Da jeg er gået lidt i stå med 9-3 SS'ern har jeg besluttet, at der gerne må ske noget nyt. Derfor har jeg overvejet at gå i krig med et tuningsprojekt. Målet er ~300-350 HK, som skal opnås ved hjælp af en GT2860RS, dyser, større IC og alle de der ting. Spørgsmålet er bare, om der er nogen erfaringer med, hvad gearkassen kan holde til i længden, da det i mine øjne er den eneste svage del, som ikke umiddelbart kan opgraderes. Jeg har spurgt en tidligere kollega og forhenværende Saab-guru, der mente at min gearkasse kan holde til ca. 450 NM, der jo fint modsvarer de ca. 300-350 HK.
Spørgsmålet er bare, om han har ret, og om der er nogen der tidligere har "eksperimenteret" med netop denne motor (B207E) og kender smertegrænserne. Så vidt jeg ved, laves der ikke nogen opgraderinger af gearkassen til 9-3 SS, og derfor er det en forudsætning for dette "lille" projekt, at gearkassen holder til i hvert fald 300 HK og ~400 NM i længden, hvis den selvfølgelig ikke får fuld pedal i hvert lyskryds.
Jeg hører meget gerne fra folk der ved noget!
9-3 SS 1,8t hvad kan den holde til?
Redaktør: Bestyrelsen
- BAAS
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Du må spørge ham igen om kassen kan holde til 450 NM peakbelastning eller om den kan holde til 450 NM i 10 år...
9-5 2.3T ´03 AUT AERO ESTATE (260hk)
9-3 2.0T ´98 AUT CAB BLK MGC (185hk)
_______
Matra III børnecontainer (ikke flere F-biler !!)
9-5 2.0t ´00 ESTATE (192hk)
9000 2.0t ´97 JUBI (150hk)
9000 2.3T ´92 AUT (200hk)
900 2.0i ´93 (133hk)
9-3 2.0T ´98 AUT CAB BLK MGC (185hk)
_______
Matra III børnecontainer (ikke flere F-biler !!)
9-5 2.0t ´00 ESTATE (192hk)
9000 2.0t ´97 JUBI (150hk)
9000 2.3T ´92 AUT (200hk)
900 2.0i ´93 (133hk)
- Ydegaard
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
- Kontakt:
Prøv at høre René herinde (Kan ikke huske brugernavnet, men han har også bilgalleri)
Han har da tunet på sin med tomat-kasse, og den kan vel umuligt være stærkere end manuel?
Men hvorfor tune når du alligevel aldrig trykker på speederen?
Du kører jo som min morfar 
Han har da tunet på sin med tomat-kasse, og den kan vel umuligt være stærkere end manuel?
Men hvorfor tune når du alligevel aldrig trykker på speederen?
- Jensen
- Administrator
Mads Jensen, (og medlemnr. 143)
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Ydegaard
- Kontakt:
- MacBaby
- EXTREME SAAB FREAK
BAAS - Han mente, at gearkassen på længere sigt godt kunne håndtere kræfterne, hvis jeg selvfølgelig skiftede kobling, ikke sejtrak alt for meget, og ikke lå og tæskede den i første og andet gear.
Ydegaard - Jeg har snakket med René for et stykke tid siden, og han siger, at han kører med 266 HK og 390 NM på sin tomatkasse, og det skulle der slet ikke være nogle problemer i, heller ikke med fuld pedal fra bunden osv. Jeg ville også gå ud fra, at en manuel kan klare til mere, men lige nøjagtig i Saab-sammenhæng, har jeg altid fået at vide at gearkasserne er svageste punkt, og det første der ryger når effekten går i vejret. Det ville jo være noget andet, hvis det var en 900 eller 9000 som er let at skaffe brugte dele til, men sådan en 9-3 SS gearkasse kan vel kun skaffes originalt, som jeg kan forestille mig vil koste en god bunke penge.
Ydegaard - Jeg har snakket med René for et stykke tid siden, og han siger, at han kører med 266 HK og 390 NM på sin tomatkasse, og det skulle der slet ikke være nogle problemer i, heller ikke med fuld pedal fra bunden osv. Jeg ville også gå ud fra, at en manuel kan klare til mere, men lige nøjagtig i Saab-sammenhæng, har jeg altid fået at vide at gearkasserne er svageste punkt, og det første der ryger når effekten går i vejret. Det ville jo være noget andet, hvis det var en 900 eller 9000 som er let at skaffe brugte dele til, men sådan en 9-3 SS gearkasse kan vel kun skaffes originalt, som jeg kan forestille mig vil koste en god bunke penge.
- pmo
- SUPER SAAB FREAK
Der er måske denne her konfig. du søger:
http://www.racestuff.se/index.php?main_ ... cts_id=600
Hilsen
Peter
http://www.racestuff.se/index.php?main_ ... cts_id=600
Hilsen
Peter
- Ydegaard
- Kontakt:
For de penge kunne man også skifte den originale gearkasse en del gange 
- MacBaby
- EXTREME SAAB FREAK
Tak for linket, det var lækkert at se, at der fandtes noget. Men 40.000 danske kroner er jo også en slags penge for en gearkasse, og det ofrer jeg simpelthen ikke, så vil jeg hellere køre lidt pænere, og spare de penge. Som Kristian siger, så vil jeg hellere skifte den originale, hvis den mod forventning skulle ryge sig en tur. Men jeg søger stadig konkrete erfaringer 
Ærgeligt man ikke har den gamle 9-3/NG900. En forstærket gearkasse koster 12.000 kr. til dem
Ærgeligt man ikke har den gamle 9-3/NG900. En forstærket gearkasse koster 12.000 kr. til dem
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!

- Kontakt:
Den forstærkede kasse burde være standardudstyr. SAAB har siden totakterne haft som adelsmærke at lave kortlivede lortegearkasser..
Det er muligt at totakterne også havde lortegearkasser, men motorerne havde nok ikke effekt til at rive dem i stykker..
Det er muligt at totakterne også havde lortegearkasser, men motorerne havde nok ikke effekt til at rive dem i stykker..
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Ydegaard
- Kontakt:
I virkeligheden er 12.000 temmelig billigt, men til gengæld skriver de ikke hvor meget den er forstærket. Altså ingen nm tal eller lignende, men man må da formode at den holder bedre end en standard og det er jo en god start.
Re: 9-3 SS 1,8t hvad kan den holde til?
Jeg troede i øvrigt ikke at en sådan ting fandtes, så det var ret fedt at finde. Jeg har ledt en del efter dem, men har kun kunnet finde Quaife gearkassen som koster det blege.MacBaby skrev: Ærgeligt man ikke har den gamle 9-3/NG900. En forstærket gearkasse koster 12.000 kr. til dem
I virkeligheden er 12.000 temmelig billigt, men til gengæld skriver de ikke hvor meget den er forstærket. Altså ingen nm tal eller lignende, men man må da formode at den holder bedre end en standard og det er jo en god start.
- MacBaby
- EXTREME SAAB FREAK
Nej, jeg havde også hørt, at den eneste "masseproducerede" forstærkede gearkasse til B204 motorerne, var en til 25.000 danske kroner, og det var endda kun indmaden, altså selve tandhjulene osv. Men hvis man kigger på listen over ting der er forstærkede på den til 16.700 SEK, så ser det da ud til at det er en seriøs kasse, som kan klare en del flere tæsk end standard.