Banner cycler

Kommentare på salgs tråde

Ris, ros, forslag og information om SKD webben.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Creed
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 966
Tilmeldt: 30. dec 2006, 13:51

Kommentare på salgs tråde

2. aug 2011, 12:13

Efter lang tids betænkning opretter jeg nu denne tråd.

Og det med en hvis hjerte banken af frygt for det udvikler sig til en mudder kastning.
Og lad mig med det samme blive sagt at hvis dette bliver tilfældet, vil administrator blive kontaktet og tråden slettet.. Måske hårde ord, men hold det sagligt og ordenligt :)


Det drejer sig om kommentere på salgs og købs annoncer.
Jeg finder det dybt irriterende at det ikke er muligt at kommentere på salgstråde.
Og ordet kommentar der det vigtige her.
Når jeg tænker kommentar, tænker jeg en tilføjelse der kan gavne eller uddybe.

Lad os sige at jeg spørger efter hvor jeg finder en ACC control unit til en 9k..
-Jeg ved ikke hvad den hedder, jeg ved ikke hvad part no den har.. Eller om jeg nu har husket at lodde den efter hvis man skiller den af..

Alt dette kan jeg ikke finde ud af med mindre den kører pr PM. Og det er der kun mig der bliver klogere af.. Derfor syntes jeg det er en skam der ikke kan kommenteres.

Så langt så godt

Det er det ene. Der hvor kæden så knækker tit er hvis en venlig sjæl tilbyder mig en brugt til 5000 kr.. Alle andre end mig ved bedre og jeg køber glædeligt brugt til over pris.

For af reglerne for siden frem går det at man ikke må skrive hvor den kan købes billigere..
Det hedder :
Ødelæg ikke andres salg ved at nævne et andet sted hvor varen evt.
kan købes billigere.


Hvis bruger1 siger han har en brugt til 5000 kr

Må bruger2 skrive han har en brugt til 3000 kr?
Må bruger3 skrive han ved de fåes nye hos PartsforSaabs til 2500kr?
Må bruger4 skrive han ved de fåes nye hos Speedparts til 2000 kr.. ?


Det er ABSOLUT ikke for at være ordkløver eller Spørge Jørgen, men jeg syntes det er på tide der kommer en ordenlig debat om emnet, da det som sagt er til stor irritation for mig, og måske også andre.

Men der er som sagt to ting i kommentare:
1: En uddybelse/tilføjelse som jeg prøver at beskrive først.
2: En konkret ting i at sige her er den. Køb den!

Reglerne for dette er som følger:

Undlad at kommentere på Køb & Salg indlæg, medmindre du har
interesse i at købe varen, ønsker oplysninger eller selv kan tilføje
oplysninger om varen.
Undtagelsesvis er kommentarer til salgstråde tilladt hvis de har relevans i form af hjælp til potentiel køber i forhold til et problem med varen.
Ødelæg ikke andres salg ved at nævne et andet sted hvor varen evt.
kan købes billigere.


Hele Regelsættet kan findes her:
http://www.saabklubdanmark.dk/index.php ... 7692#67692

Jeg ønsker nu en sober debat om disse to ting, kommentarer og kommentarer der strider med reglerne om "her er varen billigere"


Dette bør også tages op til general forsamlingen i september, men ærligt talt er det langt at køre (+andre planer) for at sige hvad jeg prøver at formulere her. :)


Mvh
Krede ~ (Kristian)
Brugeravatar
casper-fischer
SAAB-MANIAC
Indlæg: 3008
Tilmeldt: 25. dec 2004, 19:14

Kommentare på salgs tråde

2. aug 2011, 13:29

jeg kan kun tilslutte mig at der må "snakkes" i en til salg tråd. så længe det handler om selve væren som er til salg. og som du nævner at der ikke nogen som skal komentere på prisen det er sælgers beslutning. Mener på at i købes trådene kan man god skrive i ?
9000 aero 1993 3"jt GT3076r turbo M: extern wastegate 3"downpipe "banan"Kort top m.storre ventiler.frakoblet ballance aksler.850ml dyser.Knaster 268/9,6 520hk 669 nm
Brugeravatar
khrisdk
Webmaster
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 26. jun 2007, 20:01

2. aug 2011, 14:44

Som webmaster til jeg forholde mig lyttende her.
Jeg er ganske klar over problematikkerne i forbindelse med salgstråde, men har indtil videre valgt den løsning der gør sig gældende ved almindelige salgsopslag i supermarkederne, ganske simpelt fordi der går for meget tid med at overvåge og opretholde reglerne, og at mange anser en moderators indgriben som et diskussionsoplæg.
For Those About To Rock..We Salute You..

Bilen på The Saab Register
Den Sure Gamle mand

Christian W
Medlem Nr. 349
Brugeravatar
kim96v4
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1385
Tilmeldt: 6. nov 2007, 19:25

2. aug 2011, 16:09

var det ikke en mulighed at sælger er moderator i sin salgstråd?
Den der siger sex er det bedste i verden, har aldrig været rigtig skidetrængende

project v4 turbo på vej SOLGT
9K cse 2,0 T
PeterZ
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1011
Tilmeldt: 20. jan 2004, 09:27

2. aug 2011, 18:42

Hej,

Jeg støtter det skal være muligt at kommentare på salgstråde, men der skal være regler eller brug af almindelig sund fornuft fra dem som kommenterer.

/Peter
/Peter

2009 9-5 Griffin, Estate, Aut., Hirsch
2015 Suzuki Swift
Sidste 25+ år, tæt på 100% selvmekanikker.
Tidligere:
MB E320, 2xBMW540i og BMW530XI
SAAB: 3x99, 3xOG900, 2x9000, OG9-3 og OG9-5
Brugeravatar
Vels
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4386
Tilmeldt: 28. feb 2006, 15:06

2. aug 2011, 20:06

Problemet er ikke flertallet af brugere historisk set, det har været et fåtal der ikke har kunnet modstå fristelsen til at kommentere.
Nu er jeg ikke forum administrator mere, med mindre der opstår en nødsituation men jeg forstår fuldt ud frustrationen hos dem der skal sørge for god forum moral.

En grov sammenligning kender de fleste vist ffra "bud og chat" på dba.dk hvor der altid er nogen der skriver et eller andet - i kedsomhed, i spøg, skambud og andre ødelæggende kommentarer.. dertil må og skal vi aldrig komme.
Billede
Brugeravatar
tknage
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1632
Tilmeldt: 15. jun 2010, 07:15

3. aug 2011, 11:46

Nogen gange kan det være nødvendigt med et oplkarende spørgsmål eller to og folk er generelt meget tjenestevillige og snaksaglige, så allerede her flyder formerne lidt ud. Det er ikke altid man får skrevet om det er til OG eller NG eller specifik modelinfo f.eks. Jeg husker tydeligt en købstråd vedr. nogle stole til en 900, hvor der manglede modelinfo. Da alt muligt blev foreslået og den oprindelige trådstarter var lidt sløv i det, endte det med en anden tilbød at købe stolene for næsen af trådstarter. Jeg kunne heller ikke dy mig for en lille kommentar til sidst. :-) Her kan en del af støjen efter min mening klares med nogle retningslinier for, hvad en køb/salgsannonce skal indeholde af oplysninger, så gættekonkurrencer undgåes.
Mvh. Thomas, Medlem nr. 710

9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

4. aug 2011, 00:22

Der mangler muligheden for gode og fornuftige spørgsmål.

Hvis sælger skriver eks. Sælges Saab 900 5 gear, gearkasse. 200.000 km

Er det så og eller NG eller var det egentligt en 9000 ?

Hvis der er en "ikke nørd" der skriver: acc modul købes Saab 9k

Er det vel ikke urimeligt at man kan skrive: jeg har modellen med den gamle type tilslutning xxxxxx, er det den du mangler ?

Problemet om salgs- og købs annoncer skal låses eller ej kan vel løses med en afstemning blandt medlemmerne/brugerne af sitet...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
khrisdk
Webmaster
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 26. jun 2007, 20:01

4. aug 2011, 06:34

Nej

Det er ikke et afstemnings spørgsmål.
Det er et spørgsmål om hvorvidt det kan løses uden at kræve for meget administrativt arbejde.
For Those About To Rock..We Salute You..

Bilen på The Saab Register
Den Sure Gamle mand

Christian W
Medlem Nr. 349
Den_Gamle
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2248
Tilmeldt: 16. dec 2004, 12:03

4. aug 2011, 10:57

Jeg forstår godt problemet med ikke at trække en klar grænse og det efterfølgende administrative arbejde med at "dulme gemytterne".

De kære webmastere får så vidt jeg ved ikke en fyrstelig gage for deres arbejde....

Jeg savner også kommentarer i salgsannoncerne. Nogle gange bør emnet præciseres bedre, som andre også har nævnt. Jeg synes f.eks også, at hvis en person vil sælge en brugt dims til 1000kr og den koster ca. det samme fra ny, så må man godt sige det. Hvis sælge ikke kan lide det, så kan man bare sælge andetsteds. Eller hvis kvaliteten af varen virker meget tvivlsom, så må der godt kommenteres på dette.

Men jeg kan godt indse at nogen vil ikke bryde sig om det og webmaster bliver blandet ind i det med bøvl og bavl til følge.

Man kan jo allerede kommentere i købs-tråde, så de er vel ok. Kunne man forstille sig at der oprettes 2 salgsfora: et der må kommenteres i lige så tosset man vil (og det er ikke tilladt at brokke sig til webmaster bare fordi man føler sig lidt stødt) og et der er låst som nu. Så kan folk selv vælge.
Senest rettet af Den_Gamle 4. aug 2011, 18:17, rettet i alt 1 gang.
900T16 Aero, *88
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.
Brugeravatar
Creed
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 966
Tilmeldt: 30. dec 2006, 13:51

4. aug 2011, 18:11

Min personlige holdning til dette er helt kart at alle kommentere skal være tilladt!

Det virker forkert at ham der først byde ind med en pris "vinder"
Om det så er en overpris finder man aldrig ud af.
Derfor skal alt være tilladt.
Hvis jeg sætter mig bil sil salg til 100.000 og en underbyder mig og byder 60.000 er det da hans problem, ikke noget jeg gider tage stillig til ud over sige "nej tak"


Jeg syntes det er et godt forslag at stemme om det?
Det er vel ikke webmasters (uanset hvem han er) opgave at beslutte det?
Og hvis det er for stor en administrativ opgave kan det evt løses med flere redaktører??
Mvh
Krede ~ (Kristian)
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

4. aug 2011, 18:42

Ellers er der jo metoden med at sælge/købe under klassisk eller moderne, hvis man ønsker kommentar mv.

Eller under køb/ salg hvis der ønskes en låst annonce uden mulighed for noget...


Kun muligheden for en låst køb/salgs tråd er for rigid.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
khrisdk
Webmaster
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 26. jun 2007, 20:01

4. aug 2011, 18:49

Indtil videre er det både Webmasters pligt og opgave at beslutte det.
Bestyrelsen kan ændre beslutningen som de eneste da de ejer siden.
For Those About To Rock..We Salute You..

Bilen på The Saab Register
Den Sure Gamle mand

Christian W
Medlem Nr. 349
dvj
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 762
Tilmeldt: 6. maj 2004, 23:52

4. aug 2011, 18:57

Hej

Jeg mener betemt også, at det skal være muligt at besvare salgstråde. Klubbens hjemmeside og specielt salgs side er vel lavet for at ildsjæle for SAAB kan hjælpe hinanden.
Der er jo hverken dba, guloggratis eller andet. Det er jo ikke et sted, hvor folk skal tjene styrtende på penge med overpriser osv.
Derfor mener jeg, at det er i orden, at der kan svares på salgtråde. Så forhindrer vi, at nogen bruger denne hjemmeside, som var det dba eller guloggratis.
Derfor bør det også være i orden evt. at anbefale andre steder, der er billigere.
For mit eget vedkommende, så er prisen for en vare ligegyldig, bare at jeg mener, at prisen er rimelig for den vare, som jeg køber

Hilsen Dennis
westphal
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 582
Tilmeldt: 18. jan 2004, 13:36

Kommentarer på salgs tråde.

4. aug 2011, 22:05

Kære webmaster.
Jeg har været medlem af klubben siden januar 2004, og i den periode har jeg været glad for salgstråden, da der måtte svares på omtalte tråd. Efter at det blev forbudt har tråden været ret kedelig. Derudover er jeg stor modstander af forbud. Dem har vi rigeligt af i dagens Danmark. Det er korrekt, at bestyrelsen ejer side; men det er da medlemmerne, der betaler.
Venlig hilsen.
Kurt. :D
Brugeravatar
khrisdk
Webmaster
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 26. jun 2007, 20:01

Kommentarer på salgs tråde.

4. aug 2011, 22:14

Strengt taget er det annoncørerne der betaler
Hvilket er en af grundene til at siden ikke kun er for medlemmer.
For Those About To Rock..We Salute You..

Bilen på The Saab Register
Den Sure Gamle mand

Christian W
Medlem Nr. 349
Brugeravatar
Creed
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 966
Tilmeldt: 30. dec 2006, 13:51

Kommentarer på salgs tråde.

3. dec 2011, 18:04

Tager lige denne lidt op igen.
Blev det diskuteret til GF?
Jeg havde desværre ikke selv mulighed for at deltage.
Mvh
Krede ~ (Kristian)
Brugeravatar
khrisdk
Webmaster
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 26. jun 2007, 20:01

3. dec 2011, 19:24

Det korte svar:

Nej, det blev ikke bragt op eller diskuteret
For Those About To Rock..We Salute You..

Bilen på The Saab Register
Den Sure Gamle mand

Christian W
Medlem Nr. 349
Brugeravatar
Creed
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 966
Tilmeldt: 30. dec 2006, 13:51

2. apr 2012, 21:14

Må jeg be om at dette blir diskuteret på næste bestyrelsesmøde..
Mvh
Krede ~ (Kristian)
Brugeravatar
Vels
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4386
Tilmeldt: 28. feb 2006, 15:06

4. apr 2012, 22:16

Creed skrev:Må jeg be om at dette blir diskuteret på næste bestyrelsesmøde..
Det står dig da altid frit for, men så var det nok bedre at indsende det til bestyrelsen fremfor at skrive det i en tIlfældig tråd. Formandens email adresse er ole[snabela]saabklubdanmark.dk

Men, da bestyrelsen stort set er de samme der har siddet der de seneste mange år, har de også oplevet ballade og frihedskæmpere på forummet med adskillige timers telefoneren til følge for at finde hoved, hale og brandslukning. Dette er bredt over flere kategorier, men salg vat bestemt en af dem.. Jeg udtaler mig her fordi jeg sad med webmaster hatten da det gik hedest for sig og som endte med at have været så opslidende og intetsigende ( jeg er også klub medlem og vil gerne bare hygge mig med det vi alle deler interessen for ) ... Endte med at det bare ikke var det værd at smide et stykke arbejde i klubben når alting endte i ævl og kævl.. Det toppede med et par bortvisninger, et medlem med stress efter trusler og hetz på forum med tilhørende dårlig nattesøvn, ondt i maven og til gene for vedkommendes familie.. Her havde jeg en yderst bekymret far i røret en aften kl 23 og samtale med formanden omkring midnat for også at få løst dette med fuld opbakning.
Derfor blev Khris webmaster, så et friskt sæt nerver kunne sættes ind hvor et andet sæt var slidt op..

Jeg er imod forbud, jeg er imod dit, jeg vil gerne have, det er sgu for dårligt.. Osv osv, det
er mega opslidende..

Så her er et forslag.. Meld jer som moderatorer til khris til bl.a. salgs forummet, giv en hånd med, mød op til GF, deltag lidt i at være med til at forme tingene fremfor at sidde bagerst i bussen.. For den sags skyld kan man nærmest byde ind med hvad som helst sikkert også webmaster eller opsætter på 9eren for den sags skyld..ingen sidder i realiteten så hårdt på posterne at nye kræfter ikke har en chance for at komme til.

Hver gang jeg så poster sådan en salme får man så at vide at man er et pivedyr..

Butomline.. Bestyrelsen vil til enhver tid lægge denne beslutning ud på webmaster der skal tumle med problemerne, specielt grundet historikken, og det faktum at der er lige så mange meninger om god opførsel som der er salgstråde. Blot holdningen om hvorvidt man skal kommentere på prisen har mange sider.. Personligt bliver jeg da lidt muggen hvis man sætter en ubrugt ting til salg man har købt et sted til 500 og nogle skriver at den kan fås billigere hos pfs for 450.. Hvor man altid glemmer at regne fragten med. Ærligt, man sætter en pris og så kan den diskuteres med en oprigtig køber privat, det er i min optik ikke en offentlig debat selvom nogle måske syntes det. Sjovt nok står de ikke i kvickly og oplyser alle om at mælken kan fås en krone billigere i fakta. Sådan kan man blive ved..så derfor ved f.eks. at have en regel om ikke at kommentere på pris tilgodeser man både det medlem der sælger og soberheden i tråden. Samtidig er det altid ens eget ansvar at sætte sig ind i priser, det er ikke USA med advarsler om alt for at folk ikke skal dumme sig.

Beklager at det blev langt, og nej jeg er hverken bestyrelse eller webmaster.. Gør din pligt og kræv din ret, deltag lidt i tingene.. Så kommer der også mulighed for at flytte lidt på det.

God påske...
Billede
Brugeravatar
Creed
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 966
Tilmeldt: 30. dec 2006, 13:51

4. apr 2012, 22:42

Kunne ikke være mere enig Vels.. ;) (bortset fra jeg kommer til at lyde som en "naser" :D:D )

Ole har også fået en mail med samme budskab som her. Her er blot for at "dele med andre" at jeg ønsker det taget op på næste møde. (Som jeg så kan forstå er til GF... )
Jeg planlægger også at deltage i dette års GF. Overvejede det også sidste år af de samme grunde som i år. Men 300 km for at sige "kommentarer i salgståde tak" var ikke en mulighed!
Det er ALTID bedre face to face, end som en loney cowboy der bruger tastaturet som fesent våben.

Når jeg læser mit sidste indlæg igen, skulle ordlyden klart have været anderledes. Da det lyder som et surt opstød fra en småsur knægt.. :)


Da hele "påstyret" i sin tid startede og webmaster bedte om hjælp sagde jeg skam også til.. Det blev dog aldrig til mere..
http://www.saabklubdanmark.dk/index.php ... highlight=

Konklussion:
Sagens kerne, (som vi ikke kan afgøre her) blir taget op på et bestyrelses møde. Indtil da må vi bare vente ;)
Mvh
Krede ~ (Kristian)
Brugeravatar
Vels
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4386
Tilmeldt: 28. feb 2006, 15:06

4. apr 2012, 22:57

Der er med sikkerhed et møde eller to før GF.. Så der bar jeg udtrykt mig forkert i givet fald.
Meningen var at GF er medlemmernes mening, og valg.. Her besluttes de store linjer... Nogle gange, også her er kommet en tendens med den der råber højest har mest ret. Forhåbentligt har ordstyrer en større hammer med næste gang..
;-)

Du er ikke forstået sur, jeg søgte blot at afdække begge sider af en problemstilling, samt de konsekvenser det også kan have.
Det er en vægtskål, hvor tingene skal balancere.. Pt. Ved jeg ikke hvad løsningen er, men jeg husker at khris låste forummet for kommentarer grundet den manglende respekt for de fælles regler og de mange timers arbejde (og sure mennesker ) det gav at holde styr på denne kategori.
Uden den indsigt, kan krav ofte virke ganske rimelige.. Men på vægtskålen siger resultatet noget andet.
Billede
Brugeravatar
Creed
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 966
Tilmeldt: 30. dec 2006, 13:51

4. apr 2012, 23:27

Vels skrev:Der er med sikkerhed et møde eller to før GF.. Så der bar jeg udtrykt mig forkert i givet fald.

Nope.. har jeg ikke fra dig ;)

Vels skrev:Du er ikke forstået sur
Altid noget :) :oops: :)

Jeg forstår også udmærket grundet til at tingene er som de er. Fuld forståelse for at man som webmaster handler på denne måde..
Jeg ønsker blot at belyse at jeg finder det "træls" at det ikke er muligt.
Det ved jeg nu at der også er flere der syntes. Og derfor vil jeg gå videre til bestyrelsen på en måde der også husker at dette (i mine øjn) er et lille problem.
At sidde på sin flade her og tærske langhalm kommere vi ikke videre med :)

Også en god påske herfra . ;) Over and out


Edit: staveplade tak... :)
Mvh
Krede ~ (Kristian)

Tilbage til "SKD Web"