Banner cycler

SKD Web status

Ris, ros, forslag og information om SKD webben.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Vels
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4386
Tilmeldt: 28. feb 2006, 15:06

SKD Web status

30. dec 2010, 23:52

Hejsa,

Khris og jeg har nu opgivet håbet om at få noget data tilbage..
I lyset af dette har vi begge arbejdet intensivt over den seneste 1½ måned. Min del indtil videre er ikke den store hemmelighed da det har været hardware setup primært.
Hvad Khris brygger hjemme i kælderen må i få at vide senere ;-)

Status på hardware..
Silkeborg setup'et er nu ved at være på plads. Først indkøbte firewall kunne ikke følge med jer kære aktive SKD brugere, så den er nu udskiftet en en Astaro ASG220

Billede

Skulle nogen af jer have lyst til at kigge ind i sådan en bandit kan i prøve her : http://demo01.astaro.com/

Astaroen er sat op med intrusion prevention, http reverse proxy med tjek for SQL injection på vores kære forum og side samt en helt masse andet..
Med andre ord, det er ved at være et omfattende setup, og jeg er netop færdig med basis konfiguration på den anden ASG220 der skal sendes over til khris som standby hvis jeg går ned..

Med andre ord. : Silkeborg mini hosting center er på plads, efter nytår går vi igang med Valby.

Jeg vil i den kommende periode forsøge at poste lidt indblik i hvad der rammer vores kære webservices og hvor mange angreb der er dagligt. Pt. ligger vi stadigvæk på ca. 1.5GB data overført dagligt.. Et gæt vil være omkring 150.000 request mod websiden..måske lidt mere.

Her er en lille test jeg lavede tidligere idag..og ja den er hentet over internettet.. så vi leverer vist varen.

Billede

Senere i 2011 regner vi med at barsle med nogle helt nye tiltag.. bl.a. online arkiv af 9'eren (vi har endeligt fået fat i filerne) samt elektronisk udgivelse lidst senere end det kommer med posten.
Vi skal have koblet vores kære bladtekniker på så han kan bruge os som arkiv og vi kan levere materiale til ham af samme vej frem for mail der ofte er problemer med grundet de store mængder data..

Det var en lille opdatering her sidst på året fra den tekniske webmaster.. om primær webmaster også deler lidt må vi jo se til ;-)

I ønskes alle et godt nytår og tak for god ro/orden/opbakning i det forgangne.

/Vels
Senest rettet af Vels 31. dec 2010, 00:06, rettet i alt 4 gange.


Billede
Brugeravatar
svenT16
SAAB-MANIAC
Indlæg: 3427
Tilmeldt: 29. nov 2005, 20:31

SKD Web status

30. dec 2010, 23:55

Jeg aner ikke hvad du snakker om, men jeg ligger trygt skd siden i jeres kyndige hænder. :biglove

I er hverdagens helte. Så på denne sidste dag i året vil jeg gerne takke jer for den heroiske indsats der er blevet gjort for at jeg og sikkert andre kan få deres daglige fix.

Af hjertet tak. Må det næste år tilsmile jer og jeres familie.
MVH. Sven T.
Bilhistorik. Nuværende 9-3 ss 08.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
Og900 aero. (006'eren) årg 87.
9K Aero fra 95

med-lem nr 115 skd..
Brugeravatar
khrisdk
Webmaster
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 26. jun 2007, 20:01

31. dec 2010, 00:46

Oh ja

Vi glæder os til at få Valby center op at stå.
Når jeg er HW mæssigt på plads skulle vi så snart kunne give en temmelig solid garanti for at SKD ikke går off-line igen.
Og såmænd også The Saab Register, som vi har valgt også selv at hoste.

Der bliver lige en del pilleri i begge ender af landet før vi er helt klar med det, men det kommer så småt, og helst i starten af januar.
Der skal flyttes nogle flere småting i sammenhæng med klubben, hvilket sker i uge 1.
Det burde så ikke påvirke den daglige drift af siderne, men det skal også laves..

Rent praktisk har vi taget konsekvensen af de manglende data.

Det betyder at vi fortsætter med at køre med et midlertidigt forum her på siden indtil vi er klar med en ny løsning.

Der vil stadig forsvinde en del data ved flytningen til nyt site, og jeg har derfor ikke oprettet nye brugere som medlemmer med fuld adgang.
Det beklager jeg til disse

Vores sidste konvertering ligger tilbage til 27. november, og det vil sandsynligvis være derfra vi starter igen.
Det betyder også at brugere der har oprettet sig efter den dato muligvis vil forsvinde.
Det er et spørgsmål om den nedetid vi vil acceptere i forbindelse med skift til ny side

Selve forum-delen er nu opdatere til nyeste version af PhpBB3.
Det betyder at mulighederne i forum vil være meget større bl.a mht. forskellige koder til indsættelse af video og automatisk tilpasning af billeder, samt fremvisning i lightbox og andre fancy nymodens ting 8)

Kort sagt burde det spille bedre og kunne mere..

Samt være uendeligt meget bedre sikret mod angreb og spambots og alskens andre ubehageligheder fra nettet end vores nuværende noget aldrende side.

Og da PNpnpBB som vores side kører på idag stort set er døende på udviklingssiden har vi foretaget et skift til at køre Joomla med phpBB3 integreret.
Det betyder desværre også at tilpasninger og generelt pilleri tager lidt længere tid end ved en ren opgradering.

I øjeblikket bliver der mest arbejdet med at få noget layout på plads, samt sikre at basisfunktionerne kører.
Hvis jeg er rigtigt aktiv vil man kunne vælge mellem flere forskellige versioner af siden og forum, men det er work in progress

Grundlæggende er der nu forum klar, der er den side med seneste forum indlæg som vist er den de fleste benytter, kalenderen er på plads, brugergrupperne er på plads men ikke aktiveret, mails bliver sendt etc, o,s,v , diverse småting er der, men meget af det data der ligger på nuværende side skal rent lavpraktisk flyttes eller konverteres

Det betyder at vi nok vil vælge at lancere den nye side uden en del af de funktioner der er på medlemssiderne, men med forum kørende.

Vi vil så tilføje indhold løbende undervejs.

Det primære i det her skift er at vi har koblet os på en platform der for det første er i live udviklingsmæssigt, med flere muligheder end den nuværende, samt at vi i fremtiden vil være mere frit stillet i forbindelse med opdateringer da forum og CMS kan adskilles uden de store problemer, og også opgraderes uafhængigt af hinanden.

Det skulle så gerne være en fremtids sikker løsning.

Jeg skal nok vende tilbage med lidt mer info og evt. en addresse på testsiden når jeg ikke har det hele fyldt op med mine egne små interne kommentarer på hele forsiden.. :roll:

Mvh
For Those About To Rock..We Salute You..

Bilen på The Saab Register
Den Sure Gamle mand

Christian W
Medlem Nr. 349
Brugeravatar
fugmann
SAAB-PSYCHO
Kontakt:
Indlæg: 2618
Tilmeldt: 19. feb 2004, 21:09

31. dec 2010, 08:19

STOR tak og ros til jer for jeres arbejde med at holde skd godt kørende. Det er jo forfærdeligt, når der er nedetid :shock:

Også lige en opfordring til alle de registrerede brugere, som vi har herinde, der ikke er medlemmer af SAAB klub Danmark - meld jer ind og vær med fra start i 2011. Det koster godt en krone om dagen og pengene går efter min mening til et godt formål - denne tråd er bl.a. et bevis herpå.

Billede
SAAB hilsner,

Henrik Fugmann



Det danske vejr er Gajol- og cabrioletvejr!!
Leifdalsgaard
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1323
Tilmeldt: 6. apr 2007, 17:57

31. dec 2010, 09:39

jeg er fuld af beundring for alt det arbejde i har lavet,selv har jeg ingen forstand på det
heller ikke på alle fagudtrykkene
Jeg har skiftet min stationær computer ud med en større uden rigtig at vide hvad tallene står for,den skulle være på 1500 GB
Brugeravatar
svenT16
SAAB-MANIAC
Indlæg: 3427
Tilmeldt: 29. nov 2005, 20:31

31. dec 2010, 11:57

Aha Leif... De 1500 gb står for 1500 gummi bamser ( dem fra Haribo) hvilket er betegnelsen for hvor stor skærmen er.... :unsure

Khrisdk.... de lange indlæg gør at jeg bliver meget træt. Så jeg er efter 3 gange ikke kommet igennem, desværre. :wink:

Godt nytår til alle på siden.
MVH. Sven T.
Bilhistorik. Nuværende 9-3 ss 08.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
Og900 aero. (006'eren) årg 87.
9K Aero fra 95

med-lem nr 115 skd..
Brugeravatar
Creed
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 966
Tilmeldt: 30. dec 2006, 13:51

Re: SKD Web status

31. dec 2010, 11:59

Vels skrev: Khris og jeg har nu opgivet håbet om at få noget data tilbage..
/Vels
Vil det sige at intet af det kæmpe arkiv der var på SKD kan genskabes??


Men fra min side skal der også lyde en kæmpe tak for det arbejde i lægger i at få det til at spille.. Tak er et fattigt ord. Men hvis i kommer forbi Ikast i aften skal jeg med glæde gi en cigar og en bord bombe..
:? :D :D :D
Mvh
Krede ~ (Kristian)
Brugeravatar
khrisdk
Webmaster
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 26. jun 2007, 20:01

31. dec 2010, 13:13


IndlægSkrevet: den 31. Dec 2010 - 11:59
Vels skrev:

Khris og jeg har nu opgivet håbet om at få noget data tilbage..
/Vels


Vil det sige at intet af det kæmpe arkiv der var på SKD kan genskabes??
Bare rolig.
De data der er tale om er mest forum-indlæg i tidsrummet fra Saab Festival i år frem til nu.
En del at indlæggene i den mellemliggende periode vil også blive bevaret i det midlertidige forum.
Så vi taler max om 6 md. indlæg
Resten er skam stadig til stede

Vores plan var alligevel at opgradere og få flyttet over vinteren/foråret, så sammenbruddet hos Tommy har bare accelereret planerne.

mvh
For Those About To Rock..We Salute You..

Bilen på The Saab Register
Den Sure Gamle mand

Christian W
Medlem Nr. 349
Brugeravatar
Vels
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4386
Tilmeldt: 28. feb 2006, 15:06

31. dec 2010, 15:21

Hvilket kæmpe arkiv ?
Billede

Tilbage til "SKD Web"