passende "dagens tegning" fra jp
Billede
;)
Mads Jensen, medlemnr. 143
OG9⁵ '99
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83 + diverse projekter
Brugeravatar
Stoffer
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1245
Tilmeldt: 14. feb 2004, 21:29

26. sep 2008, 19:55

Tusind tak Jensen, men jeg bryder mig ikke helt om den tegning... :arghh Da jeg jo også kører på mc og er startet i en sen alder.. :mrcool :mrgreen: :mrgreen:
9-3 2.0t aut. Cabriolet ´99
Brugeravatar
khrisdk
Webmaster
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 26. jun 2007, 20:01

26. sep 2008, 20:37

Nå ja

Den skal du nu ikke være ked af Stoffer..den indeholder mere end et gran salt af sandhed....Jeg har set mænd på store moderne V-motoriserede japanske softchoppere, med en udstødningslyd der giver et udslag på 7 på Richter-skalaen næsten stå af cyklen og trække for at få den rundt om hjørnet :Hvadhulen ..ikk' ligefrem yndigt..

Da jeg startede med at køre MC var mine maskiner ældre end mig sæl' (lige bortset fra en afstikker på noget Kawa.. jeg skal komme efter dig). Nu har jeg langt om længe nået en alder hvor maskinen er yngre end mig selv om den er en let rusten yderst brystsvag Off-roader.

Til gengæld har jeg prøvet de fleste af de hurtige sportsmaskiner der findes, og jeg er helt sikker på at Far Friværdi der kører 1000km om året i solskinsvejr og egentligt syns at det trækker lidt for meget ville ryge af hesten hvis han kom til at rive en af dem i øret (spørg lige om jeg har fordomme i den retning)...

Så køv dog en Cab...for de 200+K en MC koster kan man da kommme langt..

No Offence..det er ikk for at genere nogen, men der er lige lovlig mange der kører MC pga. en illlusion.

MC er da noget man kører fordi man elsker den måde at bevæge sig på, uanset vind, vejrhaner og image :biglove

Sorry :saynomore
For Those About To Rock..We Salute You..

Bilen på The Saab Register
Den Sure Gamle mand

Christian W
Medlem Nr. 349
Brugeravatar
Stoffer
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1245
Tilmeldt: 14. feb 2004, 21:29

26. sep 2008, 20:47

Hehe ja jeg kan kun give dig ret, og jeg tager det da heller ikke ilde op, det var jo bare lidt ironi... og det med lyden skal jo til, det skaber jo trafiksikkerhed( de kan da ike sige at de ikke hørte mig)...... Og jo det er en ung japansk kvinde, med 2 store...... cylindre.... :P
Her er hun: http://www.motorcykelgalleri.dk/html/ga ... p?ID=14841

Men er denne tråd ikke ved at blive lidt meget :spam :tihi
9-3 2.0t aut. Cabriolet ´99
ErnstHøjbergJeppesen
SAAB FREAK
Indlæg: 92
Tilmeldt: 10. feb 2004, 21:56

Kørelys, sikkerhed mm.

26. sep 2008, 20:50

Det er et rigtigt godt indlæg, der her kører.
Det rører ved noget, som længe har plaget mig, det er ikke så meget lyset, - men køreetik! Hvorfor er der nogen, som fjerner forreste nummerplade? Jo selvfølgelig for at undgå fotofællerne, - men hvor er det tarveligt! Nummerpladen foran er for at vi kan blive knaldet, når vi ikke opfører os ordentligt i trafikken. Stå dog ved vores ansvar. Kører vi for hurtigt (jeg kan ikke undslå mig), så stå dog også ved ansvaret og betal ved kassen, hvis det går galt.
Forreste nummerplade kan også være medvirkende til, at vi er mere bevidst om, hvordan vi kører. - Tja - sådan kan jeg blive provokeret til at skrive, dels når man ser en dødssejler i en SAAB 9000 syd for Århus uden forreste nummerplade og med en hastighed langt på den anden side af kørekortet, og dels når jeg læser, hvordan man ønsker selv at bestemme. Den ene forlygte lyste heller ikke og medtrafikanterne flyttede sig ikke hurtigt nok. Hvordan - har vi her i klubben strimere til bagruden med "SAAB Klub Danmark"? Det var ikke god reklame for klubben.
Teknik er godt, - men burde vi ikke også fokusere lidt på sikkerheden og køreetikken? Det burde være et varemærke, at vi kører i sikre biler, og at vi kører på en forsvarlig måde, som er det varemærket altid har stået for.
Hilsen fra en, der har slået sig sammen med en fra "etaten".

Tilbage til "Modern Forum"