Hej
Ja Saab og GM vil være lænket sammen i en lang årrække.
Ingen tvivl om det.
Hvad angår aktierne: Ja GM kommer til at eje en endog meget stor del af værdien, men de nævnte aktier giver ikke en flertals stemmeret.
Saab er stadig afhængig af GM platforme og Hardware og vil være det længe, og GM er afhængig af at bruge Saab teknologi i GM produkter..
Så dem der drømmer om GM free Saab her og nu bliver skuffede. Der kommer til at gå et par model-generationer før det er realitet.
Men hvis Saab er lige så talentfulde som de plejer og har nogenlunde frie hænder til at ændre og videreudvikle er det ikke så væsentligt. Bilerne vil blive meget anderledes en GM produkterne.
Min opfattelse af Saabs historie er at netop det mest karakteristiske er at der er blevet løst opgaver efter behov og med stor succes på trods af betingelserne og økonomien.
Motorerne er alle udviklet på basis af andre producenters, turboen er en erstatning for en større motor etc. osv.
Så vidt jeg husker er der da også en del tilfredshed med 9K som deler platform med andre.
Så på det punkt er jeg ikke bekymret
Det absolut væsentligste er at GM er ude af beslutningsprocesserne omkring udviklingen på de enkelte modeller så Saab har frie hænder til at vise hvad de kan.
Mvh
Så skulle det være sikkert...
Redaktør: Bestyrelsen
- khrisdk
- Webmaster
Bilen på The Saab Register
Den Sure Gamle mand
Christian W
Medlem Nr. 349
Den Sure Gamle mand
Christian W
Medlem Nr. 349
- Vels
- SAAB-MANIAC
Økonomi, aftale osv osv osv kan læses i denne fra Spyker : http://www.spykercars.nl/download/artik ... _final.pdf
SAAB har før været sammenlignet med kattens 9 liv, men mon ikke det er på tide at SAAB indser at det ikke er en Griffin i logo'et men derimod en fugl Fønix.
Fantastisk nyhed - ingen grund til at fokusere på negative ting nu, jeg er sikker på at Victor har en god plan og at nogle vilkår er han blevet nød til at møde for at redde mærket.
SAAB har før været sammenlignet med kattens 9 liv, men mon ikke det er på tide at SAAB indser at det ikke er en Griffin i logo'et men derimod en fugl Fønix.
Fantastisk nyhed - ingen grund til at fokusere på negative ting nu, jeg er sikker på at Victor har en god plan og at nogle vilkår er han blevet nød til at møde for at redde mærket.

- koldstart
- EXTREME SAAB FREAK
Nu kommer SAAB også ud fra den finanspolitiske klemme som amerikanerne har sat sig selv i, ved gennem knapt 10 år at have større offentlige udgifter end indtægter og et kunstigt lavt renteniveau.
Jeg er sikker på, at også SAAB vil blive berørt af den smalhals der nu annonceres i USA. Det seneste jeg hørte var, at Obama foreslår et balanceret budget ved at skære 1/6-del af udgifterne bort, dog uden at røre ved de helt store finansdræn: Militær og sundhed.
Det vil givetvis betyde mange tomme gryder i de små hjem, rundt om i USA. og med den manglende faglige organisering i USA vil det u-undgåeligt føre til løn-dumping. Det vil kombineret med den lave dollar vil gå hårdt ud over europæisk eksport.
Netop i den situation er GM presset til KUN at fokusere på USA, såvel som marked som produktionssted. Husk også på, at GM for år tilbage var tynget af nogen exceptionelt store byrder i form af fordringer til fremtidige pensioner. Fordringer der kan blive krævet indløst før tid, hvis GM ikke kan holde gang i beskæftigelsen på deres fabrikker i USA.
Så alt i alt er jeg også ud fra et økonomisk synspunkt meget-meget-meget tilfreds med at GM nu slipper kontrollen over SAAB. Det bliver spændende at se Müller's strategi for, hvordan SAAB skal blive rentabel fremover.
Jeg kan blot ikke skive under på "Ceterum censeo Rennaissance Center esse delendam". Det vil være slemt for alle, også SAAB, hvis GM går ned nu da de HAR sluppet kontrollen over SAAB.
Man kan vist ikke være mere enig.khrisdk skrev: Det absolut væsentligste er at GM er ude af beslutningsprocesserne omkring udviklingen på de enkelte modeller så Saab har frie hænder til at vise hvad de kan.
Nu kommer SAAB også ud fra den finanspolitiske klemme som amerikanerne har sat sig selv i, ved gennem knapt 10 år at have større offentlige udgifter end indtægter og et kunstigt lavt renteniveau.
Jeg er sikker på, at også SAAB vil blive berørt af den smalhals der nu annonceres i USA. Det seneste jeg hørte var, at Obama foreslår et balanceret budget ved at skære 1/6-del af udgifterne bort, dog uden at røre ved de helt store finansdræn: Militær og sundhed.
Det vil givetvis betyde mange tomme gryder i de små hjem, rundt om i USA. og med den manglende faglige organisering i USA vil det u-undgåeligt føre til løn-dumping. Det vil kombineret med den lave dollar vil gå hårdt ud over europæisk eksport.
Netop i den situation er GM presset til KUN at fokusere på USA, såvel som marked som produktionssted. Husk også på, at GM for år tilbage var tynget af nogen exceptionelt store byrder i form af fordringer til fremtidige pensioner. Fordringer der kan blive krævet indløst før tid, hvis GM ikke kan holde gang i beskæftigelsen på deres fabrikker i USA.
Så alt i alt er jeg også ud fra et økonomisk synspunkt meget-meget-meget tilfreds med at GM nu slipper kontrollen over SAAB. Det bliver spændende at se Müller's strategi for, hvordan SAAB skal blive rentabel fremover.
Jeg kan blot ikke skive under på "Ceterum censeo Rennaissance Center esse delendam". Det vil være slemt for alle, også SAAB, hvis GM går ned nu da de HAR sluppet kontrollen over SAAB.
Koldstart
Saab 9-3 SS TiDS 2008
Saab 9-3 SS TiDS 2008
- khrisdk
- Webmaster
Ja min signatur står også overfor en udskiftning...
Ja min signatur står også overfor en udskiftning...
For Those About To Rock..We Salute You..
Den Sure Gamle mand
Christian W
Medlem Nr. 349
Den Sure Gamle mand
Christian W
Medlem Nr. 349
- BAAS
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Betyder det at SAAB er 32.600.000.000 USD værd - 32,6 milliarder $$ 
Upon completion of the transaction GM will retain redeemable preference shares of USD 326
million. The preference shares represent less than 1% of the voting rights in the capital of
Saab.

Upon completion of the transaction GM will retain redeemable preference shares of USD 326
million. The preference shares represent less than 1% of the voting rights in the capital of
Saab.
9-5 2.3T ´03 AUT AERO ESTATE (260hk)
9-3 2.0T ´98 AUT CAB BLK MGC (185hk)
_______
Matra III børnecontainer (ikke flere F-biler !!)
9-5 2.0t ´00 ESTATE (192hk)
9000 2.0t ´97 JUBI (150hk)
9000 2.3T ´92 AUT (200hk)
900 2.0i ´93 (133hk)
9-3 2.0T ´98 AUT CAB BLK MGC (185hk)
_______
Matra III børnecontainer (ikke flere F-biler !!)
9-5 2.0t ´00 ESTATE (192hk)
9000 2.0t ´97 JUBI (150hk)
9000 2.3T ´92 AUT (200hk)
900 2.0i ´93 (133hk)
- Johannesen
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
BAAS, nej det tror jeg næppe, at det gør. Preference shares - betyder blot at de får udbytte før alle andre, den egentlige stemmeret over Saabs gøren og laden er sikkert forhandlet særskilt.
Nuværende vogne i garagen:
- 98 OG 9-5, 2,3t Automatik
- 07 BMW 535d Touring
- 97 Mercedes E50 AMG
SKD# 475
- 07 BMW 535d Touring
- 97 Mercedes E50 AMG
SKD# 475
- koldstart
- EXTREME SAAB FREAK
Sådan.. Nu ved vi alle hvorfor GM ikke får noget at skulle have sagt (ud over som stumpeleverandør), selv om de har ganske mange penge i klemme.Børsen online [url skrev:http://borsen.dk/transport/nyhed/175245/[/url]]
Fakta: Spykers køb af Saab
27-01-2010 13:38 af Jørgen Andresen
Hollandske Spyker og amerikanske General Motors blev i går enige om at holde liv i den svenske bilkoncern Saab. Her er hovedpunkterne i aftalen:
Handlen
Den nye koncern kommer til at hedde Saab Spyker Automobiles N.V.
Spyker har overtaget alle aktierne i Saab for en pris af 74 mio. dollar
Prisen bliver betalt kontant over to omgange: 50 mio. dollar, når aftalen underskrives ikke senere end 15. februar, og 24 mio. dollar den 15. juli
Aktiekøbsaftalen giver adgang til et 400 mio. euro stort lån givet af Den Europæiske Investeringsbank til Saab, garanteret af den svenske stat
GM modtager for 326 mio. dollar aktier i Saab, hvilket vil repræsentere under 1 pct. af stemmerne. Saab skal senest tilbagekøbe aktierne 31. december 2016, men kan købe dem tilbage tidligere
Spykers moderselskab, Tenaci Capital B.V., udsteder to lån til Spyker: 25 mio. dollar til delvis betaling af handelsprisen og 80 mio. dollar til at indfri Spykers klatgæld til banker og andre finansielle institutioner
Nøgletal
Saab og Saab GM har en samlet omsætning på 1 mia. euro i 2009 mod 1,6 mia. i 2008. Saab tabte 400 mio. euro i 2009 og 300 mio. euro i 2008
I 2009 solgte Saab 39.902 bliver og producerede 20.791. I 2008 var de samme tal henholdsvis 94.751 og 89.086
Spyker solgte 37 biler i 2008 og producerede 43. Det resulterede i en omsætning de år på 7,8 mio. euro og et tab på 23,8 mio. euro
Koldstart
Saab 9-3 SS TiDS 2008
Saab 9-3 SS TiDS 2008
- Vels
- SAAB-MANIAC
Som tidligere nævnt.... http://www.spykercars.nl/download/artik ... _final.pdf
Ovenstående fra Børsen er blot et resume af spykers meddelse om købet. PDF'en er meget mere detaljeret - men på engelsk
I denne skriver Victor bl.a. :
"It was breathtaking to see so much support from the global Saab community over the last months which not only shows the strength of the brand but also helped us in our relentless determination to get the deal done."
Ovenstående fra Børsen er blot et resume af spykers meddelse om købet. PDF'en er meget mere detaljeret - men på engelsk
"It was breathtaking to see so much support from the global Saab community over the last months which not only shows the strength of the brand but also helped us in our relentless determination to get the deal done."

- svenT16
- SAAB-MANIAC
"It was breathtaking to see so much support from the global Saab community over the last months which not only shows the strength of the brand but also helped us in our relentless determination to get the deal done."[/quote]
Ja i skulle have været der drenge
"It was breathtaking to see so much support from the global Saab community over the last months which not only shows the strength of the brand but also helped us in our relentless determination to get the deal done."[/quote]
Ja i skulle have været der drenge
MVH. Sven T.
Bilhistorik. Nuværende 9-3 ss 08.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
Og900 aero. (006'eren) årg 87.
9K Aero fra 95
med-lem nr 115 skd..
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
9K Aero fra 95
med-lem nr 115 skd..
- svenT16
- SAAB-MANIAC
mon det er min Pc der prøver at fortælle mig at jeg skal få mig et liv, og ikke bruge 3 dage af min ferie på at kigge på nettet???
mon det er min Pc der prøver at fortælle mig at jeg skal få mig et liv, og ikke bruge 3 dage af min ferie på at kigge på nettet???
MVH. Sven T.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
9K Aero fra 95
med-lem nr 115 skd..
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
9K Aero fra 95
med-lem nr 115 skd..
- slyngborg
- Kontakt:
SAAB skal også have en helt ny marketingafdeling der forstå at sælge deres biler på de ting der er specielle, og ikke det konservative Svenske system de har gang i nu.
Som det er i da skal man jo nærmest tigge og be for at købe en ny bil ved deres forhandlere IMO.
Som det er i da skal man jo nærmest tigge og be for at købe en ny bil ved deres forhandlere IMO.
1983 OG900 T8 Projekt!
2001 9-3 SE Cab
2001 9-3 SE Cab
- Johannesen
Det kan altså blive en tand for svedigt, for noget tyder på at han mener det seriøst. Han nævner det igen i dag i et interview til Auto Motor & Sport. Det er jo lige så man dirrer af ren spænding.khs skrev:Ham Hollænderen sagde lige at han gerne vil bygge Aero-X
Nuværende vogne i garagen:
- 07 BMW 535d Touring
- 97 Mercedes E50 AMG
SKD# 475
- 07 BMW 535d Touring
- 97 Mercedes E50 AMG
SKD# 475
- khrisdk
- Webmaster
Glem GM...De er en gammel historie...Og de er på vej ud af Saabs
For Those About To Rock..We Salute You..
Den Sure Gamle mand
Christian W
Medlem Nr. 349
Den Sure Gamle mand
Christian W
Medlem Nr. 349